در کشور ما کمپانی آسان موتور نمایندگی انحصاری خودروهای هیوندا را بر عهده دارند و این شرکت خودروهای هیوندای موتور را به ایران وارد می کند .
زمانی که مجددا واردات خودرو به ایران برای طیفی از اتومبیل های خارجی آغاز گردید یعنی در سال ۱۳۸۵ این شرکت هم فعالیتش را شروع کرد .
در سال ۲۰۰۶ بود که شرکت آسان موتور موفق گشت مجوز وارد کردن ۵ خودرو را از محصولات هیوندا را اخذ نماید . این ۵ مدل شامل :
هیوندا کوپه و هیوندا سانتافه و هیوندا توسان و هیوندا سوناتا و هیوندا آزرا بودند .
این شرکت در سال ۲۰۰۹ هم شروع به وارد نمودن خودروهای هیوندا جنسیس و هیوندا آی ایکس ۵۵ و هیوندا آی ۳۰ طبق استانداردهای اروپا نمود
خودروهای هیوندای موتور که در حال حاضر در بازار ایران موجود میباشند.
هیوندای موتور، (هانگول: 현대 자동차 주식회사 و هانجا: 現代自動車株式會社) شرکت خودروسازی کرهای و چندملیتیاست، که در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو-یانگ (بنیانگذار گروه شرکتهای هیوندای) تاسیس شد.
هیوندای موتور به همراه کیا موتورز، از زیرمجموعههای هیوندای موتور گروپ بهشمار میآیند، که در حال حاضر پس از شرکتهای جنرال موتورز، گروه فولکسواگن و تویوتا، بهعنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته میشود.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون کیا ) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم، از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴٫۴ میلیون خودرو، در کشورهای مختلف بهفروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای بورس کره، بورس نزدک و بورس لندن مبادله میشود.
این شرکت مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه تولید خودرو در جهان میباشد، که در شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون اتومبیل، تولید میکند. امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶٫۰۰۰ مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر میباشند، عرضه میدارد.
هسته اولیه گروه شرکتهای هیوندای در سال ۱۹۴۶ توسط چانگ جو-یانگ تأسیس شد و در طول دهه نخست فعالیتش، با استفاده از حمایتهای دولتی، انواع فعالیتهای صنعتی همچون: ساختوساز، فولادسازی، کشتیسازی، خدمات پشتیبانی، تجارت، الکترونیک و خدمات مالی را تحت پوشش قرار داد و در ابتدای دهه ۱۹۶۰ به بزرگترین شرکت خوشهای کره جنوبی تبدیل شد.
چانگ جو-یانگ در سال ۱۹۶۷ هیوندای موتور را بهعنوان شرکت تابعه گروه هیوندای و بازوی خودروسازی این گروه صنعتی تاسیس نمود. نخستین خودروی عرضه شده توسط این شرکت، فورد کورتینا بود، که با مشارکت مستقیم شرکت فورد، در کره جنوبی مونتاژ میشد. مالکین شرکت هیوندای با هدف ساخت خودرویی مستقل، مدیرعامل اسبق بریتیش لیلاند؛ جورج ترنبول را استخدام کردند. وی نیز با ۵ مهندس بریتانیایی را برای پیشبرد توسعه و ساخت اتومبیل بکار گرفت.
مدیران هیوندای با مشارکت شرکتهای ایتالدیزاین به منظور طراحی خودرو و میتسوبیشی موتورز برای تأمین اجزای تولیدی و اکسل، اولین اتومبیل کرهای، یعنی هیوندایی پونی را در سال ۱۹۷۵ تولید کرد، که در پی آن، صادرات نخستین محصول بخش خودروسازی هیوندای، به کشور اکوادور، در همان سال آغاز شد. هیوندای پونی عنوان سازنده پرفروشترین اتومبیل کرهای را برای شرکت هیوندای به ارمغان آورد و هنوز هم این اتومبیل بدون رقیب باقیمانده است.
منبع : هیوندا
اتومبیل ساینا دارای مشکل کمبود دید می باشد این کمبود دید هم از قسمت آینه های جانبی نشات می گیرد و هم کمبود دید از ناحیه جلو خودرو می باشد . این موضوع کمبود دید راننده نخستین موضوعی می باشد که به محض نشستن پشت فرمان این خودرو ذهن شما را معطوف خود می کند .
چیزی که در ساینا مانع دید خوب راننده می وشد ستون ها می باشد.
با استارت زدن این خودرو صدای برخواسته از آن مارا خواه ناخواه به یاد خودروهایپراید و تیبا می اندازد! صدایی آشنا!
برای شروع و با فشار دادن پدال کلاچ برای جای گذاری دنده، متوجه این موضوع شدیم که کلاچ به صورت نا متعارفی سفت و خشک بوده به گونه ای که کار تعویض دنده کمی مشکل صورت می گیرد.
باتوجه به این که سیم کلاچ توسط مالک خودرو تعویض شده بود اما بازهم پدال کلاچ سفت بود. باتوجه به این که برخی به علت افزایش وزن ساینا نسبت به تیبا، شتاب کمتری را برای آن پیش بینی می کنند، اما درواقع این گونه نبوده و شروع نسبتا خوبی که همراه با هرزگردی چرخ ها و صدای جیغ لاستیک هاست را تجربه کردیم.
سیستم تعلیق مک فرسون در قسمت جلو و سیستم Tarsion Beam مانندپراید ، تیبا و ریو در ساینا نیز به کار گرفته شده است و تفاوت خاصی در این زمینه نسبت به تیبا روی نداده است.
عایق بندی کابین به صورتی است که صدای بیرون کمتر به گوش می رسد و برخلاف تیبا دیگر خبری از صدای پیچیدن باد در کابین به گوش نمی رسد، اما هنگامی که دور موتور بالا می رود صدای موتور تا حدودی آزار دهنده شده و آسایش سرنشینان را مختل می کند.
خودروهای ارزان قیمت با مصرف سوخت پایین در اغلب کشورها بسیار پرفروش هستند، به همین خاطر کمپانی های خودروسازی سعی بر این دارند تا روز به روز محصولات اقتصادی و ارزان قیمت خود را بروزرسانی کنند و یا خودرویی جدید در این رده به بازار معرفی کنند.
در ایران نیز نمی توان منکر این موضوع شد، زیرا عمده معاملات بازار مختص به خودروهای زیر 30 میلیون تومان است. اما متاسفانه باتوجه به عدم تنوع محصولات در این رده داغ و پر فروش بازار، انحصارا این بخش از بازار به چند خودروی داخلی و چینی اختصاص یافته است.
پس از این که این خودروی نه چندان زیبا توانست در بازار اسم و رسمی برای خود کسب کند، سایپا اقدام به عرضه نسخه هاچ بک این خودرو یا همان “تیبا 2” کرد که با وجود رقیبانی همچون ام وی ام 110، پراید 111 و البته پژو 206 ( با کمی ارفاق) توانست خود را در دل برخی مشتریان فراری از پراید ، جای کند.
تیبا SX در حال حاضر با قیمت 24 میلیون و 856 هزار تومان و تیبا 2 با قیمت 27 میلیون و 346 هزار تومان توسط سایپا به دست مشتریان می رسد.
اما کار به اینجا ختم نمی شود، گروه خودروسازی سایپا در راستای رویکرد توسعه محصول و ارائه محصول جدید به سبد محصولات خود، به تازگی نسل جدیدی از خودروی تیبا صندوق دار را با نام ساینا معرفی و عرضه کرده است.
یکی از پرفروش ترین محصولات زیر 30 میلیون تومان در بازار، پراید بوده که باتوجه به حرف و حدیث هایی که پیرامون نا ایمن بودن این خودرو در محافل خودرویی زده میشود، فروش خوبی داشته و دارد.
خودروی دیگری که توانست آمار فروش خوبی را برای کمپانی تولید کننده اش بدست آورد، تیباست. خودرویی که از سال 88 تاکنون عنوان دومین خودروی ملی را یدک می کشد.
تیبا توانست در همان ابتدا با وجود هجمه انتقاداتی که بر آن وارد بود، جایگاه نسبتا پایداری برای خود در میان مردم کسب کند و به آمار فروش خوبی دست یابد.
شرکت سایپا برای عرضه تیبا عنوان زیبای ایرانی را به این خودرو اختصاص داد که در وهله اول مخاطب را به فکر وا میداشت، زیرا در اولین برخورد با تیبا، چیزی به عنوان زیبایی چشمان شما را خیره به خود نمی کند.
طراحی خارجی این خودرو با وجود خطوط و منحنی های فراوان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نیست. طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) به همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته.
به همین خاطر بازهم نمی توان به لغت ”ایرانی” که در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد، زیرا آنطور که از شواهد بر می آید، تیبا ماحصل همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است.
زمزمه هایی از این خودروی تازه متولد شده در سایت کاشان در اسفند سال 92 با نام 232 شنیده می شد. ساینا به عنوان محصول جدید ساپیا به سبب قرارگرفتن روی پلت فرم X200 عدد 2 را با خود یدک می کشید و رقم دوم آن هم نشانگر سدان بودن آن است.
رقم سوم نیز نشان از دومین فیس لیفت روی این محصول دارد. البته مدیران سایپا اعتقاد دارند تغییرات اعمال شده روی 232 بیشتر از آن چیزی است که به آن فیس لیفت گفته شود و آن را یک خودرو جدید می دانند.
از آنجایی که ساینا برای پوشش یک رده قیمتی بالاتر از تیبا طراحی شده، در تیپ های تجهیزاتی مختلف ارائه می شود که نسبت به سایر رقبای همرده یک سر و گردن بالاتر جای می گیرد.
منبع : تیبا
مسئله ای که در سراتو واقعا نا امید کننده می باشد مبحث طراحی داخل اتاق است .
هیچ تفاوتی نمی توان بین طراحی کابین نسخه سدان و کوپه سراتو پیدا نمود . داخل کابین خیلی زشت می باشد و دلیل آن هم استفاده کردن از چرم و پلاستیک یک دست مشکی و همچنین فیبرکربن غیر طبیعی در قسمت کنسول میانی می باشد .
پس با این اوصاف باید بگوییم که کیا در قسمت طراحی داخل اتاق هیچ تلاشی نکرده است و مدل کوپه نسبت به نسل قبلش هیچ گونه پیشرفتی نداشته است .
گرچه در دیگر محصولات جدید این خودروساز همچون اسپورتیج و اوپتیما با ظاهری مدرن و زیبا طرف هستیم اما سراتو جدید به کلی فاکتور گرفته شده است. فضای داخل اتاق با این که خودرو به نسبت نسل قبلی فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می دهد.
صندلی های جلو راحت هستند و به خوبی سرنشینان را در خود جای می دهند. فضای صندلی های عقب هم برای دو نفر کافی است، گرچه در زمینه فضای داخل کابین، مدل سدان به نسبت مدل کوپه ترجیح داده می شود.
در مرکز کنسول از صفحه نمایش لمسی سیستم صوتی قرار گرفته و در زیر آن هم سیستم مربوط به تنظیم تهویه دو منطقه ای حضور دارد.
این خودرو به سیستم رهیاب ماهواره ای مجهز نیست و به همین دلیل هم صفحه نمایشی برای آن در کنسول در نظر گرفته نشده است.
سراتو در بخش ایمنی به ۶ ایربگ مجهز شده و دوربین دید عقب و سنسور پارک در عقب و جلو آن قرار داده شده است.
از امکانات رفاهی آن هم می توان به سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، گرمکن صندلی های جلو و گرمکن فرمان، سان روف، کنترل پایداری دینامیکی، صفحه نمایش TFT، پدال تعویض دنده پشت فرمان و صندلی برقی اشاره کرد.
در واقع سطح تجهیزات این خودرو با یک مدل چینی ۸۰ میلیون تومانی برابری می کند و آپشن خاصی به همراه این خودرو عرضه نشده است.
منبع : سراتو کیا
اگر موتور پژو پارس دچار خرابی و یا ایرادی شوند اکثر تعمیرکاران با این خودرو آشنایی دارند و به راحتی می توانند آن را برای شما تعمیر کنند و یا اینکه اگر نیاز به قطعه ای از پژو پارس پیدا کنید به راحتی می توانید آن قطعه را پیدا کنید
اما در رابطه با خودروی سمند اینگونه نمی باشد در حقیقت پیدا کردن قطعات سمند EF7 کار آسانی نمی باشد و برای یافتن قطعات آن باید تلاش فراوانی انجام دهید و یا اگر موتور این خودرو دچار اشکال گردد کمتر مکانیکی وجود دارد که در زمینه این خودرو تخصص کامل داشته باشد .
درباره طراحی اتاق این دو خودرو باید بگوییم که عموم مردم پژو پارس را زیباتر می دانند اما ایرودینامیک تر بودن اتاق سمند این کمبود را جبران نموده است .
کلاس و پرستیژ پارس به مراتب از سمند بالاتر است ولی این چیزی از مزایای این خودروی جدید با موتور بسیار کم مصرف تر و پر کار سمند , کم نمیکند.
معیار هایی نظیر شتاب , در این خودرو ها نباید ملاک اصلی باشد , زیرا تفاوت این خودرو ها با موتورهای تقریبا هم حجم در درگ , به اندازه ی چند خودرو میباشد که تاثیر ان چنانی ندارد.
اگر به ظاهر و کلاس بیشتر اهمیت میدهید و میخواهید خودروی پرشتابی داشته باشید , پارس خودروی مناسب شما و اگر به خودروی با طراحی مدرن تر و موتور جدید تر با مصرف بسیار کم میخواهید , باید سمند را انتخاب کنید.
سمند که خودروی ملی نیز نامیده میشود بر اساس پلتفورم پژو 405 ساخته شدهاست. طراحی بدنه خودرو در شرکت “فرست اتوموتیو” که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفتهاست، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت. موتور این خودرو نیز ساخت پژو است که البته موتور ۱۷۰۰cc Turbo دوگانه سوز نیز برای آن توسط ایران خودرو با همکاری آلمان با نام EF7 ساخته شدهاست. قالبهای اصلی بدنه خودرو (قطعات بیرونی یا به اصطلاح قالب سازان آتر) ساخت شرکت میازو ژاپن میباشد. این خودرو در سال ۱۳۸۵ به روسیه صادر شد. همچنین این خودرو با نام سنتا اورو (به معنی اسب تندرو) در کشور ونزوئلا به فروش میرسد.
منبع : پژو پارس