بنا بر گزارش ارائه شده توسط سایپا نیوز :
نخستین همایش محیط زیست در صنعت اتومبیل سازی در کمپانی پارس خودرو برپا گردید .
در این همایش نماینده شهروندان سیستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران سایپا و کمپانی پارس خودرو و تعدادی از علاقه مندان و همچنین مدیران سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند .
احمدعلی کیخا که نماینده شهروندان سیستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون راه و کشاورزی و منابع طبیعی مجلس می باشد در طی این همایش ضمن سپاس از برگزار کردن این همایش بیان داشت :
در صنعت خودروسازی موضوع محیط زیست در میان می باشد و به عنوان یک موضوع ضروری مطرح می باشد و همچنین چیزی که در مبحث محیط زیست خیلی مهم می باشد بخش حمل و نقل می باشد آن هم بیشتر از هرچیز خودرو .
وی افزود: در بین صنایع حمل و نقل، خودرو بیشترین سهم را دارد و در خودرو، سوخت خودرو بین ۸۰ تا ۹۰ درصد در محیط زیست نقش ویژه ای دارد.
کیخا تصریح کرد: چاره ای نداریم که در مسیر رویکرد جهانی حفاظت از محیط زیست و کره زمین، از روند تخریب کره زمین جلوگیری کنیم و در تعامل با جهان پیرامون باید مسیر حفاظت از محیط زیست را طی نماییم، هم در رفتارها و مواد مورد استفاده در خودروسازی و هم در تولید و سوختی که در خودروها استفاده می شود، محیط زیست باید به صورت جدی مورد توجه تولیدکنندگان و صنایع باشد.
نماینده مردم سیستان در مجلس تاکید کرد: مجموعه سیاست های ما در حوزه خودرو نمی تواند ما را به اهداف پیش بینی شده برساند، مگر اینکه یک تحول بزرگ در حوزه اقتصاد صورت گیرد.
عضو کمسیون راه و کشاوری و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت پارس خودرو از نظر بستن قرارداد و کیفیت تولید مطلوب عمل کرده است.
کیخا افزود: باید از شرایط مناسب پیش آمده پس از برجام به نفع صنایع خودروسازی بهره گرفت و توصیه من این است برای اینکه به جایگاه مطلوبی برسیم، باید تلاش های بیشتری صورت گیرد و مجلس هم این آمادگی را دارد که دولت را مکلف کند از خودروسازی به شکل منطقی حمایت کند و مانند کشورهای اروپای غربی با مالیات سبز و بازپرداخت ها به مردم در صورت استفاده از خودروهای سبز، کمک کند و بدیهی است مجموعه ای از سیاست ها می تواند ما را به وضعیت مطلوب در صنعت خودرو برساند.
در ادامه کیومرث کلانتری مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع محیط زیست امروزه فنی و تخصصی شده است چون جهان از سه پدیده که دستاورد بشر است در عذاب است: ۱- گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی ۲- تخریب لایه اوزون ۳- نابودی تنوع زیستی که متاسفانه بشر تیشه به ریشه خود زده است.
کلانتری تصریح کرد: علی رغم ظرفیت های بالا و تنوع اقلیمی و زیستی، کشور بسیار شکننده و آسیب پذیر است حال آن که کشوری در حال توسعه هستیم و توسعه بر محیط زیست اثر خواهد گذاشت و اهمیت حفظ محیط زیست در کشور به تبع دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی تاکید کرد: راهی نداریم جز اینکه الگوی تولید و الگوی مصرف را عوض کنیم و لذا همه ما مسئولیت داریم و سازمان حفاظت محیط زیست در این بین نقش دبیرخانه را دارد و دستگاه های دیگر باید سیاست های زیست محیطی را اجرا کنند.
مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی افزود: توقف و پلمپ واحدهای صنعتی هیچگاه مایه مباهات برای سازمان حفاظت محیط زیست نیست اینها سرمایه های ملی هستند که باید همه کمک و هدایت کنیم.
وی تاکید کرد: محیط زیست برای کمک به صنعت است و محیط زیست بدون صنعت و صنعت بدون محیط زیست هردو بی معناست. بنابراین خودروسازان حتما باید محیط زیست را به عنوان مسایل اساسی خود به حساب آورند.
کلانتری گفت: اگر واحدی تولیداتش نتوانست تولید سبز داشته باشد، حتما به زودی به بن بست خواهد رسید و اینجاست که اهمیت محیط زیست دوچندان می شود.
در ادامه حسین سلیمیان معاون منابع انسانی شرکت پارس خودرو ضمن خیرمقدم به میهمانان و شرکت کنندگان همایش گفت: آب و هوای سالم و پاک در زندگی امروزه ما به آرزوهایی تبدیل شده است که به تدریج به خاطرات پیوسته است.
وی افزود: حفاظت از محیط زیست باید از سنین کودکی و در مدارس و خانواده ها آغاز شود تا به صورت یک فرهنگ تجلی یابد.
سلیمیان تصریح کرد: در گذشته جاده ها و راه های ارتباطی کمتر بود و مناطق بکر ، طراوت و شادابی خاصی داشت و اکنون راه های ارتباطی و جاده ها گسترش یافته اما مناطق بکر در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته اند.
وی با اشاره به آسیب هایی که محیط زیست مان را مورد تهدید قرار می دهد، گفت: باید با کمک صاحب نظران و کارشناسان زمینه های فرهنگی حفاظت از محیط زیست فراهم شود و پاسداشت از محیط زیست از مراکز آموزشی ، مدارس پایه و رسانه ها به ویژه رسانه ملی آموزش داده شود تا نسلی تربیت شوند که به هیچ وجه زباله تولید نکنند و محیط زیست پاک و سالم بماند.
در ادامه عبدالصمد احمدوند دبیر این همایش گفت: اولین همایش محیط زیست در صنایع خودروسازی با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست در پارس خودرو برگزار می شود و باتوجه به اهمیت محیط زیست و اینکه همه ما موظف هستیم که محیط زیست را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم، مجموعه پارس خودرو نیز چه در بعد فنی و چه در بعد نهادینه کردن فرهنگ محیط زیستی با اقدامات خوبی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که تلاش های زیست محیطی به شکل همایش اطلاع رسانی شود و در قالب های آموزشی فرهنگ سازی شود.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست پارس خودرو افزود: شرکت پارس خودرو به عنوان تولیدکننده لوکس ترین و با کیفیت ترین خودروهای کشور، تمام محصولاتش دارای استانداردهای سازمان محیط زیست ( یورو۴ و یورو ۵ ) و دوستدار محیط زیست هستند.
وی تصریح کرد: اینکه پارس خودرو اولین در کیفیت است، یکی از ابعاد آن سازگاری با محیط زیست است.
گفتنی است در ادامه همایش نیز پنل های تخصصی با حضور کارشناسان و علاقمندان به محیط زیست در موضوعات مختلف برگزار شد.
منبع : پارس خودرو
یکی از عیب هایی که مردم به خودروی سمند می گیرند و از آن ناراضی هستند طراحی بیرون خودروی سمند است که آن را قدیمی تلقی میکنند.
کارشناسان ایران خودرو برای رفع نمودن این مشکل سمند دست به یک سری اقداماتی زده اند و تغییراتی را در این خودرو خلق کرده اند .
رنگ جلو پنجره سمند 84 را تغییر داده اند و آن را نقره ای کرده اند. این رنگ قبلا مشکی بود و چندان دلچسب به نظر نمی آمد
در سمند های معمولی سیستم صوتی خیلی قدیمی بود که این سیستم را در سمند نسخه ال ایکس ارتقا دادند اما با وجود آنکه در سمند ال ایکس قابلیت پخش سی دی هم افزوده شده است ولی باز هم از کیفیت خوبی برخوردار نمی باشد اما در سمند 84 این سیستم خیلی خوب شده است
اختلاف رنگ بین سپر و بدنه نیز از عوامل تخریبی ظاهر سمند است به صورتی که در قسمت پایین پلاک رنگ سپر مشکی است که در مدل ۸۴ سپرها با رنگ خودرو کاملا یکسان میشوند .
طراحی رینگ ها در سمند LX مورد انتقاد بسیاری از خریداران قرار گرفت که با نظرسنجی های گوناگون برای مدل ۸۴ یک مدل رینگ اسپرت پنج پر آلومینیومی با آرم سمند در وسط آن طراحی شد.
صندلی های سمند معمولی دارای تنظیم دستی هستند که در سمند LX با سیستم الکترونیکی جایگزین شدند و در سمند ۸۴ سیر تکاملی طراحی صندلی ها طی شده و صندلی با طراحی جدید تر و تنظیم برقی روی خودرو نصب خواهد شد.
چراغهای جلوی سمند جدید تغییرات خیلی کوچکی خواهد داشت که شاید متوجه اونها نشوید.
رنگ بندی داخلی خودرو هم یکنواخت خواهد شد.
طی چند سالی که سمند تولید میشه (از سال ۱۳۸۰) تقریبا اکثر عیب و ایرادهای اون شناسایی شده و ایران خودرو رو به فکر برطرف کردن ایرادات سمند و عرضه مدلی جدید (البته بر پایه مدل قدیمی) انداخته.
پروژه تولید سمند ۸۴ در دو فاز جدا انجام میشه٬ فاز اول در شش ماهه اول و فاز دوم در شش ماهه دوم امسال. فعالیت ها در دو بخش تغییر ظاهر و بهبود قطعات و تجهیزات انجام میگیره.
منبع : سمند
مدیرعامل های وقت کمپانی های پارس خودرو وسایپا وایران خودرو و همچنین مدیرعامل رنو و رئیس هیئت مدیره و نهایتا مدیر و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران کسانی بودند که سند های تاسیس رنو پارس را در سال ۲۰۰۴ امضا کردند .
فعالیت رنو پارس که یک کمپانی مشارکتی به حساب می آمد از آن زمان آغاز شد . مسولیت رنو پارس همکاری کردن و هماهنگ نمودن بین شرکت رنو و صنایع خودروسازی در کشورمان بود .
خودروهایی که در کشورمان از رنو مونتاژ گردیده اند و یا حتی بعضی هایشان در حال مونتاژ کردن می باشند تا سال ۲۰۱۶ به شرح زیر می باشد :
رنو ۴ توقف تولید
رنو ۵ توقف تولید
رنو ۲۱ توقف تولید
رنو تندر ۹۰
رنو مگان
رنو ساندرو
رنو لتیتود
رنو کولیوس
رنو لاگونا کوپه
رنو اسکالا
رنو فلوئنس
رنو اسپرت
رنو ترافیک
کلیه خودروهایی که با برند رنو در ایران موجود میباشند، در قالب سیکیدی توسط شرکت رنو به کارخانجات سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تحویل داده میشود و فرایند مونتاژ آنها تحت نظارت رنو پارس انجام میگیرد و از طریق
محصولات شرکت رنو تراکس نیز که از شرکتهای تابعه اسبق رنو میباشد و شامل کامیون و اتوبوس است، توسط شرکت رنو تراکس ایران و شرکت شهاب خودرو، در ایران مونتاژ میشوند.
رنو، (به فرانسوی: Renault) شرکت خودروسازی فرانسوی است، که در زمینه طراحی، ساخت و توزیع کلاسهای مختلف خودرو، وسایل نقلیه تجاری، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوریل، اتوبوس و خودروهای برقی فعالیت مینماید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بولوین-بیانکور، فرانسه قرار دارد.
شرکت رنو در سال ۲۰۱۱ پس از گروه فولکسواگن وپژو سیتروئن بهعنوان سومین خودروساز اروپا شناختهشد. این شرکت هماکنون در رتبه نهم از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان قرار دارد.
شرکت رنو مالک اکثریت سهام شرکت رومانیایی داچیا، شرکت ترکیهای اویاک-رنو، شرکت کرهای رنو سامسونگ موتورز و شرکت ایرانی رنو پارس میباشد. این شرکت همچنین ۴۳٫۴٪ درصد از سهام شرکت ژاپنی نیسان و ۲۵٪ درصد از شرکت روسی آوتوواز را نیز در اختیار دارد. در حال حاضر کارلوس غصن در جایگاه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره رنو، عملأ سکان رهبری این شرکت فرانسوی را در دست دارد. وی همین مناصب را نیز در شرکت ژاپنی نیسان برعهده دارد.
این دو کمپانی پس از مشارکت در راهاندازی گروه رنو-نیسان آلیانس، هماکنون در قالب این گروه، بهعنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته میشوند. دولت فرانسه با در اختیار داشتن ۱۵٪ درصد از سهام رنو، بزرگترین سهامدار آن محسوب میشود.
شرکت رنو فعالیت گستردهای نیز در مسابقات اتومبیلرانی و موتوراسپرت داشته و تیم فرمول یک رنو در طول سالهای گذشته، یکی از موفقترین تیمهای فرمول یک بودهاست.
منبع : پژو
اخیرا شرکت اطلس خودرو که شرکتی است که نمایندگی کیاموتورز را بر عهده دارد اخباری را منتشر نموده است که مبنی بر آن از ورود دو اتومبیل جدید کیاموتورز به ایران خبر داده است .
دو خودروی کیا سورنتو 2015 و همچنین کیا کارنز 2015 محصولات جدیدی برای بازار کشورمان به حساب می آیند که اطلس خودرو فروش علی الحساب آن ها را آغاز نموده است .
فروش علی الحساب این خودروها به صورت موعد تحویل 150 روزه همراه با حساب کردن بهره ویژه مشارکت به طور روز شمار از سوی نمایندگان مجاز خود در کل کشورمان است .
خودرو سورنتو ۲۰۱۵ نیز که سابقه حضور در بازار ایران را دارد، این بار با ظاهری متفاوت در بازار خودرو حضور مییابد.
این خودرو با ظرفیت ۷ سرنشین در کلاس SUV قرار دارد و از مزایای رقابتی آن استاندارد یورو ۶، حجم موتور cc ۲۴۰۰ از نوع GDI و قدرت ۱۸۸ اسب بخار است.
از ویژگیهای دیگر این خودرو می توان به سانروف پانوراما، ترمز پارک الکترونیکی، سیستم حافظه یکپارچه فرمان، انتخاب نوع رانندگی، دریچه هوا برای سرنشینان ردیفهای عقب، گرمکنهای صندلی ردیفهای جلو و عقب خورو و آپشنهای بسیار متنوع دیگر را نام برد.
خودرو کارنز ۲۰۱۵، که پیشتر نمونه قدیمی آن در بازار ایران عرضه شده بود، این بار با تفاوت ظاهری فراوان با نسل قبلی خود، در بازار ایران حضور پیدا کرده است.
این خودرو با ظرفیت ۷ سرنشین در کلاس MPV قرار دارد و از حجم موتور cc ۲۰۰۰ از نوع GDI و قدرت ١٦٦ اسب بخار برخوردار است.
از ویژگیهای دیگر این خودرو می توان به سانروف پانوراما، ترمز پارک الکترونیکی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کمکی پارک هوشمند و آپشنهای متنوع دیگر را نام برد.
قیمت تمام شده در ایران :
سورنتو 2015 معادل 226.800.000 تومان
کارنز 2015 معادل 154.750.000 تومان
منبع : کیا موتورز
اتومبیل پژو آردی در حقیقت در سال ۷۸ با هدف برطرف کردن نیاز قشرهایی از جامعه که خواهان خودروی زیر ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هستند تولید شد . کسانی که خودروی جی ال ایکس را میپسندیدند اما بودجه خرید این خودرو را نداشتند می توانستند از آردی که ظاهری مانند آن را داشت استفاده نمایند .
آردی هایی که برای سال قبل از ۸۲ بودند خیلی خوب از آب در نیامدند آن هم به دلیل نداشتن کولر و یا نداشتن فرمان هیدرولیک و نداشتن سیستم انژکتوری ولی بعد از اصلاح این خودرو یعنی آردی های سال ۸۲ به بعد بسیار پرقدرت تر به میان آمدند که مصرف سوخت پایینی هم داشتند.
مصرف RD I انژکتوری در صورت تنظیم بودن ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می باشد و این میزان نسبت به مدل های معمولی اردی بسیار بهتر میباشد. کولر آر دی ای بسیار قوی عمل میکند و باد خنک پر شتابی را از دریچه ها خارج میکند. بدنه این ماشین پژو 405 میباشد و از هر لحاظ برتری بسیار بالایی نسبت به هم قیمت های خود دارد. فرمان هیدرولیک آر دی ای بسیار خوب و نرم عمل میکند بظوری که حتی طبق آزمایشی که انجام شده بدلیل کمتر بودن وزن آردی ای نسبت به پژو 405 فرمان آردی ای بسیار نرم تر از مدل اصیل خود پژو 405 یا پارس عمل میکند. در پژو آردی ای ها سیستم های دیاگ قرار داده شده و کمک بزرگی در مصرف و شتاب و تنظیم برق این ماشین ایفا میکند. از مزایای دیاگ : خیلی راحت عیب های ماشین را پیدا میکند و در خودش ثبت میکند و شما با مراجعه به تعمییرگاهای دیاگ خوان می توانید مشکلات را بی آسانی حل نمایید.
در آر دی ای های سال ۸۲ به بعد خبری از صداهای گیربکس خودرو به گوش نمی خورد حتی در صورت های بالای ۱۴۰ کیلومتر در ساعت هم صدای از گیربکس خبری نیست. در ضمن آر دی ای را با آردی اشتباه نگرید. RD – – – RDI تفاوت این دو در اصلاح مشکلات می باشد. همینطور که گفته شد مشکلات فرمان – کولر و مصرف بنزین و شتاب و صدای گیربکس در آردی ای ها بر طرف شده. دقت داشته باشید که اردی با آردی ای تفاوت های زیادی دارند.
در اتاق RD I همه چیز مثل پژو 405 می باشد تنها تفاوتش با 405 کمی فضا در عقب کمتر میباشد آن هم بدلیل دیفرانسیل عقب بودن خودرو . داشبورد و صندلی ها بسیار مناسب و از کیفیت خوبی برخوردار میباشد.
از نظر آیرو دینامیک بدلیل شیب های مناسب ماشین از تعادل و روانی خوبی در سرعت برخوردار میباشد. این تعادل در پارس و 405 بسیار بالاتر میباشد آن هم به دلیل حذف میل گاردن از خودرو که همین هم باعث نرمی بیشتر ماشین و هم شتاب بیشتر شده . پژو آردی ای ماشینی برای داخل و خارج از شهر ساخته شده و نسبت به پراید در بیرون شهر بدلیل سنگین تر بودن و موتور قوی تر و آیرودینامیک مناسب ماشین رانندگی بهتری در سرعت بالا با پژو آردی خواهید داشت. پژو آردی ای داری ۶ دنده میباشد. در شتاب گیری نسبت به پراید ضعیف عمل میکند و پراید می تواند تا دنده های ۳ برتری شتاب داشته باشد . هندلینگ پژو آردی آی بهتر از پراید میباشد.پراید شتاب خوبی دارد ولی هندلینگ ضعیفی دارد که البته با تقویت موتور می توان این مشکل را بر طرف کرد ولی مصرف کمی بالا خواهد رفت . شتاب پژو آردی و پراید در سربالایی در یک سطح می باشد. در سرعت های بالای ۱۰۰ کیلومتر پژو آردی برتری بسیار مشخصی نسبت به پراید دارد از جمله ایمنی بیشتر بخاطر بدنه محکم تر و آیرو دینامیک بهتر ان بدلیل داشتن بدنه پژو 405 .
نهایت سرعت پراید ۱۶۰ کیلومتر میباشد که البته کسانی هستن که ادعای سرعت ۱۷۰ تا ۱۸۰ را هم میکنند که البته دروغ هم نمی گن و این در شرایط خاصی اتفاق خواهد افتاد.
نهایت سرعت پژو اردی ای ۱۷۵ کیلومتر میباشد که البته مانند پراید در شرایط خواص تا ۲۰۰ کیلومتر هم خواهد رسید.
منظور از شرایط خواص : جاده مناسب – شرایط آب و هوایی – موتور تنظیم شده – تعداد سرنشین کمتر از ۲ نفر – لاستیک مناسب – نوع سوخت – تنظیم برق – و…
در پژو آردی ای با بهر گیری از دو فن پژویی و رادیاتور قوی پژو ۴۰۵ گرمای موتور همیشه مناسب تنظم می شود . البته در پراید هم این موضوع تقریبا یکسان میباشد با این تفاوت که رادیاتور پراید نصف پژو آردی میباشد و در شرایط گرم کویری ممکن هست خوب عمل نکند.
از نظر فضای داخلی اتاق و صنداق عقب کاملا مشخص هست که پژو فضای بیشتری دارد. پژو حدود نیم متر از طولی و حدود ۱۵ سانت از پهنا بیشتر از پراید فضا دارد.
از نظر کیفیت وسایل اتاق هم خودتان می توانید راحت حدس بزنید که پزو کاملا بهتر میباشد.
از نظر مصرف بنزین هم پراید در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۸ لیتر مصرف میکند و پژو آردی ۹ لیتر که این خود یکی از دلیل مهم پر طرفدار بودن پراید میباشد.
پراید ماشین جمع جوری هست و بیشتر ماشین شهری هست تا بیرون شهر .
ماشین تیز و پر شتابی هست ولی بدنه ضعیف و سبک یکی از مشکلات اصلی این خودرو میباشد.
مصرف سوخت مناسب تری نسبت به پژو آردی دارد.
قطعات هر دو خودرو فراوان و از نظر قیمت یکسان میباشد. کیفیت قطعات هم در هر دو در یک سطح میباشد.
حجم موتور ماشین آردی ۱۶۰۰ و پراید ۱۴۰۰ سی سی میباشد که این در بردن بار بیشتر کمک بیشتری خواهد کرد . ( قدرت موتور پراید ۶۱ اسب بخار ، حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر ،شتاب ۰ تا ۹۶ ۱۷ ثانیه . این ارقام رو با پراید کره ای مقایسه کنید متوجه می شوید که چقدر افت در توان خودرو بوجود آمده )
پراید های مدل ۸۴ انژکتوری از شتاب بالا تری برخوردار میباشد و تا ۱۶۰ کیلومتر هم سرعت می رود. البته بگذریم که ۱۸۰ کیلومتر را همه جا میزنن ولی همچین سرعتی در پراید نیست.
سرعت آر دی تا ۱۷۰ کیلومتر بیشتر نیست و پیشنهاد میکنم ساعت های بالای ۱۴۰ را امتحان نکنید زیرا هر دو ماشین ترمز و ایمنی مناسب برای سرعت بالا را ندارند.
از لحاظ فنربدنی پراید فنر بدنی نرم تری دارد ولی زیر بند پراید بسیار ضعیف هست و سعی کنید در دست انداز ها با سرعت کم حرکت کنید.
در پژو اردی فنر بندی خشک تر میباشد ولی از زیربند بهتری نسبت به پراید بر خوردار میباشد .
منبع : پراید