در نمایشگاه اتومبیل در شهر تبریز معاون گروه صنعتی شرکت ایران خودرو بیان نمود : سال پر باری برای کارخانه ایران خودرو در راه می باشد .
مصطفی خان کرمی بیان داشت :
خودروهای جدیدی که محصول ایران خودرو هم می باشند در راه بازار هایمان می باشد و علاوه برآن در سال آتی برای شرایط فروش این خودروها تنوع بیشتری را در نظر گرفته ایم .
مواردی مانند : بالارفتن سطح کیفیت محصولات و در دست گرفتن قسمت اعظمی از بازار کشور و همچنین انجام دادن همه تعهدات در زمان مقرر از جمله مواردی می باشند که خان کرمی از دست آورد های ایران خودرو برشمرده است وی همچنین سال ۱۳۹۵ را برای این خودروساز سال موفقیت آمیزی عنوان کرده است .
وی از تولید محصولات جدید ایران خودرو خبر داد و اعلام کرد که خودروی جدید پژو ۲۰۰۸ زمستان امسال در ایران عرضه خواهد شد. این خودرو توسط شرکت ایکاپ تولید شده و از دی ماه ۹۵ با قیمتهای ۷۵ تا ۹۵ میلیون تومان وارد بازار میشود.
طبق اعلام مسئولان ایران خودرو، خودروی ۵۰۸ نیز به زودی وارد بازار شده و به رقیبی برای سوناتا، کیا اسپورتیج و تویوتا کمری تبدیل خواهد شد. هنوز قیمت نهایی این خودرو اعلام نشده، اما گفته میشود که قیمت آن مناسب با کیفیتش خواهد بود.
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص سایر محصولات نیز عنوان کرد:
همکاری ما با شرکت رنو همچنان ادامه دارد و سال گذشته خودروی رنو کپچر وارد بازار شد که استقبال خوبی از آن صورت گرفت. تا آذر ۹۵ نیز مدل ۲۰۱۷ این خودرو عرضه خواهد شد و علاوه بر آن تولید سه خودروی مشترک دیگر با رنو در دست پیگیری است.
وی به همکاری با خودروسازی سوزوکی ژاپن نیز اشاره کرد و از عرضه خودروی ویتارا جدید در آینده نزدیک خبر داد. این خودرو در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تولید شده و بر اساس آپشنهای موجود با قیمت ۹۳ تا ۱۱۰ میلیون تومان به فروش خواهد رسید. خودروی «سرا» دیگر محصول سوزوکی است که قرارداد آن در حال نهایی شدن بوده و از سال آینده وارد بازار خواهد شد.
در جریان نمایشگاه صنعت خودروی تبریز از مدل فیس لیفت خودروی ال ۹۰ رونمایی شد که در این محصول تغییراتی در طراحی ظاهری و داخلی خودرو انجام شده است. به گفته خان کرمی خودروی ال ۹۰ فیس لیفت در اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد و در طراحی آن تلاش شده تا ایراداتی که مشتریان به این خودرو میگرفتند، رفع شود.
مدل اچ ۳۰ کراس محصول شرکت دانگ فنگ چین، یکی دیگر از محصولات جدید ایران خودرو است که به عنوان ارزانترین خودروی اتوماتیک بازار معرفی شده و در نمایشگاه تبریز با قیمت ۴۴ میلیون تومان به فروش میرسد.
خان کرمی در خصوص مشکلات صنعت خودروسازی اظهار کرد:
در سال ۹۴ مردم منتظر توافق هستهای و ارزان شدن خودروهای خارجی بودند و به همین دلیل به خرید خودروهای جدید تولید داخل علاقهای نشان نمیدادند. از سوی دیگر نیز افرادی به دنبال تخریب دولت و خودروسازها بودند و کمپینی هم برای نخریدن خودروی داخلی تشکیل شد. از همین رو فروش محصولاتمان در این برهه زمانی کاهش یافت اما از مهر ۹۴ شرایط به حالت عادی بازگشت و روزانه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو به تولید میرسید.
منبع : ایران خودرو
در دو طرف این مقایسه یکی پژو ۲۰۶ می باشد و دیگری برلیانس H220 برای همین هم ما بحثمون را با پژو ۲۰۶ که کهنه کار تر از دیگری می باشد آغاز می کنیم :
از سال ۱۳۸۰ این خودرو وارد خط تولید ایران خودرو شد و طی این ۱۵ سالی که در حال تولید کردن می باشد این خودرو را در تیپ های مختلف عرضه کرده اند
این خودرو موفق شده است فروش خوبی را در این سال ها از آن خود سازد و علت فروش خوب این خودرو هم یکی داشتن بازار انحصاری داخلی می باشد و دیگری ظاهر عامه پسندش.
این خودرو در آغاز تولیدش چهره گربه مانندی داشت و الان هم بعد از گذشتن ۱۵ سال از تولید اولیه اش با وجود تغییراتی که در چراغ های جلو پشتش کرده است اما هنوز هم همان چهره گربه مانندش را دارد .
درباره ظاهر شیر این رقابت، نیازی به تفسیر حس نمیشود زیرا با تولید ۱۵ساله این خودرو در کشور، در ترافیک کلان شهرها پا به پای جمعیت، این کهنسال را مشاهده میکنیم. به نظر نگارنده با توجه به ورود پژو ۲۰۸ به بازار ایران در آینده نزدیک، سالخوردگی این خودرو بیش از پیش نمایان میشود.
حال به طراحی ظاهری رقیب، برلیانس H220 می پردازیم. برلیانس با بهرهگیری از همکاری متخصصین پنین فارینا و جیوجیارا، توانستهاست محصولی قابل توجه و تقریبا چشم نواز تولید کند. نمای جلوی خودرو با طراحی جدید هواکش برلیانس و چراغ ها کشیده شده نمایی جدی و مردانه به خودرو بخشیدهاست که از ابتدای امر مصمم بودن خود را جهت مبارزه با رقبا نمایان میکند.
نمای بغل خودرو با طراحی منطقی به نظر نگارنده بسیار جذاب است. یک خط از بالای گلگیر جلو خودرو در امتداد دستگیرهها تا چراغ عقب خودرو ادامه یافتهاست و همچنین یک خط از زیر در جلو خودرو تا گلگیر عقب خودرو ادامه پیدا کردهاست؛ که مجموعا طرحی دلنواز برای این هاچ بک ایجاد نمودهاند.
زبان طراحی این خودرو براساس زبان طراحی آسیا شرقی یا همان اینسکتی (حشرهای) شکل گرفتهاست. آینههای بزرگ کناری خودرو برای شهرها شلوغ ایران یک مزیت به حساب میآیند! تنها تعجب نگارنده از طراحی نمای جانبی این خودرو، نحوه قرارگیری چراغ راهنما در زیر و بر روی ستون آینهها و گرافیک آنها میباشد.
در نمای پشت پسر چینی سایپا ، طراحی انجام شده، هاچ بک دوس داشتنی بی ام دبلیو سری ۱ را تداعی میکند. البته طراحی چراغ های عقب جا برای اصلاح دارد ولی در کل میتوان به نمای عقب این خودرو نیز نمره خوب داد. در مجموع ظاهر این هاچبک تازه وارد چینی را میتوان در بازار انحصاری ایران، قابل قبول و حتی رقابتی در کلاس قیمتی خود دانست.
منبع : پژو 206
پیشرانه های اتومبیل های سوناتا ۲۰۱۶ و اپتیما ۲۰۱۶ یکسان می باشد ولی با این حال رانندگی کردن با این دو خودرو کمی متفاوت می باشد .
هر دو این خودروها آمادگی و خواهانه سرعت رفتن و شتاب گرفتن را دارند ولی در این بین با وجود آنکه در عمل کردن اپتیما در حین رانندگی حال و هوای اسپرت تری را به سرنشینش القا می کند خودروی سوناتا در ظاهر بیشتر می خواهد خود را اسپرت نشان دهد .
برای مقایسه این موضوع در بین دو خودرو می توانیم از فرقی که بین صداهای تولید شده پیشرانه در فشارهای گوناگون از دورن و بیرون خودروها به وجود می آید دریابیم .
جایی که صدای بیشتری به داخل کابین سوناتا راه می یابد.
اما همانطور که گفتیم در عمل اپتیما درعین حفظ حس راحتی، علاقه کمتری برای افزایش دندهها دارد.
درکنار این موضوع گیربکس هیوندای سوناتا نیز در سرپایینیها خیلی زود سعی میکند دندهها را کاهش دهد
با وجود نقاط یکسان و مشابه بسیار، کاملا مشخص است که هر کمپانی تلاش کرده تا به قشر خاصی از خریداران را هدف قرار دهند.
بهعنوان مثال اپتیما نسبت سوناتا تعلیق خشکتر و هوشیارتری دارد اما با این وجود در هنگام مواجه با ناهمواریهای مسیر راننده را آزار نمیدهد و حس راحتی را آنطور که پیشتر نیز اشاره شد از یاد نبرده است.
سیستم فرمان اپتیما سنگینی و واکنشهای معقولی دارد و حس اطمینان خوبی را هنگام سواری به شما میدهد. البته گاها هنگام حرکت در مسیر مستقیم فرمان اندکی لرزش پیدا میکند و اگر رهایش کنید اندکی از خط بینابینی خارج میشود.
از لحاظ چسبندگی برخلاف انتظارمان سوناتا اندکی بهتر عمل میکند که بخش قابل توجهی از آن را میتوانیم به استفاده از تایرهای چسبندهتر میشلن پایلوت اسپرت مرتبط بدانیم.
با اینهمه ۵ کیلوگرم سنگینی اپتیما و درعین حال نویز بیشتر موجود در داخل کابین سوناتا برایمان عجیب که در آخر کاشف به عمل آمد که این ۵ کیلوگرم میتواند بهدلیل استفاده کیا از مواد مرغوبتر در داخل کابین و خصوصا عایقهای صوتی باشد که سوناتا یا از آن برخوردار نیست یا حداقل عملکردی ضعیفتر را در این بخش دارد.
در زمان آزمایش هرچه که بیشتر پیش میرفت انتخاب یک برنده نهایی برایمان سختتر میشد اما درعین حال احساس نزدیکی بیشتری را با اپتیما داشتیم و در آخر هم بهنتیجه رسیدیم که کیا در این مقایسه میتواند در جایگاهی بالاتر از هیوندای بایستد.
این به هیچوجه به معنای ضعیف بودن سوناتا پریمیوم نبود و نیست. این خودرو یک سدان عالی است که از لحاظ تجهیزات چیزی کم ندارد و لیست تنظیمات و آپشنهای پیش فرضش بلند است.
خصوصا که در بحث اندازه کابین شاید به اندازه سدانهای سایز بزرگ (یک رده بالاتر) به شما فضا بدهد.
در بخشهای مختلف هر خودرو حسوحال و آن خط مشی خود را دارد؛ راحتی برای سوناتا و خوی اسپرتی برای کیا !
حتی در کابین خودروها، اپتیما از جلوهای جوانپسندانهتر سود میبرد. طرحهای فلزی، درکنار خط دوختهای قرمز رنگ در اپتیما در شکلگیری این حس نقش داشته است.
حتی غربیلکهای فرمان هم این خط مشی را نیز برخود یدک میکشند. سوناتا سعی کرده تا احساس فضایی جدی تر را در عین راحتی به شما بدهد هرچند که از لحاظ کیفیت و وضعیت کلی کابین در جایگاهی پایینتر ازکیا قرار میگیرد.
در بخش ذیلِ سیستم ناوبری، سوناتا به شما از وضعیت سیستمهوای دوگانه خود را بصورت دیجیتالی به راننده اطلاع میدهد.
در این قسمتِ خاص، سوناتا قطعا بهتر عملکرده چرا که بطور کلی شیوه تسلط راننده بر روی گرم و سردکردن هوای داخل و همچنین گرم و سردکن صندلی بسیار بهتر وضعیت داخل اپتیما و کنترلگرهای آن است.
سوناتا برای مسافران عقب سیستم روشنایی را درکنار آینهها در آفتابگیرها و همچنین سیستم پخش استریو با چندین بلندگوی خوب قرار داده است. کیا البته دو اسپیکر و درکنار یک سابووفر، گرم کن صندلی، پدال تعویض دنده از پشتفرمان را به مسافران اعطا میکند.
ارتفاع خودرو برای اپتیما قاعدتا کمتر از سوناتاست و بطور کلی برجستگیهایش نشان از خوی خشنترش دارد با این وجود انتخاب برتری در بخش زیبایی قطعا مسالهای سلیقهای است و به عهده شماست.
منبع : سوناتا هیوندا
شرکت ایران خودرو در همین چند روز اخیر تولیداتش بیش از ۴۵۰٫۰۰۰ دستگاه شد و در این بین از این تعداد تقریبا ۴۰۰٫۰۰۰ دستگاه آن محصولاتی بود که بر سر پلت فرم های پژو ۲۰۶ وپژو ۴۰۵ تولید شده بودند .
حالا با در نظر گرفتن موقعیت کنونی ایران خودرو یک سری سخن هایی به گوش می رسد که حاکی از آن می باشد که این دو خودرو یعنی پژو ۴۰۵ وپژو ۲۰۶ قرار است دیگر تولید نشوند! این خبر در شرایط تولیدی کنونی ایران خودرو کمی دور از واقع می باشد اما باز با این حال احتمالش وجود دارد و اگر این اتفاق روی دهد مسیر شرکت پژو در کشورمان به کلی عوض می گردد .
پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ در تولید سال ۹۴ قریب به ۴۰ درصد (حدود ۲۰۰ هزار دستگاه) از کل تولید ایران خودرو را تشکیل می دهند و این رقم بدون در نظر گرفتن مدل های مشتق شده از این دو خودرو با نام های دیگر (شامل رانا، سمند ، دنا و …) است.
با این اوصاف نقش پررنگ پلت فرم این دو محصول بر حیات ایران خودرو انکار ناپذیر است، اما چگونه می توان با توجه به چنین شرایطی، احتمال توقف عرضه این دو محصول را مطرح کرد.
پرواضح است که نه ایران خودرو، نه صنعت قطعه سازی ایران در کوتاه مدت یارای توقف تولید پلت فرم ۴۰۵ و ۲۰۶ را ندارد و در صورت بروز مشکلی در روند تولید این دو خودرو به ورطه ورشکستگی و نابودی خواهد افتاد، اما از سوی دیگر پژو نیز مصر به احیای جایگاه از دست رفته برند خود در میان افکار عمومی است.
در واقع پس از تشدید تحریم ها و کنار کشیدن پژو از حضور در بازار خودرو کشورمان، ایران خودرو ناچار به داخلی سازی برخی قطعات و جایگزینی بسیاری بخش های مهم تولیدی پژو با ساخته های خود شد که افت شدید کیفی تمامی محصولات را در پی داشت.
حالا اما شرایط تغییر کرده و پژو به بازگشت و رقابت کیفی در بازار خودرو ایران می اندیشد و ادامه تولید پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ با تکنولوژی قدیمی و کیفیت از دست رفته، عملا بر خلاف اهداف بلند مدت پژو تلقی می شود.
در چنین شرایطی فرانسوی ها خواستار توقف تولید این دو مدل و جایگزینی آن ها با تولیدات جدید پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ هستند، اما ایران خودرو چه به دلیل ضعف دانش قطعه سازان و چه با توجه به بازه قیمتی این خودروها، قادر به انجام چنین کاری نیست.
به عبارت دیگر، فارغ از وابستگی شدید قطعه سازان به ادامه تولید این دو خودرو، توقف تولید دو محصول در بازه قیمتی ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان و جایگزینی آن ها با محصولات +۶۰ میلیونی، باعث از دست رفتن بازار استراتژیک ایران خودرو خواهد بود.
بنابراین چاره کار، حداقل در کوتاه مدت، حذف نشان پژو از روی این دو محصول است.
این احتمال وجود دارد که ایران خودرو تاپایان سال آینده به تولید ۴۰۵ خاتمه دهد اما در عوض شاهد افزایش تیراژسمند و دنا با پلت فرم ۴۰۵ و نشان ایران خودرو باشیم که احتمالا تا سالیان سال نیز ادامه خواهد داشت.
برای پژو ۲۰۶ هم کما بیش وضعیت مشابهی قابل تصور است. برای تابستان سال ۹۵، مدل ۲۰۶ + یا همان ۲۰۷ بار دیگر به خط تولید بازخواهد گشت و ممکن است تیراژ ۲۰۶ نیز رفته رفته کاهش یابد و حداقل در مدل صندوق دار با رانا جایگزین شود.
برای جایگزینی مدل هاچ بک نیز، هم اکنون رایزنی های گسترده ای در جریان است و نام محصولات مختلفی از ساخته های فیات گرفته تا نمونه های نسبتا ارزان قیمت نیسان (با برند داتسون) و سوزوکی شنیده می شود.
هرچند در صورت واقعی شدن این گمانه زنی ها، باید اذعان کرد که پژو می تواند تا حدودی از جایگاه از دست رفته برند خود دفاع کند، اما در مقابل تمام منفی گرایی ناشی از کیفیت اندک خودروهای تولیدی بر دوش برند های ایرانی با نشان ایران خودرو خواهد افتاد و این مسئله حتی می تواند در بازار های صادراتی نیز به ضرر ایران خودرو تمام شود.
چرا که در چنین شرایطی، خودروهای برند ایران خودرو (سمند ، دنا، رانا، پارس و ….) عملا به محصولات ارزان سازی شده پژو مبدل خواهند شد و این شرایط مسلما به نفع اعتبار صنعت خودرو ایران تمام نخواهد شد
مشابه این استراتژی هم اکنون توسط کمپانی های مختلفی دنبال می شود. برای مثال، داچیا نقش برند اقتصادی رنو را بازی می کند، داتسون وظیفه مشابهی در مقابل نیسان دارد و شکل گرفتن چنین پدیده ای در نهایت به ضرر صنعت خودروسازی کشورمان تمام خواهد شد.
از این رو باید گفت که اگرچه ادامه تولید پلت فرم های قدیمی هیچ جذابیتی ندارد اما راهکار بلند مدت، چیزی جز افزایش کیفیت نیست و بازی با نشان و برند، جلوپنجره، چراغ و لوگو نمی تواند صنعت قطعه سازی کشور را از منجلاب تولید محصولات بی کیفیت و خطرناک نجات دهد.
منبع : پژو 405
اتومبیل هیوندا آی ۱۰ خودرویی می باشد که به خاطر داشتن توانایی هایش در بین مردم محبوب می باشد. کمپانی هیوندا با تولید هیوندا آی ۱۰ این را نشان داده است که فقط به دنبال کسب سود نمی باشد .
اتومبیل هیوندا آی ۱۰ یکی از برترین خودروها در کلاس خودش می باشد ولی این را هم باید در نظر بگیریم که در کنار بهترین بودنش یک رقیب پروپا قرص دارد که البته غریبه هم نیست! می شود گفت که پسرعمویش است! خودروی رقیب کیا پیکانتو می باشد !
در این مقاله هیوندا آی ۱۰ را با کیا پیکانتو مقایسه کرده ایم .
پیشرانههای خودروها :
هر دو خودرو پیشرانهی پایهی مشترکی دارند که نسخهای ۳ سیلندر و ۱ لیتری است که ۶۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت i10 و پیکانتو با این پیشرانه به ترتیب ۱۴٫۹ و ۱۴٫۱ ثانیه طول میکشد. اگر تنها در شهر رانندگی میکنید، این پیشرانه انتخاب خوبی است اما در بزرگراهها باید تقلا کنید.
جالب اینکه پیشرانههای بزرگتر در دو خودرو با حجمهای متفاوت اما قدرتی یکسان وجود دارند.i10 با پیشرانهی بنزینی ۱٫۲ لیتری ۸۷ اسب بخاری هم عرضه میشود که شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو در ۱۲٫۳ ثانیه ثبت میشود. پیشرانهی ۱٫۲۵ لیتری پیکانتو قدرت ۸۴ اسب بخاری دارد و قادر است تا در زمان ۱۱٫۵ ثانیه این خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. گیربکسهای اتوماتیک با این پیشرانهها در دسترس هستند اما کمی مصرف سوخت را افزایش میدهند.
ارزش در برابر مبلغ پرداختی :
برای خریداران خودروهای شهری هزینههای سواری مهم است و هیچکدام از این خودروها ناامیدکننده نیستند. I10 در رانندگی ترکیبی میتواند به مصرف سوخت ۴٫۳ لیتری دست یابد درحالیکه این رقم برای پیکانتو ۴٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. مالیات جادهای و هزینههای سرویس دو خودرو تقریباً مشابه و کم بوده بهعلاوه کیا گارانتی ۷ ساله را ارائه میکند درحالیکه i10 گارانتی ۵ سالهی هیوندای را دارد.
قیمت آغازی مدل S پایه i10 با پیشرانهی ۱ لیتری ۸۹۹۵ پوند است که با انتخاب مدل ممتاز SE با پیشرانهی ۱٫۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک بهای آن به ۱۳۰۴۵ پوند افزایش مییابد که با این قیمت i10 وارد محدودهی سوپرمینی ها میشود اما این خودرو بیشک در بحث فضای داخلی و چندین تجهیزات یافت شده در خودروهای بزرگتر همچون صندلیهای جلوی گرم شونده و تهویهی مطبوع رقیبی قابل است.
قیمت مدلهای سه و پنج درب پیکانتو به ترتیب ۸۳۴۵ و ۸۵۴۵ پوند است. کیا در کل ارزانتر از هیوندای بوده و گرانترین نسخهی آن ۱۲۷۹۵ پوند قیمت دارد. این خودرو نیز سانروف الکتریکی و صندلیهای گرم شونده دارد اما احتمالاً محبوبترین تریم، مدل SR7 با قیمت ۹۴۹۵ پوند است.
منبع : هیوندا