دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

پراید از کجا به ایران آمد ؟

پراید از کجا به ایران آمد؟

خودروی پراید همان اتومبیل مزدا ۱۲۱ می باشد که نخستین بار در کشور ژاپن به تولید رسید .

به دلیل اینکه بین مزدا و فورد ارتباط کاری زیادی برقرار بود با گذشت فقط چند ماه مزدا ۱۲۱ به اسم فورد فستیوا در کشور آمریکای شمالی به تولید رسید .

کشورهای استرالیا و ژاپن و آمریکای شمالی در ان موقع ها بازارهای اصلی این اتوموبیل بودند که به دلیل قیمت ارزانش خودروهای دانشجویی نامیده می شد اما با همه استقبالی که از این خودرو می شد سازمان امنیت بزرگراه ها اجازه تولید این خودرو را ندادند .

به این ترتیب بود که در سال ۱۹۸۶این خودرو نا‌امن‌ترین خودرو آمریکا شناخته شد. تولید این خودرودر از سال ۱۹۸۷ از آمریکا به کیا موتورز رسید و تولید این خودرو در کشور کره و درکیا موتورز ادامه یافت.
در حالی که تازه کیا  موتور شروع به تولید خودرو کرده بود، مزدا ۱۲۱ چهره جدیدی به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال‌ها انجام گرفت و پراید از کره به ایران آمد. اوایل دهه ۷۰ شمسی بود که پراید به ایران آمد و ظرف مدت ۲۰ سال کاملاً داخلی شد پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال ۲۰۰۰ هزار پایان یافت و کیا ریو جایگزین این خودرو شد لیسانس این محصول هم کاملاً به سایپا  رسید.

در واقع پراید که تا سال ۲۰۰۰در کره مونتاژ می شد، نسل دومش تا سال ۲۰۰۵با نام ریو به تولید رسید که وارد بازار ایران نیز شد و پس از آن کیا موتورز در سال ۲۰۰۵ نسل سوم آنرا معرفی کرد که با نام ریو باز هم بر سر زبان ها افتاد ، البته این خودرو ظاهری شبیه به پراید داشته است ولی با تغییرات بیشمار ، آنرا New Pride نیز شناختند.  این خودرو تا سال ۲۰۱۱ بر روی خط تولید قرار داشت و پس از آن ریو یا همان نیو پراید با ظاهری کاملا جدید و زیبا روانه بازار شده است و به تازگی عکس هایی از مدل ۲۰۱۶ آن هم روی خط رسانه ها رفته است.

 

به تازگی رئیس شورای رقابت با اعلام خبر گرانی خودروها بر بیکیفیت بودن خودروهای تولید سای‍پا مهر تایید زده است. بی‌کیفیتی که نماد آن در طی این سال‌ها خودروی پراید بوده است. رضا شیوا اعلام کرده: «گروه خودروسازی سایپا  مجوز افزایش ۰.۴ درصدی قیمت محصولات خود را گرفت و ایران خودرو به دلیل کیفیت بهتر محصولات خود می تواند خودروهای خود را تا ۱.۸۱ درصد گران کند.»
به این ترتیب محصولات سایپا  بی کیفیت‌تر ازایران خودرو معرفی شدند و البته این مساله به مفهوم با‌کیفتی خودروهای ایران خودرو نیست بلکه تنها در مقایسه فنی بین این شرکت، ایران خودرو پیروز شده است.

البته جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در مرداد سال ۹۴ هم از نمره منفی پراید که با نامهای جدید ۱۳۱ و ۱۳۲ عرضه می شود، حکایت می کرد. سطح کیفی خودروها در ۹ معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «بدنه»، «رنگ»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «نفوذ آب» و «صداهای غیر‌عادی» در این بررسی مورد توجه قرار گرفته که بر طبق آن، در بخش تزئینات و مونتاژ، خودروهای MVM110 و سایپا  X131 پارس‌خودرو بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در بخش بدنه نیز خودروهای سایپا X131 و سایپا X132 بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند و این در شرایطی است که میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به ماه قبل روند صعودی ۹.۹ درصدی را به خود می‌بیند. در نهایت اما در بخش عیوب فنی و عملکردی نیز، خودروهای سایپا X132 و سایپا X131بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص دادند و از طرفی در مجموع۱۷.۲ درصد از میانگین کیفی خودروها در این بخش کاسته شد.

منبع : پراید 

مشخصات اتومبیل پژو ۴۰۸ مدل ۲۰۱۵

طبق نوشتار اروند پلاک در این مقاله اطلاعاتی درباره قیمت پژو ۴۰۸  و همچنین تجهیزات و امکانات این خودرو جمع آوری شده است

در واقع می توان گفت که اتومبیل پژو ۴۰۸ جدید ظاهرش تا قدری نزدیک به ۳۰۸ می باشد ولی نسخه ارتقا یافته آن می باشد .

در این خودرو با استفاده نمودن از طرح های جدید در  چراغ های قسمت عقب و همچنین جلوی خودرو و بهره جویی از ال ای دی و همچنین داشتن حالت منقار گونه در جلو و همچنین حالت چنگال فرم در عقب اتومبیل سبب زیبایی و جذابیت این خودرو شده اند .

برخلاف مدل قبلی ۴۰۸، پژو برای این مدل از یک جلوپنجره استفاده کرده که با قابی کرومی در بر گرفته شده است.  حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی بوده و ۱۴۳ اسب بخار قدرت دارد چهار سیلندر توربو .نورافکن‌ها و چراغ‌های روزتاب هم به زیبایی روی سپر قرار گرفته‌اند. طراحی آینه‌های جانبی، سقف با شیب ملایم و خطوط روی درها نیز قوی و پرتوان‌تر از آن چیزی است که در واقع از این خودرو انتظار می‌رود. حسن ختام این طراحی اروپایی، اگزوزهای ذوزنقه‌ای شکل در انتهای خودرو می‌باشند.پس در این سایت  اطلاعات بیشتر را در اختیار شما قرار میدهم

قیمت خودرو پژو ۴۰۸ مدل ۲۰۱۵

  • قیمت خودرو پژو ۴۰۸    ۴۰۸ Access 2015  در امارات  ۶۹۱۰۰ درهم
  • قیمت خودرو پژو ۴۰۸   ۴۰۸ Active 2015 در امارات  ۷۴۸۰۰ درهم

مشخصات فنی  و موتوری خودرو پژو  ۴۰۸ مدل ۲۰۱۵

  • حجم موتور :۲۰۰۰
  • تعداد سیلندر :  ۴سیلندر
  • حداکثر سرعت : ۲۱۰
  • شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر/ساعت (ثانیه)۱۱.۳
  • مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۸.۸
  • ظرفیت باک : ۶۰
  • اسب بخار : ۱۴۳
  • گشتاور : ۲۰۰

ابعاد و وزن خودرو خودرو پژو ۴۰۸ مدل  ۲۰۱۵

  • طول (متر)۴۶۸۰
  • عرض (متر)۱.۸۱۵
  • ارتفاع (متر)۱.۵۲۵
  • فاصله دو محور (متر)۲.۷۱۰
  • ظرفیت صندوق (لیتر)۴۶۲

امکانات و آپشن های خودرو پژو ۴۰۸ مدل  ۲۰۱۵

  • ۴ ایربک
  • کنترل پایداری دینامیکی
  • ABS (سیستم ضد قفل ترمز)
  • پارکینگ سنسور – جلو و عقب
  • BA (ترمز کمک)
  • قفل مرکزی
  • کنترل پایداری خودرو (VSC)
  • قدرتی EBD (توزیع نیروی ترمز الکترونیکی)
  • سرعت سنج
  • جعبه خنک کننده
  • چراغ مه شکن – جلو و عقب
  • قدرت ویندوز – جلو و عقب
  • دریچه عقب AC
  • کروز کنترل
  • چرخ فرمان چرم
  • تنظیم شیب فرمان
  • تعداد بلندگوهای ۶
  • اندازه چرخ ۱۷
  • بلوتوث
  • یواس بی
  • MP3
  • AC کنترلر
  • AUX

منبع : پژو

DYANE | ژیان

مابین سال های 1967 تا 1983 توسط سیتروئن اتومبیل سیتروئن ژیان که یک خودروی کوچک به شمار می آید ساخته شده است .

تاریخچه ژیان :

از این خودرو به تعداد 1.9 میلیون دستگاه به مرحله تولید رسیده است . این اتومبیل بر پایه مدل مشهور سیتروئن 2 سی وی بوده است .

هدف از ساخت این اتومبیل این بود که خودرویی مناسب برای شهر و خانواده تولید گردد البته با کمترین قیمت و حداقل هزینه نگه داری. ژیان توسط فرانسوی‌ها و در مقابله با فولکس‌واگن آلمان ساخته شد

تولید ژیان از دهه ۳۰ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت‌های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدل‌های گوناگون گشت.

این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته می‌شود تا سال ۱۹۹۰ که در مدل‌های مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشته‌است.

از مدل‌های آن می‌توان dyane، ۲CV، Ami، Mehari و SM و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل ۴wd هم داشته که به اسم ۲CV Sahara تولید شده‌است. مدل موجود در ایران Dyane است که در دهه ۷۰ میلادی تولید شد.

خودروی ژیان در فرانسه با نام دو شوو (Deux Chevaux) معروف است، دو شوو در زبان فرانسوی به معنای دو اسب است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است.

محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

در واقع، ژیان پاسخ سیتروئن به مدل رنو  ۴ بود که بعد از معرفی آن در سال ۱۹۶۱ باعث سقوط فروش مدل ۲CV شد. این اتومبیل مانند cv۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک می‌شود بهره می‌برد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.

گفته می شود که در آن زمان مجموعاً 5 میلیون دستگاه از مدل های مختلف ژیان در جهان تولید شده است.

منبع : سایپا 

رنو دیگر قراردادی با ایران خودرو و سایپا منعقد نکرد

رنو دیگر قرار دادی با ایران خودرو و سایپا نبست
کمپانی رنو فرانسه خطاب به شرکت های ایران خودرو و سایپا بیان نموده بود که دیگر با آنان قرار دادی نخواهد بست و حالا این کمپانی تهدیدش را عملی ساخته است .
طبق گزارش ارایه شده توسط ایسنا :
همراه با برداشته شدن تحریم ها و اجرایی شدن برجام صحبت های اتومبیل سازان بزرگ درباره تولیدنمودن خودروهای جدید در کشور مان جامه عمل پوشانید .
طی این یک سال گذشته و در پی صورت پذیرفتن مذاکرات خبری از انعقاد قرار داد رنو  جهت گسترش فعالیت های این کمپانی در ایران به گوش نرسید در حالی که پژو با ایران خودرو و سیتروئن با سایپا قرارداد و تفاهمنامه همکاری مشترک را منعقد کردند
در این شرایط درست در زمانی‌که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نحوه فعالیت جدید رنو در ایران مطرح بود این شرکت در اقدامی غیر منتظره از انعقاد قرارداد جدید همکاری با ایران خودرو و سایپا خودداری کرده و ترجیح داد به طور مستقل در ایران فعالیت کند.

البته پیش از این نیز نماینده رنو در ایران تلویحا تهدید کرده بود که اگر درباره شرایط همکاری‌های جدید با ایران خودرو و سایپا به توافق نرسند به طور مستقل در ایران فعالیت خواهند کرد.

در این زمینه ماه گذشته پیمان کارگر درباره زمان انعقاد قرارداد جدید با ایران خودرو و سایپا و احتمال تولید مستقل محصولات رنو در ایران، اظهار کرده بود:” این موضوع بستگی به سیاست ما و نتیجه مذاکرات با شرکای ایرانی (ایران خودرو و سایپا) دارد البته در صورت لزوم به تولید مستقل در ایران خواهیم پرداخت.”

در این شرایط این تهدید محقق شده و روز گذشته رنو تفاهمنامه همکاری مشترک برای ایجاد کارخانه جدید خودروسازی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را منعقد کرد. طبق این قرارداد سهم رنو در شرکت جدید ۶۰ درصد و سهم ایدرو، ۴۰ درصد خواهد بود.

به این ترتیب رنو اکثریت سهام را در این شرکت جدید خودروسازی داشته و مالک اصلی خط تولید و کارخانه تولیدی در ایران خواهد بود و می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را مستقل از ایران خودرو و سایپا در ایران راه‌اندازی کند.

این اقدام در حالی است که پیش از این رنو از فرایند همکاری مشترک با ایران خودرو و سایپا در طول سال‌های گذشته و نحوه عملکرد دو خودروساز بزرگ داخلی، انتقاد کرده بود. سال گذشته پیمان کارگر اظهار کرده بود:” از نحوه کار شرکای خود (ایران خودرو و سایپا) در خدمات پس از فروش ناراضی هستیم. نمایندگی خدمات پس از فروش خودروساز به ما می‌گوید قطعه تندر ۹۰ موجود نیست در حالیکه قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نمی‌خرند و به نمایندگی نمی‌رسانند بنابراین مشتری ناراضی است”.

به گفته وی، ” در مواردی شرکت خدمات پس از فروش خودروساز پول ندارد که قطعه را خریده و به نمایندگی خدمات پس از فروش تحویل دهد. با این حال ضعف دوستان (ایران خودرو و سایپا) در این حوزه نباید باعث ایجاد مشکل در خدمات پس از فروش محصولات رنو در ایران شود”.

در این شرایط با توجه به تفاهمنامه منعقد شده با ایدرو، رنو می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و با مدیریت مستقیم خود در ایران ایجاد کند.

کارشناسان معتقدند اگر رنو این فرایند را براساس استانداردهای فعالیت خود در اتحادیه اروپا در ایران مستقر کند، اقدام مثبتی بوده و به نفع مصرف‌کنندگان ایرانی خواهد بود.

در آن صورت رنو به رقیبی برای ایران خودرو و سایپا تبدیل شده و می‌تواند با انتقال تکنولوژی و استقرار سیستم نوین تولید، فروش و خدمات پس از فروش در ایران فرایندهای جاری در صنعت خودروی ایران را به نفع مشتریان ایرانی، ارتقا دهد.

منبع : ایران خودرو

بدنه و کابین پژو ۲۰۶ در برابر پژو ۲۰۸

درسال ۱۹۹۸ زمانی که پژو  ۲۰۶ به بازار جهانی عرضه گردید خیلی زود به یکی از زیباترین خودروهای هاچ بک  جهان بدل گردید .

پژو  ۲۰۶ به راحتی قادر بود تا با خودروهای برتر زمان خود رقابت کند . مثل فولکس واگن گلف که در زمان یکی از بهترین خودروهای آن زمان بود.

اکنون حدود ۱۶ سال می باشد که از عرضه پژو  ۲۰۶ می گذرد و با این گذر زمان دیگر نمیتوان از جذابیت این خودرو حرف زیادی زد .

درست است که این اتومبیل کماکان متانت و زیبایی خودش را حفظ نموده است اما به هر حال به یک خودروی قدیمی بدل گشته است و توان رقابت با خودروهای جدید را ندارد حتی این خودرو توان رقابت با خودروهای کره ای را هم دیگر ندارد .

کابین ۲۰۶ نسبت به بدنه‌ی آن هنوز هم چهره‌ی جذاب‌تری را به نمایش می‌گذارد. البته باز هم اگر به مقایسه‌ی آن با رقبای روز بپردازیم نکته‌ی مثبتی در بخش داخلی ۲۰۶ مشاهده نخواهیم کرد.

در طرف مقابل ۲۰۸ به لطف زبان طراحی جدیدپژو  که توسط پیر اوتیه توسعه داده شده است، زیبایی و جذابیت بسیاری را با خود به همراه دارد. به جرات می‌توان این خودرو را یکی از زیبا‌ترین هاچ‌بک‌های موجود دانست. کابین این خودرو نیز از طراحی زیبایی برخوردار است و هنوز هم می‌توان DNA پژو ۲۰۶ را در آن مشاهده کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده، کابین ۲۰۸ از کیفیت بالایی برخوردار است، اما همچنان با بهترین‌های این کلاس مانند فولکس واگن پولو فاصله دارد.

ارگونومی و چینش قطعات نیز به خوبی انجام شده است. غربیلک فرمان نیز اندازه‌ی کوچک‌تری نسبت به همتایان خود دارد تا حال و هوای اسپرت‌تری به راننده القا کند.

 

فضای داخلی به خصوص در قسمت سرنشینان عقب و صندوق بار یکی از بخش‌هایی بود که مالکان ۲۰۶ از آن رضایت کافی نداشتند.

البته خودرو‌های هاچ‌بک همواره در بخش فضای داخلی از فضای کافی برخوردار هستند و فلسفه‌ی ساخت آن‌ها با خودرو‌های خانوادگی و جادار متفاوت است.

با این حال پژو با افزایش فاصله‌ی بین دو محور و بهینه‌سازی ‌های متعدد موفق با افزایش فضای سرنشینان و صندوق بار شده است. به عنوان مثال فضای صندوق بار ۲۰۶ برابر ۲۴۵ لیتر و فضای بار در ۲۰۸ با ۶۶ لیتر افزایش، به ۳۱۱ لیتر رسیده است

منبع : پژو 206