دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

چشم انداز سایپا

بررسی چشم انداز کمپانی سایپا :

شرکت سایپا برای خود چشم اندازی در نظر گرفته است و آن هم مبدل گشتن به یک اتوموبیل ساز بین المللی می باشد .

اگر بخواهیم بررسی کنیم که این چشم انداز در چه صورت محقق می گردد در میابیم که موارد زیر در تحقق بخشیدن این چشم انداز ماثر می باشند :

1. مالکیت برند اختصاصی

2.مدیریت محصول و پلتفرم

3.مدیریت شبکه فروش و خدمات پس از فروش

4.حضور فعال در بازارهای داخلی و بین المللی،

5.توان رقابتی در کیفیت و قیمت و بازیگری اصلی در بازار ایران

 

تاریخچه سایپا :

تا قبل از سال 1364، نشان مورد استفاده سایپا آرم رنو و سیتروئن بود. با توجه به تغییر سیاستهای تولیدی شرکت وایجاد تنوع در تولید و برنامه هایی که در سال 1363 برای آینده شرکت تنظیم گردید، ضروری بود که نشان مستقل برای شرکت تهیه شود.

نشان سایپا با الهام از کاشی کاری های سنتی برجی در دوره ایلخانی که دارای توازن هندسی مثال ­زدنی در طراحی و اجراست، خلق شده است. از ویژگی­های نشان سایپا می­توان به توازن ابعادی در طراحی زوایای 120 درجه و یال­های همسان و قابلیت حجم ­پذیری آن اشاره کرد. در نگاه اول نشان سایپا به شکل چرخ دنده خودنمایی می­کند که نماد اصلی صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی آن در ذهن تداعی می­شود.

گستردگی و جهانی­شدن از جهت­گیری یال­ها به اطراف قابل برداشت است و قرار گرفتن یکی از یال­ها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعدادها در جهت تعالی سازمانی است.از سوی دیگر جهت­گیری یال­های محیطی به سمت داخل، نشانگر ورودی­های سازمان است.

این ورودی­های سه­ گانه، منابع انسانی، مالی و مواد اولیه هستند که منجر به سه خروجی محصول، سود و خدمات می­شود. این خروجی­ها در قالب یال­های مرکزی و جهت­گیری آنها به سمت بیرون جلوه گر است.

این نشان توسط زنده یاد استاد مرتضی ممیز و با الگو برداری از گنبد سرخ از بناهای تاریخی شهرستان مراغه گرفته شده طراحی شده است.

منبع : سایپا 

برند ایران خودرو

امروزه در بازار خودرو اگر یک برندی جهانی نباشد نمی تواند به حیات خود ادامه دهد و تا مادامی که یک برند جهانی باشد تداوم حیاتش امکان پذیر می باشد .

ایران خودرو با وجود آنکه با برند های برتری در دنیا همکاری و مشارکت داشته است ولی باز هم این شرکت همه کوشش خود را به کار گرفته است تا برند مختص خود را معرفی کند و همچنین آن را ارتقا ببخشد .

به همین دلیل بود که ایران خودرو از ۱۰ سال پیش شروع به تولید محصولاتی نمود که مالکیت معنوی آن ها به طور کامل در اختیار داشت

خودروی سواری سمند به عنوان اولین ثمره این تلاش پس از تولدش علاوه بر این که لقب نخستین خودروی ملی ایران را بر پیشانی داشت، ورود صنعت خودرو ایران را به دورانی جدید و روشن نیز نوید داد. دورانی که خروج از مونتاژکاری و ایجاد برندهایی جهانی و حضور در بازارهای بین المللی را گریزناپذیر کرد. برندهای سمند و سورن خیلی سریع به بازارهای جهانی راه یافته و به تدریج جای خود را در میان سایر خودروهای خارجی بازکردند. برند ایران خودرو نیز با اتکا به این حضور و با به کارگیری توان تمام شرکت های تابعه خود، اکنون با نام “ایکو” (IKCO) در عرصه بین المللی به برندی شناخته شده تبدیل و با حضور در رنکنیگ های جهانی، هر روز بیش از گذشته بر ارزش آن افزوده می شود.

معرفی شرکت :

شرکت ایران‌خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره ثبت  ۸۳۵۲ و شناسه ملی ۱۰۱۰۰۳۶۰۷۹۴ در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «ال‌پی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران‌خودرو مونتاژ می گردید. در ادامه، شرح مختصری از رویدادها و دستاوردهای شرکت ایران‌خودرو از سال ۱۳۴۵ تا کنون ارائه می گردد:
  • در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
  • از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌های اتوبوس ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. افزایش تولید از سال ۱۳۴۶ شروع و سرانجام در سال ۱۳۵۶ حدود ۹۸۰۰۰ دستگاه پیکان تولید گردید .
  • در سال ۱۳۵۲ هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبنای تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکت‌های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریخته‌گری تاسیس شد.
  • در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
  • در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب ۱۶-۴-۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزی و اقتصادی از جمله نبود واردات، دشواری تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ایران‌خودرو بود که تا سال ۱۳۶۱ همچنان ادامه داشت.
  • سال ۱۳۶۲ یکی از سال‌های کم مساله و پررونق تولید است که علت آن، وضعیت مناسب ارزی و استراتژی وزارتخانه بود و در واقع این رشد در سایر صنایع به چشم می خورد.
  • سال ۱۳۶۴ با کاهش درآمدهای ارزی نشانه های بحران صنعتی، اقتصادی و تولیدی آغاز گردید تا آنجا که در سال ۱۳۶۵ کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
  • در سال ۱۳۶۷ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل مسأله تعیین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو ۴۰۵ در مدت ۳ سال، منعقد گردید.
  • در سال ۱۳۶۸ همزمان با تاکید دولت بر تولید خودروهایی که کاربری عمومی داشته باشد، دو تحول بزرگ روی داد. اولین تحول تبدیل سالن پژو به سالن اتوبوس بود که این سالن در دو شیفت، سالانه ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس تولید می کرد. تحول دوم، همزمان با توقف تولید پیکان و تعطیل شدن کارخانه تالبوت و نداشتن نیروی محرکه و اعلام آمادگی پژو برای عقد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو بود که شرکت، ناگزیر تصمیم به نصب موتور ۵۰۴ بر روی پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان۱۸۰۰ » تغییر نام داد.
  • از مهمترین تحولات سال ۱۳۷۰ می توان به تولید مجدد پیکان و تاسیس شرکت ساپکو اشاره نمود.
  • در سال ۱۳۷۳ از بزرگ‌ترین تحولات ابتدا تدوین برنامه هفت ساله شرکت و سپس افزایش تیراژ تولید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه در سال را می توان ذکر کرد. از جمله اهداف استراتژیک در برنامه ۷ ساله موضوع کیفیت و بهبود مستمر بود که در راستای آن اجرای پروژه استقرار استاندارد ایزو۹۰۰۰ و بهره مندی از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شد و تا پایان سال ۱۳۷۷ بسیاری از واحدهای تولیدی گواهینامه ایزو۹۰۰۲ کردند. از دیگر اهداف افزایش کمی و کیفی تعداد قطعات ساخت داخل خودروهای تولیدی بود که با تشکیل شرکت ساپکو این مهم تحقق یافت. تحول بزرگ دیگر ایجاد مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با سرمایه‌گذاری بالا بود که منجر به طراحی محصول سمند گردید.
  • منبع : ایران خودرو 

مشخصات فنی پژو ۲۰۶


در این مقاله ما سعی نموده ایم مشخصات فنی اتوموبیل پژو ۲۰۶ را برای شما به طور کامل بیاوریم و با این اطلاعات به کسانی که قصد خریدن این خودروی دوست داشتنی را دارند یاری رسانیم چرا که این خودرو طرفداران زیادی دارد و حتی این خودرو را با صفات جذاب جوان و چالاک می شناسند و به قدری طرفدار دارد که حدود ۵ میلیون دستگاه از این خودرو تا به الان تهیه و تولید گشته است 

 

کد کلاس(های) خودرو

 

۲۶۰۲۸
نوع موتور

 

TU3A
حجم موتور (cc)

 

۱۳۶۰
حداکثر توان موتور (hp)

 

۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)

 

۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم

 

۹٫۶
تعداد سوپاپ

 

۸
نوع سوخت سازگار

 

بنزین بدون سرب اکتان۸۷ و ۹۵
سیستم انژکتوری

 

پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی

 

یورو۴بهینه
حداکثر سرعت (km/h)

 

۱۷۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)

 

۱۴٫۱
سیستم انتقال قدرت

 

۵ دنده دستی
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر (لیتر)

 

۸٫۹
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر)

 

۵
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر)

 

۶٫۴
طول خودرو (mm)

 

۳۸۳۵
عرض خودرو(mm)

 

۱۶۵۲
ارتفاع خودرو (mm)

 

۱۴۲۶
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)

 

۲۴۴۵
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)

 

۱۰۲۵
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

 

۵۰
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب)

 

۲۴۵
آخرین بروزرسانی

 

۱۳۹۵/۷/۱۰

بررسی سوناتا ۲۰۱۵

سوناتا در سگمنت سدان های متوسط حدود ۵ سالی می باشد که استانداردهای تازه ای را در حیطه مصرف بنزین و جادار بودن اتوموبیل و استایل خودرو مشخص نموده است .

حالا مدل ۲۰۱۵ سوناتا هم این موارد مثبت بیان شده را در خود رعایت کرده است و علاوه بر آن ارزش های بیشتری را در برابر مبلغ پرداختی افزوده است .

سوناتا ۲۰۱۵ مخصوص خانواده های ۵ نفره می باشد این خودرو را با کد اختصاصی LF  می شناسند .

هیوندا در سال ۲۰۱۵ طول، عرض، ارتفاع و ویل بیس (فاصله محور جلو و عقب) سوناتا را افزایش داده است. طول کلی ۱٫۳ اینچ بیشتر شده، ویل بیس ۰٫۴ اینچ افزایش یافته و عرض آن ۱٫۲ اینچ بیشتر شده است. با اینکه سوناتا بزرگترین ویل بیس در این سگمنت را ندارد نسبت به رقبای عمده خود فضای سرنشین بیشتری ارائه می دهد

 

طراحی بیرونی سوناتای ۲۰۱۵ نسبت به قبل با وقار تر شده و طرح آن برگرفته از جنسیس سدان است که بیشتر روی جنبه لوکس بودن تمرکز دارد. داخل سوناتا مانند جنسیس شده است و کیفیت مواد بهبود یافته و لیست آپشنهایی که در آن به کار رفته از نوعی است که بیشتر در خودروهای لوکس دیده می شود. پنج سطح متفاوت تریم برای آن در نظر گرفته شده که شامل SE، Sport، Limited، Eco، و مدل تست شده در این مقاله Sport 2.0T است. سه موتور مختلف ۴ سیلندر در دسترس هستند و تمام مدل ها (تریم ها) دیفرانسیل جلو هستند. تا سال ۲۰۱۵ یک مدل هیبرید با طراحی مجدد نیز اضافه خواهد شد ولی تا زمان عرضه مدل هیبرید ۲۰۱۴ در کنار مدلهای جدید فروخته می شود.

موتور و گیربکس:

مدل Sport 2.0T قوی ترین انتخاب در بین مدلهای ۲۰۱۵ است که ۲۴۵ اسب قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور به منظور رقابت با رقبای ۶ سیلندر تنفس طبیعی مانند تویوتا کمری و هوندا آکورد طراحی شده است.

 

مدل پایه با حجم ۲٫۴ لیتر (تنفس طبیعی) ۱۸۵ اسب قدرت دارد که نسبت به سال پیش ۵ اسب کمتر شده است. هر دو موتور ۲٫۰ و ۲٫۴ مجهز به گیربکس ۶ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی هستند. در مدل ۲٫۰ توربو امکان تعویض دنده ها از طریق شیفترهای فرمان نیز وجود دارد که برای خودرویی در این سگمنت هم خوشایند و هم غیر عادی است.

 

 

موتور سوم در برنامه تولیدات سوناتا یک موتور جدید محسوب می شود. موتور مذکور از نوع ۱٫۶ لیتر توربوشارژ ۴ سیلندر با ۱۷۷ اسب قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور است. گشتاور این موتور به طور قابل ملاحظه ای از نمونه ۲٫۴ لیتر تنفس طبیعی بیشتر است. برای دستیابی به کمترین مصرف سوخت این موتور ۱٫۶ که فقط در تریم Eco نصب می شود مجهز به گیربکس ۷ دنده دابل کلاچ اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است.

منبع : سوناتا هیوندا 

تداوم تولید پژو ۴۰۵ و پراید غیر قانونی می باشد

طبق آیین نامه ای که به اتوموبیل سازان داخلی داده شده است تداوم تولید بعضی از خودروهایی که در حال حاضر در حال تولید شدن می باشند غیر قانونی می باشند و حتما باید تولید این خودروها را متوقف سازند اگر بخواهیم در این باره مثالی بیاوریم میتوانیم به خودروهای پژو ۴۰۵ و همچنین پراید اشاره نماییم .
بر طبق گزارشی که ایسنا ارایه نموده است یک آیین نامه مبنی بر بالا بردن کیفیت اتوموبیل های سبک قطعه ها و مجموعه های مرتبط به تصویب شورای سیاست گذاری اتوموبیل در سال ۱۳۸۹ رسیده است و در خرداد ماه همان سال هم از طرف وزارت خانه به اتوموبیل سازان ابلاغ گردیده است .
در حالی در متن این قانون هدف از تصویب و اجرای آن “ارتقای کیفیت خودروهای سبک (سواری و وانت) برای دستیابی به اهداف صنعت خودرو در افق سال ۱۴۰۴” عنوان شده که نگاهی به مفاد این آیین‌نامه نشان می‌دهد مهمترین بخش‌ها و الزامات آن با وجود گذشت بیش از شش سال از ابلاغ هنوز از سوی دو خودروساز بزرگ اجرایی نشده است.
در این رابطه در این آیین‌نامه در بخش مربوط به “توسعه و تولید محصولات جدید” تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود.
در این زمینه در آیین‌نامه ابلاغی به ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۳۸۹ تاکید شده است: “خودروسازان موظفند برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری خود با محصولات جدید را تدوین و اجرایی کنند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند داخلی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از ۱۰ سال باشد. همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند خارجی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از هفت سال باشد”.
طبق این قانون ممنوعیت ادامه تولید خودروهای سواری داخلی با عمر بیش از ۱۰ سال از ابتدای سال ۱۳۹۵ در حالی است که هم‌اکنون بیشترین تیراژ سواری‌های در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را خودروهایی به خود اختصاص می‌دهند که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند. در این زمینه می‌توان به خودروهایی همچونسمند و پژو در ایران خودرو و پراید در سایپا اشاره کرد.
البته در بین این محصولات دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید بیشترین طول عمر را داشته و بیش از دو دهه است که همچنان در این دو شرکت تولید می‌شوند. در حالی براساس برخی گزارش‌ها همین دو خودرو بیشترین حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند که طبق آیین‌نامه “ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط” ابلاغی وزارت صنعت؛ ادامه تولید آنها از ابتدای سال جاری (۱۳۹۵) غیر قانونی است.
منبع : پژو 405