معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در مصاحبه ای که با خبر نگاران داشت در نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد بیان داشت که اتومبیل دنای جدید قرار می باشد که به بازار ها عرضه گردد . این خودرو احتمالا دارای قیمتی زیر ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد داشت .
دنا در زمان معرفی در حقیقت یک فیس لیفت کلی از سمند بود دنا در سال ۹۳ وارد بازارها شد
دنا درحقیقت همان سمند بود که که در قسمت های عقب و جلو و همچنین نمای داخلی یک سری تغییرات کاملی را تجربه نموده بود
بیشترین انتقاد هایی که به دنا گرفته شده است در نمای جانبی این خودرو می باشد چراکه با ناحیه جلو و عقب خودرو هماهنگی ندارد .
بهاینعلت ایرانخودرو هرچند دیر ولی دنا را به اتاق عمل برده و مورد جراحی زیبایی قرارداد. چندی پیش تعدادی تصاویر بیکیفیت و ناقص از دنای جدید به بیرون درز کرده بود اما بهتازگی تصاویر جدید و واضحی منتشرشده است که جزئیات و تغییرات آن را بیشتر نمایان میکند. آنطور که در تصاویر مشخص است عمده تلاش طراحان ایرانخودرو در این فیس لیفت معطوف به تغییر نمای جانبی، یعنی جایی که بیشترین انتقادات را دریافت کرده بود شده است.
در دنا قالب درها به دلیل تغییر دستگیرهٔ درها بهطور کامل تغییر کرده بود اما بااینوجود درحالیکه برای تغییر قالبها هزینه شده بود اما فرم کلی درها هیچ تغییری نسبت به سمند نداشت. به همین دلیل در نمونهٔ فیس لیفت شده، ایرانخودرو بهطور کامل درها را تعویض و از نو طراحی کرده است. بهطوریکه یک خط مورب در قسمت بالایی کشیده شده و در قسمت پایینی درها نیز یک فرم تورفته و موازی با خط بالایی ایجادشده است. لچکی شیشه عقب همتغییر کرده و کوچکتر شده است.
اما حجم تغییرات در نمای جلو و عقب بسیار اندک بوده و فقط به تغییر گرافیک و طراحی داخلی چراغها بسنده شده است. بهنحویکه در بالای چراغهای جلو یک نوار LED تعبیهشده و به نظر میرسد به چراغهای دی لایت نیز مجهز شده باشد. نمای داخلی چراغهای عقب نیز تغییر کرده و از LED در آنها هم استفادهشده است. البته قسمت میانی جلوپنجره و محل قرارگیری پلاک جلو هم به رنگ مشکی درآمده است. درکل مجموعهٔ این تغییرات موجب شده که طراحی دنا تا حدودی به المانهای طراحی روز دنیا نزدیکتر شود. هرچند همچنان بهکارگیری رینگهای کوچک و قدیمی بیشترین لطمه را به طراحی آن زده است و واقعاً عجیب به نظر میرسد که ایرانخودرو بازهم اقدام به طراحی و استفاده از رینگهای بزرگتر و جدیدتر در دنا نکرده است. در رابطه با نمای داخلی نیز آنطور که از تصاویر پیداست تغییر عمدهای در آن ایجاد نشده و دنای جدید با همان طراحی داخلی دنای فعلی تولید خواهد شد.
در بخش قوای محرکه با توجه به شنیدهها به نظر میرسد دنای جدید مجهز به موتور EF7 توربوشارژر که در حال حاضر بر روی سورن ELX نصبشده است باشد. این موتور طبق اعلام ایرانخودرو قادر بتولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است. حداکثر سرعت و شتاب صفرتا صد سورن ELX توربو ۲۰۵ کیلومتر در ساعت و ۱۰ ثانیه است که در دنا همتغییر چندانی نخواهد داشت. مصرف سوخت آنهم بهصورت ترکیبی ۷٫۵ لیتر در صد کیلومتر است. همچنین احتمال عرضهٔ دنای فیس لیفت با گیربکس اتوماتیک نیز در آینده وجود دارد که شاید از نوع AMT باشد.
البته در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو که سال گذشته برگزار شد، ایرانخودرو نمونهای از دنای فعلی را با موتور EF4 توربوشارژر (نسخهٔ کوچکشدهٔ موتور EF7) به نمایش گذاشته بود. به همین دلیل احتمال عرضهٔ دنای جدید با این موتور نیز وجود دارد. این موتور ۱۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما هنوز بهطور قطعی مشخص نیست که دنای جدید با کدام موتور عرضه میشود هرچند که احتمال تولید با موتور EF4 توربوشارژر کمتر است. در رابطه با تجهیزات رفاهی و ایمنی هم طبق گفتهها احتمالاً محصول جدید ایرانخودرو با تجهیزاتی چون سانروف، دوربین دید عقب، ایربگ های جانبی و… به بازار خواهد آمد که البته شاید بهصورت آپشن سفارشی باشند.
درکل دنای جدید را میتوان گامی روبهجلو برای صنعت خودروی عقبماندهٔ ایران دانست که هرچند همچنان با خودروهای روز دنیا فاصلهٔ زیادی دارد اما حرکتی مثبت از سوی بزرگترین خودروساز ایران محسوب میشود. دنای جدید که فعلاً با کد X409 شناخته میشود، احتمالاً با نام دنا ELX به بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن نیز با توجه به حجم تغییرات و همینطور قیمت ۴۲ میلیون تومانی دنای فعلی به نظر میرسد کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد.
منبع : ایران خودرو
حدود ۱۸ سال می باشد که از تولید پژو ۲۰۶ طی شده است با این اوصاف خودمان هم انتظار زیادی از امکانات رفاهی و همچنین امنیت خودرو نداریم و میدانیم که این خودرو در این زمینه نمیتواند تنوع زیادی داشته باشد .
خودروی ۲۰۷ دارای امکانات و آپشن هایی مانند : سیستم تهویه خودکار و آینه های کناری برقی و داشتن دو عدد ایربک و داشتن دما سنج و همچنین داشتن سیستم صوتی به همراه قابلیت کنترل از روی فرمان و نهایتا ایموبلایزر می باشد اما این در حالی می باشد که دیگر هاچ بک های جدید دارای انواع مختلفی از امکانات و آپشن های متنوع می باشند .
در ۲۰۸ تفاوت زیادی را در امکانات رفاهی نسبت به ۲۰۶ شاهد خواهیم بود. پژو امکانات و آپشنهای زیادی را برای ۲۰۸ در نظر گرفته تا کاربران آن در این بخش هیچ کمبودی را احساس نکنند. آینههای جانبی تاشوی برقی، شیشههای عقب برقی، سیستم تهویه خودکار دوگانه، برف پاکن خودکار، آینهی عقب الکتروکرومیک، سیستم ترمز خودکار، سیستم کمکی پارک، دوربین دید عقب و نمایشگر ۷ اینچی به همراه نقشههای ناوبری بخشی از تجهیزات قابل سفارش هستند. اما سیستم کنترل پایداری به همراه کنترل شیبروی، سیستم ترمز ضد قفل به همراه تقسیم نیروی ترمزی، ایربگهای جلو به همراه ایربگهای جانبی و پردهای، ایموبلایزر، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده و کامپیوتر سفری از تجهیزات استاندارد پژو ۲۰۸ هستند.
پژو ۲۰۶ در بازار ایران با ۲ پیشرانهی مختلف عرضه شد. نمونهی ارزانتر ۲۰۶ به پیشرانهی چهار سیلندر با کد TU3A و حجم ۱۳۶۰ سیسی مجهز شده بود که توانایی تولید ۷۵ اسب بخار و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور را داشت. ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ به پیشرانههای قدرتمندتری مجهز شده بودند. پیشرانهی مذکور که کد TU5 را به همراه داشت، با حجم ۱۵۸۷ سیسی توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار را در کنار ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور داشت و در اکثر خودروهای ایرانخودرو به کار رفته است. پیشرانههای مذکور هر دو از استاندارد یورو ۳ بهره میبرند و در سالهای اخیر با بهینهسازیهای ایران خودرو به استاندارد یورو ۴ نیز مجهز شدهاند. مصرف سوخت ترکیبی TU3A و TU5 به ترتیب برابر ۶.۴ و ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. ایران خودرو تنها نمونهی پیشرانهی ۱.۶ لیتری را با جعبه دندهی خودکار عرضه کرد.
پیشرانههای پژو ۲۰۶ در زمان عرضه به بازار در نوع خود جز بهترینها بودند. پژو با ادامهی طراحی و توسعهی پیشرانههای کممصرف و پرقدرت، توان بالای خود در این زمینه را به رخ سایر خودروسازان کشیده است. بد نیست بدانید که پیشتر پیشرانهی ۱.۲ لیتری پژو ۲۰۸ به عنوان بهترین پیشرانهی بازهی ۱ تا ۱.۴ لیتری جهان بر گزیده شده است. همچنین کسب ردهی سوم بهترین پیشرانهی سال توسط همان پیشرانهی ۱.۲ لیتری، تبحر بالای پژو را در این زمینه نشان میدهد. پس حداقل در بخش قوای حرکتی میتوان اطمینان داشت که جایگزین ۲۰۸ جز بهترینهای حال حاضر جهان است. با توجه به عرضهی ۲۰۶ در دو کلاس موتوری ۱.۴ و ۱.۶ لیتری، به احتمال زیاد ایران خودرو از پیشرانههای ۱.۲ برای عرضه به بازار ایران استفاده خواهد کرد. ارایهی نمونههای ۱ لیتری و ۱.۶ لیتری توربوشارژ هنوز در حالهای از ابهام قرار دارند اما انتظار میرود پس از مدتی از عرضهی نمونههای معمولی ۲۰۸ با پیشرانههای تنفس طبیعی، مدل مجهز به پیشرانهی توربوشارژ نیز به بازار عرضه شود. امیدواریم ایران خودرو تصمیمی مبنی بر ارایهی پیشرانهی ۱ لیتری را نداشته باشد زیرا طی بررسیهای مختلف، تمامی کارشناسان به توان پایین تولیدی آن معترض بودند.
در بخش انتقال قدرت نیز پژو برای هر دو پیشرانهی ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی خود علاوه بر جعبهدندههای دستی، نمونههای خودکار را نیز در نظر گرفته است. به احتمال فراوان ایران خودرو ابتدا اقدام به فروش خودروهای مجهز به جعبهدندههای دستی بکند و پس از مدتی عرضهی جعبهدندههای خودکار را آغاز کند. تمامی انواع ۲۰۸، مانند ۲۰۶ از محور محرک جلو بهره میبرند (خصلت خودروهای هاچبک).
طبق بررسیهای انجام شده ۲۰۸ به خصوص در نمونههای مجهز به پیشرانهی توربو لذت رانندگی بالایی را به ارمغان میآورد. اما همچنان میتوان از فورد فیستا و رنو کلیو به عنوان سردمداران این بخش یاد کرد. برای آن دسته از افرادی که رانندگی آرام و بیسر و صدا را اولویت اصلی خود میدانند، ۲۰۸ گزینهی به مراتب بهتری نسبت به ۲۰۶ است. بهینهسازیهای پژو در نسل جدید هاچبک خود باعث شده است تا علاوه بر سواری راحتتر، فرمانپذیری بهتری را به ارمغان بیاورد.
منبع : پژو 206
طراحی داخلی سوناتا ۲۰۰۹ :
یکی از بزرگ ترین نقطه ضعف های که شرکت هیوندا و کره ای ها در حیطه خودروسازی دارند نمای داخلی خودروها می باشد
همیشه کره ای ها در ساختن قسمت درونی خودروهایشان دچار مشکل بودند و به هیچ وجه قادر به رقابت کردن با رقبای خود حتی ژاپنی ها نبوده اند
ولی طراحان و مهندسان هیوندا ایندفعه کار مهمی را انجام داده اند و دست به خلق اثری زده اند که در کلاس خود جزو برترین ها بوده است
چیزی که در این وسط شبیه به مدل قبلی می باشد غربالک ۴ شاخه فرمان می باشد .
نشان دهنده ها نیز همانند مدل پیشین متشکل از ۳ داره مجزا اما با حتی شکیل تر است. دریچه های کناری سیستم تهویه نیز تقریبا شبیه به دریچه های کناری سیستم تهویه مدل ۲۰۰۶ است اما در این بین قسمت میانی سینه خودرو کاملا دچار یک دگرگونی شده است و یک جراحی زیبایی فوق العاده موفقیت آمیز را پشت سر گذاشته است.
قسمت میانی که در برگیرنده سیستم ناویگاتور خودرو می باشد به دلیل داشتن طراحی ساندویچی شکل که شامل ۲ نواردربرگیرنده دریچه های کولر به حالتی عمودی شکل و در بین آن سیستم ناویگاتور و ادوات خودرو قرار دارد، بیننده را نا خودآگاه به یاد طراحی داخلی نسل فعلی خودروی تویوتا پرادو می اندازد!
رنگ بندی ها و ترکیب طرح چوب و آلومینیوم نمای داخل اتومبیل نیز زیبا و چشم نواز است و مهم تر از همه آنکه دیگر از آن ادوات و دکمه های بزرگ دایره ای شکل در وسط سینه اتومبیل که بیننده را یاد طرح های دهه نود میلادی می انداخت خبری نیست!
طرح جدید دکوراتیو داخلی سوناتا ۲۰۰۹ که با توجه به آنکه سوناتا ۲۰۰۶ از لحاظ فنی دارای نقص آنچنانی نبوده و افکار عمومی نسبت به کارکرد فنی آن دید خوبی دارند و نیازی به بهسازی فنی سوناتا حداقل در بازار های آسیا و خاورمیانه نبود، شاید مهم ترین دلیل پرداخت اختلاف قیمتی بین دو مدل توسط خریدار باشد و این بزرگ ترین برگ برنده این محصول تازه از راه رسیده است که می تواند امتیاز بزرگی برای سوناتا ۲۰۰۹ باشد.
سخن پایانی اینکه کمپانی هیوندای با موفقیت توانسته نقص های مدل پیشین سوناتا را رفع کرده و گام بزرگی را برای رسیدن به موفقیت که بی شک برای کمپانی هایی با استراتـژی هیوندای کسب سهم بیشتری از بازار پر تب و تاب خودرو است، بردارد.
منبع : سوناتا هیوندا
در حال حاضر در شرکت ایران خودرو اتومبیل پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس را به صورت نقدی با قیمتی در حدود ۲۸٫۶ میلیون تومان خریداری می کنند .
با در نظر گرفتن قیمت جهانی خودروی پژو ۳۰۱ حتی اگر این خودرو با داخلی سازی زیاد هم همراه باشد دست یابی به آن برای شرکت ایران خودرو غیر ممکن می باشد .
با این اوصاف این اتومبیل در نسخه پایه خود آن هم به صورت گیربکس دستی تولیدی قیمتی پایین تر از چهل میلیون تومان را نخواهد داشت
این خودرو با قیمتی که همراه خود آورده است قادر می باشد با تندر ۹۰ رقابت نماید مانند خیلی از کشورهای دیگر و دوباره پژو را به بازار روز رقابتی ایران برگرداند ؛
بازگشتی که قطعا مانند اوج فعالیت پژو برای این کمپانی سهمی ۵۰ درصدی از بازار ایران را به ارمغان نخواهد آورد اما حداقل میتواند پژو را به همراه ۲ محصول جدید دیگر به سهمی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بازار خودروهای سواری نزدیک کند.
در هر منطقه ای مردمان ساکنانش دارای سلیقه های متفاوتی با سایر مناطق می باشند . سلیقه های یک جامعه هم از فرهنگ یک جامعه و یا شرایط محیطی آن ها و یا سنت هایشان شکل گرفته است و میتواند در گذر زمان هم تغییر یابد .
حال برای انتخاب نمودن یک اتومبیل هم سلیقه ها دخیل می باشند .
برای شما مثالی می آوریم تا بهتر این مطلب را درک نمایید :
ساکنان آمریکا از خودروهایی بزرگ و وانت گونه را می پسندند اما اروپاییان خودروهایی را می پسندند که کوچک باشندو مصرف بنزین پایینی هم داشته باشند
البته تولید کنندگان هم پسندند آنچه را جانان (یعنی مشتری) پسندد!
همین هیوندای زمانی تمرکز خود را روی بازار آمریکا گذاشته بود و با ساخت اتومبیل های آمریکایی پسند توانست به فروش مناسبی در ینگه دنیا (ایالات متحده) دست پیدا کند (حتی اگر به نامگذاری خودروهای هیوندای دقت کنید با اسامی مانند توسان یا سنتنیال مواجه می شوید که در واقع نام شهرهایی در آمریکا هستند)، اما مدتیست که خودروساز جسور آسیایی بازار اروپا را نشانه گرفته و طبیعتاً برای رسیدن به هدف مجبور است سلیقه ی مردمان قاره سبز را هم در نظر بگیرد.
یکی از محصولات هیوندای که با هدف جلب نظر اروپایی ها متولد شد i40 نام دارد.
خودرویی که شاید برخی آن را با سوناتا مقایسه کنند اما i40 اگر هم سوناتا باشد یک سوناتا ، با فرهنگ اروپایی است! جدا از اینکه در اروپا طراحی شده، با موتور کوچک ترش کمتر غذا می خورد، جثه اش لاغر تر است و در ایمنی و کیفیت سخت گیرانه رفتار می کند.
مدتی است که این خودرو در دو مدل استیشن واگن و سدان پا به خیابان های ایران گذاشته اما با استقبال چندان زیادی مواجه نشده است. در حقیقت با توجه به سایز بدنه و حجم موتور، مشتریان از خود می پرسند چرا باید با مبلغی مشابه اتومبیلی کوچکتر و ضعیف تر از سوناتا بخرم؟!
در نامگذاری اش هم از اسامی آمریکایی خبری نیست و اتومبیل با منطق ریاضی خودش را به ما معرفی می کند. هیوندای i40؛ یعنی من یک هیوندای سواری هستم که از i30 بزرگترم و از i45 کوچکتر! مثل پژو، بنز، ب ام و و بسیاری برند های دیگر که با کد های تعریف شده حد و حدود اتومبیل را در نامگذاری ها لحاظ می کنند. همانطور که در مقدمه گفتیم این خودور در دو مدل استیشن و سدان وارد کشور شده است.
نمیدانم چرا مردم ایران با وجود اینکه عادت به مسافرت های دسته جمعی و برداشتن انواع وسایل غیر ضروری دارند، همچنان علاقه ای به استیشن ها نشان نمیدهند! قبلاً هم بسیاری از اتومبیل ها مثل پژو ۵۰۴، پیکان، میتسوبیشی لنسر (دهه ۹۰)، پژو ۴۰۵، تندر ۹۰ و … در مدل های استیشن واگن سعی کردند دل مردم ما را بدست بیاورند ولی اصلاً موفق نبودند! شاید یکی از دلایل این است که ما ایرانی ها به زیبایی اهمیت زیادی می دهیم و معمولاً این اتومبیل ها (بخصوص در مدل های قدیمی) ظاهر چندان دلربایی ندارند، اما در خودرو های جدید تر بخصوص همین i40 قصه ما مدل SW اگر زیباتر از مدل صندوقدار نباشد، زشت تر هم نیست. شاید هم مردم فکر میکنند خرید این جور ماشینی سنشان را بالاتر نشان می دهد، چون استیشن ها به نوعی نماد داشتن همسر و فرزند هم هستند! البته ما هم نمی خواهیم اینجا تبلیغ کنیم که اتومبیل استیشن بخرید، راستش را بخواهید خود من هم سدان ها را ترجیح می دهم اما اگر اهل سفرهای خارج جاده ای نیستید و صرفاً بدلیل استفاده از فضای بار بیشتر قصد خرید اتومبیل کراس اوور دارید، یک استیشن با مصرف سوخت کمتر و سواری راحت تر می تواند جایگزین مناسبی برای کراس اوور مورد نظرتان باشد
منبع : هیوندا