بنابر گزارش ارائه شده توسط بازار :
شرایط و موقعیت بازار خودروهای کشور ما به گونه ای می باشد که تنوع برای خودروهای ارزان قیمت به شدت پایین است و این در حالی است که بیشتر خریداران خودرو در رنج قیمتی زیر ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قرار گرفته اند .
در این بین خودروی « پراید » یکی از پرفروش ترین خودروهاست که مردم به دلیل بودجه کم به ناچار سراغ این خودرو می روند ولی امروزه با وارد شدن خودروهای چینی به بازار خودروی کشورمان سبب شده است تا مقداری از پایین بودن تنوع خودروی ارزان قیمت در کشورمان کاسته شود .
از مهم ترین تغییر در معاملات خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان، می توان به عرضه «ام وی ام ۱۱۰» یا همان کپی چینی «ماتیز» در ایران اشاره کرد.
الببته همان طور که این روزها از خبرها پیداست، بازار خودروهای کوچک و ارزان قیمت ایران در چند سال آینده قرار است دست خوش تغییرات قابل توجهی شود.
فعلا تا عملی شدن وعده ها و وقوع این اتفاقات خوب، تصمیم گرفتیم ۲ هاچ بک ارزان قیمت بازار را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. البته ام وی ام ۱۱۰۰ با مدل جدید جایگزین شده و هاچ بکی دیگر از خانواده پراید به اسم تیبا ۲۲ نیز به گروه خودروهای ارزان قیمت بازار اضافه شده است.
پس به نوعی می توان گفت این مقایسه ای است بین دست دوم های ارزان قیمت بازار.
پراید ۱۱۱
پراید به عنوان یکی از قابل دسترس ترین و پرفروش ترین خودروهای بازار، در طول عمرش چند باری دست خوش تغییرات مختلفی شد که از جمله این پروژه ها می توان به پراید ۱۴۱ و پراید ۱۳۲ اشاره کرد. نسخه هاچ بک پراید اما دست نخورده باقی مانده بود تا آن که پراید ۱۱۱ هاچ بک یا همان مروارید در سال ۸۸ به عنوان جایگزینی برای پراید هاچ بک معروف به بازار آمد.
پلت فرم و استخوان بندی ۱۱۱ تفاوتی با پراید هاچ بک ندارد، اما در قسمت هایی از بدنه و فضای کابین دست خوش تغییراتی شده و امکاناتی جدید به آن اضافه شده تا کمی برای مخاطبان اش تنوع ایجاد کند.
از مهم ترین تغییرات بدنه نسبت به پراید هاچ بک می توان به ملحقات قسمت جلو، چراغ ها، سپر و جلوپنجره که از پراید ۱۳۲ قرض گرفته شده اند و تغییراتی در قسمت عقب از جمله تغییر فرم شیشه عقب، چراغ ها و سپر عقب اشاره کرد.
ظاهر ۱۱۱ نسبت به ام وی ام ۱۱۰ بزرگ تر اما قدیمی تر به نظر می رسد. هم چنین درزهای عجیب و غریب بین قطعات بدنه خبر از مونتاژ ضعیف ۱۱۱۱ می دهند. داخل کابین نیز وضعیت نسبت به پراید هاچ بک متفاوت است و با تغییراتی در کنسول جلو و صندلی ها سعی در به روزرسانی ۱۱۱ شده. البته رنگ بندی بی روح کابین در مقابل کابین کرم رنگ ام وی ام معمولی تر به نظر می رسد و کیفیت پایین قطعات و متریال استفاده شده در ساخت کابین به شدت به اصطلاح توی ذوق می زند. هم چنین مونتاژ ضعیف قطعات باعث شده تا پس از مدتی سر و صدای اضافی از نقاط مختلف کابین به گوش برسد.
البته صندلی ها نسبت به ارزش خودرو، کیفیت مناسبی دارند و از صندلی های ام وی ام راحت تر هستند. فضای کابین و صندوق بار نیزاز ام وی ام ۱۱۰ بزرگ تر است. پراید ۱۱۱ مثال سایر اعضای خانواده پراید، یک پیشرانه ۱۳۲۳ سی سی را در دل خود جای داده که علی رغم حجم و مصرف سوخت بیش تر از ام وی ام ۴ سیلندر، قدرت نسبتا کم تری تولید می کند. توان پیشرانه پراید به ۶۲ اسب بخار می رسد که برای رفت و آمدهای شهری با این هاچ بک سبک وزن مناسب به نظر می رسد.
مجموعه جلوبندی اما ضعف های اساسی دارد و به مرور زمان دچار مشکلاتی می شود. در مدل SX امکانات جدیدی نظیر سیستم ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هوا اضافه شده اما ۱۱۱ هم چنان در بحث ایمنی مثل رقیب اش ام وی ام ۱۱۰ قابل اعتماد نیست و بدنه اش دلیلی برای مقاومت در برابر ضربات وارده نمی بیند و همه چز را به سرنشینان متحول می کند!
ام وی ام ۱۱۰
ام وی ام ۱۱۰ یا همان ماتیز چینی، از اولین نمایندگان سرزمین اژدها بود که با تکیه بر ظاهر شبیه با ماتیز محبوب، طرفداران زیادی در بازار ایران به دست آورد. چراغ های دوار و فرم مدرن تر بدنه ۱۱۰، ترکیبی هماهنگ تر و زیباتر از ۱۱۱ را برایش به ارمغان آورده. البته نمی توان به طراحی این هاچ بک چینی نمره قبولی داد. چرخ های کوچک، درها و پنجره های جانبی بزرگ باعث می شوند نتوانید بیش از چند دقیقه به ظاهر ۱۱۰ نگاه کنید! البته در مدل جدید که با نام ۱۱۰ اس شناخته می شود، وضعیت ظاهری خیلی بهتر از قبل شده و می توان گفت از نظر ظاهری، این مدل یک سر و گردن از رقیب اصلی اش یعنی تیبا ۲۲، بالاتر است.
البته ابعاد بزرگ درب ها، علی رغم اندازه کوچک بدنه، سوار و پیاده شدن به کابین را آسان کرده اند. هم چنین پنجره های بزرگ و رنگ بندی کرم رنگ کابین باعث می شوند تا فضای کابین بزرگ تر از آن چه هست به نظر برسد.
هنگام سواری با ام وی ام ۱۱۰ حس می کنید داخل یک آکواریوم قرار گرفته اید! دید به اطراف مناسب است. هم چنین کیفیت ظاهری و مونتاژ قطعات کابین بهتر از ۱۱۱ به نظر می رسد. البته با کیفیت پایین اکثر قطعات کابین همان سر و صداهایی که در کابین ۱۱۱ شنیده می شود را برای این هاچ بک چینی نیز به ارمغان می آورد. ام وی ام۱۱۰ در انواع مدل های مجهز به پیشرانه های ۳ و ۴ سیلندر در بازار ایران عرضه شده از نظر فنی و در مقام مقایسه، ام وی ام ۱۱۰، ۴ سیلندر در کنار پراید ۱۱۱ قرار می گیرد.
پیشرانه ۱۱۰۰ سی سی ام وی ام علاوه بر مصرف کم تر سوخت نسبت به پراید، قدرت بیش تری معادل ۶۷ اسب بخار تولید می کند. کارکردن پیشرانه از پیشرانه پراید ۱۱۱ روان تر است. اما در بحث واکنش پدال گاز و انتقال حس چابکی بیش تر، پراید ۱۱۱ از ام وی ام ۱۱۰ برتر است. تایرهای کوچک و سیستم تعلیق ضعیف، ضربات مسیر ناهموار را به کابین منتقل می کنند.
اما در رانندگی طولانی حس نرمتر بودن تعلیق ام وی ام نسبت به پراید قابل لمس است. البته از نظر پایداری و قدرت مانور، ام وی ام ۱۱۰ با توجه به تایرهای نازک و کوچک و فرم قوطی کبریتی شکل بدنه، در پس پراید ۱۱۱ قرار می گیرد و در سرعت های بالا و تغییر مسیرهای ناگهانی حسابی باید حواس تان به رفتارتان باشد چرا که ام وی ام ۱۱۰ منتظر تلنگری برای چپ شدن است! و نکته آخر در مقام مقایسه با پراید ۱۱۱ این که، بازار خرید و فروش نسخه های دست دوم ام وی ام ۱۱۰ نسبت به پراید ضعیف تر است.
پیشنهاد نهایی
این ۲ هاچ بک ارزان قیمت با تکیه بر ویژگی هایی نظیر مصرف سوخت پایین، ابعاد جمع و جور، لوازم جانبی فراوان در بازار و راحتی تعمیر پیشرانه و سیستم فنی شان، طرفداران زیادی دارند و اگر هم کمی خوش بین باشیم، نسبت به سایر ارزان قیمت های بازار، جوان پسندتر هستند. البته باید دید با ورود رقبای ارزان قیمت به بازار، باز هم بازار خرید و فروش این ۲ هاچ بک نام آشنا داغ می ماند یا خیر!
منبع : پراید
بازار خودروی کشور ما بعد از تنش هایی که در یک دوره تجربه کرد در حال حاضر به ثبات و آرامش رسیده است و قیمت های خودرو خوشبختانه ثابت شده اند و به همین دلیل هم می توان انتخاب های عاقلانه تری بعد از بررسی های دقیق انجام داد .
در این مقاله سعی شده است که سه خودروی در رنج قیمتی ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد تا خواننده بتواند با داشتن حداکثر بودجه ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان بهترین انتخاب را داشته باشد .
خودروهای مورد مقایسه در این مقاله عبارتند از : «پژو ۴۰۷» و «رنو مگان» و «S300» .
خاص ترین خودروی این گروه شاید «پژو ۴۰۷» باشد که به واسطه عرضه محدود، تعداد زیادی از آن را در سطح شهر نمیتوان مشاهده کرد تا همین موضوع نیز تبدیل به نقطه قوت آن شود.
البته «۴۰۷» تنها خودروی پشنهادی زیر ۸۰ میلیون تومان هم هست که نمونه صفر کیلومتر آن را نمی توان یافت تا مدلهای ۲۰۰۹ آن بسته به کارکد و تمیز بودن، در محدوده ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش شود.
رنو مگان که به واسطه تولید در داخل کشور و عرضه نسبتا زیاد ( نه در حال حاضر ) توانسته جایگاه خوبی در بازار داشته باشد یکی از انتخاب های قابل قبول در این سقف پولی به نظر میرسد.
البته برای در اختیار داشتن این خودرو باید کمی توقعات خود را کاهش دهید زیرا در چنین محدوده ای، تنها مدل مجهز به پیشرانه ضعیف تر ۱۶۰۰ سی سی ( همان پیشرانه استفاده شده در تندر۹۰ ) با گیربکس پنج دنده دستی قابل خریداری خواهد بود، اما در قالب یک خودروی صفر کیلومتر.
سومین عضو گروه، جدیدترین محصول چینی عرضه شده توسط یکی از دو خودروساز بزرگ داخلی است که البته حرف و حدیث های فراوانی را نیز به دنبال خود داشته است.
شاید خود سازنده اصلی خودرو نیز فکر نمی کرد که محصول تولیدی آن روزی رقیبی در کنار دو خودروی سرشناس فرانسوی باشد ولی خواسته یا ناخواسته، »زوتی اس۳۰۰« برچسب قیمت رسمی در حدود ۷۶ میلیون تومان دارد تا انتخاب کردن آن با تامل همراه باشد.
در این میان دو خودرویی که از جمع گزینه های موجود حذف شدند، محصول تازه وارد بهمن موتور یعنی فاو بی۵۰ بسترون است که به واسطه قیمت پایینتر از ۷۰میلیون و البته قوای محرکه به مراتب ضعیف تر از سه خودروی مورد بحث است و در عین حال عرضه بسیار محدود، عملا نمیتواند رقیبی برای سه خودروی این بررسی باشد.
حذف شده دیگر خودروی جیلی ۷ اتوماتیک محسوب میشود که در کنار قیمت خالص بالاتر از ۸۰ میلیونی عملا نیاز به بودجه ۹۰ میلیون تومانی برای خرید دارد ضمن اینکه در شماره های پیشین این خودرو را در کنار محصولات دیگر مورد نقد قرار داده بودیم، ولی به هر صورت اگر توانایی افزایش رقم پرداختی را داشته باشید، جیلی یکی از انتخاب های خوب به حساب می آید.
منبع : پژو
بررسی طراحی ظاهری خودروی «آریو» :
خودروی «آریو» یا همان «S300» در حدود 50.000.000 تومان قیمت دارد .
با پرداخت این قیمت و خرید این خودرو شما صاحب خودرویی می شوید که یک کپی دقیق از خودروی «تویوتا ALLION 2007» می باشد .
در واقع باید گفت که خودروی «آریو» از نظر ظاهری شباهت زیادی با خودروهای «تویوتا» دارد این در حالی می باشد که قیمت خودروهای «تویوتا» حتی آن هایی که برای تولید سال های 2005 و 2006 می باشند دارای قیمتی در حدود 70.000.000 تومان می باشد .
چهره ظاهری آریو یا همان s300 بسیار یکدست و هماهنگ طراحی شده، و طرز قرار گیری و طراحی چراغها در کنار جلوپنجره زیبا یک خودرو شیک را پدید آورده است.
البته شاید طراحی این خودرو از نظر شما کمی قدیمی باشد ولی در شرایط کنونی کشور از لحاظ ظاهری، آریو یک امتیاز مثبت خواهد گرفت.
تجهیزات رفاهی متعدد
آریو در ۲ تیپ گیربکس اتومات و دستی عرضه شده است که در هر ۲ تیپ آپشنهای متعدد و خوبی وجود دارد که برای رفاه شما در خودرو جای داده شدهاند.
برخی از تجهیزات این خودرو عبارتند از : ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و توزیع کننده نیروی ترمز (EBD)، سیستم ضد سرقت(Immobilizer) ، کامپیوتر سفری، شیشه ها و آیینه های برقی، گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک، سنسور دنده عقب، ایربگ راننده و سرنشین جلویی، صندلیهای چرمی، رینگهای آلومینیومی، صندلیهای تاشو عقب، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و مه شکن جلو و عقب.
در مدل فول این خودرو آپشنهای بیشتری نیز وجود دارد که از جمله آنها میتوان به ایربگ های جانبی و پرده ای ، سیستم تهویه مطبوع اتومات، سانروف برقی، سیستم پخش تصویری و GPS، دوربین دنده عقب و … اشاره کرد.
پس با مدل فول آریو با اختلاف ۳.۴ میلیون تومانی قیمت میتوانید از نهایت آپشنهای خودروی خود لذت ببرید.
منبع : سایپا
یکی از محصولات شرکت چینی «دانگ فنگ» خودروی «H30 کراس» می باشد .
خودروی «H30 کراس» تصمیم دارد با خودروهای شاسی بلند کشور ما به رقابت کردن بپردازد و از همین رو هم می باشد که به زودی روانه خیابان های ما خواهد شد .
در حال حاضر بازار خودروهای کشور ما به گونه ای شده است که خودروهای کره ای و چینی سخت به رقابت با یکدیگر پرداخته اند .
همان گونه که پیش تر بیان شد خودروی «H30 کراس» قرار است با شاسی بلندها به رقابت بپردازد پس این خودرو یک کراس اوور می باشد .
این خودروی چینی قرار است در بازار شاسیبلندها و کراس اوورها با خودروهای موجود که بیشترشان کرهای و چینی هستند رقابت کند.
این خودرو قرار است به زودی پیش فروش شود و از مردادماه به بازار ارائه شود. «اچ۳۰ کراس» توسط «ایران خودرو» به بازار عرضه خواهد شد. اما این خودرو چه مشخصاتی دارد.؟
مشخصات H30
H30 کراس از پیشرانه TU5 با حجم ۱۶۰۰ سیسی به همراه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بهره میبرد. این خودروی شاسی بلند شهری دارای ۱۰۵ اسب بخار توان خروجی در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. H30 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است.
طول این کراس اور چینی ۴۳۵۱ میلیمتر، عرض آن ۱۷۶۰ میلیمتر و ارتفاعش ۱۵۲۸ میلیمتر است. وزن خالص H30 کراس ۱۲۳۰ کیلوگرم است.
اچ۳۰ کراس حجم باک بنزین ۵۱ لیتری دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۰۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. این خودرو با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۲.۵ ثانیه، تا حداکثر ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد. جعبه دنده این خودرو نیز خودکار است.
این خودرو دارای آپشنهایی مانند: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چندرسانهای با صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی، آینههای جانبی دارای سیستم گرمایش، روکش چرمی غربیلک فرمان، سنسور کمکی پارک، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صندلی عقب تاشو، کامپیوتر سفری و فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای فرمان اشاره کرد.
نوع پیشرانه | TU5 |
حجم پیشرانه (سیسی) | ۱۶۰۰ |
تعدا سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) | ۱۰۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | ۱۴۲ |
استاندارد آلایندگی | یورو۴ |
جعبه دنده | اتوماتیک |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه) | ۱۲.۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۸۳ |
حجم باک بنزین (لیتر) | ۵۱ |
مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۷.۰۴ |
طول (میلیمتر) | ۴۳۵۱ |
عرض (میلیمتر) | ۱۷۶۰ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۵۲۸ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲۶۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۲۳۰ |
منبع : ایران خودرو
در سال ۲۰۰۱ بود که نسل جدید خودروی «پژو ۳۰۶» یعنی «پژو ۳۰۷» در بازار خودرو رونمایی شد .
از خودروی «پژو ۳۰۷» که یک خودروی هاچ بک آن هم در کلاس C می باشد نسخه های کابریولت و استیشن را هم تولید کرده اند همان گونه که از خودروی «پژو ۲۰۶۶ » هم نمونه های استیشن و کابریولت را تولید کرده اند .
برای طراحی خودروی «پژو ۳۰۷» از خودروی «پژو ۲۰۶» الهام گرفته شده است .
در سال ۲۰۰۲ بود که خودروی «پژو۳۰۷» عنوان خودروی سال را از آن خود ساخت این خودرو یک اتومبیل موفق از آب درآمد .
هرچند تولید این خودرو در سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده و مدل جدید «۳۰۸» جایگزین آن شد اما تولید «۳۰۷» همچنان در چین ادامه دارد آنهم درحالیکه هماکنون نسل دوم «۳۰۸» در بازارهای جهانی عرضه میشود.
پژو ۲۰۶ یک هاچبک کلاس B است که در سال ۱۹۹۸ بهعنوان جایگزین پژو ۲۰۵ معرفی شد و سپس نسخههای کابریولت یا CC و استیشن یا SW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره میبرد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه ۲۰۶ را ادامه دادند. پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپهای فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام ۲۰۷، همچنان تولید میشد و حتی نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به ۲۰۷ پیدا کرده بود با نام ۲۰۶ پلاس تا سال ۲۰۱۲ در اروپا تولید شد. این هاچبک محبوب در سال ۱۳۸۰ توسط ایرانخودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت
خودروهای هاچبک امروزه از محبوبترین خودروهای بازار محسوب میشوند و اکثر خودروسازان نمایندههایی در این کلاس دارند؛ اما گاهاً شرکتهای خودروسازی تصمیم میگیرند برای بازارهای خاصی، یک صندوق به هاچبکهای خود اضافه کرده و آنها را بهصورت ناچبک یا همان صندوقدار به بازار عرضه کنند. ملموسترین مثال این اتفاق برای ما ایرانیان، پژو ۲۰۶ صندوقدار یا SD است که با همکاری ایرانخودرو و پژو بر اساس نسخهٔ هاچبک این خودرو ساخته شد؛ اما در سوی دیگر پژو نسخهٔ سدان مدل ۳۰۷ خود را نیز جهت عرضه در کشورهایی چون چین و آرژانتین تولید نمود
هاچبکها صندوقدار میشوند!
همانطور که اشاره شد، پژو ۲۰۶ بهعنوان یک هاچبک جمعوجور و جوانپسند در بازار کشورمان بسیار موفق عمل کرد؛ اما ازآنجاییکه خودروهای صندوقدار هم در ایران بسیار پرطرفدار هستند، ایرانخودرو تصمیم گرفت با همکاری پژو، نسخهٔ سدان یا صندوقدار ۲۰۶ را هم تولید کند تا این خودرو بتواند توسط خانوادهها هم مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب پروژهٔ صندوقدار کردن ۲۰۶ با سرمایهٔ ایرانخودرو توسط مرکز طراحی پژو برای ایرانخودرو آغاز شد. سرانجام در سال ۲۰۰۶ نسخهٔ صندوقدار پژو ۲۰۶ معرفی شد درحالیکه ایرانخودرو قصد داشت آنرا با نام پژو آریان به بازار عرضه کند اما این امر با مخالفت پژو روبرو شد و نهایتاً این خودرو با نام پژو ۲۰۶ SD در ایران عرضه شد. البته ۲۰۶ صندوقدار توسط ایرانخودرو به کشورهایی چون ترکیه، روسیه و الجزایر صادر شد و سپس تولید آن در سال ۲۰۰۷ در آمریکای جنوبی هم آغاز شد.
پژو ۳۰۷ هم از این لحاظ سرنوشتی تقریباً مشابه ۲۰۶ دارد بهگونهای که پژو تصمیم گرفت برای بازارهای چین و آمریکای جنوبی نسخهٔ صندوقدار ۳۰۷ را تولید کند. بدین ترتیب در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ سدان ۳۰۷ توسط پژو معرفی گردیده و در چین و بازارهای آمریکای جنوبی عرضه شد. همانطور که در بالا اشاره شد، تولید این خودرو همچنان با انجام چند فیسلیفت در چین ادامه دارد.
منبع : پژو 206