بعد از آن که موفقیت اتوموبیل ال 90 به همگان اثبات گردید این دفعه کمپانی پارس خودرو با کمک کمپانی رنو اتوموبیل ساندرو را تولید نمودند .
اتوموبیل ساندرو یک هاچ بک می باشد که جز خودروهای مدرن می باشد این اتوموبیل یک طراحی زیبا را تجربه نموده است . این خودرو هم از استحکام خوبی برخوردار می باشد و هم قادر است رانندگی پویا را برای سرنشینان به ارمغان آورد
بهره گیری از آخرین استانداردهای ایمنی اروپا، فضای داخلی مناسب و محفظه بار جادار از مشخصه های بارز این محصول می باشد.
این خودرو بیشتر با نام تجاری داچیا شناخته می شود و در سال 2008 در کارخانه پتستی در رومانی برای تولید و عرضه به مغرب و اوروپا بود این خودرو از پلتفورم L90 در طراحی آن بهره گرفته شده است و این خودرو در اولین حضور در برزیل با مهندسین برزیل نوعی انعطاف پذیری سوخت موتور 1.6 با 16 سوپاپ و 1 لیتر 8 سوپاپ و 1.6 8V ، رنو ساندرو با سه موتور انعطاف پذیری سوخت در برزیل در دسترس بود. در اصل می توان آنرا به نوعی همان لوگان ( تندر 90 ) هاچ بک دانست و همچنین می توان با اطمینان از کیفیت این خودرو سخن گفت ، زیرا قرار است در شرکت پارس خودرو جایی که رنو سرمایه گذاری هنگفتی برای ایجاد یک سایت جدید جهت تولید این خودرو داشته است ، مونتاژ می گردد .
این خودرو از سال 2008 تا به امروز در بازارهای جهانی معرفی گردیده است و برای همگان ( بیشتر روسیه ، برزیل و اروپای شرقی ) شناخته شده است . البته باید دید آیا رنو ساندرو 1 به بازار ایران می آید و یا رنو ساندرو 2 ، زیرا در طراحی نسل جدید دچار کمی تحول گردیده است . ولی احتمال حضور ساندرو 1 با توجه به مواردی که قبلا در توافقات رنو و سایپا بوده است بیشتر می باشد .
این خودرو در رده خودروهای 5 درب هاچ بک شهری قرار خواهد گرفت و دارای طراحی قابل قبول است که قبل از عرضه در بازار برزیل مورد آزمایش و تست جاده ای شهری قرار گرفت .امتیاز قابل قبولی در طراحی و جذابیت دریافت نکرد ولی خودروی تندر 90 هم زمانی که وارد بازار ایران گشت به دلیل طراحی ، مورد استقبال قرار نگرفت اما به دلیل کیفیت و کارایی مناسب قطعات ، این خودرو به فروش مناسبی دست پیدا نمود و اکنون جز پر فروش ترین های بازار است .
برای ساندرو هم همین مطلب انتظار می رود که این خودرو به فروش مناسبی در نهایت دست پیدا خواهد نمود و بازار هاچ بک های شهری را در ایران به راحتی برای خویش خواهد ساخت ، زیرا جاداری مناسب ، فضای داخلی مورد قبول ، مصرف سوخت مناسب ( که به احتمال زیا موتور K4M را بر روی این بدنه مشاهده خواهیم نمود ) ، کیفیت ساخت مناسب ( به دلیل پیشینه ای که رنو در ایران دارد ) و در نهایت باید منتظر قیمت آن در بازار باشیم ولی با احتمال بسیار زیاد قیمتی در حدود 30 میلیون تومان باید از این خودرو انتظار داشت که در این صورت رقابت برای خرید محصولات چینی موجود در بازار و این فرانسوی تازه وارد بسیار شدت خواهد گرفت .
از نظر ایمنی این خودرو دارای سیستم های ABS ، EBD و EBA می باشد و همچنین EURO-NCAP) سازمان و استاندارد ایمنی اروپا ) به این خودرو 4 ستاره داده است که آنرا در رده محصولات دارای ایمنی مناسب ارزیابی داشته است .
از لحاظ عملکرد هم از این خودرو به اندازه محصول اولیه داچیا ( همان تندر 90 ) انتظار می رود و با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه از این خودرو وجود دارد ، در انتظار خودرویی با رانندگی نرم و راحت هستیم ولی باید تا حضور این خودرو و بررسی کامل آن کمی منتظر بمانیم تا بتوانیم اطلاعات دقیق تر و بهتری از آن منتشر نماییم .
منبع : سایپا
دومین کارخانه ایران خودرو در استان آذرباریجان شرقی واقع گردیده است و با نام ایران خودرو آذرباریجان معرفی گردیده است
کارخانه ایران خودرو آذرباریجان در چهار فاز ساخته خواهد گردید که نخستین فاز این کارخانه خودش به تنهایی وسیع ترین کارخانه اتوموبیل سازی خاورمیانه می باشد .
اتوموبیل های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در فاز اول ساخته می شوند . در فاز نخست این کارخانه تقریبا به تعداد ۲۵۰۰ نفر شاغل گردیده اند و این فاز تا آخر سال ۹۰ افتتاح شده است ایران خودرو آذربایجان در بخش ممقان ودر سه کیلومتری ایران خودرو تبریز قرار دارد.
ایران خودرو آذربایجان با مشارکت ۶۰٪ بخش خصوصی (علی منافلویان و حسین نقدی) و ۴۰٪ شرکت ایران خودرو، مرحله تولید آزمایشی را پشت سر گذاشت که به دلیل اختلافات مالی بین شرکای بخش خصوصی تا کنون به بهرهبرداری نرسیده؛ که در بهار ۱۳۹۱ علی منافلویان ۳۰٪ سهام خود را با امضای مصالحه نامهای به حسین نقدی واگذار کرد.
نخستین نشان ایرانخودرو
گروه صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال پیشین) در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و حسن خیامی با هدف تأسیس و ادارهٔ کارخانجات به منظور تولید و تهیهٔ انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمایهای در حدود ۱۰ میلیون تومان در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد.
این شرکت در اسفند ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد. اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آن از آلمان وارد میشد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران خودرو مونتاژ میگردید[۶] بعد از این مدیران شرکت بر آن شدند تا با کارخانههای دنیا ارتباط برقرار کرده و خودرویی برای قشر متوسط مردم تولید کنند. شرکتهای فورد، پژو، فولکس و تالبوت از جمله گزینههایی بودند که با آنها تماس برقرار شد. در نهایت در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود به امضا رسید. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن موقع زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، در اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید پیکان با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و به تدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش یافت.[۷]
گروه صنعتی ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانهاست که به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص دادهاست. این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج سابق) واقع است در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و بابل نیز دارای پایگاههای تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.
در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید. در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به این نکته که پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۴ درآمد شرکت پژو از بازار خودرو ایران یک میلیارد یورو بود.[۸] در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریمهای علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا،[۹] پژو روابطش را با ایران خودرو قطع کرد.[۱۰] در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰میلیون یورو (معادل ۱۳ تریلیون ریال)[نیازمند منبع] که با ایران خودرو به امضا رسید به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۰۸٬۲۰۸ و ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت.
منبع : ایران خودرو
یکی از اتوموبیل های با کیفیت خوب پژو ۲۰۶ اس دی می باشد این اتوموبیل از زمان ورودش تا به حال به خوبی موفق شده است رضایت مشتریان خود را جلب نماید .
اگر بخواهیم برای شما چند نمونه از ویژگی های مثبت این اتوموبیل را نام ببریم می توانیم به مواردی مثل : داشتن ایمنی مناسب و مصرف سوخت پایین و همچنین داشتن شتاب خیلی خوب و نهایتا کیفیت نسبتا خوب اتاق خودرو و همچنین کیفیت نسبتا خوب وسایل موتور اشاره نماییم .
چون که پژو ۲۰۶ در کشور ما خیلی طرفدار دارد برای شما در این مقاله اطلاعاتی درباره یکی از نسخه های این خودرو یعنی پژو ۲۰۶ اس دی آورده ایم
۲۰۶ صندوقدار که با ایده ایران خودرو و مشارکت شرکت پژو فرانسه به طراحی و تولید رسید، هم اکنون در شش تیپ مختلف به بازار کشور عرضه شده و در مقایسه با ۲۰۶هاچ بک، خودروی خانوادگیتر به شمار میرود.
از میان این مدلهای ششگانه، فقط V20 موتوری ۱۵۰۰ سی سی دارد وv1، V2، V8 ، V9 و V10، دارای موتوری ۱۶۰۰سیسی هستند که قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار تولید میکنند.
حداکثر سرعت شش تیپ یاد شده، تا حدودی با یکدیگر متفاوت است، به نحوی که با v1 و v8 تا ۱۹۳ کیلومتر در ساعت میتوانید گاز دهید اما با v9 تا ۱۸۹ و با V10 و V2 v20 نیز میتوان تا مرز ۱۷۰ کیلومتر در ساعت پدال گاز را فشرد.
از بین تیپهای مذکور، تنها v9 اتوماتیک است و بقیه دستی به حساب میآیند.
همچنین میانگین مصرف ترکیبی V8 و V1 6/6 لیتر، v9، ۳/۷ لیتر، V2 و V10، ۴/۷ لیتر و v20 نیز ۴/۶ لیتر است. البته دو مدل V2 و V10 دوگانه سوز هستند.
از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی این خودرو میتوان به کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز( ABS )، تنظیم برقی آینهها با گرمکن برای تیپهای V2، V8، V10، V9 و تنظیم صندلی به صورت دستی و همچنین وجود مه شکن عقب و جلو در همه تیپها اشاره کرد.
این خودرو در مدل صادراتی خود دارای آپشنهایی مانند چراغ اسپرت عقب، قطعات همرنگ بدنه، رینگ آلومینیومی و سپر جلوی اسپرت است.
پژو ۲۰۶ صندوق دار پنجمین و آخرین نوع از ۲۰۶های تولیدی است. این خودرو در میان مدل های دیگر خانواده خود شامل ۲۰۶ هاچ بک ۳ در و ۵ در، کوپه روباز و استیشن به دلیل برخورداری از صندوق عقب بیشتر مورد توجه خانواده های ایرانی قرار گرفته است.
پژو ۲۰۶ صندوقدار یا SD که طراحی آن توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۵ در غرفه پژو در معرض دید قرار گرفت. در حال حاضر ۲۹ تیپ متنوع از ۲۰۶ هاچ بک و صندوقدار در ایران خودرو تولید می شود که ۱۵ تیپ آن به بازار داخل و ۱۴ تیپ دیگر به بازارهای صادراتی اختصاص پیدا کرده است.
خودروی ۲۰۶ صندوق دار در حال حاضر حدود ۶ تیپ را در نمایندگی ها به فروش میرساند که مدلهای V1 و V2وV8وV9وV10وV20 میباشد که هر کدام تفاوتهایی با هم دارند که به آنها خواهیم پرداخت
تفاوت این مدل خودرو نسبت به ۲۰۶ هاچ بک طبق بررسی های صورت گرفته به شرح زیر است :
در ۲۰۶ صندوق دار شتاب خودرو به نسبت وزن بیشتر صندوق و در بعضی مدلها مخزن گاز کمتر شده است ولی در مقابل نرمی و تعلیق بهتری نسبت به ۲۰۶ هاچ بک به ارمغان آورده است .
در مجموع تیپهای ۲۰۶ صندوق دار از لحاظ امکانات بسیار شیبه به ۲۰۶ هاچ بک هستند و تفاوت آنها در شتاب گیری و همچنین طبیعتا در صندوق عقب و سوخت گاز است .
در بعضی مدلهای صندوق دار مانند V2 و V10 از موتور پایه گازسوز استفاده شده است که البته به نسبت زیادی قیمت افزایش یافته و مدل V2 کاملا شبیه به V1 مبیاشد که همه امکانات آنها از تیپ ۲ معمولی برگرفته شده است و البته در این دو مدل از موتور ۱۶۰۰ سی سی استفاده شده است با این تفاوت که V1 صندوق دار است و V2 گازسوز نیز هست .
مدل V8 نیز کاملا شبیه تیپ ۵ خودروی ۲۰۶ هاچ بک است با این تفاوت که صندوق به آن اضافه شده است .
مدل V9 نیز به مانند مدل ۲۰۶ معمولی تیپ ۶ هست که گیربکس اتوماتیک دارا میباشد.
مدل V10 با حفظ تمام خصوصیات V8 از سوخت گاز نیز استفاده میکند.
منبع : پژو 206
اطلاعاتی از هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ :
سوناتای ۲۰۱۵ ظاهری کلاسیک تر و با وقارتر نسبت به مدل های ۲۰۱۱ – ۲۰۱۴ این خودرو دارد. این طراحی جدید مدیون به کارگیری زبان طراحی Fluidic sculpture است که در طراحی هیوندا جنسیس ۲۰۱۵ نیز از آن استفاده شده است. مدل ۲۰۱۵ کمی عریض تر و درزاتر از مدل قبلی است و به نسبت فضای داخلی بیشتری دارد. تغییرات ایجاد شده جزئی هستند اما مجموع همین جزئیات باعث شده تا محصول نهایی متفاوت جلوه کند. اسپ,یلر جدید عقب با طرح کروم ، خروجی اگزوز دوبل و LEDهای استاندارد در طول روز از دسته این تغییرات هستند.
طراحی داخلی اتاق مدل جدید نیز کمی رسمی تر شده کلیدهای کنترلی داشبورد در مدل جدید در دسته های افقی و با کمی زاویه نسبت به راننده طراحی شده اند. طراحی کلیدهای داشبورد تا حدودی شبیه مدل اوپتیما شرکت کیا شده است فرمان نیز در مدل جدید طراحی اسپرت دارد.
تغییرات جزئی در مورد مشخصات تئوری سیستم پیشران سوناتا نسبت به مدل های قبل صورت گرفته اما هیوندا ادعا می کند که خودرو پاسخگویی بهتری نسبت به رفتار راننده خواهد داشت. مدل پایه سوناتا ۲۰۱۵ موتوری ۴٫ ۲ لیتری ۴ سیلندری با ۱۸۵ اسب بخار نیرو دارد و مدل ۲T این خودرو موتور توربو شارژ با توربین کوچکتر که ۲۴۵ اسب بخار نیرو تولید می کند دارد. در هر ۲ حالت خودرو مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با کنترل دستی شیفت سونیک با انتقال نیرو به چرخ های جلو است.
در مدل جدید طراحان تمرکز زیادی به روی کم کردن صدای داخل کابین داشته اند. طبق اظهارات هیوندا مواد عایق صدای بیشتری در فایر وال و زیر درپوش موتور و زیر کف خودرو قرار داده اند تا جای ممکن از صدای داخل کابین کم کنند.
بسیاری از تکنولوژی های جدید موجود بر روی هیوندا جنسین جدید بر روی سوناتا ۲۰۱۵ نیز وجود دارد. سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو ، هشدار خروج از لاین ، کروز کنترل فعال . هشدار وجود خودرو در نقاط کور راننده بر روی آینه های جانبی از جمله آنها است. سوناتا جدید ۷ ایربگ را برای سرنشینان در نظر گرفته که یکی از آنها برای زانوی راننده است. سوناتا در مدل های اخیر موفق شده نشان ۵ ستاره را از موسسه امنیت خودروی llHs کسب کند . قابلیت جدیدی که به سوناتا اضافه شده باز شدن خودکار درب صندوق عقب خودرو است. به این صورت که اگر سوئیچ خودرو همراه داشته باشید و برای ۳ ثانیه در پشت خودرو کنار در قرار بگیرید. صندوق عقب به صورت خودکار باز می شود.
سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی سوناتا ۲۰۱۵ نیز به روز شده است. و در حال حاضر شامل دستورات صوتی از طریق بلوتوث ، ارتباط ماهواره رادیویی ، اتصال USB و ipad در تمام نسخه ها در یکی از مدل ها سیستم ناوبری با صفحه نمایش ۸ اینچی نیز قراردارد که با بسیاری از اپلیکیشن های موجود هماهنگی دارد. مدل هایی که سیستم ناوبری دارند قابلیت پشتیبانی از فرامین صوتی سیری اپل را نیز دارند. آپشن سیستم صوتی اینفیتی ۴۰۰ واتی نیز موجود است .
مدل ۲۰۱۵ هیوندا در اوایل تابستان امسال برای فروش آماده می شود.
منبع : سوناتا هیوندا
طبق نوشته روزنامه دنیای اقتصاد :
اتوموبیل سازان داخلی ما در شرایطی در شرف حذف نمودن اتوموبیل های پرفروش خود هستند که هنوز هیچ گونه جانشینی برای این خودرو هایشان طرای نکرده اند و این خیلی برای بازار ممکن است خطرناک باشد و تعادل بازار را برهم زند
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته دو اتوموبیل که محصول دو کمپانی غول آسا می باشند از چرخه تولید حذف گردد و این ینی اینکه بعد از دو یا سه دهه تولید شدن دیگر تولید نخواهند شد این قضیه مقدمه ای می باشد برای اینکه دیگر کم کم همه خودروهایی که قدیمی شده اند از چرخه تولید خارج گردند
فکر حذف خودروهای قدیمی اما پس از توافق هستهای در ذهن خودروسازان شکل گرفت، چه آنکه از یک سو امکان ارتباط با خودروسازان بزرگ دنیا فراهم آمد و از سوی دیگر توقع مشتریان نیز (با توجه به ممکن شدن مذاکره با خارجیها و تولید محصولات جدید) بالا رفت.بهعبارت بهتر، وقتی قفلهای تحریم در آستانه باز شدن قرار گرفت، خودروسازان نیز به هوای همکاری با شرکتهای خودروساز معتبر دنیا و تولید محصولات جدید، به فکر حذف مدلهای قدیمی افتادند. جاده مخصوصیها حتی اگر خودشان نیز نمیخواستند، در اثر فشار افکار عمومی، چارهای جز اعلام برنامه حذف محصولات قدیمی نداشتند زیرا با توجه به توافق هستهای، مشتریان چشم به تولید محصولات جدید و جایگزینی آنها با مدلهای قدیمی دوخته بودند.
طی چند سال گذشته و با وجود انتقاد از تولید محصولات قدیمی، خودروسازان همواره با استناد به مسائلی مانند تحریم، از زیر بار کنار گذاشتن این خودروها، شانه خالی میکردند، اما توافق هسته ای، این بهانه را از آنها گرفت. در نتیجه پس از آنکه تحریمها در آستانه لغو قرار گرفته و امکان حضور شرکتهای خارجی در کشور فراهم آمد، خودروسازان نیز بهجد از حذف محصولات قدیمی خود صحبت بهمیان آورند. این در شرایطی است که خودروهای نامزد حضور در بازار ایران، به لحاظ قیمتی نمیتوانند جایگزین محصولاتی مانندپراید و پژو ۴۰۵ باشند.
طبق برنامه قرار است پژو ۴۰۵ تا آخر سال ۹۶ و پراید نیز تا سال ۹۷ از خط تولید خارج شوند و سایر محصولات قدیمی نیز به تدریج در نوبت حذف قرار بگیرند. با این حال جاده مخصوصیها هنوز جانشین رسمی برای این خودروها بهخصوص پراید و پژو ۴۰۵ که پرفروشترینهای بازار بهشمار میروند، معرفی نکردهاند.
ویژگی خاص پراید و پژو ۴۰۵، قیمت نسبتا مناسب آنها (با توجه به شرایط بازار) است، از همین رو هم تیراژ آنها بیش از سایر خودروهای تولید داخل است و هم فروش شان. در واقع آنچه مشتریان را جذب این خودروها کرده، قیمت نسبتا مناسب با وجود کیفیت نه چندان بالای آنها است. با این حساب، حذف بدون برنامه جایگزین خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵، عملا شاید دست خیلیها را از بازار خودرو کشور کوتاه کند. بهعنوان مثال، در صورت حذف پراید (بهعنوان ارزانترین خودرو کشور) کف قیمتی بازار به بیش از ۲۴ میلیون تومان خواهد رسید و این موضوع سبب میشود برخی مشتریان نتوانند صاحب خودرو شوند. در این شرایط، اگر قرار است پراید از رده تولید خارج و جایگزینی برای آن معرفی نشود، نه تنها مشتریان، بلکه سایپا و پارس خودرو نیز بهعنوان تولیدکنندگان این محصول متضرر خواهند شد. در حال حاضر پراید، پرتیراژترین خودرو ساپیا است و حذف بدون جایگزین آن، بهشدت پایههای این شرکت تولیدی را خواهد لرزاند. از سوی دیگر، با رفتن پراید و عدم تعیین جایگزین برای آن، بخش بزرگی از بازار خودرو کشور نیز با چالش مواجه خواهد شد و خرید خودرو برای بسیاری از مشتریان سختتر از قبل میشود.
منبع : پژو 405