گروه اقتصادی حسین دلاور :
در کشور ما صنعت اتوموبیل سازی فقط به دو شرکت سایپا و ایران خودرو محدود نمی گردد . و فقط این جاده مخصوص نیست که مهم ترین بخش تولید خودرو می باشد .
حدود ۲۰ سالی می باشد که در کشور ما در قلب کویر یک چشمه از حیات تولید خودرو در حال فعالیت کردن می باشد .
بنا بر گزارش ارایه شده توسط بولتن نیوز :
بعضی از ما ایرانی ها به دنبال تاریخچه صنعت خودروسازی کشورهای خارجی می باشیم و برایمان هم جذاب و جالب می باشد این بد نیست اما درست نمی باشد که از صنعت کشور خودمان غافل باشیم
امروز میخوایم یه بررسی اجمالی از فعالیت گروه کرمان خودرو یا گروه صنایع خودروسازی کرمان داشته باشیم.
گروه کرمان خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده. اولین و معروف ترین گروه اون، کرمان موتور هست که در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و تا سال ۱۳۷۵ در حال واردات خودرو و تاسیس خط تولید دوو بود. توی سال ۱۳۷۵ دوو سیلو وارد خط تولید کرمان موتور شد. البته پیش از این از سال ۱۳۶۹ این گروه توسط شرکت خودروسازی کرمان اقدام به واردات ابتدایی انواع دوو کرده بود، ولی رسما از سال ۱۳۷۳ عملیات عمرانی ساخت خط تولید آغاز شد.
توی سال ۱۳۷۹ در کنار خط تولید سیلو، خط تولید دوو ماتیز هم اضافه شد.
تولیدات این محصولات تا اواخر سال ۱۳۸۳ ادامه داشت تا اینکه رسماً شرکت دوو به علت ورشکستگی توسط GM آمریکا خریداری شد و قطع همکاری دوو با کرمان موتور رقم خورد.
کرمان موتور توی سال ۱۳۸۷ لیفان ۵۲۰ رو روانه بازار کرد که یه سری مشکلات داشت. بعد در سال ۱۳۸۹ لیفان ۶۲۰ با موتور ۱٫۶لیتری رو داد و بعدش نسخه تلنت با امکانات بیشتر و موتور ۱٫۸ لیتری رو عرضه کرد. این روزها با تحکیم همکاری با شرکت لیفان و جِی.اِی.سی یا JAC تونسته محصولاتی مثل لیفان ۶۲۰ و لیفان X60 و JAC J5 و JAC S5 رو روی خط تولید داشته باشه. تا چندی پیش لیفان ۵۲۰ و JAC J3 هم روی خط تولید بودن که این روزها آمارها میگن که تولیدی دیگه ندارن.
– پس تا اینجای کار شرکت کرمان موتور و گروه کرمان خودرو، شرکتی هست که با ارائه محصولات خوبی از برند دوو محبوبیت پیدا کرده و هنوز که هنوزه نام دوو اعتباری برای این گروه هست. از طرفی محصول نسبتا بدی به نام لیفان ۵۲۰ رو توی رزومه خودش داره و الان با برند لیفان و jac تونسته بازار خوبی رو داشته باشه. مخصوصاً JAC J5 اتومات که این روزها هم از نظر فنی و کیفیت و هم از نظر بازار خوش درخشیده.
در همین کش و قوس های واگذاری دوو به GMبود که کمی اونطرف تر گروه کرمان خودرو، با احداث شرکت خودروسازی راین در سال ۱۳۸۲، پای میز مذاکره با هیوندایرفتن و هیوندای اکسنت یا ورنا رو در خرداد ۸۳ و هیوندای النترا یا آوانته رو در مرداد ۸۴ روانه بازار داخل کردن. این دو محصول هم اوایل دهه ۹۰ خاک ایران رو ترک گفتن و هرگز نسل جدید این خودروها به صورت تولید داخل وارد نشد.
گروه خودروسازی راین در سال ۱۳۹۰ خط تولید وولیکس C30 رو احداث کرد و در ابتدا C30 رو در نسخه های اتومات و دنده ای عرضه کرد که امروز این محصول فقط با نسخه دنده ای عرضه میشه. گروه خودروسازی راین اولش توی فروش این خودرو مشکل داشت ولی این روزها وضعیت بهتری داره و نسبتا تونسته ماشین رو به بازار معرفی کنه.
– پس دو محصول خوش کیفیت و خوب توی رزومه کاری گروه کرمان خودرو قرار داره، یکی آوانته و یکی ورنا. محصول C30 هم از کشور چین که واقعا کارشناسان خودرو او رو به عنوان بی کیفیت نمیشناسن و بازار معمولی خودش رو داره.
باز یکم اونطرف تر این گروه، خودروسازی بم یا بم خودرو رو ساخت که در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در سال ۱۳۸۲ خط تولید آماده کار شد و فولکس گل با مدل ۱۳۸۴ روانه بازار شد و استقبال خوبی اون سال ها ازش شد و به رقابت با ۲۰۶ و پرتون پرداخت و تا لحظات آخر تولید هم مشتری خودش رو داشت و هنوز هم داره.
منبع : کرمان خودرو
بنا بر گزارش ارایه شده توسط خبر خودرو :
مدیر عامل کمپانی مدیران خودرو بیان نمود که عرضه کردن دو اتوموبیل جدید تیگو 5 و همچنین ام وی ام 110 اس باعث موفقیت های زیادی برای این شرکت شده است .
وی همچنین بیان داشت :
فروش خیلی موفق دو خودروی تیگو 5 و همچنین ام وی ام 110 اس سبب تحولات زیادی در شرکت مدیران خودرو در این چند ماه اخیر شده است .
به گزارش خبرنگار خبر خودرو ، ژانگ در نشستی خبری با اشاره به حضور بیش از 10 ساله شرکت ام وی ام در ایران اظهار داشت : در طول مدتی که محصولات ام وی ام به بازار ایران عرضه شده خوشبختانه هر روز مشتریان ایرانی شناخت بیشتری نسبت به محصولات این شرکت پیدا کرده و به نظر می رسد از خرید و استفاده از محصولات این برند رضایت دارند.
مدیرعامل چری اینترنشنال همچنین با توجه به آغاز خط تولید برند چری در چند ماه گذشته در ایران ، گفت : از آنجا که برند چری در سطح بالاتری از برند ام وی ام قرار دارد بنابراین سطح مشتریانی که برای برند چری در بازار ایران در نظر گرفته شده کاملا با مشتریان برند ام وی ام متفاوت است.
آقای خ همچنین از عرضه یک مدل جدید از برند چری و همچنین دو جدید از برند محصولات ام وی ام در سال 2016 خبر داد و اظهار داشت : با توجه به بازار خوب محصولات مدیران خودرو در ایران ، این شرکت برنامه ریزی بلند مدتی را برای حضور و عرضه محصولات هر دو برند چری و ام وی ام در ایران دارد از این رو بر اساس برنامه ریزی استراتژیک و خاص شرکت در سال های آینده ، هر دو برند چری و ام وی ام مدل های بسیار زیاد و جدیدی را به بازار ایران عرضه می کنند.
وی خاطر نشان کرد : مسلما طیف وسیعی از محصولاتی که در آینده توسط مدیران خودرو عرضه می شود ضمن جلب رضایت مشتریان ، قدرت انتخاب بیشتری را برای آنان در بازار فراهم خواهد کرد.
ژانگ مدیرعامل مدیران خودرو در ادامه ضمن اشاره به تاریخچه حضور شرکت ام وی ام در بازار ایران گفت : شرکت ام وی ام حدود 10 سالی است که پارتنر ایرانی خود در بازار ایران حضور دارد که خوشبختانه تاکنون این حضور رضایت مشتریان ایرانی را به همراه داشته است.
وی همچنین با توجه به استقبال بسیار خوب مشتریان ایرانی از اولین محصول از برند چری اظهار داشت : اعتما و رضایت مشتریان از محصولات ام وی ام در این سالها موجب شد تا با عرضه اولین محصول از برند چری در سال گذشته این محصول نیز مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گیرد از این رو باید از اعتماد 200 هزار مشتری فعلی کمپانی مدیران خودرو در ایران تشکر کرد .
مدیر فروش و بازاریابی فروش شرکت ام وی ام در ادامه از کسب رتبه برتر فروش شرکت مدیران خودرو خبر داد و گفت : شرکت مدیران خودرو برای دومین بار متوالی توانست رتبه اول فروش را در سال جاری در بین همه خودروسازان داخلی را کسب نماید.
امیری تصریح کرد : تا پیش از این شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حوزه فروش و خدمات پس از فروش هر 6 ماه یکبار شرکتهای داخلی مورد ارزیابی قرار می داد اما اخیرا این بررسی ها هر سه ماه یکبار انجام می شود که شرکت مدیران خودرو توانست در این دوره رتبه نخست را کسب نماید که در صورت مقایسه با سایر خودروسازان و برندهای مطرح فاصله بسیار زیادی بین مدیران خودرو و سایر شرکتها به لحاظ رضایت مشتریان از فروش و خدمات پس از فروش وجود دارد .
وی تعریف و اجرای پروژه های بهبود در داخل شرکت ، نمایندگی ها و بازار و رفع مشکلات و موانع موجود ، سیستماتیک کردن و تنوع بخشی به روش های فروش ، تحویل و حمل به موقع ، افزایش کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش و از سویی ارتباط موثر و تنگاتنگ با مشتریان را از جمله عوامل موثر در کسب رتبه برتر شرکت مدیران خودرو در حوزه فروش و خدمات پس از فروش اعلام کرد.
وی همچنین یکی از ارزش های اصلی مدیریت ارشد شرکت مدیران خودرو و شرکت چری را توجه و تمرکز بر کسب رضایت مشتریان در بازار رقابتی کنونی دانست و گفت : هر چند در برخی اوقات ، اجرای اقداماتی موجب کاهش سود شرکت گردید اما همواره یکی از موضوعات مهم برای مدیران ارشد شرکت کسب رضایت مشتریان بوده است مسلما این رضایت محقق نخواهد شد مگر با نگاهی که مدیریت ارشد شرکت دارد و اقدامات خوبی که نمایندگان و تیم فروش شرکت انجام می دهند.
مدیرعامل شرکت مدیران خودرو در ادامه با تاکید بر اینکه در بازار ایران خواهیم ماند ، اظهار داشت : طی 10 سال گذشته که ام وی ام در بازار ایران حضور داشته شرایط بسیار سختی تجربه نموده است اما شرکت ام وی ام توانست حضور خود را در بازار ایران حفظ کند قطعا به جهت امکانات وتجربه شرکت و مهندسی بسیار خوب و حضور نمایندگان خوب و پر قدرت در حوزه فروش و خدمات پس از فروش این حضور خود را در بازار ایران حفظ خواهد کرد.
ژانگ افزود : سال گذشته شرکت مدیران خودرو سرمایه گذاری بسیار زیادی را در حوزه خدمات پس از فروش و تامین قطعات انجام داد که تمام این اقدامات صرفا به منظور کسب رضایت مشتریان محصولات ام وی ام و حفظ بازار ایران بوده است.
وی تصریح کرد : قطعا در آینده با عرضه محصولات جدید و با کیفیت ام وی ام ، رضایت مشتریان ایرانی از بازار فروش محصولات شرکت مدیران خودرو تداوم خواهد یافت.
مدیرعامل چری اینترنشنال در ادامه در خصوص حفظ و توسعه سهم محصول جدید تیگو 5 در بازار ایران گفت : خوشبختانه ظرف مدت کوتاهی که این محصول به بازار ایران عرضه شدده تیگو 5 توانسته سهم خوبی را از بازار ایران کسب کند .
آقای خ تصریح کرد : البته با توجه به سیستمی که در شرکت مدیران خودرو وجود دارد و ارتباط بسیار خوبی که با مشتریان بواسطه این سیستم وجود دارد در این مدت مشتریان از این محصول رضایت خوبی را از محصول تیگو 5 داشتند هر چند در چند ماه گذشته رقبای زیادی برای این محصول در بازار ایران عرضه شده است اما با توجه به اطلاعاتی که تا به امروز از بازار این محصول کسب شده باید پرقدرت بگوییم که از بازار این محصول و قیمت آن مطمئن هستیم.
وی همچنین در ارتباط با رقابت برند چری با محصولات اروپایی گفت : به زودی محصولات آینده چری را در بازار اروپا خواهید دید.
مدیرعامل شرکت مدیران خودرو در ادامه از برنامه ریزی جهت عرضه 40 هزار دستگاه از محصولات ام وی ام در سال به بازار ایران خبر داد و گفت : در حال حاضر میزان داخلی سازی این محصولات در ایران روند خوبی دارد اما در تلاش هستیم با معرفی یکی از تامین کنندگان داخلی با تامین کنندگان چینی و اتصال تکنولوژی آنها درصد داخلی سازی این محصولات ام وی ام در ایران افزایش یابد.
ژانگ همچنین با توجه به ظرفیت عرضه 50 هزار دستگاه از محصولات شرکت ام وی ام در ایران گفت : از همکاری با شرکای دیگر به منظور استفاده از ظرفیت شرکت در ایران استقبال می کنیم .
منبع : ام وی ام
محصولات لیفان چند سال می باشد که در ایران توسط کمپانی کرمان موتور به تولید می رسد .
حالا هم یک مدل از این برند که جزو خانواده سدان ها هم می باشد روی خط مونتاژ آمده است و پس از ماه ها قرار استبه بازار ها روانه گردد .
دلیل اینکه این خودرو با این تعویق در عرضه روبه رو شده است تست هایی می باشد که از این خودرو گرفته است چراکه طبق گفته کارشناسان از لیفان 820 تست های بلند مدتی گرفته شده است تا برای ورود به بازارها آماده گردد .
از اوایل امسال بود که این ماشین در مکانهای مختلف حاضر شد تا مردم ذهنیتی از آن پیدا کنند. ولی همیشه مشخصات این خودرو و عملکرد آن برای کسی به طور واضح مشخص نبود. در برنامه بازدید روز دوشنبه 22 دی ماه، به ملاقات با لیفان 820 رفتیم تا از آن اطلاعاتی بهدست آوریم.
خودروییهایی که خبرنگاران با آنها بررسی را انجام میدادند، همان نسخههایی بود که در شرکت کرمان موتور تولید شده بود و قرار است بهزودی وارد خیابانها شود. موتور 820 به فناوری VVT مجهز است و 2.4 2 لیتر حجم دارد. با توجه به اعلام کمپانی لیفان، این موتور توانایی تولید 164 اسب بخار و 226 نیوتونمتر گشتاور دارد. این خودروی لوکس چینی، با گیربکس اتوماتیک به بازار ایران عرضه میشود.
لیفان، برای 820 یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک را انتخاب کرده است که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی و در حالت رانندگی برفی قرار میگیرد و فرمان این خودرو نیز از نوع هیدرولیک است.
حال وقت آن فرارسیده بود که داخل لیفان 820 بشینیم تا آنرا مورد بررسی بیشتر قرار دهیم. از بدو ورود متوجه کیفیت بهتر این خودرو نسبت به ماشینهایی مانند جک J5 و لیفان 620 میشویم.
وقتی داخل کابین خودرو نشستیم، کیفیت بهتر داخل هم باز نسبت به سایر خودروهای کرمان موتور، مزیتی برای 820 به حساب میآمد. از همین جا معلوم بود که گارانتی بیشتر برای 820 تا حد زیادی قابل درک است. زیرا به مراتب کیفیت ساخت و مونتاژ بهتری در این خودرو رعایت شده بود. روکش صندلیها از نوع چرم مصنوعی مشکی بود که کمیکیفیتش با بقیه خودروهای چینی متفاوت بود.
البته میشد حدس زد که در صورت نگهداری نامناسب، چرم صندلیها اولین چیزی است که آسیب میبیند. داخل کابین خودرو امکانات به نسبت خوبی وجود داشت. استارت خودرو با دکمه انجام میشود و روی فرمان، کروزکنترل نصب شده است. صندلی راننده برقی در جهات مختلف بود و از گرمکن دو حالته در آن استفاده شده است. سیستم تهویه از نوع اتوماتیک تککاناله است. یکی از معایب در 820 این است که تهویه صورت برای ردیف عقب در نظر گرفته نشده است و تنها باد از زیر صندلیهای جلو به عقب جریاد دارد. با توجه به این که فضای ردیف عقب لیفان 820 به نسبت رقبا بزرگ و مبله است، توقع میرفت این آپشن ساده در خودرو تعبیه میشود. سانروف هم جزو امکاناتی است که این روزها در هر محصول چینی وجود دارد و به تبع آن، در 820 هم یافت میشود.
مانیتور لمسی بزرگی بالای سیستم تهویه قرار دارد که کیفیت نمایش آن مطلوب بوده و خطوط و مسیر پارک را به طور نوسانی با دوربین دید عقب مشخص میکند. سیستم رهیاب هم جزو امکاناتی است که با اتصال یک SD MAP در این خودرو فعال میشود. در بخش امکانات ایمنی میتوان اشاره کرد که خوشبختانه نسخه چهار ایربگ این خودرو به بازار ایران آمده که دو کیسه هوای جانبی در صندلیهای جلو دارد.
همچنین تجهیز 820 به سیستم پایداری و کنترل کشش باعث شده است پارامترهای ایمنی در این خودرو به نسبت برخی رقبا بهتر رعایت شود. دیلایت و سنسور نور هم جزو امکاناتی است که این روزها ایرانیان خیلی به آنها علاقه دارند و چینیها با شناخت نبض بازار، آن را در نسخه موجود در ایران قرار دادهاند. سنسور پارک جلو جزو آپشنهایی است که در نسخههای فول این خودرو قرار دارد که در ایران عرضه نمیشود. در نهایت پس از بازدید از اتاق خودرو، نوبت آن رسید تا کمی تجربه رانندگی از این سدان کشیده چینی بهدست آوریم.
منبع : لیفان