دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

تجربه رانندگی با هیوندا وراکروز

یکی از بزرگ ترین SUV های کمپانی هیوندا اتوموبیل وراکروز می باشد . نام دیگر هیوندا وراکروز IX55 می باشد .

این خودرو موفق گشته است در ایران بازار خوبی را برای خود به دست آورد و حتی ازکیا موهاوی هم جلو بزند البته کیا موهاوی در حال حاضر تولید نمی شود .

این خودرو دارای امکانات بیشتری نسبت به اتوموبیل موهاوی می باشد پس خیلی هم بعید نبود که قادر باشد از این خودرو هم جلو بزند

در ناحیه جلو این اتوموبیل یک مه شکن وجود دارد که در قسمت پایین سپر جای گرفته است

جلوپنجره کاملاً با ظاهر جلو جور درآمده و این یکی از شگردهای هیونداست. درکل نمای جلوی این خودرو کاملاً پویا و دلپذیر است. البته همه در نگاه اول به این موضوع پی می‌برند که در سپر این خودرو فوق‌العاده زیاد پلاستیک به کار برده شده است. ظاهر این خودرو در نمای جلو همه‌پسند است و با سلیقهٔ بیشتر ما ایرانی‌ها جور در می‌آید.

 

از نیمرخ جانبی به این خودرو نگاه می‌کنیم. این خودرو رینگ‌هایی دارد که اندازهٔ آن متوسط بوده و کاملاً با بدنهٔ خودرو جور درمی‌آید. از پهلو هم وقتی به آن نگاه می‌کنیم پلاستیک‌های زیادی دور آن را فرا گرفته که از خودرویی ۲۰۰ میلیون تومانی بعید است.

عقب این خودرو هم مانند جلو از فرم خوبی برخوردار است و کاملاً همهٔ سلیقه‌ها با آن می‌خواند. ۲ اگزوزی که در قسمت پایینی عقب خودرو قرار دارد ظاهر خوبی دارند. فرم چراغ‌ها هم به نظر من عالی است.

 

به داخل خودرو می‌رویم. کیفیت ادوات راضی‌کننده است. همچنین این خودرو با امکاناتی از قبیل حافظه صندلی، گرم‌کن صندلی، تهویه اتوماتیک، درب برقی صندوق عقب و محفظه خنک‌کننده ارائه می شود.

 

 

ماشین را استارت می‌زنیم و صدای غرش موتور را می‌شنویم. تنها در زمان استارت زدن کمی صدای موتور به گوش می‌رسد. ماشین راه می‌افتد دنده اتوماتیک آن کاملاً به‌موقع تعویض می‌شود. البته این دنده تیپ ترونیک ۶ سرعته، واقعاً جعبه دنده‌ای عالی برای هیونداست. از نظر صاحب این خودرو کیفیت فرمان به طور محسوسی پایین است. طوری که پس از اینکه شما مسافتی از تهران تا مشهد را طی کنید. دستتان کاملاً عرق کرده و فرمان کاملاً ساییده شده است. خرید محافظ عرق‌گیر برای این فرمان لازم است. این خودرو کاملاً به صورتی نرم از چاله‌های آسفالت نه‌چندان خوب ایران می‌گذرد. (این تست در یکی از شهرک‌های خلوت تهران انجام شده است). به گفتهٔ صاحب خودرو این مدل تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت حس خوبی را به راننده القا می‌کند. ولی از سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به بعد حس ناامنی به راننده دست می‌دهد.
این خودرو فضایی ۷ نفره دارد که روکش چرم صندلی‌های آن کاملاً معمولی است و انتظار بیشتری از چرم صندلی یک خودرو ۲۰۰ میلیونی می‌رود.

 

پیشرانه شش سیلندر وراکروز با حجم ۳۷۷۸ سی‌سی قادر به تولید ۲۶۰ اسب بخار نیرو در دور موتور ۶۰۰۰ و ۳۴۸ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۴۵۰۰ می‌باشد. مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودرو را می‌توان از معایب آن دانست. مصرف سوخت در شهر ۱۲٫۴ و در بزرگراه ۷٫۶ و به صورت ترکیبی ۹٫۴ لیتر اعلام شده که به سهمیه‌بندی بنزین ایران اصلاً جور در نمی‌آید و در مورد این خودروی تست شده به ۱۰ لیتر در صد کیلومتر نیز می‌رسید. میزان CO2 تولیدی نیز در هر کیلومتر ۲۴۹ گرم است که رقم نسبتاً بالایی می‌باشد.

 
شتاب صفر تا صد این خودروی ۲۲۶۱ کیلویی ۱۰٫۴ ثانیه و نهایت سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. تولید وراکروز در سال ۲۰۱۲ متوقف شد و نسخه هفت نفره سانتافه جدید، جانشین آن شد.

منبع : هیوندا 

دوقلوهای ارزان قیمت سایپا (تیبا و ساینا)

در هر کشوری آن خودرویی که قیمت ارزان دارد و همچنین مصرف سوخت پایینی هم دارد غالبا خیلی پر طرفدار میشود .

به همین دلیل هم می باشد که کارخانه دارهای خودروسازی همیشه سعی بر آن دارند تا خودروهای ارزان قیمت خود را با کمی تغییرات به بازارها وارد کنند و یا اگر خودرویی جدید به بازارها وارد می کنند در همان رنج قیمتی باشد .

در ایران هم همین برنامه پیاده شده است و بیشتر خریدوفروش هایی که در بازار اتوموبیل صورت می گیرد در رابطه با خودروهای زیر 30 میلیون تومان می باشد

اما متاسفانه باتوجه به عدم تنوع محصولات در این رده داغ و پر فروش بازار، انحصارا این بخش از بازار به چند خودروی داخلی و چینی اختصاص یافته است.

 

یکی از پرفروش ‌ترین محصولات زیر 30 میلیون تومان در بازار، پراید بوده که باتوجه به حرف و حدیث ‌هایی که پیرامون نا ایمن بودن این خودرو در محافل خودرویی زده می‌شود، فروش خوبی داشته و دارد.

خودروی دیگری که توانست آمار فروش خوبی را برای کمپانی تولید کننده‌‌ اش بدست آورد، تیباست. خودرویی که از سال 88 تاکنون عنوان دومین خودروی ملی را یدک می‌ کشد.

تیبا توانست در همان ابتدا با وجود هجمه انتقاداتی که بر آن وارد بود، جایگاه نسبتا پایداری برای خود در میان مردم کسب کند و به آمار فروش خوبی دست یابد.

 

شرکت سایپا برای عرضه تیبا عنوان زیبای ایرانی را به این خودرو اختصاص داد که در وهله اول مخاطب را به فکر وا می‌داشت، زیرا در اولین برخورد با تیبا، چیزی به عنوان زیبایی چشمان شما را خیره به خود نمی ‌کند.

طراحی خارجی این خودرو با وجود خطوط و منحنی ‌های فراوان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نیست. طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌ همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپاصورت گرفته.

به همین خاطر بازهم نمی ‌توان به لغت ‌”ایرانی” که در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد، زیرا آنطور که از شواهد بر می آید، تیبا ماحصل همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است.

 

پس از این‌ که این خودروی نه چندان زیبا توانست در بازار اسم و رسمی برای خود کسب کند، سایپا اقدام به عرضه نسخه ها‌چ ‌بک این خودرو یا همان “تیبا 2”  کرد که با وجود رقیبانی همچون ام ‌وی ‌ام 110، پراید 111 و البته پژو 206 ( با کمی ارفاق) توانست خود را در دل برخی مشتریان فراری از پراید، جای کند.

تیبا SX در حال حاضر با قیمت 24 میلیون و 856 هزار تومان و تیبا 2 با قیمت 27 میلیون و 346 هزار تومان توسط سایپا به دست مشتریان می‌ رسد.

اما کار به اینجا ختم نمی ‌شود، گروه خودروسازی سایپا در راستای رویکرد توسعه محصول و ارائه محصول جدید به سبد محصولات خود، به تازگی نسل جدیدی از خودروی تیبا صندوق ‌دار را با نام ساینا معرفی و عرضه کرده است.

منبع : تیبا 

امکانات مهم ترین وجه تمایز بین سراتو کره ای و سایپا

مهم ترین وجه تمایز میان سراتو کره ای با سراتو سایپا امکانات خودروها می باشد

اتوموبیل سراتو محصول شرکت سایپا در مبحث امکانات با سراتو وارداتی خیلی فرق می کند. در واقع بسیاری از امکاناتی که سراتوی وارداتی داشته است در نسخه سایپا به کلی حذف گردیده است .

دلیل اینکه امکانات را در اتوموبیل سراتوی سایپا حذف کرده اند بعضی ها ارزان تر درآمدن این خودرو میدانند و بعضی ها هم ساده نمودن فرایند مونتاژ اعلام می دارند

سراتوی وارداتی در نسخه‌های مختلفی که به ایران آمد، سطوح مختلفی از امکانات را به معرض دید ما گذاشت که خود کمپانی کیا آن‌ها را لحاظ کرده است.

در سراتو، سایپا خبری از سان‌روف نیست. صندلی‌ها هم به ساده‌ترین شکل، با روکش پارچه‌ای در سایپا آذین تولید می‌شوند. روی صندلی‌ها گرمکن نصب نشده است که در مدل وارداتی، اکثرا وجود دارد.

سنسور نور و باران هم طبیعی است که سایپا از آن در نسخه دنده‌ای صرف‌نظر کرده باشد. ولی در مدل اتوماتیک سنسور نور نیز وجود دارد.

همچنین آینه تنها برقی بوده و سیستم تاشو برقی از روی آن حذف شده است.

در نسخه دنده‌ای سیستم تهویه به صورت دستی قرار دارد و در مدل اتوماتیک، به صورت تهویه خودکار نصب شده است.

در سراتو سایپا تنها دو کیسه هوا وجود دارد. در صورتی که در نسخه وارداتی، مدل‌هایی با ایربگ جانبی جلو و پرده‌ای کامل هم وجود دارد.

روشن کردن خودرو با سوییچ انجام می‌شود و مدل استارتردار از جانب سایپا تولید نمی‌شود.

سیستم پخش هم قابلیت اتصال USB،AUX و IPOD را دارد و با ۶ بلندگو کیفیت صدای خوبی را در اتاق به سرنشینان تحویل می‌دهد.

در برخی نسخه‌های سراتو، مانیتور با پخش DVD و دوربین عقب وجود دارد که شرکت سایپا به صورت آپشن، نسخه غیرفابریک مانیتور را تحت گارانتی خود برای مشتریان نصب می‌کند.

یکی از امکاناتی که در سراتو حذف شده است و واقعا جای سوال دارد، سنسور پارک دنده عقب است. این سنسورها را هم سایپا در مدل غیرفابریک برای مشتریان نصب می‌کند.

پشت آمپر تولیدی‌های سایپا با نورپردازی یخی عرضه می‌شوند. ولی نسخه‌های وارداتی در دور قاب صفحه آمپر، نور قرمز را به شکل هاله پخش می‌کند که زیبایی و جذابیت خوبی را به ماشین می‌دهد.

قاب کرومی سر اگزوز هم در مدل سایپایی حذف شده است. البته در تمام مدل‌های وارداتی هم این تزیین وجود ندارد و بیشتر در مدل ۲۰۰۰ سی‌سی وارداتی، می‌توانید دنبال سر اگزوز کرومی بگردید.

دنده پشت فرمان هم جزو امکاناتی است که سراتو وارداتی نسبت به مونتاژ داخل بیشتر دارد. اگر به طور واقع‌بینانه بخواهیم در مورد دنده پشت فرمان سراتو نظر بدهیم، واقعا آپشنی است که جز ظاهر کاربرد خاصی ندارد و در سرعت تعویض دنده هیچ تاثیر مثبتی نمی‌گذارد.

فرمان ماشین هم هیدرولیکی در نظر گرفته شده است. روی فرمان کنترل تنظیمات ضبط وجود دارد و در نسخه اتوماتیک، کروزکنترل هم روی فرمان قرار دارد.

منبع : سراتو کیا 

تولید۷۰ دستگاه پژو پارس در روز در شهر شیراز

مدیر عامل شرکت ایران خودرو فارس بیان نمود :

بر اساس برنامه ریزی هایی که ما صورت داده ایم در یک روز معادل ۷۰ دستگاه پژوپارس در شهر شیراز به تولید می رسد .

برطبق گزارشی که تسنیم از شهر شیراز ارایه داده است و به نقل از روابط عمومی صنعت و معدن و تجارت شهر فارس جناب لهراسبی بیان نمود :

کمپانی ایران خودرو فارس موفق گشته است با استفاده نمودن از افراد مجرب و متخصص و با تلاش های فراوانی که کرده است و همچنین جذب نمودن ۲۰۰ نفر از افراد استان فارس سهم مهمی را در کاهش بیکاری داشته باشد و نهایتا بهبود بخشیدن صنایع استان را چه از بعد کمی و چه کیفی در پی  داشته باشد

وی افزود: با مساعدت مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو و پیگیری‌های مدیریت فارس برنامه تولید ایران خودرو فارس از ۳۰ دستگاه در سال ۱۳۹۲ به روزانه ۷۰ دستگاه خودرو در روز افزایش یافت .

 

مدیرعامل ایران خودرو فارس گفت: تولید این تعداد خودرو، نقطه عطفی در روند تولید شرکت بوده و امید است با تکیه بر تجربه و دانش داخلی و همچنین برنامه‌ریزی های علمی شاهد موفقیت روز افزون این واحد تولیدی در جهت تحقق اهداف استراتژیک تعریف شده و رشد صنعت استان باشیم.

 

لهراسبی تصریح کرد: این کارخانه فعالیت خود را از مونتاژ روزانه یک دستگاه خودرو شروع کرده و امروز توانسته تولیدات خود را به ۷۰  خودرو افزایش دهد.

 

مدیرعامل شرکت ایران خودروی فارس تصریح کرد: این شرکت با مساحت ۲۰ هکتار و بیش از ۲۰۰ نیروی انسانی مجرب، پتانسیل افزایش خط تولید خودرو در ابعاد گسترده را در میان سایر کارخانجات تولید خودرو دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: وجود نیروهای متخصص و کارآمد در صنایع مختلف شامل برق، الکترونیک، مخابرات، سازه و نیز نزدیکی این شرکت به فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز، دسترسی آسان به تمام مراکز استان‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا به منظور تسریع حمل و نقل در صادرات و واردات و دارا بودن سابقه پژوهشی نقش قابل توجهی در توسعه صنعت استان فارس داشته است.

منبع : پژو پارس 

نخستین همکاری جیلی با کرمان خودرو

از اوایل پاییز سال ۹۵ اتوموبیل جیلی GC6 روانه خیابان هایمان می شود این اتوموبیل را اتوموبیل سازان بم وارد بازارها کردند

هنگامی که کمپانی کره ای دوو ورشکسته شد در سال ۱۳۸۰ بود که جنرال موتورز همه سهام این ورشکسته را خرید

آمریکایی ها نام دوو را تغییر دادند و پس از آن همه فعالیت هایی که دوو در ایران انجام میداد را متوقف نمودند

کرمان موتورز در آن حین خط مونتاژ دوو را در ایران داشت و بااین اقدام ضربه ای شدید خورد

 کرمان موتور برای جبرانش دست به ایجاد سه شرکت جدید زد تا به کمک آن‌ها دوباره محصولات ارزان‌قیمت آسیایی را وارد بازار ایران کند؛ ضمن اینکه خود کرمان‌موتور نیز از اواسط دهه ۸۰ سراغ برندهای لیفان و JAC رفت. اما سه شرکت نوپای کرمان‌موتور، راین‌خودرو، مدیران خودرو و بم خودرو بودند. راین خودرو (خودروسازان راین) زمانی در ایران دو محصول پرطرفدار هیوندای ورنا و هیوندای آوانته را مونتاژ می‌کرد و هم‌اکنون نیز مشغول تولید Voleex C30 از شرکت گریت‌وال چین است. مدیران خودرو نیز از همان ابتدا به سراغ چری رفت و محصولات ارزان ولی پرفروش آن‌را به ایران آورد.

سومین شرکت تابعه کرمان‌موتور، بم خودرو (خودروسازان بم) بود که هرچند نامش در این سال‌ها رو به فراموشی رفت، زمانی با مونتاژ فولکس‌واگن گل غوغایی در ایران به راه انداخته بود. خودروسازان بم بعد از فولکس‌واگن گل، دست به تولید هافی لوبو زد که با استقبال روبرو نشد و شکست خورد. سال گذشته هم خبر دادند که قصد تولید شاسی‌بلند فولکس‌واگن تیگوآن را در ایران دارد، ولی بعدها به نتیجه‌ای نرسید. حالا سومین محصولی که خودروسازان بم قصد مونتاژ آن را در ایران دارد جیلی GC6 است. البته خودروسازان بم در سال ۱۳۹۲ قراردادش را با جیلی قطعی کرده بود، ولی به دلایلی شروع تولیدش به امسال موکول شد.

دومین شریک ایرانی جیلی

جیلی بعد از خریدن ولوو از جنرال‌موتورز در سال ۲۰۱۰ خیلی‌زود اعتبار جهانی پیدا کرد و توانست پله‌های پیشرفت را به کمک سوئدی‌ها با سرعت بیشتری طی کند. تقریبا از ۳ سال پیش بود که با کمک نمایندگی جیلیران به ایران آمد. اولین محصول جیلی سدان خوش‌ساخت Emgrand 7 بود و بعد از آن نسخه هاچ‌بکش یعنی Emgrand 7-RV راهی بازار شد و نهایتا هم نسخه شاسی‌بلند آن یعنی X7 به بازار آمد. همه این خودروها محصولات خوب و پرمتقاضی بودند که متاسفانه با مدیریت ضعیف واردکننده و شکایت‌های متعدد مشتریانش، اعتمادی که جیلی از خریداران ایرانی جلب کرده بود، در یکی دو سال اخیر زیرسوال رفت. چگونگی ادامه همکاری جیلی با جیلیران مشخص نیست، اما ظاهرا چینی‌ها درصدد آزمایش شریک تازه‌ خود در ایران هستند.

جیلی GC6: سدانی کوچک با آرزوهای بزرگ

GC6 درواقع نسخه تغییریافته‌ای از Englon King Kong است و خود کینگ‌کنگ نیز بر پلتفرم Geely MK ساخته شده، پس می‌توان GC6 را همان MKدانست، ولی با ظاهری متفاوت‌تر. MK در اکثر بازارهای آسیایی، اروپای شرقی، استرالیا، نیوزیلند و حتی خود چین عرضه می‌شود، اما همین MK در بازار روسیه و خاورمیانه با نام‌ GC6 به دست مشتریان می‌رسد. درحالی‌که GC6 متولد ۲۰۱۲ است، MK از ۲۰۰۶ تا امروز در بازارها حضور دارد. جیلی GC6 در بازار چین تحت برند Englon فروخته می‌شود و از ابتدای ۲۰۱۵ نیز نامش را به SC6 تغییر دادند. SC6 در ابعاد بین SC3 و SC7 قرار می‌گیرد.

این خودرو از همان ابتدا در کلاس سدان‌های جمع‌وجور قرار داشت. فاصله محوری این خودرو ۲٫۵ متر است که یعنی ۱۰ سانتی‌متر کمتر از امگرند۷ دارد. ظاهر این خودرو شبیه چینی‌های جدید کشورمان نیست. وجود ابرویی چراغ به همراه قاب‌های دایره شکلی که درون کاسه چراغ‌های جلو جاخوش کرده‌اند، کمی توی ذوق می‌زند، ولی از طرف دیگر همین قاب‌ها باعث تفاوت GC6 با هم‌کلاسانش شده است. GC6 با اینکه از همه لحاظ خودرویی اقتصادی است و کابینی تماما پلاستیکی دارد، وجود مانیتور ۷ اینچی کنسول باعث شده که حوصله سرنشینان آنقدرها هم سر نرود! برخی امکانات استاندارد GC6 عبارت‌اند از:

  • تهویه دستی
  • ترمزهای ABS+EBD
  • ایربگ‌های سرنشینان جلو + ایربگ‌های پرده‌ای جلو و عقب
  • صندلی ۴ حالته راننده + تنظیم برقی صندلی‌های عقب
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب + تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو

 

GC6 در تست‌های ایمنی C-NCAP موفق به دریافت ۴ ستاره شده، ولی همین خودرو در تست تصادف استرالیا بیشتر از ۳ ستاره نگرفته است. GC6 با انجین ۱٫۵ لیتری یورو ۴ به ایران خواهد آمد که قلب تپنده اکثر محصولات جیلی است. گیربکس استاندارد آن دستی است، ولی احتمال عرضه گیربکس اتومات هم برایش وجود دارد. این خودرو در بازار ایران احتمالا قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد داشت و اصلی ترین رقیبش نیز برلیانس H230 اتومات است.

 منبع : کرمان خودرو