واقعیت هایی چند در رابطه با پژو :
گروه پی اس ای پیشتر با اسم PSA پژو سیتروئن شناخته می شده است و حتی اگر باز هم به عقب تر برویم به شکلی ساده با نام پژو شناخته می شده است .
اتوموبیل سازی که تا سه سال قبل یک دفتر در کشور ایالت متحده داشته است و با این حال آخرین دفعه ای که اتوموبیل جدیدش را در همین کشور فروخته است در سال ۱۹۹۱ بوده است .
این خودروساز فرانسوی، به ظاهر بهدلیل حفظ هماهنگی خود با قوانینی زیستمحیطی داخلی امریکا، به مدت ۲ دهه پس از عقبنشینی ناامیدانهاش از سواحل این کشور، همچنان خانه کوچکی را در دیترویت به خود اختصاص داده بود؛ امّا در یکی از روزهای دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما، احتمالاً یک نفر به این موضوع اشاره کرد که امکان استفاده از «اینترنت» نیز برای این منظور وجود دارد و در نتیجه، این دفتر کوچک پژو نیز بسته شد.
اکنون شنیدهها حاکی از آن است که «گروه PSA» قصد دارد تا به عنوان یک کمپانی حملونقل به منظور کرایه خودروهای الکتریکی و فعالیتهایی مانند آن، دوباره به خاک امریکا بازگردد. حضور در بازار امریکا چیزی است که از هر خودروساز مدرنی انتظار میرود که درگیر آن شود، ولی لازمه آن ساختن خودروها و تراکهایی مناسب و با کیفیت بالاست. از آن گذشته، جا افتادن و مقبولیت یک برند در بازار، موضوعی است که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
در بهترین حالت، PSA با فروش خودروهای معمولی به آدمهای معمولی به بازار ایالات متحده باز خواهد گذشت. البته قرار گرفتن در پشت فرمان مدلهایی چون ۵۰۸ GT و کراساورهای سیتروئن با نشان DS میتواند تجربهای لذتبخش نیز باشد، ولی در حالت کلی، باید گفت که این کمپانی برای جلبتوجه مشتریان امریکایی چندان آماده نیست. شاید کمتر کسی در بین خریداران خودرو در امریکا حاضر شود که پولی را که میتواند برای داشتن بک بامو ۳۲۸i هزینه کند، برای واگن فرانسوی دیزل دیفرانسیل جلو صرف کند. امّا پژو هم خودروهای خوبی میسازد و چرا کسی باید از وجود تعداد بیشتری از خودروهای خوب در بازار ناراحت شود؟!
اگر کمپانی تسلا را به عنوان یک استثنا درنظر بگیریم، در واقع، مشکل PSA در عدم داشتن شبکه نمایندگیهای مناسب است. سالهای زیادی از زمانی که هر کسی میتوانست یک برند را بدون داشتن یک شبکه نمایندگیها با موفقیت در ایالات معرفی کند، گذشته است؛ آن هم یک شبکه گسترده نمایندگی از همان روز اول، پشتیبانی محصولات را به عهده گیرد. نمونه چنین حالتی در حال حاضر در بازار امریکا، مدلی مانند سوزوکی کیزاشی است. جک باروث (Jack Baruth) از مجله Road and Track در تجربه خود از نمایندگیهای پژو در امریکا مینویسد:
تابستان ۱۹۸۶ همراه با پدرم به یکی از نمایندگیهای پژو رفتیم، برای یک مأموریت ساده: خرید یک پژو ۵۰۵ توربو ۶ سرعته به عنوان وسیله نقلیه پدرم در شرکت. حالا که به قضیه نگاه میکنم، این بدترین ایده پدرم، با فاصلهای اندک، بعد از داوطلبشدنش به عنوان یک افسر نیروی دریایی در ویتنام بود. البته ۵۰۵ چندان با کوچه و خیابانهای اطرافمان غریبه نبود. در عین حال، نمایندگی منطقه، «جک اشمیت اولدزموبیل پژو»، فردی اخلاقمدار و قابلاعتماد شناخته میشد.
اینکه آقای «اشمیت» در گذشته، چه مسیری را طی کرده بود که به نمایندگی اولدزموبیل و پژو ختم شده بود، خودش جای تأمّل دارد. امّا جای نگرانی نیست؛ چرا که پسرش بهزودی یک نمایندگی اینفینیتی باز خواهد کرد که احتمالاً شرایط بهتری خواهد داشت.
منبع : پژو
آرمی که شرکت سایپا تا پیش از سال 1364 استفاده می کرد آرم رنو و سیتروئن بود .
پس از آن که سیاست های تولیدی شرکت دچار تغییر گردید و همچنین بعد از آنکه شرکت سایپا شروع به ایجاد تنوع در محصولات خود نمود و نهایتا پس از آنکه شرکت در سال 63 یک سری برنامه ها را برای سال های آتی خود در نظر گرفت دیگر زمان آن رسیده بود که این کمپانی برای خودش یک نام مستقل داشته باشد .
نشان سایپا با الهام از کاشی کاری های سنتی برجی در دوره ایلخانی که دارای توازن هندسی مثال زدنی در طراحی و اجراست، خلق شده است. از ویژگیهای نشان سایپا میتوان به توازن ابعادی در طراحی زوایای 120 درجه و یالهای همسان و قابلیت حجم پذیری آن اشاره کرد. در نگاه اول نشان سایپا به شکل چرخ دنده خودنمایی میکند که نماد اصلی صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی آن در ذهن تداعی میشود. گستردگی و جهانیشدن از جهتگیری یالها به اطراف قابل برداشت است و قرار گرفتن یکی از یالها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعدادها در جهت تعالی سازمانی است.از سوی دیگر جهتگیری یالهای محیطی به سمت داخل، نشانگر ورودیهای سازمان است. این ورودیهای سه گانه، منابع انسانی، مالی و مواد اولیه هستند که منجر به سه خروجی محصول، سود و خدمات میشود. این خروجیها در قالب یالهای مرکزی و جهتگیری آنها به سمت بیرون جلوه گر است. این نشان توسط زنده یاد استاد مرتضی ممیز و با الگو برداری از گنبد سرخ از بناهای تاریخی شهرستان مراغه گرفته شده طراحی شده است.
گروه خودروسازی سایپا فلسفه و نگرش خود را بر پنج اصل رشد متوازن و مستمر، ایجاد ارزش پایدار برای ذینفعان، رهبری هزینه رقابتی، دستیابی به برند برتر ایرانی و کمینه سازی ریسک در سرمایه گذاری، بنا نموده است. این فلسفه در قالب برنامه راهبر تشریح و اجرا می گردد :
گروه سایپا از طریق برنامه ریزی جامع و کامل و حذف موانع موجود توسعه ، در جهت رشد متوازن و مستمر خود گام بر می دارد. این گروه رشد متوازن را در دو حوزه زیر مورد توجه قرار داده است:
گروه خودروسازی سایپا با هدف ایجاد تاثیرات مثبت اقتصادی, اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های زنجیره ارزش خود را به صورت اثربخش مدیریت می کند تا از آن طریق ارزش پایدار برای ذینفعان خود ایجاد نماید. در همین خصوص توجه به موارد زیر ضروری است:
اتوموبیل پیکان وانت که عیب هایی در زمینه امنیت و مصرف بنزین و راحت بودن داشت نهایتا از خط تولید ایران خودرو خارج شد
به جای پیکان وانت یک اتوموبیل جدیدتر با نام آریسان یا همان پی یو وان به درجه تولید رسیده است .
اتوموبیل آریسان یک سری تغییرات را شاهد بوده است مانند : استفاده کردن از موتور ۱۷۰۰ سی سی بهینه شده روآ و همچنین داشبورد این خودرو هم اصلاح شده است .
چیزی که این خودرو را بهتر از وانت پراید کرده است انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب در این اتوموبیل می باشد
ارتفاع زیاد کف خودرو از زمین، ضربهگیرهای خاص، جای بار با لبههای بلند، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان تاشو، امکان سفارش در دو نسخه بنزینی و پایه گازسوز با دو مخزن گاز از دیگر ویژگیهای این خودرو میباشند.
البته پیکان وانت، همچنان زنده باقی میماند و قرار است در تأسیسات ایرانخودرو در عراق مونتاژ شود. تولید آریسان نیز در ابتدا روزانه ۵۰ دستگاه بوده که به تدریج به ۱۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل ایران خودرو تبریز گفت: از اوایل سال ۹۴ پی یو وان(کاریا) جایگزین وانت پیکان شده و قرار است خودرو سواری جدید از نیمه دوم سال ۹۴ در این شرکت تولید شود.
به گزارش تسینم،غلامرضا صادقیان اظهار کرد: شرکت ایران خودرو در راستای ارتقای کیفیت و ارائه محصول جدید و تنوع تولید، طراحی و ساخت پی یو وان(کاریا) را در دستور کار خود قرار داد.
صادقیان افزود: خودرو وانت پی یو وان(کاریا) با پلت فرم ۴۰۵ طراحی شده که دارای موتور ۱۷۰۰ سی سی چهار سیلندر است که در دو نوع بنزینی و پایه گازسوز با ترمز ضد قفل هیدرولیک، فرمان هیدرولیک با قابلیت تاشو و گیربکس پنج دنده ارائه می شود.
وی افزود: این خودرو مجهز به تجهیزات ایمنی ایربگ راننده و سرنشین، کمربند ایمنی و سیستم قطع سوخت در مواقع اضطراری می باشد.
صادقیان در تشریح دیگر ویژگی های این خودرو ابراز داشت: پی یو وان(کاریا) دارای سیستم کولر و تهویه مطبوع، سیستم صوتی MP۳ و CD بوده و از ویژگی های دیگر آن جاسازی مخزن در کف اتاق بار و قابلیت جداسازی اتاق بار از خودروست که امکان تغییر کاربری آن را میسر می سازد.
مدیرعامل ایران خودرو تبریز در ادامه گفت: تولید آزمایشی خودرو پی یو وان(کاریا) از اواخر آذر ماه امسال شروع می شود که تا اوخر سال جاری برنامه تولید پنج هزار دستگاه را خواهیم داشت.
صادقیان تصریح کرد: ۵۲۰هزار دستگاه از بدو تاسیس ایران خودرو تبریز توسط این شرکت روانه بازار شده که در سال جاری برنامه تولید ۷۰ هزار دستگاه را داریم که از اوایل سال ۹۴ یو وان(کاریا) جایگزین وانت پیکان می شود و قرار است خودرو سواری جدید از نیمه دوم سال ۹۴ در این شرکت تولید شود از این رو برنامه های توسعه شرکت شامل ایجاد خطوط تولید بدنه و رنگ خواهد بود که اشتغال زایی مستقیم شرکت را تا دو هزار نفر افزایش می دهد.
وی تاکید کرد: برای بومی سازی خودرو وانت پی یو وان(کاریا) طراحی و ساخت مجموعه های اصلی این خودرو شامل گیربکس، موتور و اکسل عقب از شرکت های دولتی و بخش خصوصی استان در برنامه تامین قرار گرفته است که با همکاری و همراهی مجموعه و قطعه سازان بیش از ۵۰ درصد این خودرو در استان تولید می شود.
مدیر عامل ایران خودرو تبریز اظهار داشت در حال حاضر برای تامین قطعات پولیمری، تزئینی، برقی، صندلی، مجموعه تهویه و بخاری، داشبورد و شیشه خودرو علاقمند به همکاری گسترده فعالان این بخش از صنعت استان با این کارخانه هستیم که علاوه بر اشتغال زایی برای منطقه دارای ارزش افزوده و سود اقتصادی مناسب برای تولیدکنندگان است.
منبع : ایران خودرو
پژو ۲۰۶ کوپه رو باز (cc) :
پژو ۲۰۶ کوپه روباز را در سال ۲۰۰۰ رونمایی کردند سیستمی که بر روی سقف این خودرو نصب نموده اند سیستم جرج پائولین می باشد و به گونه تاشو برقی می باشد .
در سال ۱۹۳۵ این مدل سقف را برای نخستین بار بر روی پژو ۴۰۲ گذاشته بودند
پژو ۲۰۶ کوپه روباز دارای موتورهای TU5 1600 سی سی و همچنین EW10G4 2000 سی سی می باشد
و نهایتا این اتوموبیل را در سال ۲۰۰۷ بود که با خودروی ۲۰۷CC جایگزین نمودند .
پژو ۲۰۶ :
پژو ۲۰۶ یک خودروی سواری تولید شرکت پژو است که به جهت هندلینگ مناسب، جذابیت ظاهری و هچنین گزینههای گوناگون و فراوان در سراسر جهان طرفداران زیادی داشت و در ایران با ۶ تیپ تولید و عرضه میشد.
اگرچه در سال ۲۰۱۰ در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید آن متوقف شد، اما فروش آن با تغییر در چهره، با نام+۲۰۶ در اروپا از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت.
بیش از ۸۲ درصد تولید پژو ۲۰۶ در فرانسه به صادرات اختصاص مییافت و۱۴۵ بازار صادراتی در اختیار داشت، بیشترین فروش این محصول در کشورهای فرانسه (۱٫۱میلیون)، انگلستان (۵۴۰ هزار)، اسپانیا (۴۰۰ هزار)،ایتالیا (۴۶۵ هزار) و آلمان (۳۳۱ هزار) بود و همچنین با داشتن ۴ کارخانه (بجز ۲ کارخانه در فرانسه) تولید و مونتاژ ۲۰۶ در کشورهای انگلستان، ایران،برزیل و آرژانتین از مرز ۳۱۰۰ دستگاه در روز گذشت.
توقف تولید:
با آغاز سال ۱۳۹۱ هجری شمسی و تشدید تحریمهای بینالمللی علیه فعالیتهای هستهای ایران و همزمان شدن این موضوع با مسئله همکاری مشترک جنرال موتورز آمریکا و پژو، زمزمههای پایان همکاری چندین ساله پژو و ایران خودرو به وجود آمد و در نهایت در اواخر تابستان همین سال، همکاری پژو و ایران خودرو به طور کامل و برای همیشه قطع شدو پژو به ارسال قطعه برای ایران خودرو پایان داد؛ بنابراین تولید تمام مدلهای پژو ۲۰۶ متوقف شد. پس از توقف تولید این خودرو و شوک خبری ناشی از آن در جامعه، ایران خودرو سعی در تکذیب خبر توقف تولید این خودرو نمود، اما پس از گذشت چند هفته با توجه به آمارهای تولید ماهانه خودرو، عدم تولید این خودرو اثبات شد. توقف ناگهانی تولید پژو ۲۰۶، با عث ایجاد بازار آشفته و درنتیجه افزایش چشمگیر قیمت این خودرو تا بیش از دو برابر شد. همچنین همزمانی توقف تولید این خودرو با بحران اقتصادی ایران خودرو و تورم بسیار زیاد ایجاد شده در جامعه، باعث کاهش چشمگیر تولیدات ایران خودرو گشت.
تولید ۲۰۶ ایرانی:
پس از اینکه تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد، ایران خودرو برای کاهش ضرر ناشی از توقف ناگهانی تولید این خودرو و همچنین پاسخ به عطش بازار، دست به تولید پژو ۲۰۶ ایرانی، بدون نظارت و اجازه و لیسانس پژوی فرانسه زد. در این خودرو تمامی قطعاتی که تحت نظر و لیسانس پژوی فرانسه تولید و یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تأمین میشد، با نمونههای ساخت داخل و یا کشورهای شرق آسیا تعویض شد. حتی برخی از سیستمهای این خودرو که دارای انحصار ساخت توسط پژو بود، از روی این خودرو حذف گردید به گونهای که خودروی جدید فقط در ظاهر با ۲۰۶های قبلی شباهت داشته و بسیاری از تواناییهای اصلی آن عملاً وجود ندارد، به عنوان نمونه میتوان از تغییر صفحه نمایش چند منظوره خودرو به نوع بزرگتر (ولی با امکانات بسیار کمتر) به جای صفحه نمایش هوشمند متداول تک خطی، استفاده از پشت کیلومتر رانا در نمونههای تولیدی اسفند ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۳۹۲ و بهرهگیری از قطعات ایربگ ایرانی و چینی و ترمز ای بی اس کرهای اشاره نمود همچنین این خودرو به هیچ عنوان امکان استفاده از کروز کنترلهای متداول خانواده خودروهای پژو را ندارد. همچنین قبل از توقف تولید پژو ۲۰۶، ایران خودرو از رانا به عنوان جانشین پژو ۲۰۶ یاد کرده بود که با توقف تولید پیش از موعد ۲۰۶، رانا زودتر به بازار ارائه شد.
منبع : پژو 206
پژو ۲۰۶ کوپه رو باز (cc) :
پژو ۲۰۶ کوپه روباز را در سال ۲۰۰۰ رونمایی کردند سیستمی که بر روی سقف این خودرو نصب نموده اند سیستم جرج پائولین می باشد و به گونه تاشو برقی می باشد .
در سال ۱۹۳۵ این مدل سقف را برای نخستین بار بر روی پژو ۴۰۲ گذاشته بودند
پژو ۲۰۶ کوپه روباز دارای موتورهای TU5 1600 سی سی و همچنین EW10G4 2000 سی سی می باشد
و نهایتا این اتوموبیل را در سال ۲۰۰۷ بود که با خودروی ۲۰۷CC جایگزین نمودند .
پژو ۲۰۶ :
پژو ۲۰۶ یک خودروی سواری تولید شرکت پژو است که به جهت هندلینگ مناسب، جذابیت ظاهری و هچنین گزینههای گوناگون و فراوان در سراسر جهان طرفداران زیادی داشت و در ایران با ۶ تیپ تولید و عرضه میشد.
اگرچه در سال ۲۰۱۰ در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید آن متوقف شد، اما فروش آن با تغییر در چهره، با نام+۲۰۶ در اروپا از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت.
بیش از ۸۲ درصد تولید پژو ۲۰۶ در فرانسه به صادرات اختصاص مییافت و۱۴۵ بازار صادراتی در اختیار داشت، بیشترین فروش این محصول در کشورهای فرانسه (۱٫۱میلیون)، انگلستان (۵۴۰ هزار)، اسپانیا (۴۰۰ هزار)،ایتالیا (۴۶۵ هزار) و آلمان (۳۳۱ هزار) بود و همچنین با داشتن ۴ کارخانه (بجز ۲ کارخانه در فرانسه) تولید و مونتاژ ۲۰۶ در کشورهای انگلستان، ایران،برزیل و آرژانتین از مرز ۳۱۰۰ دستگاه در روز گذشت.
توقف تولید:
با آغاز سال ۱۳۹۱ هجری شمسی و تشدید تحریمهای بینالمللی علیه فعالیتهای هستهای ایران و همزمان شدن این موضوع با مسئله همکاری مشترک جنرال موتورز آمریکا و پژو، زمزمههای پایان همکاری چندین ساله پژو و ایران خودرو به وجود آمد و در نهایت در اواخر تابستان همین سال، همکاری پژو و ایران خودرو به طور کامل و برای همیشه قطع شدو پژو به ارسال قطعه برای ایران خودرو پایان داد؛ بنابراین تولید تمام مدلهای پژو ۲۰۶ متوقف شد. پس از توقف تولید این خودرو و شوک خبری ناشی از آن در جامعه، ایران خودرو سعی در تکذیب خبر توقف تولید این خودرو نمود، اما پس از گذشت چند هفته با توجه به آمارهای تولید ماهانه خودرو، عدم تولید این خودرو اثبات شد. توقف ناگهانی تولید پژو ۲۰۶، با عث ایجاد بازار آشفته و درنتیجه افزایش چشمگیر قیمت این خودرو تا بیش از دو برابر شد. همچنین همزمانی توقف تولید این خودرو با بحران اقتصادی ایران خودرو و تورم بسیار زیاد ایجاد شده در جامعه، باعث کاهش چشمگیر تولیدات ایران خودرو گشت.
تولید ۲۰۶ ایرانی:
پس از اینکه تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد، ایران خودرو برای کاهش ضرر ناشی از توقف ناگهانی تولید این خودرو و همچنین پاسخ به عطش بازار، دست به تولید پژو ۲۰۶ ایرانی، بدون نظارت و اجازه و لیسانس پژوی فرانسه زد. در این خودرو تمامی قطعاتی که تحت نظر و لیسانس پژوی فرانسه تولید و یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تأمین میشد، با نمونههای ساخت داخل و یا کشورهای شرق آسیا تعویض شد. حتی برخی از سیستمهای این خودرو که دارای انحصار ساخت توسط پژو بود، از روی این خودرو حذف گردید به گونهای که خودروی جدید فقط در ظاهر با ۲۰۶های قبلی شباهت داشته و بسیاری از تواناییهای اصلی آن عملاً وجود ندارد، به عنوان نمونه میتوان از تغییر صفحه نمایش چند منظوره خودرو به نوع بزرگتر (ولی با امکانات بسیار کمتر) به جای صفحه نمایش هوشمند متداول تک خطی، استفاده از پشت کیلومتر رانا در نمونههای تولیدی اسفند ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۳۹۲ و بهرهگیری از قطعات ایربگ ایرانی و چینی و ترمز ای بی اس کرهای اشاره نمود همچنین این خودرو به هیچ عنوان امکان استفاده از کروز کنترلهای متداول خانواده خودروهای پژو را ندارد. همچنین قبل از توقف تولید پژو ۲۰۶، ایران خودرو از رانا به عنوان جانشین پژو ۲۰۶ یاد کرده بود که با توقف تولید پیش از موعد ۲۰۶، رانا زودتر به بازار ارائه شد.
منبع : پژو 206