دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

PEUGEOT BIPPER | پژو بیپر

یکی دیگر از محصولات اتوموبیل سازی پژو فرانسه خودروی پژو بیپر می باشد این خودرو یک اتوموبیل ون می باشد در اندازه کوچک .

در کشور فرانسه پژو بیپر را از سال ۲۰۰۷ تولید می کنند و به فروش می رسانند بدنه این اتوموبیل از اتوموبیل های سیتروئن نمو و فیات فیورینو الهام گرفته شده است و همچنین بیشتر قطعات این خودرو هم باز از همان اتوموبیل ها بهره گرفته شده است .

اتوموبیل های سیتروئن نمو، فیات فیورینو و پژو بیپر به وسیله یک کمپانی اتوموبیل سازی ترکیه ای گسترش و توسعه یافتند

 

پژو بیپر یک ون کوچک و مقرون به صرفه

عصرخودرو: پژو بیپر یک ون کوچک و مقرون به صرفه و در عین حال لوکس است .

به گزارش «عصرخودرو» این خودرو با درب های کشویی و ۴ صندلی برای خانواده ها مناسب است .

این ون کوچک پژو شباهت هایی به فیات پاندا دارد و با قیمت ۱۳٫۳۴۵ پوند در بازار انگلستان به فروش می رسد.

خودروساز فرانسوی پژو بیپر را به جعبه دنده ۵سرعته دستی مجهز کرده است و سقف سرعت آن ۹۶ مایل در ساعت است .

این مینی ون در ۱۶٫۸ ثاینه به شتاب ۶۲ مایل در ساعت می رسد و ۷۵ اسب بخار قدرت دارد .

 

گروه بین الملل: خودروی پژو بیپر توانست با کنار زدن تمامی رقبایش ، عنوان ون برتر سال ۲۰۱۱ را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبر خودرو، ترورگلکن – سردبیر نشریه فلیت ون – گفت : این یک رقابت واقعا نزدیک بود ، اما بیپر توانست به درستی فاتح آن باشد.مهم ترین عامل موفقیت بیپر می تواند حمایت مناسب شرکت پژو ، بخش خدمات پس از فروش آن و طراحی جدید و مناسب این خودرو باشد.

همچنین فیل رابسون – مدیر پژوفیلت – گفت : بیپر یک ون تجاری سبک و عالی است که شایستگی دریافت عنوان ون برتر سال ۲۰۱۱ را داشت.کسب این عنوان مهم دلیلی دیگر بر اثبات تلاش پژو برای تولید خودروهای باکیفیت ، حمایت مناسب از مشتریان و ارائه خدمات کافی پس از فروش است.

پژو بیپر که از سال ۲۰۰۸ تولید می شود ، دارای یک موتور ۱۰۴لیتری دیزل HDi به توان ۶۸ اسب بخار یا یک موتور ۱۰۴لیتری گازوئیلی به توان ۷۳ اسب بخار است.همچنین از سال ۲۰۱۰ یک موتور ۱۰۳لیتری دیزل (۱۲۴۸سی سی ) با توان ۷۵اسب بخار و گشتاور ۱۹۰نیوتون متر ، برای این خودرو عرضه می شود.

بیپر ۳۸۰۰ میلی متر طول ، ۱۷۰۹میلی متر عرض و ۱۷۲۱میلی متر ارتفاع دارد و وزن آن معادل ۱۲۸۶کیلوگرم می باشد.

منبع : پژو 

فلسفه و نگرش شرکت سایپا

فلسفه و نگرش شرکت سایپا :

شرکت اتوموبیل سازی سایپا دارای 5 اصل و نگرش می باشد . این 5 اصل به شرح ذیل می باشد :

1.رشد داشتن مستمر و همچنین متوازن .2.به وجود آوردن ارزش همیشگی برای ذینفعان.3. رهبری کردن هزینه رقابتی .3. رسیدن به بهترین برند ایرانی . 4. کمینه سازی ریسک در سرمایه گذاری .

این موارد گفته شده در بالا خود در قالب برنامه راهبر شرح داده می شود و همچنین اجرا می گردد :

رشد متوازن و مستمر

گروه سایپا از طریق برنامه ریزی جامع و کامل و حذف موانع موجود توسعه ، در جهت رشد متوازن و مستمر خود گام بر می دارد. این گروه رشد متوازن را در دو حوزه زیر مورد توجه قرار داده است:

  • توسعه کسب و کار
  • منابع انسانی

ارزش پایدار برای ذینفعان

گروه خودروسازی سایپا با هدف ایجاد تاثیرات مثبت اقتصادی, اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های زنجیره ارزش خود را به صورت اثربخش مدیریت می کند تا از آن طریق ارزش پایدار برای ذینفعان خود ایجاد نماید. در همین خصوص توجه به موارد زیر ضروری است:

  • ایجاد ارزش پایدار در زنجیرة صنعت خودرو
  • ایجاد و توسعه فرصت برای مشتریان
  • ایجاد منافع پایدار برای سهامداران
  • ایجاد منافع پایدار برای کارکنان

هزینه رقابتی

گروه خودروسازی سایپا به دنبال رهبری هزینه در بازار رقابتی خوردو می باشد. برای این منظور افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌های اصلی مد نظر بوده است. این هدف از طریق اقدامات زیر محقق می گردد:

  • مدیریت بهای تمام شده
  • صرفه جویی در مقیاس
  • استفاده از روش‌های نوین تامین منابع مالی
  • منبع :سایپا 

شعبه های خارجی ایران خودرو

شعبه‌های خارجی ایران خودرو : 

ایران خودرو در کشور های فرانسه و آلمان و امارات متحده عربی و انگلستان و ترکیه و چین هم دارای دفاتری می باشد .

همچنین کمپانی ایران خودرو تا به الان کارخانه هایی را به منظور ساخت اتوموبیل در کشور های ونزوئلا، سنگال، روسیه سفید، عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان بنا نهاده است

این را هم باید در اینجا ذکر نمود که این کمپانی از طریق شبکه نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش خود در جهان در سال بیشتر از ۱۰ درصد از محصولاتش را به چهل کشور در خارج ارسال می نماید

میزان صادرات شرکت ایران خودرو که از اوایل دهه ۸۰ رشد چشمگیری یافت در سال ۱۳۸۷ از مرز یک صد هزار دستگاه گذشت. در بهمن ماه ۱۳۹۴ ایران‌خودرو برای مشارکت در تولید محصولاتش با کشور عمّان به توافقی رسید که به موجب آن ایران خودرو با مشارکت غیر نقدی و ارایهٔ خدمات فنی مهندسی به بخش خصوصی و دولت عمّان اقدام به راه اندازی خطوط تولید محصولات ایران‌خودرو در این کشور نماید.

 

گروه صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال پیشین) در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و حسن خیامی با هدف تأسیس و ادارهٔ کارخانجات به منظور تولید و تهیهٔ انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد.

این شرکت در اسفند ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد. اتوبوسهای معروف به «ال‌پی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می‌شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران خودرو مونتاژ می‌گردید[۶] بعد از این مدیران شرکت بر آن شدند تا با کارخانه‌های دنیا ارتباط برقرار کرده و خودرویی برای قشر متوسط مردم تولید کنند. شرکت‌های فورد، پژو، فولکس و تالبوت از جمله گزینه‌هایی بودند که با آن‌ها تماس برقرار شد. در نهایت در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود به امضا رسید. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن موقع زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، در اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید پیکان با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و به تدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

گروه صنعتی ایران خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانه‌است که به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده‌است. این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج سابق) واقع است در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه وبابل نیز دارای پایگاه‌های تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.

 

همکاری با پژو :

در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید. در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به این نکته که پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۴ درآمد شرکت پژو از بازار خودرو ایران یک میلیارد یورو بود. در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریم‌های علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژوروابطش را با ایران خودرو قطع کرد. در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰میلیون یورو (معادل ۱۳ تریلیون ریال)[نیازمند منبع] که با ایران خودرو به امضا رسید به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۰۸٬۲۰۸ و ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت.

منبع : ایران خودرو 

برلیانس H220 در مقابل پژو ۲۰۶

بنابر آمار ارایه گشته توسط پدال نیوز :

بررسی طراحی :

۱۶ سال می باشد که از تولید نخستین پژو ۲۰۶ تا به حالا می گذرد و دیگر همه ما با این خودرو آشنا هستیم و اگر بخواهیم درباره طراحی این خودرو سخنی بگوییم بی تردید اتلاف وقتی بیش نداشته ایم اما اگر بخواهیم نگاهی گذارا به طراحی این خودرو بیاندازیم می گوییم که طراحی این خودرو نسبت به سال ۱۹۹۸ میلادی که طراحی این خودرو در آن سال صورت گرفت یک طراحی خوب می باشد و با گذشت این همه سال خیلی دیر کهنه شده است اما به هر حال امروزه دیگر طراحی پژو ۲۰۶ برایمان خسته کننده شده است در مقابل برلیانس‌ H220 با خط و خطوط طراحی‌اش به وضوح جوان‌تر بودنش را اعلام می‌کند؛ گرچه عامه‌پسندی و تناسب طراحی ۲۰۶ را ندارد اما در مجموع جذاب جلوه می‌کند. طراحی داشبورد برلیانس هم با وجود داشتن برخی نکات ضعف در بخش میانی و بی‌کیفیت جلوه کردن بعضی قطعات در مجموع با ماهیت کلی خودرو هماهنگ است و مقابل رقیب کهنه‌کارش آنچنان کم نمی‌آورد.
ابعاد و فضای داخلی
پژو ۲۰۶ به ترتیب دارای طول‌، عرض و ارتفاع ۳۸۲۲‌، ۱۶۵۲ و ۱۴۳۲ میلی‌متر است ضمن آنکه دارای فاصله بین دو محور ۲۴۴۵ میلی‌متر است‌. فضای کابین و صندوق بار ۲۰۶ به خصوص فضای پای سرنشینان عقب همیشه پاشنه‌ آشیل آن بوده است. با نگاهی به ابعاد H220 برای طول‌، عرض و ارتفاع به ترتیب به اعداد ۴۱۹۰‌، ۱۷۰۳ و ۱۴۸۲میلی‌متر به اضافه ‌فاصله بین دو محور ۲۵۷۰ میلی‌متر بر‌می‌خوریم که اندازه‌هایی بزرگ‌تر از ۲۰۶ را نشان می‌دهد و نوید فضای بهتر برای سرنشینان است. ضمن آنکه طراحی کلی داشبورد برلیانس که در مجموع تخت‌تر از ۲۰۶ است هم در بهتر شدن فضای سرنشینان جلو بی‌تأثیر نیست.

مشخصات فنی
پژو ۲۰۶ در نوع تیپ ۵ به موتور مشهور TU5 مجهز است. این موتور ۴سیلندر با حجم ۱٫۶ لیتر و داشتن ۱۶ سوپاپ قادر است حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را با استفاده از یک گیربکس پنج‌سرعته‌ دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند‌. این پیشرانه در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶٫۶ لیتر سوخت در سیکل ترکیبی مصرف می‌کند. در مقابل رقیب چینی به موتور ۴سیلندر سری BM15L با ۱٫۵ لیتر حجم و ۱۶ سوپاپ مجهز است که قادر است ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور را با استفاده از یک گیربکس پنج‌سرعته‌ دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند ضمن آنکه در هر ۱۰۰کیلومتر به ۶٫۴ لیتر سوخت در سیکل ترکیبی نیاز دارد‌.

امکانات رفاهی و ایمنی
۲۰۶ تیپ ۵ در ابتدای عرضه‌اش یعنی زمانی که هنوز درهای واردات خودرو به کشور بسته بود و از چینی‌های مونتاژی هم خبری نبود، یکی از مجهز‌ترین خودرو‌های بازار محسوب می‌شد و خیلی‌ها آن را با خودروهای گران‌تر مقایسه می‌کردند اما در حال حاضر امکانات رفاهی آن که در مدل فول شامل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی‌، فرمان هیدرولیک‌، سیستم تهویه مطبوع خودکار‌، قفل مرکزی با ریموت‌، سنسور دنده عقب‌، بلوتوث‌، سیستم صوتی با ۴بلندگو و ۲توییتر‌، مه‌شکن جلو و عقب‌، LCD تیپ B با دما‌سنج و… می‌شود، آنچنان به چشم نمی‌آید ولی هنوز هم در مقابل رقبایش و با توجه به قیمتش کاملا قابل قبول محسوب می‌شود از لحاظ ایمنی هم تیپ ۵ در سطح خوبی قرار داشته و دارای ترمز‌های دیسکی در هر چهار چرخ (‌دیسک‌های جلو از نوع خنک‌شونده‌) به همراه سیستم‌های ABS و EBD و ۲ ایربگ است‌. H220 نیز در مدل دستی مجهز به شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی‌، سیستم تهویه مطبوع دستی‌، سیستم صوتی با ۴ بلند‌گو‌، مه‌شکن عقب‌، قفل مرکزی با ریموت‌، فرمان برقی‌، کامپیوتر سفری‌، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی و … است که در این بین فرمان برقی آن جالب توجه است اما نبود امکاناتی همچون مه‌شکن جلو و سنسور دنده عقب در این رده‌ قیمتی قابل تأمل است‌. در بخش ایمنی هم برلیانس H220 را به ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و کاسه‌ای در عقب به همراه سیستم‌های ABS و EBD و ۲ ایربگ مجهز کرده است‌.

سخن پایانی
با نگاهی به ویژگی‌های این دو خودرو می‌توان تیپ ۵ را برای افرادی که بیشتر از ظاهر و به‌روز بودن خودرو به مسائل فنی‌، تجهیزات رفاهی‌، در دسترس بودن قطعات یدکی و بازار دست دوم اهمیت می‌دهند، مناسب دانست‌. اما در مقابل رقیب چینی آمده است تا افرادی خسته از خانواده‌ تکراری پژو را که بیشتر اهل ریسک بوده‌، به ظاهر و به‌روز بودن خودروی خود بیش از همه چیز اهمیت می‌دهند و در عین ‌هاچ‌بک سوار‌شدن تحمل زیادی تنگ‌بودن فضای خودرو‌ی خود را ندارند، به خود جذب کند اما اینکه چقدر موفق خواهد شد را به چند وقت دیگر موکول کرده تا واکنش بازار را نسبت به آن ببینیم‌.
لازم به ذکر است هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار حدود ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشته و قیمت اعلام شده از سوی سایپا برای نسخه‌ گیربکس دستی برلیانس H220 هم ۳۸ میلیون تومان است‌.

 

 منبع : پژو 206

بررسی کاملی از سوناتا پلاگین هیبرید ۲۰۱۶

نخستین اتوموبیل پلاگین هیوندا یک تجربه محدود نمی باشد

این اتوموبیل یک مدل تکامل یافته از خودروی سوناتا هیبریدی می باشد که محدوده حرکتی ۹۶۵ کیلومتری را دارد

اتوموبیل سوناتا پلاگین هیبرید شبیه به نسخه غیر هیبریدش می باشد با وجود آنکه در بعضی از قسمت ها به روز رسانی هایی به وجود آمده است . مانند : چراغ ها و سپرها بازبینی شده و رکاب های کناری با نوارهای کرومی و درگاه شارژ در گلگیر جلو پیش راننده .

همچنین رینگ‌های آلیاژی با طراحی منحصربه‌فرد وجود دارند و نسخه‌های پلاگین هیبرید در ۴ رنگ انحصاری در دسترس هستند: خاکستری متالیک، سفید صدفی، مشکی اکلیپس و Seaport Mist.

 

داخل کابین نیز به‌روزرسانی‌های خاص مدل هیبرید انجام شده که شامل صفحه کیلومتر شمار جدیدی است که وضعیت شارژ باتری‌ها را به راننده نشان می‌دهد.
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تغییر در کابین دکمه‌ای است که اولویت‌بندی سیستم پلاگین را برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت تغییر می‌دهد. حالت هیبرید از بنزین و باتری استفاده می‌کند درحالی‌که حالت EV اولویت را به استفاده از پیشرانه‌ی الکتریکی می‌دهد و تا قبل از به کار افتادن پیشرانه‌ی احتراق داخلی، تنها این واحد کار می‌کند. حالت سوم از پیشرانه‌ی احتراق داخلی همانند یک ژنراتور و به منظور شارژ باتری استفاده می‌کند و می‌تواند با نگه‌داشتن دکمه‌ی HEV فعال شود. علاوه بر حالت‌های رانندگی مختلف، یک انتخاب‌گر حالت سواری نیز وجود دارد که پاسخ‌های خودرو و فرمان آن را مشخص می‌سازد.

برخلاف سوناتای هیبریدی معمولی، حالت اسپورت وجود ندارد. البته مشکلی نیست زیرا نسخه‌ی پلاگین قدرتمندتر از مدل هیبریدی نرمال احساس می‌شود. این خودرو در مجموع توان تولید ۲۰۲ اسب بخار قدرت را دارد که ۹ واحد بیشتر از نسخه‌ی هیبریدی است اما واحدهای الکتریکی نسخه‌ی پلاگین هیبرید پیشرفته‌تر هستند. مجموعه‌ی باتری پلیمری لیتیومی خودرو ۵ برابر بزرگ‌تر از برادر هیبریدی هستند و پیشرانه‌ی الکتریکی ۳۲ درصد قدرتمندتر نیز هست. بر لاف دیگر خودروهای دوستدار سوخت، این خودرو در هنگام فشار سرزنده احساس می‌شود.

 

واحد احتراق داخلی جفت شده به این پیشرانه‌ی الکتریکی یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری است که ۱۵۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. برخلاف دیگر خودروهای هیبریدی که از گیربکس‌های CVT یا تک سرعته استفاده می‌کنند، هیوندای از گیربکسی ۶ سرعته استفاده می‌کند که نرم است و تمایل زیادی به دنده‌های بالاتر دارد.

سواری خودرو نرم و سریع است و حالت EV بسیار پاسخگو است مخصوصاً وقتی بدانید که وزن خودرو ۱۷۲۳ کیلوگرم است. اگرچه که وزن دشمن راندمان و کارایی است اما سوناتا پلاگین در حالت هیبرید به مصرف سوخت ۵٫۸۸ لیتری دست می‌یابد. خودرو در حالت تمام الکتریکی تنها ۴۴ کیلومتر را می‌تواند بپیماید اما در حالت هیبریدی و استفاده از هر دو پیشرانه این محدوده به ۹۶۵ کیلومتر افزایش می‌یابد. دینامیک سواری خودرو خاص سگمنت سدان های میدسایز است که به معنی سواری آسان و بی‌دردسر است. این خودرو به تیزی مزدا ۶ نیست و در مباحث هندلینگ و راحتی به طرف تویوتا کمری تمایل نشان می‌دهد.

همانند برادر هیبریدی، این خودرو نیز نرم و سریع است. انتقال از حالت‌های بنزینی-الکتریکی به الکتریکی خالص و بالعکس به سختی قابل درک است. باتری بزرگ‌تر و پیشرانه‌ی الکتریکی قدرتمندتر به این معنی است که خودرو در سرعت‌های بالاتر در فواصل طولانی‌تری می‌ایستد.

 منبع : هیوندا سوناتا