مجهز شدن رنو ترافیک به خصوصیات ظاهری ابرخودروهای فرمول یک!
کمپانی رنو اخیرا یک نوع ون را معرفی نموده است که هم خیلی پر فروش می باشد و هم اندازه ای متوسط دارد این خودرو به تعداد محدودی تولید می گردد . این خودرو ترافیک نام دارد که از خصوصیات جالبی هم بهره می گیرد .
این اتومبیل در هنگام عرضه به مشتریان دارای پسوند فرمولا و تمی اسپرت می باشد همچنین به وسیله شاخه آلمانی برند رنو تولید می گردد .
چهره این خودرو که سفارشی هم می باشد فاصله زیادی با دیگر رقیب های خود که در این بخش هستند دارد
و با رنگی مشکی و خطوط دو رنگ جلایافته با برجستگیهای نقرهای کاملاً توجه شما را به خود جلب میکند. جلوپنجره مشبک و اصلاحشده ترافیک که از جزئیات قرمز در زیر آرم رنو استفاده کرده نسبت به گذشته زیباتر است و با اسپویلر قرمزرنگ رنو و مه شکنهای داخل سپر هماهنگی جالبی دارد. این ویژگیها که توسط بخش رنواسپرت اعمال شده همه از تیم فرمول یک رنو الهام گرفته شده و سعی میکند تا ظاهری دیگرگون به ترافیک ببخشد.
گونه فرمولا ترافیک که از تایرهای دانلاپ ۱۷ اینچی سود میبرد در سیستم تعلیق و ترمز نیز با ارتقا همراه بوده و مهندسان رنو سعی نمودهاند تا در عین تغییرات ظاهری، در بخش فنی نیز ترافیک را ارتقا دهند. موتور خودرو که یک نمونه ۱٫۶ لیتری توربو دیزل است با بهینهسازی بخش رنواسپرت توان بهتری یافته و ۱۳۸ اسببخار قدرت تولید مینماید و با تکیه بر یک جعبهدنده شش سرعته دستی که قدرت را به چرخهای جلو انتقال میدهد شما را آماده میسازد تا به جنگ خیابانهای شهر بروید!
در داخل خودرو نیز تغییرات محسوس است و رنو با ارائه تودوزی و فرمان مزین به چرم از جنس مرغوب آلکانترا که با نخهای آبی و قرمز دوخته شده جلوه خاصی به داخل ترافیک بخشیده است. همچنین در داخل ترافیک یک پلاک مخصوص مدل و آرم فرمول یک حکاکی شده تا راننده هیچگاه فراموش نکند پشت فرمان یک ون فرمول یک نشسته است!
رنو اعلام نموده از این نسخه تنها ۵۰ نمونه خواهد ساخت و همه این ۵۰ مدل را در بازار هلند به فروش خواهد رساند. از قیمت این گونه سفارشی اطلاعاتی در دسترس نیست.
رنو یکی از مهمترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در اروپا است و همواره ونهای این شرکت با استقبال مناسب از سوی خریداران روبرو میشوند.
منبع : رنو
به دلیل اینکه در ایران اتومبیل هایی مانند ریو و یا پراید وجود دارند همه ما با برند کیا آشنا شده ایم . هرچند که در این چند سال گذشته کیا موتورز خودروهای زیاد و متنوعی را تولید و روانه ایران کرده است که هر یک از آن خودروها توانمندی این شرکت را به نمایش می گذارد
این مقاله میخواهد چند حقیقت را در باره خود کمپانی کیا موتورز به نمایش گذارد نه درباره محصولاتش. شاید برای شما جالب باشد
۱- مقر اصلی این شرکت در سئول، پایتخت کره جنوبی واقع شده و پس از کمپانی هیوندا ، بزرگترین تولید کننده خودرو در این کشور است.
۲- در سال ۲۰۱۲ میلادی، کیا موفق شد با یک جهش چشمگیر، حدودا ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید و به فروش برساند.
۳- عنوان “کیا” از شاخصههای زیان کرهای Sino مشتق شده و به معنی “صعود بر فراز آسیا” است.
۴- آقای پیتر شرایر، مدیر ارشد بخش طراحی کیا موتورز است که تمامی طراحیهای خیره کننده اخیر توسط وی انجام شده است. وی پیش از این بعنوان طراح در شرکت آئودی و مجموعه فولکس واگن مشغول به کار بود.
۵- در سال ۲۰۱۳ میلادی، آقای هنک لی به سمت مدیر عاملی کیا منصوب شد و شرکت هیوندا ۳۳.۹۹ درصد سهام این کمپانی را خرید.
۶- کیا اولویتگذاری بازار فروش خود را برای بازار خودروی اروپا درنظر گرفته و همه ساله تمرکز خود را در این حوزه افزایش داده است.
۷- جلو پنجره مشبک که به “دماغه ببری شکل” معروف شده، از سال ۲۰۰۷ میلادی توسط تیم طراحی جدید تولید شد و باعث ایجاد یک زبان و امضای طراحی واحد بین محصولات کیا گردید.
۸- شرکت کیا با هدف تولید دوچرخه در سال ۱۹۴۴ میلادی تاسیس شد و سپس درسال ۱۹۷۶ میلادی، به صورت تخصصی وارد موضوع تولید وسائل نقلیه با درجه نظامی برای ارتش کره شد. این شرکت درحال حاضر ۶ محصول نظامی را در خط تولید دارد.
۹- کمپانی کیا موتورز، قدیمیترین خودروساز کره جنوبی محسوب میشود.
۱۰- شعار رسمی این شرکت “قدرتی برای خلق شگفتی” است.
منبع : کیاموتورز
پراید در حدود سی سال می باشد که در حال تولید کردن می باشد و به نظر می رسد که دیگر زمان کنار رفتن این خودرو و پیدا شدن جانشین برای این خودرو فرا رسیده باشد .
ولی خب با این جانشینی که برای این خودرو پیدا شده است به نظر می رسد که دوباره دلمان برای پراید تنگ شود!
دلیل این امر هم این می باشد که این خودروی جانشین که نامش رنو کوئید می باشد از پراید هم ضعیف تر می باشد و هم گران تر!!
قیمت رنو کوئید تقریبا ۱٫۵ برابر بالاتر از پراید می باشد!
خودروی کامپکتی که از نظر ابعاد حتی از ۲۰۶ کوچیکتر است. روی کاغذ حدود ۱۷ ثانیه زمان نیاز دارید که در حالت ایدهآل از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلو ممتر بر ساعت برسد که البته دراین حالت، تا حداکثر سرعت این اتومبیل تنها ۴۰ کیلومتر بر ساعت فاصله باقی میماند! پس اگر در یک روز آفتابی درکنار خانواده ، شاهد سبقت یک موتورسیکلت از کوئیدتان بودید تعجب نکنید.
کوئید را شاید بتوان یک خودروی شهری اقتصادی دانست ولی نمیتوان برای مسافرت و خارج از شهر به امکانات، قدرت و ایمنی آن اتکا کرد. چطور میتوان از یک پیشرانه ۷۹۹ سیسی ۳ سیلندر و درحالیکه ۴ سرنشین در این خودرو نشستهاند، انتظار یک شتابگیری مطلوب و پیمومدن سربالایی، در یکی از خیابانهای شهر با شیب زیاد را داشت؟
با آمدن این مهمان جدید و توقف تولید پراید، باید برای خرید خودروی جایگزین و البته ضعیفتر از پراید حدود ۱۰میلیون تومان هزینه بیشتری متقبل شوید. با توقف پراید، اینطور که پیداست، تا سقف ۲۵ میلیون تومان حق انتخابی جزتیبا ، خودروهای دست دوم و موتورسیکلت باقی نخواهد ماند!
شاید از بابت زبان طراحی این خودرو بهروز باشد، شاید مصرف آن کم باشد، شاید خودروی جمع و جوری با فضای داخلی تقریبا مناسبی باشد و در شهر شلوغی مثل تهران یک گزینه خوب و کارا به حساب آید و شاید دیگر وقت آن رسیده که به فکر جایگزینی برای پراید بود ولی چرا کوئید و قیمت ۳۱ میلیون تومان آن؟ ویژگیهای کوئید به نوعی در خانواده خودروهای کامپکت و اقتصادی نظیر ماتیز و ام.وی.ام ۱۱۰ هم دیده میشود و اگر قرار است این خودروی سه سیلندری کوچک به دنبال رقیب همکلاس خود باشد، باید با این خودروها سنجیده شود. شاید علمی بهنظر نرسد ولی بهطور فرض میتوان ۱۰ میلیونتومان برای خود پسانداز نمود و یک پراید هاچ بک ۲۱ میلیون تومانی تهیه کرد، ارتفاع آن را حدود ۳ سانتیمتر بالا آورد و با هزینه بسیارکمی نیز یک صفحه نمایش برای اتومبیل تهیه کرد، در این حالت حسوحال یک کراساور کوچک به نام کوئید، با مشخصات فنی بهتر و هزینه بهصرفهتر برایتان رقم خواهد زد!
اگر قرار باشد برای خودرویی با این مشخصات ۳۱ میلیون تومان هزینه پرداخت کرد، خب چرا کوئید؟ با اختلاف قیمت ناچیزی میتوان سمت خانواده پژو در بازار رفت که از نظر فنی و کلاس، از جایگاه بهتری نسبت به کوئید برخوردار هستند و البته ایندرحالی است که در صورت ورود کوئید به بازار، قیمت محصولات پژو هیچ تغییری نکند. شاید ورود یک خودروی جدید یک تنوع برای بازار محسوب شود و باعث یک تحول در چهره تکراری شهر شود ولی پارامترهای زیادی در این جانشینی باید دخالت داشته باشند.
با این حال معتقدیم که از پیشبینی تا واقعیت فاصله زیادی وجود دارد؛ همانطور که مدیرعامل رنوپارس اعلام داشته، نمونه برزیلی کوئید حدود ۱۳۰ کیلوگرم در شاسی سنگینتر، ایمن تر و موتور ۰٫۸ لیتری آن سفارشیشده است که با عدد و ارقام نمونه هندی تفاوتهایی دارد و معیار اعداد ذکر شده مربوط به نسخه هندی کوئید است.
استقبال شما از این مقاله بینظیر بود. با این حال تعداد محدودی از نظرات شما را میتوانستیم انتخاب کنیم. برخی از نظرات برای اصلاحات نگارشی، ویرایش شدهاند.
منبع : پراید
از سال ۱۹۶۰ الی ۱۹۷۵ اتومبیل پژو ۴۰۴ در اروپا تولید گشت همچنین این خودرو تا سال ۱۹۹۱ در کنیا به تولید می رسیده است
مدل اسپرت این خودرو را در سال ۱۹۶۴ تولید کردند و آن را ۴۰۴ S نامیدند . این خودروی اسپرت به قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه رسید. عللی که موجب رسیدن این خودرو به همچین قدرتی شد ایجاد تغییراتی مانند : استفاده از پیستون های خاص و تقویت سرسیلندر و استفاده نمودن از دو کاربراتور در خودروی پژو ۴۰۴ بود
طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده است
سیستم جعبهدندهٔ آن ۳ دنده به صورت خودکار و ۴ دنده به صورت دستی است.
بر اساس شواهد نخستین محصول پرفروش پژو در ایران، مدل چهار درب صندوقدار ۴۰۴ بود. طبق آمار، ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۳۷۴ دستگاه از پژو ۴۰۴ تولید شد.
این محصول را موسسه معتبر طراحی Pinifarina ایتالیا طراحی کرده بود.
کلاس | کلاسیک |
مشخصات فنی | |
حجم موتور (سیسی) | ۱۶۰۰ |
گیربکس | دستی |
تعداد دنده | ۴ |
تعداد سیلندر | ۴ |
مصرف سوخت شهر (لیتر) | ۸٫۷۷ |
نوع سوخت | بنزین |
تعداد سرنشین | ۵ |
طول (سانتیمتر) | ۴۴۴ |
عرض (سانتیمتر) | ۱۶۳ |
ارتفاع (سانتیمتر) | ۱۴۶ |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۴۲ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۲۰ |
حجم باک (لیتر) | ۵۰ |
کشور سازنده | فرانسه |
صندلی راننده | دستی |
صندلی سرنشین | دستی |
اتومبیل ژیان برای رفت و آمد های درون شهری مناسب بود و همچنین به دلیل کوچک بودنش برای یک خانواده کم جمعیت طراحی گردیده بود .
این خودرو دارای قیمتی پایین بود و هزینه اندکی برای نگه داری از این خودرو لازم بود .
در این بین چیزی که این خودرو را محبوب کرده بود مصرف پایین خودرو و قیمت ارزانش بود .
این خودرو در اواخر سال 1340 در شرکت سایپا در ایران به تولید رسید .
ژیان برای سال ها در یک مدل و به صورت سواری هاچ بک تولید می شد اما پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع مدل ژیان های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام “ژیان مهاری” و “ژیان پیکاپ” (وانت اتاق دار) تولید شد
این خودرو به نوعی رقیب “پیکان” تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. البته ژیان کوچک تر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایین تر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود ۱۷ هزار تومان و ژیان به قیمت حدود ۱۲ هزار تومان به فروش می رسید.
پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان های سربالایی برخوردار نباشد به همین دلیل خانواده هایی که از وضع مالی مناسب تری برخوردار بودند پیکان را به ژیان ترجیح می دانند به ویژه آنکه ژیان چندان مناسب تردد در جاده های بین شهری نبود.
البته یکی از ویژگی های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد. در واقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه ها به یکی از چرخ ها متصل می شود.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه های شدید خودرو در جاده های ناهموار خبری نبود. ویژگی منحصر به فردی که البته در پیکان تولیدی آن زمان وجود نداشت.
با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو پس از سال ۱۳۵۷ به تدریج متوقف شد به گونه ای که شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین این خودرو کرد. پس از آن نیز پراید جایگزین رنو 5 شد.
منبع : سایپا