نکات ظاهری پژو پارس ال ایکس :
اگر به اتوموبیل پژو پارس در نسخه های ال ایکس و مدل سال بنگریم در ظاهر این دو خودرو تفاوتی بارز پیدا نمی کنیم .
اما باز با این حال اگر بخواهیم مواردی را که در ظاهر ال ایکس وجود دارد و آن خودرو را از سایر خودروهای پژو پارس مشخص می کند بیابیم می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم :
۲٫داشتن رینگ های اسپرت پنج پره دو شاخه
۳٫نوشته LX در زیر راهنمای روی گلگیر سمت راننده و ۱٫۶i در سمت مقابل
در نمای روبرو همچنان قلاب مربوط به بکسل کردن خودرو در گوشه سپر جلو ، جلب توجه می کند که تا حد زیادی به عنوان نقطه ضعفی از نظر زیبایی شناسی به نظر می آید.در نمای جانی از ارتفاع بلند و فضای داخلی خالی گلگیرها که بگذریم، آینه های جانبی مجهز به راهنما جلب توجه می کنند که از طراحی ظاهری مناسبی برخوردارند.چراغ های عقب با گونه معمولی تفاوتی ندارند و چهار حسگر فاصله سنج بر روی سپر عقب ،برجسته تر از سایر خودروهای مدرن به نظر می رسند.که این مورد نیز بر روی سادگی و زیبایی نمای عقب تاثیر مثبتی ندارد.
بررسی مشخصات پیشرانه :
پیشرانه tu5 با حجم دقیق ۱۵۸۷cc به عنوان پیشرانه ۱٫۶ لیتری شناخته می شود و مجهز به دو میل سوپاپ در بالا (dual-overhead-camshaft) است که در اصطلاح DOHC خوانده می شود.انفجار مخلوط سوخت در فضای احتراق ماوراء چهار پیستون به قطر ۷۸٫۵ و کورس ۸۲ میلیمتر ، حداکثر قدرتی برابر با ۱۰۸ اسب بخار (۵۶۰۰ دور در دقیقه) و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۴۲ نیوتن متر(۴۰۰۰ دور در دقیقه) را برای این پیشرانه با بلوک چدنی به ارمغان می آورند.TU5 یکی از پیشرانه های شناخته شده گروه پژو سیتروئن به حساب می آید که برای قدرت بخشیدن به سری محصولات کوچک و متوسط این خودروسازان در نظر گرفته شده است و در واقع به نسل قبلی پیشرانه های کم حجم و کم مصرف تعلق دارد.چرا که آخرین نسل از چنین پیشرانه هایی، در راستای کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان از روش تزریق مستقیم سوخت،سامانه استارت استاپ و توربوچارجر بهره می گیرند.با این وجود تکنولوژی چهار سوپاپ برای هر سیلندر TU5 در مقایسه با دو سوپاپ برای هر سیلندر در پیشرانه ۱٫۸ لیتری XU7JP/L3 مزیت های فراوانی را برای TU5به ارمغان آورده است که از میان آن ها می توان به مصرف سوخت کمتر،تنفس بهتر و دور گرفتن سریعتر پیشرانه اشاره کرد.بر اساس اطلاعات ایران خودرو، حداکثر گشتاور ۱۴۸ نیوتن متری XU7/L3 نسبت به TU5 در دور کمتری حاصل می شود (۳۵۰۰ RPM) اما در مقابل دور گرفتن سریعتر TU5 تا حد زیادی این اختلاف را جبران می کند.از سوی دیگر حداکثر توان ۹۷ اسب بخاری XU7 در سرعت دورانی ۶۰۰۰ دور بر دقیقه راهی چرخ ها می شود که بار دیگر کفه ترازو را به نفع TU5(108 اسب بخار در (۵۶۰۰ RPM حرکت می دهد.البته شاید در رانندگی روزمره، ۱۰ اسب بخار توان بیشتر، چندان به چشمگیر نباشد، چرا که مجموع وزن TU5 به دلیل بهره مندی از بلوک سیلندر چدنی ، نسبت به XU7 با بلوک آلومینیومی بیشتر است.
همانطور که می دانید، وزن تاثیر غیر قابل انکاری بر توانایی شتاب گیری دارد و بر اساس اطلاعات مندرج در سایت ایران خودرو، پارس LX با پیشرانه TU5 در حدود ۵۰ کیلوگرم از پارس سال با پیشرانه قدیمی (XU7/L3) سنگین تر است.با تمام این اوصاف قابلیت شتاب گیری پارس LX در مقایسه با مدل معمولی (سال) چگونه خواهد بود؟۱۳٫۲ ثانیه برای دست یابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حال سکون برای مدل LX در مقابل ۱۱ ثانیه برای مدل سال،با وجود آنکه این ارقام در سایت ایران خودرو درج شده اند، به نظر می رسد پارس LX در دنیای واقعی اختلاف چندانی با مدل سال نداشته باشد و حتی بتواند در زمان کمتری به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.البته باید توجه داشت که در این میان ، مهارت راننده و نوع سوخت نیز نقش پر رنگی ایفا می کنند.چرا که پیشرانه XU7/L3 با نسبت تراکم ۹٫۳ به یک، با بنزین معمولی نیز سازگار است اما در مقابل، TU5 به لطف نسبت تراکم بالای خود (۱۰٫۵ به یک) برای عرضه حداکثر توانایی ها به بنزین اکتان بالا (سوپر) نیازمند است.همین مسئله تا حدی بر روی بعد اقتصادی نگهداری از دو خودرو نیز تاثیر گذار خواهد بود.چرا که بر روی کاغذ پارس LX با مصرف ۷٫۵ لیتر سوخت در سیکل ترکیبی، بسیار اقتصادی تر از مدل سال با مصرف ۹٫۱ لیتر بنزین در وضعیت مشابه به نظر می رسد اما باید اختلاف قیمت بنزین سوپر و معمولی نیز در هزینه بنزین مصرفی لحاظ شود.
منبع : پژو پارس
در سال های اخیر کمپانی کرمان خودرو به واسطه اتوموبیل جک جی ۵ موفق شده است که فروش خوبی را تجربه نماید .
این اتوموبیل با وجود آنکه یک خودروی چینی محسوب می شود اما به دلیل چهره زیبایی که دارد وهمچنین به خاطر عملکرد خوبی که از خود نشان داده است طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است
خیلی از مشتریان در هنگام خریدن این خودرو با این تردید مواجه می شودند که نسخه گیربکس دستی آن را بخرند یا نسخه اتوماتیکش را؟ دلیل مطرح شدن این سوال در اذهانم هم وجود تفاوت های میان این دو نسخه می باشد .
در واقع کرمان موتور تلاش کرده با ارایه آپشنهای بیشتر بر روی نسخه اتوماتیک، خریدار را به سمت خرید آن ترغیب کند. اما در اینجا میخواهیم ۵ دلیل برای شما بیاوریم که به شما نشان بدهد خرید جک J5 دندهای، میتواند انتخاب بهتری نسبت به مدل اتوماتیک آن باشد.
مطمئنا اولین گزینهای که پیش روی شما قرار میگیرد، قیمت کمتر نسخه دندهای در حدود ۱۰ میلیون تومان است. این ماشین ۴۹.۷۰۰.۰۰۰ هزار تومان قیمت دارد در صورتیکه نمونه اتوماتیک، ۵۹.۴۰۰.۰۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
به طور معمول یک خودرو با گیربکس دستی، نسبت به مدل اتومات آن مصرف کمتری دارد اما در اینجا اختلاف بیشتر است، زیرا موتورها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و به همین خاطر سطح مصرف دو خودرو با یکدیگر تفاوت بیشتری پیدا میکند. J5 اتوماتیک از یک موتور ۱۸۰۰ سیسی بهره میگیرد اما مدل دستی از موتور ۱۵۰۰ سیسی که همین امر باعث میشود تا سطح مصرف خودروها با یکدیگر متفاوت باشد. ضمن آنکه تکنولوژی ساخت موتور ۱۵۰۰ سیسی نسبت به مدل اتوماتیک بالاتر است و همین امر در مصرف بهینهتر آن کمک شایانی میکند.
یکی از ایرادات جی۵ اتوماتیک به گیربکس نسبتا قدیمی آن باز میگردد که صدای بسیاری را در آورده و بهخصوص اگر در شیبهای تند با آن بخواهید که شروع به حرکت کنید، بهطور حتم شما را آزار خواهد داد. اما در مدل دستی، این ایراد دیده نمیشود و حتی اکثرا از شتاب و توانایی آن در بالا رفتن از سربالاییها راضی هستند.
جک J5 در حالت کلی، ماشینی است که ارتفاع نسبتا کمی با سطح زمین دارد و این مورد در نسخه اتوماتیک بیشتر نمود دارد. به علت پایینتر بودن نسخه اتوماتیک نسبت به دستی، احتمال برخورد کف ماشین شما با زمین، بهخصوص در مسیرهای ناهموار و یا زمانی که خودرو سنگین است، نسبت به مدل دنده دستی بیشتر است.
جک J5 اتوماتیک علاوه بر فن رادیاتور، یک فن مجزا برای گیربکس نیز دارد که این موضوع علاوه بر ایجاد یک ابزار اضافه برای کنترل و تعمیرات احتمالی، صدای بیشتری نیز تولید کرده و به دلیل آنکه میزان روشن شدن آن نسبت به فن خودرو بیشتر است، صدای آن، بسیاری را در داخل کابین آزار میدهد؛ موردی که برای مدل دستی وجود ندارد.
همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، تفاوت این دو خودرو تنها در گیربکسشان نیست و حتی در آپشنهای تعبیه شده نیز با یکدیگر اختلافات زیادی دارند
منبع : کرمان خودرو
مقایسه ایمنی لیفان X60 با چانگان CS35 :
در مقایسه ای که بین دو خودروی چانگان CS35 و لیفان X60 اتوماتیک داشته ایم خودروی چانگان موفق گشته است وضعیت بهتری را در قسمت ایمنی خودرو از خود بروز دهد.
دلایلی که چانگان را نسبت به لیفان در موقعیت بهتری قرار می دهد به شرح زیر می باشد :
داشتن 4 عدد کیسه هوا
استفاده نمودن از روش های جدیدتر در طراحی و ساخت شاسی این خودرو
مجهز بودن این اتوموبیل به ترمزهای ABS و EBD و حتی در شرایط خطر، ترمز BA آن فعال می شود
این در حالی است که لیفان X60 اتوماتیک طبق کاتالوگ های شرکت کرمان موتور تنها به سامانه ABS و EBD مجهز است و چیزی به عنوان عملگر به عنوان ترمز اضطراری در آن دیده نمی شود. در تست های تصادف CNCAP چانگان CS35 توانست پنج ستاره ایمنی دریافت کند. ولی لیفان X60 چیزی بین ۴ و ۵ ستاره را از آن خود کرد. با توجه به تصاویر مشخص است که ستون A لیفان X60 نسبت به چانگان از مقاومت کمتری برخوردار است و عقب خودرو از واکنش نامناسبی را به تصادف از روبه رو نشان می دهد. در یک کلام می توان گفت که CS35 ایمن تر از لیفان X60 اتوماتیک است.
مشخصات فنی :
لیفان X60 به موتور ۱٫۸ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز است که ۱۳۱ اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور ۱۶۸ نیوتون متری را به وسیله گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می کند. حداکثر دور موتور تعریف شده در لیفان X60 به صورت استاندارد ۶۰۰۰rpm است و این امر باعث می شود تا در شتاب و دورگیری خودرو تاثیر مثبتی دیده شود. طبق اعلام شرکت کرمان موتور وزن خالص این کراس اوور چینی ۱۳۳۰ کیلوگرم است و وزن این خودرو روی چرخ هایی با قطر رینگ ۱۶ اینچ قرار دارد. فاصله محوری X60 توسط شرکت سازنده ۲۶۰۰ میلی متر اعلام می شود و از همین جهت می توان به ابعاد به نسبت مناسب کابین پی برد. سیستم تعلیق لیفان X60 در جلو از نوع مک فرسون بوده و در عقب آن از اکسل یک پارچه استفاده شده است. با اینکه تعادل این خودرو به نسبت مناسب گزارش می شود، ولی با نگاهی ساده در بخش تعلیق از فناوری خاص و بروزی استفاده نشده است و نمی توان توقع خاصی از آن داشت. عددی مورد تایید در خصوص مصرف سوخت نسخه اتوماتیک منتشر نشده است. ولی با توجه به مصرف ترکیبی نسخه دنده ای X60 احتمال داده می شود که نسخه اتوماتیک به صورت ترکیبی بیش از ۸٫۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف داشته باشد.
چانگان CS35 در سال های گذشته توانسته است به عنوان یک کراس اوور شهری بسیار در چین محبوب واقع شود و آمار فروش چند صد هزار دستگاهی را در چین ثبت کند. آمار فروش نشان می دهد که CS35 با فروش ۱۲ هزار و ۳۱ دستگاه در ژوئن ۲۰۱۶ به عنوان دوازهمین کراس اوور پرفروش بازار چین شناخته می شود. این در حالی است که لیفان X60 با فروش ۲۸۴۴ دستگاه در رتبه ۷۴ قرار دارد.
موتور CS35 از نوع ۱٫۶ لیتری بولوکور است که از فناوری به نسبت خوبی برخوردار بوده و ۱۲۳ اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متری را در اختیار راننده قرار می دهد. قدرت این موتور توسط یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک و تیپرونیک به چرخ های جلو منتقل می شود. با توجه به اینکه کمپانی Aisin ژاپن تامین این گیربکس ها را بر عهده دارد، عملکرد نرم و دقیقی در CS35 به چشم می آید. به خاطر فناوری Bluecore در CS35 شاهد هستیم که مصرف سوخت ترکیبی تا ۷ لیتر ثبت شده است. همچنین وزن این کراس اوور شهری ۱۲۹۰ کیلوگرم است. فاصله محوری این خودرو کراس اوور ۲۵۶۰ میلی متر اعلام می شود و همین عدد نشان دهنده فضای کابین کمتر CS35 نسبت به لیفان X60 اتوماتیک است. جالب است بدانید که با توجه به ابعاد کوچکتر CS35، رینگ ۱۷ اینچی برای لاستیک های آن انتخاب شده است که ظاهری جذابتر را از کنار به این خودرو می دهد. سیستم تعلیق CS35 در جلو از نوع مک فرسون بوده و در عقب از سیستم تعلیق یک پارچه نه چندان بروز استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع کمکی برقی است که با توجه به سرعت سفتی و واکنش متفاوتی را از خود نشان می دهد.
منبع : لیفان
مشخصات و تغییرات ظاهری ساندرو استپ وی :
اتوموبیل ساندرو استپ وی اتوموبیل هاچ بک سوپر مینی حالا به یک کراس اوور کوچک تبدیل گردیده است .
تغییری که این اتوموبیل نسبت به نمونه هاچ بک خود نموده است آن هم در قسمت جلویی خودرو این می باشد که قسمت جلویی خودرو اسپرت تر شده است و همچنین نسبت به هاچ بک جسورانه تر شده است
نمونه هاچ بک این اتوموبیل خیلی ساده بود اما در نسخه کراس اوور این خودرو با استفاده نمودن از رنگ مشکی برای کاسه چراغ ها و همچنین تریم مشکی برای جلو پنجره این اتوموبیل را از آن حالت سادگی درآوره است
به لطف استفاده از فلاپ های مشکی در جلو، گلگیرها و عقب خودرو حس خامی در طراحی بهبود یافته و یک حس عضلانی و اسپرت بودن رو القا می کند که به ماهیت کراس اوور بودن خودرو کمک می شود.
این خودرو جدید به عنوان یک کراس اوور تغییراتی از لحاظ ابعاد نسبت به مدل هاچ بک خود داشته است، ساندرو استپ وی ۴میلیمتر افزایش طول و ۱سانتی متر عریض تر شده و با توجه به کراس اوور بودنش ۱سانتی متر مرتفع شده و طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۴۰۲۴ ،۱۷۵۳ و ۱۵۴۴ میلی متر است.
فضای داخلی خودرو به مقدار بسیار کمی بزرگ شده و تریم داخلی خودرو مانند مدل هاچ بک می باشد البته احتمال تغییرات جزیی در نسخه داخلی وجود دارد. همچنین پیش بینی می شود که نسخه موجود در ایران به یک نمایشگر ۷ اینچی مجهز باشد و همچنین با افزایش سایز تایرها در نسخه استپ وی روبه رو هستیم که اطلاعاتی از ابعاد دقیق آن در دست نیست.
در کل پارس خودرو از همان آلمانهای ساندرو هاچبک برای استپ وی استفاده میکند از جمله بیشتر ادوات داخلی خودرو.
آپشنها
کیسه هوای دوگانه(راننده، سرنشین)
تهویه مطبوع دستی
قفل مرکزی
کنترل سیستم صوتی از زیر فرمان
کامپیوتر سفری
پشت سری تنظیم شونده
مشخصات فنی
ساندرو استپ وی مثل نسخه هاچ بک خود روی پلت فرم ال۹۰ بناشده و وجه مشترکات زیادی باهم دارند. این خودرو به پیشرانه کی۴ام مجهز می باشد، این پیشرانه ۱۶۰۰ لیتر حجم دارد که بین ۴ سیلندر خطی تقسیم می شود و قادر است قدرتی برابر ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری حدود ۱۴۰ نیوتن متر تولید کند همچنین قدرت این موتور توسط یک گیربکس ۵سرعته دستی یا ۴سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود.
ترمزهای استپ وی در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه ای می باشد که به دو سیستم( ای.بی.اس و ای.بی.دی) نیز مجهز است.
منبع : پارس خودرو
مقایسه طراحی ظاهری سمند با تندر 90 :
خودروی سمند ال ایکس دارای ظاهری پخته تر می باشد چراکه در طول این دورانی که این خودرو تولید گشته است توانسته در طی گذر زمان به این پختگی دست یابد
اتوموبیل سمند ال ایکس سال نتیجه نهایی پروژه سمند می باشد و این خودرو را می توان تلفیقی از طرح های بی ام و و همچنین آئودی به شمار آورد.
در طرف دیگر این قیاس خودروی تندر ال 90 قرار گرفته است .
این اتوموبیل دارای طراحی جدیدتر می باشد و از این رو کمی نا آشناتر به نظر می آید
طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و چندان زیبا به نظر نمیرسد.
در قسمت داخل اتاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده است. در حالی که سمند از طراحی به مراتب بهتری سود میجوید.
یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستونهای جلوی خودرو است که به علت پهن بودن دید راننده را محدود میکند.
در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان هنوز جا نیافتاده و دید عقب نیز محدود است. از لحاظ امکانات هم سمند وضعیت بهتری دارد.
به عنوان مثال تندر 90 حتی در بهترین مدلش هم تندر اتوماتیک است، از صندلی برقی برخوردار نبوده و پشتی صندلی با اهرمهای دستی جابهجا میشود. در مورد سنسور دنده عقب هم وضعیت به همین منوال است، سمند آن را دارد و تندر فاقدش است.
قوای محرکه و دینامیک خودروها
موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر میرسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر است.
در حالی که موتور سمند سال قدیمیتر است. این موتور تنها 8 سوپاپ دارد و 100 اسب بخار نیرو تولید میکند.
شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت است. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر و به این دلیل پرشتابتر نیز است.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه است. گفته میشود این تاخیر این به دلیل قدیمیتر بودن تکنولوژی ترمز سمند است.
در مورد دینامیک خودروها در حرکت های مارپیچ، سمند به دلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد مناسبتری دارد و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر است. به همین دلیل در میان خودروسواران ایرانی، سمند به خودروی جاده و مسافرت معروف است.
این در حالی است که در پیچها و حرکتهای مارپیچ طراحی تندر به گونهای است که یک ناپایداری مصنوعی به راننده القا میکند و درست به همین دلیل در طراحی سیستم تعلیق میتوان برتری را به خودروی ایرانی داد.
با این حال ولی هدایت خودروی تندر به واسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند است. در مسیرهای ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی میگیرد و عملکرد بهتری ارائه میکند. در فنربندی هم دو خودرو تقریبا مشابه هم بوده با این توضیح که در قسمت عقب برتری با تندر است.
منبع : سمند