دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

PEUGEOT 4007 | پژو ۴۰۰۷

کشور فرانسه این خودروی پژو ۴۰۰۷ را تولید می کند . این خودرو از نوع ترکیبی SUV چند منظوره کامپکت می باشد .

از سال ۲۰۰۷ پژو ۴۰۰۷ در حال تولید کردن می باشد .

موتور پژو ۴۰۰۷ را از مهندسی تولید اتومبیل سی کراسر سیتروئن الهام گرفته اند .

اولین اتومبیل های تولید شده به صورت مشترک میان کشورهای هلند و ژاپن خودروهای پژو ۴۰۰۷ و سی کراسر می باشد که هر دوی این خودروها در زمان فروش آرم پژو را با خود به همراه دارند .

این دو خودرو با طرح اولیه خودرو اوتلندر توسط یکی از زیر گروه‌های شرکت میتسوبیشی به نام ندکار واقع در هلند ساخته شده است.

 

کلاسشاسی بلند
مشخصات فنی
حجم موتور (سی‏‎سی)۲۲۰۰
گیربکساتوماتیک
تعداد دنده۶
تعداد سیلندر۴
قدرت موتور (اسب بخار)۱۵۴
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)۷
نوع سوختبنزین
حجم صندوق عقب (لیتر)۱۶۸۰
دیفرانسیل۲ دیفرانسیل
تعداد سرنشین۷
طول (سانتی‎‏متر)۴۶۳
عرض (سانتی‎‏متر)۲۰۷
ارتفاع (سانتی‎‏متر)۱۷۱
حداکثر سرعت (km/h)۱۹۸
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه)۱۱
حجم باک (لیتر)۵۰
کشور سازندهفرانسه
امکانات
سیستم ترمز ضدقفل ABSدارد
سیستم کنترل پایداری – ESCدارد
سیستم کنترل کشش – TCSدارد
پریز برقدارد
بلوتوثدارد
جی‏‎پی‏‎اس (GPS)دارد
کنترل آب و هوای اتوماتیکدارد
آینه الکتروکرومیکدارد
حس‏گر باراندارد
کیسه هوادارد
انواع کیسه هواجلو / عقب / جانبی
دوربین عقب/سنسور پارکدارد
پورت USB/AUX/IPODدارد

 منبع : پژو

سرگذشت کمپانی سایپا

در سال 1391 شرکت سایپا که یک شرکت اتومبیل سازی می باشد با تولید کردن 477.890 خودرو موفق گشت تا 42 درصد از سهم  بازار ایران را در دست بگیرد.

 ایران خودرو  که 45 درصد از سهام بازار خودروی ایران را در دست گرفته است اولین خودروساز ایرانی و بعد از آن سایپا دومین خودروساز معرفی گردید .

در سال 1344 بود که شرکت سایپا با همکاری کمپانی فرانسوی سیتروئن ساخته شد (تحت اسم کمپانی سهامی تولید خودروی سیتروئن ایران ).

نخستین خودروهای این شرکت وانت آکا و سواری ژیان نام داشتند. پس از سال ۱۳۵۳ خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب در مدل‌های معمولی و دولوکس نیز تولید شد.

در سال ۱۳۵۴، نام شرکت، به فرم کنونی؛ سایپا تغییر پیدا کرد، که مختصر شده «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود.

شرکت سایپا در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت دولت ایران در آمد و از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.

سهام شرکت در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱٪ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید. در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با در اختیار داشتن ۳۵٫۷۵٪ درصد از سهام شرکت سایپا، بزرگترین سهام‌دار آن به‌شمار می‌آید.

تاریخچه :

شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال با نام «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تأسیس گردید. در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۴۵ به ثبت و دو سال بعد به مرحله بهره‌برداری رسید.

نام شرکت در اوایل سال ۱۳۵۴ به شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل با نام انحصاری «سایپا» تغییر یافت. از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و متعاقب آن بر اساس مصوبه ۱۳۶۵٫۲٫۱ هیئت وزیران، کلیه سهام آن به نمایندگی از سوی دولت به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید. سهام شرکت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید.

سهام‌داران :

سرمایه شرکت سایپا در بدو تأسیس ۱۶۰ میلیون ریال بوده، که طی چند مرحله افزایش سرمایه، به مبلغ ۱۰٫۴۰۰ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۱ افزایش یافته است.

در سال ۱۳۸۹ با تصویب مجمع فوق‌العاده اکثریت هیئت‌مدیره آن در دستان بخش خصوصی جا گرفت. در این مجمع ترکیب سهام‌داران عمدهٔ سایپا تغییر کرد و تعداد نمایندگان دولتی در هیئت مدیره از اکثریت افتاد.

 منبع : سایپا

از دی ماه پژو ۲۰۰۸ وارد بازارها می گردد

مدیر بازار یابی و فروش شرکت ایران خودرو (مصطفی خان کرمی) در خصوص زمان عرضه خودروی جدید پژو ۲۰۰۸ بیان داشت :

شرکت ایکاپ که کمپانی اشتراکی میان پژو و ایران خودرو می باشد اتومبیل پژو ۲۰۰۸ را تولید کرده است و وی بیان کرد که این خودرو در دی ماه سال جاری قرار می باشد که به بازارها وارد گردد.

وی همچنین در خصوص قیمت این اتومبیل در بازارهای کشورمان بیان داشت :

قیمت پژو ۲۰۰۸ بسته به آپشن هایش در این خودرو و همچنین بسته به نوع جعبه دنده موجود در خودرو بین ۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۹۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد .

خان کرمی ادامه داد: «قصد داریم خودروی ۲۰۰۸ را به بازار عرضه کنیم و محک بزنیم. این خودروی رقیب هیوندای سوناتا، کیا اسپورتیج، تویوتا کمری بودهخواهد بود و مطمئناً قیمت آن نسبت به کیفیتش، مناسب خواهد بود.»

او در مورد همکاری با رنو نیز گفت: «با شرکت رنو شراکتمان همچنان ادامه دارد و سال گذشته خودرو رنو کپچر را تولید و روانه بازار کردیم که با استقبال خوبی روبرو شد. از آذرماه امسال هم مدل ۲۰۱۷ این خودرو وارد بازار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال، ۳۰۰۰ دستگاه رنو کپچر عرضه ‌شود.

همچنین در حال پیگیری ساخت سه خودرو مشترک با شرکت رنو هستیم که در آینده اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم کرد.» احتمال زیاد یکی از سه خودروی مد نظر مدیر بازاریابی ایران خودرو برای همکاری با فرانسه رنو کوئید (کراس اوور) است که نقش رقیب پراید را با قیمت کمتر از ۳۰ میلیون تومان بازی خواهد کرد.

همکاری با پژو :

در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید. در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به این نکته که پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد.

اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۴ درآمد شرکت پژو از بازار خودرو ایران یک میلیارد یورو بود. در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریم‌های علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژوروابطش را با ایران خودرو قطع کرد.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰میلیون یورو (معادل ۱۳ تریلیون ریال) که با ایران خودرو به امضا رسید به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۰۸٬۲۰۸ و ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت.

تاریخچه :

گروه صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال پیشین) در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و حسن خیامی با هدف تأسیس و ادارهٔ کارخانجات به منظور تولید و تهیهٔ انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد.

این شرکت در اسفند ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد. اتوبوسهای معروف به «ال‌پی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می‌شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران خودرو مونتاژ می‌گردید بعد از این مدیران شرکت بر آن شدند تا با کارخانه‌های دنیا ارتباط برقرار کرده و خودرویی برای قشر متوسط مردم تولید کنند. شرکت‌های فورد، پژو، فولکس و تالبوت از جمله گزینه‌هایی بودند که با آن‌ها تماس برقرار شد. در نهایت در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود به امضا رسید. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن موقع زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، در اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید پیکان با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و به تدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

گروه صنعتی ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانه‌است که به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده‌است. این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج سابق) واقع است در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و بابل نیز دارای پایگاه‌های تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.

 منبع : ایران خودرو

بررسی دو هاچ بک : پژو ۲۰۶ و برلیانس H220

مدل هایی که بیشتر مورد پسند جوان ها و بانوان واقع می گردد بیشتر مدل های خودروهای هاچ بک می باشد . از این رو با در نظر گرفتن جوان بودن جمعیت کشور پس نیاز به خودروهایی که این قشر دوست دارند هم بیشتر می گردد . با نگاه کردن به بازار خودروها متوجه می شویم که همین هاچ بک ها موفق شده اند در بازار شلوغ خودروها برای خود جایگاه خوبی را فراهم آورند .

خودروی پژوی ۲۰۶ تیپ ۵ تا قبل از ورود برلیانس H220 موفق شده بود طرفداران خودروهای هاچ بک را به سوی خود جلب نماید و در رده خودروهای هاچ بک زیر ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان برای خود یکه تاز باشد

اما با ورود رقیب تازه وارد چینی به نام برلیانس H220، عرصه بر یکه تازی پسر سال خورده ایران‌خودرو کمی تنگ‌تر آمده‌است. در ادامه به مقایسه اجمالی بین این دو رقیب، یکی کهنه‌کار و مغرور و دیگری جوان و پر ادعا خواهیم پرداخت.

 

موتور:

خودروپژو  ۲۰۶ تیپ ۵ از موتور معروف تی یو فایو ۱۶۰۰ سی سی، ۱۶ سوپاپ با حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون بر متر و گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد. این پیشرانه از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کند و در سیکل ترکیبی طبق ادعا سازنده ۶/۶ لیتر بر صد کیلومتر مصرف دارد.

 

در مقابل برلیانس H220 با موتوری با کد BM15L برگرفته شده از موتورهای میتسوبیشی با ظرفیت ۱۵۰۰ سی سی، حداکثر قدرت ۱۰۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتون بر متر و گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود. این پیشرانه از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کند و در سیکل ترکیبی طبق ادعای سازنده ۴/۶ لیتر بر صد کیلومتر مصرف دارد، که با توجه به وزن ۱۱۹۴ کیلوگرمی برلیانس در مقابل وزن کمتر ۲۰۶ تیپ ۵، قدرت پیشرانه شیر پیر بر جوان چینی پرادعا به ظاهر بیشتر می‌چربد.

 

در خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ در هر چهار چرخ از سیستم ترمز دیسکی استفاده شده‌است. ترمزگیری تیپ ۵ این خودرو از بدو ورود، زبان زد خودرو دوستان بوده است. (مساله‌ای که در طول زمان بدلیل تغییرات فنی در این خودرو متاسفانه ضعیف‌تر شده‌است) در برلیانس H220 در چرخ‌ها جلو از ترمز دیسکی و در چرخ‌ها عقب از ترمزها کاسه‌ای بهره می‌برد. در بخش ترمزگیری بر روی کاغذ خودرو کهن‌سال پیروز ماجرا است.

نتیجه‌گیری:

قیمت فعلی ۲۰۶ تیپ ۵ طبق اعلام سازنده ۳۶.۸ میلیون تومان و قیمت روز برلیانس H220 در مدل گیربکس دستی ۳۸ میلیون تومان اعلام شده‌است. با توجه به تشنگی بازار خودرو کشور و اکثریت جوان جامعه، ورود خودرو آن هم از کلاس هاچ‌بک می‌تواند بسیار جذاب باشد. با شرایط یاد شده، برلیانس H220 می‌تواند همراه با عرضه با تیراژ مناسب و تامین قطعات و خدمات پس از فروش مکفی، سهمی قابل توجه از بازار خودرو زیر ۴۰ میلیون تومان برای خود کنار بگذارد.

منبع : پژو 206 

هزینه نگهداری سوناتا بیشتر است یا اپتیما ؟

اتومبیل کیا  اپتیمای فول مدل ۲۰۱۴ با قیمتی معادل ۱۴۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در نمایندگی ها در حال فروش رفتن می باشد و خودروی سوناتای فول مدل ۲۰۱۴ هم دارای قیمتی معادل ۱۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد .

مشاهده می شود که سوناتا قیمتی پایین تر از خودروی اپتیما دارد اما شنیده شده است که استهلاک سوناتا کمی بالاتر از اپتیما می باشد.

قدرت سوناتا از اپتیما بالاتر می باشد . مصرف سوخت اپتیما پایین تر از سوناتا می باشد .

هزینه نگهداری و تعمیر اپتیما از سوناتا بالاتر می باشد .

هر دو خودرو ساخته دست کره‌ای‌ها هستند و تا به اینجای کار خودروهای کم استهلاک از آب درآمده‌اند و مشکلات زیادی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

تهیه قطعات اپتیما کمی سخت‌تر است و همچنین گران‌تر نیز هست شاید دلیل این موضوع جدیدتر بودن آن باشد اما به طور کلی فروشگاه‌هایی که قطعات کیا  را در بازار به فروش می‌رسانند به تعداد انگشت‌های دست هستند و در این قسمت هیوندای  وضعیت بهتری دارد.

هیوندای  سوناتا معروف به سوناتای YF

خودرویی زیبا که البته در نسل قبل و یا حتی قبل‌تر هم در بازار ایران حضور داشت از دهه ۹۰ میلادی این خودرو روانه بازار ایران شد. زمانی که کسی برند هیوندای  را نمی‌شناخت اما حالا در بازار به رقیبی سرسخت بدل شده است. سوناتا در این نسل با چهره‌ای زیبا و امکاناتی زیاد روانه بازار شده است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون چهره آن تغییر نکرده بود و تنها نمونه‌هایی با آپشن‌های بیشتر روانه بازار می‌شد.

سوناتا از موتوری چهار سیلندر به حجم ۲۴۰۰ سی‌سی بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت بوده و از سیستم سوخت‌پاشی تزریق مستقیم بهره می‌برد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به عهده گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک است. مصرف سوخت این خودرو در شهر ۸/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در جاده نیز ۷/۶ لیتر بنزین می‌سوزاند که به صورت میانگین ۴/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر  در سیکل ترکیبی مصرف دارد.

لازم به ذکر است که این اعداد در شرایط آب و هوایی مختلف تغییر خواهد کرد و در عمل مصرف سوخت کمی بالاتر از این اعداد است. اما دارندگان این خودروها نیز می‌گویند که مصرف سوخت این خودرو هیچ‌گاه به اعدادی که در کاتالوگ درج شده است نرسیده و همیشه کمی بالاتر بوده است به خصوص در ترافیک شهر تهران، به هر حال این خودرو از سواری نرمی برخوردار است فضای کابین آن مناسب خانواده‌هاست و کیفیت مواد به کار رفته در ون کابین نیز قابل قبول است با توجه به داشتن موتوری چهار سیلندر از شتابی مناسب برخوردار است و البته این نکته را نباید فراموش کرد که دارندگان آن تا حد زیادی از آن راضی هستند و گفته می‌شود که این خودرو کمتر با مشکل خاصی که نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد برخورد می‌کند تنها در برخی از موارد دیده شده است که جلوبندی خودرو دچار آسیب می‌شود اما عمده هزینه‌های این خودرو را تعویض لوازم مصرفی و تعویض روغن و فیلترها تشکیل می‌دهد.

برای تهیه لوازم سوناتا اگر نخواستید به نمایندگی هم مراجعه کنید می‌توانید قطعات موردنیاز را در بازار لوازم یدکی نیز بیابید. این اقدام می‌تواند برای تعویض دوره‌ای روغن و فیلترها هم به همین شکل انجام شود چه بسا ارزان‌تر نیز تمام شود.

اگرچه باید مراقب باشید تا این تعویض‌ها و یا تعمیرها در خارج از نمایندگی بدون دقت انجام نگیرد اگر سری به خیابان ملت و چراغ برق زدید این را بدانید که آنجا جایی است که می‌توانید از سیر تا پیاز همه خودروها را پیدا کنید. از روغن تا کوچک‌ترین پیچ و مهره‌ها از نو تا استوک همه چیز در این خیابان‌ها و پاساژهایش یافت می‌شود. شاید تعویض روغن و فیلترها در خارج از نمایندگی در حدود ۱۰۰ هزار تومان برای شما ارزان‌تر تمام شود اما مراجعه به نمایندگی همیشه با یک اطمینان خاطر برای مشتری همراه است.

کیا  اپتیما

کیا اپتیما خودروی زیبایی است که برخلاف نسل قبل خود با اقبال خوبی در بازار مواجه شده است خودرویی که این روزها بیشتر از هر زمان  دیگری آن را در خیابان‌های شهر می‌بینیم. اپتیما از موتوری ۲۴۰۰ سی‌سی بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید۱۸۰ اسب‌بخار قدرت بوده و ۲۳۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو از گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک بهره می‌برد.مصرف سوخت اپتیما در سیکل ترکیبی و در ۱۰۰ کیلومتر در حدود ۸٫۱ لیتر بوده که در مقایسه با سوناتا اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد این در حالی است که هر دو خودرو از وزن یکسانی برخوردارند. اپتیما نیز توانسته همانند سوناتا صاحبان خود را راضی نگه دارد خودرویی کم استهلاک که شباهت‌های فراوانی به سوناتا دارد البته بیشتر این شباهت‌ها از نظر خدمات پس از فروش است. شرایط سرویس‌های دوره‌ای این خودرو نیز همانند هیونداست و از این نظر خیال دارندگان راحت باشد که هیچ برتری بین این دو خودرو در بخش خدمات پس از فروش وجود ندارد.

 

دارندگان این خودرو حتی می‌توانند با تهیه لوازم از چراغ برق کمی اقتصادی‌تر عمل کنند البته این نکته را باید فراموش کرد که قطعات اپتیما گران‌تر از سوناتا بوده و البته کمی هم نایاب‌تر است زیرا هنگامی که به دنبال فروشگاهی بودیم که بتوانیم در آن قیمت لوازم اپتیما را بیابیم زمان زیادی را صرف کردیم چرا که تنها چند فروشگاه در چراغ برق اقدام به فروش لوازم اپتیما می‌کنند اما این نکته را نیز باید یادآور شوم که قطعات اپتیما نیز همانند سوناتا در نمونه استوک در دسترس است. هر چند که برای تهیه آن‌ها می‌بایست به فروشگاه‌های خاصی مراجعه کرد اما برخی از قطعات در نمونه استوک در دسترس هستند.
 منبع : سوناتا هیوندا