بررسی امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی :
اگر بخواهیم اتوموبیل های پژو ۲۰۶ را با تیبا۲ از حیث ایمنی بودنشان مورد مقایسه قرار دهیم میبینیم که هر دو خودرو یک نمره مشترک را کسب خواهند نمود. چراکه هر دو خودرو دارای دوعدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو می باشند همچنین هر دو خودرو دارای ترمز ضد قفل می باشند و در این مورد هیچ تفاوتی باهم ندارند .
اما اگر بخواهیم از لحاظ رفاهی این دو خودرو را باهم مقایسه نماییم درمیابیم که این بار پژو ۲۰۶ از اتوموبیل تیبا ۲ سبقت می گیرد
اما به این موضوع باید اشاره کرد که از زمانی که پروژه پژو ایرانی کلید خورده است و سیستم مدیریت داخلی (BSI) با کارکردی ایده آل و مهندسی شده جای خود را به نمونه (CCN) داده است، تمامی آپشنهای ۲۰۶ دیگر قابل اجرا نیستند و دچار مشکلات شبکهای نیز میشوند که این خود ضعفی بزرگ برای ۲۰۶ محسوب میشود.
همچنین در هر دو خودرو مجهز به سوییچ فعال و غیر فعال کردن کیسه هوای ایمنی سرنشین جلو هستند که در ۲۰۶ محل قرارگیری آن از موقعیت بهتر و قابل دسترستر از تیبا است. اما در بعضی از موارد نیز تیبا از امکانات رفاهی بیشتری سود میبرد، به طور مثال آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی بوده و یا شیشههای عقب نیز به صورت برقی بالا و پایین میشوند که در ۲۰۶ هر دو مورد بصورت دستی بوده که کمی دور از انتظار است.
در هر دو خودرو تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو نیز به صوت استاندارد قابل دسترس هستند. پارامتر دیگری که در تیبا بصورت استاندار در مدلهای مجهز یافت میشود پشت سریهای ردیف عقب هستند که در ۲۰۶ وجود ندارد.
پشت فرمان
ابتدا پشت فرمان تیبا نشسته و استارت میزنیم. پیشرانه با صدایی نرم و آرام روشن میشود. با قرار دادن دنده در موقعیت ۱ آهسته پا را از روی کلاچ برداشته و با همان آرامش اولیه ادامه مسیر میدهیم با افزایش دور و تعویض دندهها پیشرانه بدون فشار و به راحتی هر چه تمام دور گرفته و پیش میرود.
تیبا در زیر کاپوت خود یک پیشرانه۴ سیلندر خطی دارد این پیشرانه با تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۵۵۰۰ از شتابگیری اولیه مناسبی برخوردار است. اما نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین به حدی بوده که کاملا آزاردهنده است.
در سوی دیگر ۲۰۶ با پیشرانه ۴ سیلندر با کد (TU3) با حجم دقیق ۱۳۶۰ سیسی و توان تولیدی ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتنمتری از شتاب و کشش مناسبی در شهر برخودار است. اما این پیشرانه در مصارف جادهای بخصوص جادههای کوهستانی که دارای شیبهای تندی هستند کمی تنبل بوده و در سبقتگیرهای سریع راننده را دچار مشکل میکند.
درمقابل تیبا با اندکی پیشرانه قویتر و چابکتر، سر حالتر از ۲۰۶ به نظر میآید و توان مانورپذیری بهتری از خود نشان میدهد. پس از اندکی رانندگی با تیبا در روز آزمون مسالهای که تعجب تمامی تیم آزمون را بر انگیخت تنظیم نبودن تمام زوایای چرخها در محور جلو بود که باعث آشفتگی و عدم پایداری تیبا شده بود که این نقص از بدو تولید به همراه تیبا مورد آزمون ما بوده است. جای تعجب دارد که بدون هیچگونه نظارت و کنترل نهایی این گونه خودروها مجوز خروج از خط تولید گرفته وبه دست مصرف کننده از همه جا بیخبر میرسند.
در مقایسه هر دو خودرو از لحاظ فنی هر دو رقیب در یک سطح قرار دادند، اما تیبا از موتوری نرمتر و پرتوانتر نسبت به ۲۰۶ بهره برده است. با این حال همچنان با مشکل مونتاژی و کیفیتی روبرو است. سواری تیبا به لطف سیستم تعلیق از نوع مک فرسون با میله تعادلی و فنر لول در جلو و میله پیچشی در عقب و کمک آرامش خوبی در کابین برای سرنشینان ایجاد کرده و سواری نرم و بی صدایی در اختیار سرنشین قرار میدهد. اما در مقابل آن ۲۰۶ که از سیستم تعلیقی مشابه در تیبا در آن استفاده شده به نرمی تیبا نبوده و تکانهایی خشک و کمی آزاردهنده را به همراه دارد.
منبع : پژو 206
بنابر گزارش اخبار خودرو :
ظاهر سوناتا اسپرت ۲۰۱۶ هماهنگی بیشتری نسبت به مدل ۲۰۱۵ دارد . در طراحی سوناتا ۲۰۱۵ خطوط اضافی زیادی به چشم میخورد اما در این نسخه جدید خبری از این خطوط اضافی نمی باشد .
اتوموبیل سوناتا هم نسخه های هیبرید دارد و هم غیر هیبرید که در میان این ها بعضی ها بر بازدهی خودرو و به صرفه بودن متمرکز شده است و برخی هم بر توانایی های دینامیکی.
در این مقاله سعی شده است یکی از قوی ترین مدل های سوناتا را بررسی نماییم .
موتور ۲ لیتری توربوی سوناتا اسپرت ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ فوت پوند گشتاور تولید کرده و از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل میکند. هرچند در مدل ۲ لیتری نسل قبلی سوناتا شاهد ۲۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۹ فوت پوند گشتاور بودیم اما نسل جدید به لطف ارائه قدرت بالاتر در دورهای پایینی و میانی موتور از کشش بالاتری برخوردار است. خودروی مورد تست با وزن ۳۴۹۱ پوند، در حدود ۲۰۰ پوند سنگین تر از سوناتا اکوی ۲۰۱۵ با موتور ۱٫۶ لیتری توربو است که ۱۷۸ اسب قدرت و ۱۹۵ فوت پوند گشتاور دارد.
نسخه اسپرت ۲۰۱۶ سوناتا برای رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت به ۷٫۲ ثانیه و برای طی کردن یک چهارم مایل به ۱۵٫۵ ثانیه زمان احتیاج دارد که در پایان این مسافت به حداکثر سرعت ۹۲ مایل بر ساعت میرسد. این آمار برای مدل ۲۰۱۵، ۸ ثانیه در شتاب و ۱۶٫۳ ثانیه در طی یک چهارم مایل بود. علاوه بر این دو مشکل دیگر در مدل ۲۰۱۵ نیز در مدل سال برطرف شده است. مورد اول مربوط به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک میشد که تعویض دنده ها را آنچنان که باید سریع انجام نمیداد و درنتیجه در شتاب اولیه خودرو وقفه ایجاد میشد. مورد دوم نیز کشش موتور در دورهای پایین بود که موجب کاهش شتاب اولیه خودرو میشد. اما با برطرف شدن هر دو مورد در سوناتا اسپرت ۲۰۱۶ اکنون این خودرو رقیب جدی اتومبیل های V6 یا چهار سیلندر توربو است.
سوناتا اسپرت در جاده های عریض و بزرگراه ها بهتر میتواند قابلیت های خود را نشان دهد؛ جایی که توربوشارژر از دور موتور ۲۵۰۰ به بعد وارد مدار شده و امکان مانور بیشتری برای راننده فراهم میکند. کشش و شتاب ایجاد شده برای یک سدان خانوادگی مناسب است، مضاف بر اینکه راحتی سوناتا نیز دست نخورده باقی خواهد ماند. در حالت اکو، نرمی حرکت بیشتر شده و واکنش ها نسبت به پدال گاز ملایم تر خواهد بود. در مقابل حالت اسپرت، شخصیت کاملا تهاجمی به خودرو بخشیده، تعویض دنده ها را سریع تر کرده و پدال گاز را حساس تر مینماید. مصرف سوخت ترکیبی سوناتا اسپرت با موتور ۲ لیتری توربو ۹٫۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. این رقم برای موتور ۲٫۴ لیتری ۸٫۷ و برای سوناتا اکو ۷٫۸ لیتر در صد کیلومتر میباشد.
افزایش قابلیت های سوناتا اسپرت مدیون بهبود فنربندی و تعلیق نیز میباشد. سخت تر شدن فنرها موجب شده که سوناتا در پیچ ها چالاک تر و کنترل پذیر تر باشد و این احساس کاملا از طریق فرمان الکتریکی به راننده منتقل خواهد شد. البته در این زمینه هنوز سوناتا به پای مزدا ۶ نمیرسد یا در حرکت های مارپیچ و آزمون گوزن هنوز قابلیت های هوندا آکورد را ندارد. اما هیوندای تلاش کرده قابلیت های دینامیکی سوناتا را تا حد امکان افزایش دهد.
سوناتا هنوز هم در پیچ ها مشکل دارد و نیاز به اصلاح مسیر با فرمان احساس میشود. لاستیک های کومهو با رینگ ۱۸ اینچی تا حداکثر شتاب جانبی g 0.82 را تحمل میکنند که این کمتر از میانگین سدان های خانوادگی است که پیش از این در آزمون های رقابتی ثبت شده است. با این حال عملکرد ترمز سوناتا قابل تمجید است و توانست خودرو را از سرعت ۷۰ مایل در ساعت پس از ۱۶۷ فوت متوقف کند.
سایر تفاوت های سوناتای ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ در ظاهر چندان ملموس نیست و میتوان به تغییرات اندک در جلو پنجره اشاره کرد. صفحه نمایش داخل بیشتر سوناتا های مدل ۲۰۱۶ از ۵ به ۷ اینچ افزایش پیدا کرده. این افزایش در سوناتا اسپرت لیمیتد ۳ اینچ میباشد. ارگونومی سوناتا کاملا مطلوب است و با حذف بیشتر دکمه ها و کنترل کننده ها و قرار دادن آنها در صفحه نمایش به صورت دیجیتالی، داشبوردی ساده اما هنوز جذاب به ارمغان آورده است. علاوه بر این خودرویی که ما مورد آزمایش قرار دادیم به خوبی به انواع تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز بود که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد : حسگر نقاط کور، دوربین عقب، صندلی های چرمی گرم شونده جلو، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع دوگانه، اندروید اتو و موارد دیگر
قیمت سوناتا اسپرت با موتور ۲ لیتری توربو نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و ۱۲۵ دلار افزایش بابت کفپوش های اسپرت تنها موردی است که میتوان به آن اشاره کرد. بنابراین قیمت کلی این خودرو به رقم قابل قبول ۲۹۸۸۵ دلار میرسد. نسخه اکو با قیمت ۲۴۵۶۰ دلار در ابتدا انتخاب بهتری به نظر میرسد اما باید توجه داشته بسیاری از قابلیت های آن فدای اقتصادی و کم مصرف بودن شده است. این مدل از چرخ های کوچک ۱۶ اینچی بهره برده، تزیینات بدنه کمتری دارد و از تعداد قابل توجهی از امکانات ایمنی و رفاهی نسخه های اسپرت و لیمیتد محروم است. اما موتور ۱٫۶ لیتری آن از بازدهی بالاتری نسبت به موتور ۲ لیتری توربوی نسخه اسپرت برخوردار است. اما طرفداران هیجان و اتومبیل های لوکس تر قطعا سوناتا اسپرت را انتخاب خواهند نمود.
منبع : سوناتا هیوندا
اگر بخواهیم یک شباهت بین اتوموبیل پژو ۴۰۵ با تلفن همراه گلکسی نوت ۷ پیدا نماییم به راحتی یک وجه شباهت بین این دو پیدا می کنیم! و آن هم آتش گرفتن هر دو این ها می باشد ! در سال ۸۳ خبر آتش گرفتن اتوموبیل پژو ۴۰۵ به گوش هایمان رسید و این روزها هم خبر آتش گرفتن گوشی همراه گلکسی نوت ۷ همه جا پر شده است .
گوشی نوت ۷ یک موبایل بسیار زیبا می باشد و کلی هم طرفدار داشت به حدی که در عرض یک روز تعداد ۲ونیم میلیون دستگاه از این موبایل به فروش رفت اما با خبر منفجر شدن چند نمونه از این گوشی همه چیز به کلی تغییر کرد و مدیر عامل شرکت سامسونگ با جمع و آوری این گوشی ها و همچنین معذرت خواهی سعی در جبران داشت اما در بازار رقابتی این روزها حتی کوچکترین اشتباه هم قابل بخشش نمی باشد
احتمالا ماجرای آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هم یادتان هست. میگفتند ایراد از سیستم سوخترسانی خودرو بوده اما به هر حال تولیدکننده این خودروها خیلی دیر به فکر صدور یک فراخوان ساده افتاد و پس از فراخوان هم کار مهمی برای نجات جان مردم انجام نشد.
سال ۸۳ بود که ماجرای آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ بر سر زبانها افتاد، پژو ۴۰۵ های ساخت نیمه دوم سال ۸۳ برای تعویض قطعه فراخوانده شدند اما آتشسوزیها متوقف نشدند. سال ۸۳ مردم جان سالم به در بردند اما پژو ۴۰۵ همچنان تولید میشد. آتشسوزیها مساله چند روز و چند ماه نبودند. وقایع سال ۸۳ در سال ۸۴ هم ادامه پیدا کردند ولی این بار یک تفاوت اساسی وجود داشت. خسارتهای جانی بر خسارتهای مالی افزوده شدند و خبر تلفات جانی در رسانهها پخش شد. اگر فکر میکنید خسارتهای مالی و خطرات ایجاد شده در سال ۸۳ و خسارتهای جانی در سال ۸۴ باعث شدند بلاخره یک فکر اساسی برای پژو ۴۰۵ها شود حسابی اشتباه میکنید.
طبق آمار پلیس راه در سال ۱۳۸۵ طی ۵ماه نخست این سال ۶۰ مورد آتشسوزی در خودروی ۴۰۵ اتفاق افتاد و ۱۲۴ نفر در اثر این آتشسوزیها جان خود را از دست دادند. ۱۲۴ نفر!
ایران خودرو که تا آن زمان واکنشی نداشت بلاخره مجبور به واکنش شد. یک عذرخواهی اساسی مثل مدیرعاملهای ژاپنی که جلوی جمعیت خم و راست میشوند همراه با استعفای مدیر عامل و از رده خارج کردن پژو۴۰۵ ؟ طبیعتا نه! ایران خودرو ماجرای خسارت جانی را کلا تکذیب کرد.
افراد دیگری وارد ماجرا شدند و نهایتا گفته شد بیان آمار آتشسوزیها به مصلحت صنعت خودروی کشور نیست. تابستان گرم سال ۱۳۸۵ با همه آتشسوزیهایش به پایان رسید. سکوت دوباره حکمفرما شده بود تا پاییز رسید و یک ۴۰۵ دیگر بعد از تصادف طعمه حریق شد؛ ۵ نفر جان خود را از دست دادند. دو پژوی دیگر هفتههای بعد پس از تصادف به سرعت آتش گرفتند و در آن حوادث هم ۱۰ نفر جان سپردند.
سخت است که این چنین جان آدمها را در قالب اعداد بیان کنم. ولی آدمها همین قدر ساده و اسفانگیز جانشان را از دست دادند. البته ایران خودرو بعد از این حوادث اعلام کرد که آتشسوزیها مربوط به نقص پژو نیست و دلیل آن شدت تصادفات بوده است…
احتمالا ادامه دادن قصه ۴۰۵ها و بیان رقم جان باختهها کافی باشد. به هر حال یکجای دنیا، خراب شدن یک فبلت، شرکت سامسونگ را به چنین واکنشهایی واداشته و یک جای دیگر هم کشته شدن ۱۲۴ نفر فقط طی ۵ ماه باعث میشود شرکت سازنده موضوع را تکذیب کند و به تولید ادامه دهد. سوال اینجاست که چرا؟ این همه تفاوت از کجا آمده؟
منبع : پژو 405
اتوموبیل هیوندا آی ۲۰ را در کشور های چنای و هند وترکیه از سال ۲۰۰۸ تا به الان می سازند .
اگر بخواهیم این خودرو را از بعد ابعادش بررسی نماییم میتوانیم بگوییم که این خودرو دارای ارتفاعی معادل ۵۸٫۷ اینچ می باشد همچنین طول این خودرو برابر ۱۵۵٫۱ اینچ است و عرض این خودرو هم ۶۷٫۳ اینچ می باشد
این خودرو ۴ دنده دارد که به دو صورت دستی و خودکار می باشد
یکی از موفقترین مدلهای شرکت هیوندای موتور، در بازار اروپا بشمار میآید. آی۲۰ جانشینی برای هیوندای گتز است، که از نظر ابعاد، اندکی از گتز بزرگتر میباشد. این مدل از نظر ایمنی از استاندارد بالایی برخوردار است. سال ۲۰۱۲ نسل دوم آی۲۰ عرضه گردید، که از نظر فنی و ظاهری، تغییراتی در آن ایجاد شد.
هیوندای i20 به نوعی ورژن آب رفته مدل موفق هیوندای i30 به شمار می رود. این خودرو که در کلاس مینی ها قرار می گیرد، طراحی ساده، موتورهای کم مصرف، سخاوتمندی کمپانی کیا در تیپ استاندارد و بهترین وارانتی موجود در بازار را با هم ترکیب کرده است.
لازم به ذکر است که به عقیده بسیاری مدل جدیدi20 که طراحی آن برعهده اروپاییان بوده، از هر نظر نسبت به مدل قبلی بهتر شده است. خریداران می توانند اقدام به خرید یکی از مدل های سه درب یا پنج درب i20 کنند؛ قیمت مدل سه درب حدوداً ۱۰,۰۰۰ یورو است و مزیت مدل پنج درب، تیپ های متفاوت و موتورهای مختلفی است که برای آن ارائه می شود.
فیس لیفت هیوندای i20 در سال ۲۰۱۲ ، ظاهری متفاوت به خودرو داد و باعث شد تا رقبای آن در بازار پر رونق سوپرمینی ها به فکر فرو روند.
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر ، کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم کلید ضد سرقت ، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده ، دارای ریموت کنترل رادیویی |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت |
نوع غربیلک | قابلیت تنظیم در جهت عمودی ، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی مجهز به ۴ بلندگو قابلیت پخش CD به همراه چنجر ۶ تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | نمایشگر میزان باد تایرها ، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده به صورت Super Vision |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگی ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگی ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن |
سیستم آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، قابلیت تاشوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب |
سیستم روشنایی جلو | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی ، دارای مه شکن |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل |
بر اساس نوشته مجله خبری لحظه نما :
دومین خودروی ملی اتوموبیل تیبا می باشد . این خودرو از زمانی که به بازارها وارد شده است طرفدارانی را به خود جلب کرده است . بیشتر کسانی که پول زیادی ندارند و از طرف دیگر هم از چهره یکنواخت پراید هم به ستوه آمده اند به دنبال این خودرو می آیند بعداز ارایه این اتوموبیل نسخه هاچ بک آن هم به بازار وارد شده است که تفاوت زیادی با هاچ بک آن ندارد و فقط در ناحیه پشت دچار تغییراتی شده است حتی فرم شیشه های جانبی عقب نیز با مدل صندوقدار یکی است. کیفیت رنگ بدنه پایین است و با توجه به قیمت نزدیک به ۳۰ میلیونی این خودرو انتظار می رود به بعضی جزییات در مونتاژ قطعات بدنه توجه بیشتری شود. طراحی شیشه عقب، مه شکن وسط سپر عقب و چراغ سوم ترمز بالای شیشه عقب با پژو 206 هاچ بک بی شباهت نیست. چرخ های تیبا سایز کوچکی دارند و علاوه بر لطمه به زیبایی خودرو، پایداری آن را در پیچ ها احساس عدم پایداری و تعادل در پیچ ها بیشتر احساس می شود. اما سایپا به تازگی تیبا را با رینگ های آلومینیومی اسپرت به فروش می رساند، تا حداقل از نظر ظاهری کمی جذابیت داشته باشد.
پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تیبا هاچ بک با پیشرانه مدل سدان تفاوتی ندارد. این پیشرانه با همکاری شرکت مگاموتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن و بر اساس پیشرانه پراید ساخته شده است. پیشرانه تیبا از پراید قدرتمند تر است و می تواند 78 اسب بخار قدرت تولید کند، که برای ابعاد و وزن این خودرو، نوع کاربری ان در شهر و قیمت آن نسبتا مناسب به نظر می رسد.
کشش و شتاب اولیه تایبا نسبت به پراید بهتر است. توان پیشرانه تفاوت چندانی با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ندارد و با وزن کمتر، تیبا 2 هاچ بک شناب دلچسب تری از پژو 206 تیپ ۲ دارد. هنگام شروع حرکت، خودرو با لرزش قابل توجهی به راه می افتد. عملکرد سیستم تعلیق و کمک فنرها نسبت به پراید نرم تر است. البته در نمونه هاچ بک صداهای اضافی که از عقب خودرو شنیده می شوند، به مراتب از مدل سد ان بیشتر است. فرمان هیدرولیک تیبا نرم و گیج است و همین عامل باعث شده تا در سرعتهای بالا قبل از تعویض ناگهانی لاین به همه چیز خوب فکر کنید! این ناپایداری با تایرهای نازک تشدید می شود. البته در سرعتهای پایین می توان روی آن حساب باز کرد. یکی از مهمترین مشکلات فنی تیبا را باید در ترمزهای ان جست و جو کرد. ترمزهایی که علاوه بر قدرت عملکرد پایین، از همان ابتدا دچار مشکل تابیدگی شده و لرزش فرمان در سرعتهای بالا را با خود به ارمغان می آورند.
طراحی کابین تیبا هاچ بک با مدل سدان تفاوتی ندارد. حتی فضای صندلیهای عقب نیز در این مدل تغییری نکرده و تنها از فضای صندوق باران کاسته شده است.
پلاستیک های خشک و بی کیفیت سراسر کابین را فرا گرفته اند و با وجود کیفیت مونتاژ پایین، خیلی زود به سرو صدا می افتند. با توجه به تفاوت قیمتی مدل هاچ بک با نمونه صندوقدار، بهتر بود رنگ بندی کابین تیره تر شود تا جوان ترها رغبت بیشتری برای خرید آن نشان دهند. تیبا به یک عدد ایربگ مجهز شده است و تا حدودی ایمنی راننده را تامین می کند. اما در مدل های ساده، از امکانات ابتدایی نظیر تنظیم برقی آینه ها بی بهره است. دید آینه های جانبی به لطف اندازه نسبتا بزرگ شان مناسب است و دید قسمت عقب در مدل هاچ بک، به مراتب بهتر از مدل سدان به نظر می رسد.
پیشنهاد نهایی
تیبا 2 هاچ بک از جمله خودروهای ارزان به حساب می آید. انتظار کیفیت بالا نباید داشته باشید، کمی از پراید بهتر و از ریو پایین تر است. با این بودجه می توانید 206 کارکرده خریداری کنید. اما اگر طالب خودروی صفر کیلو متر و هاچ بک به جز ژراید هستید، چاره دیگری جز انتخاب تیبا 2 ندارید!
راحتی و امکانات 2 ستاره
کیفیت و استهلاک 2 ستاره
خدمات پس از فروش 4 ستاره
ارزش درمقابل قیمت 4 ستاره
امتیاز نهایی 3 ستاره
رقبای داخلی و خارجی:
Jac j3 (tojoy)
MVM 315H
Peugeot 206
نکات مثبت
1.طراحی ارتقا یافته ظاهری
2.مصرف سوخت کم
3. گستردگی خدمات پس از فروش
نکات منفی
1. ابعاد کوچک رینگ و لاستیک
2. کیفیت نه چندان خوب داخل کابین.
امکانات و تجهیزات
ABS
1 ایربگ
شیشه های برقی جلو
حدود قیمت در بازار ایران (نو) مدل 95، 27 میلیون تومان
حدود قیمت در بازار ایران (بازکرده) از 23 میلیون تومان به بالا
مشخصات فنی تیبا 2 هاچ بک
کلاس خودرو: سدان کوچک شهری
گیرباکس: 5 دنده دستی
محور متحرک: دیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلندر/ سوپاپ 4 خطی / 16
حجم موتور (سی سی) : 1503
قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه: 87.5/ 5300
گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه) 126/4000
توان وزنی مخصوص (اسب بخار بر تن): 84
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت):175
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) : 13
وزن خالص (کیلوگرم): 1035
مشخصات تایر: 175/70R13
حجم مخزن سوخت (لیتر): 41
منبع : تیبا