بررسی سیستم خنک کاری خودروی «پژو پارس » :
اگر آب موجود در موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهیم و مشاهده نماییم که آب آن کم شود باید در جستجوی علل آن باشیم چرا که این مسئله امر طبیعی و عادی ای نیست .
برای آنکه خیلی زود از آب کم کردن موتور خودرو با خبر شویم بهتر است که در حین انجام رانندگی به آمپر آب توجه نماییم .
دلایل زیادی برای کم شدن آب موتور می توانیم بیان نماییم اما خراب بودن درب رادیاتور برای این موضوع خیلی شایع می باشد .
هیچگاه نباید زمانی که موتور خودروی «پژو پارس» گرم است درب رادیاتور آن را باز کنیم چراکه موتور خودروی «پژو پارس» ارتفاع بیشتری نسبت به رادیاتور خودرو دارد و باید هواگیری شود .
آمپر آب به ۵ قسمت تقسیم می شود که از حالت C یعنی سرد تا به حالت H یعنی گرم مشخص شده است.
آب به کمک ترموستات که مانع خروج آن از موتور به رادیاتور می شود زود گرم می شود و درجه آب به حالت وسط آمپر می رسد در این حالت ترموستات باز شده و آب خنک می شود و اگر آب گرم تر از حد نرمال شود فن رادیاتور روشن شده و رادیاتور و آب را خنک می کند.
در سیستم خنک کاری میزان دما توسط یک سنسور سنجیده شده و به قسمت ECU اطلاع داده می شود سپس واحد پردازش با مقایسه این دما با مقدارهایی که در واحد حافظه خود از قبل توسط استانداردهای معرفی شده توسط طراح موجود است، فرمانی را به پایه های مناسب مدار مجتمع ارسال می کند و رله مناسب توسط فرمان واحد پردازش فعال شده و با فعال شدنش رله و مدار فن شروع به کارمی کند به این بوسیله کنترل بیشتر و بهتری را در زمان خاموش و روشن بودن فن ها خواهیم داشت.
در این سیتم از دو فن استفاده شده که با توجه به شرایط متفاوت دمای موتور راه اندازی شده و با دور مناسبی جهت خنک کاری رادیاتور توسط کنترل رله ها بکار میروند.
سیستم روغنکاری پژو پارس
روغن مورد استفاده در موتور پژو پارس روغنی با درجه گرانروی SAE 20 W 50 با کیفیت و سطح کارایی API SJ است. حجم روغن موتور مورد نیاز با فیلتر ۴،٨۵ لیتر است
انتخاب درست موجب افزایش طول عمر موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.
کارکرد مثبت و طولانی، کاهش سایش قطعات، نقطه جوش بالا، جلوگیری از اکسیداسیون موتوری و عدم آلودگی محیط زیست از مزایای یک روغن مناسب است.
زمان مناسب برای تعویض روغن وابسته به کیلومتر کارکردی خودرو است و باید روغن در زمان پیشنهادی تعویض شود. البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد.
هنگام چک کردن روغن خودرو توسط گیج، موتور باید خاموش باشد و خودرو در سطح صافی قراربگیرد، سپس گیج را پاک کنید و در قلاف خود قرار دهید. باید روغن تاخط بالایی باشد و اگر روغن کم شود از خط پایین کمتر نشود.
روغن به مرور زمان از رنگ شفاف کهربایی یا سبز خود به حالت تیره و سیاه درمیآید و نه تنها سیاه شدن رنگ دلیل بد بودن آن نیست بلکه نشان دهنده کارکرد درست روغن است ، روغن هیچگاه سفید یا شیری رنگ نشود زیرا علامت قاطی کردن آب با روغن است.
به یاد داشته باشید خروج دود آبی از اگزوز نشانه روغن سوزی است.
سرعت زیادخودرو، رانندگی پر بار، ترافیک سنگین، رانندگی در سرما قبل از گرم شدن موتور، خاموش و روشن کردن موتور به ویژه در سرما، رانندگی در هوائی مرطوب و پرگرد و غبار باعث کاهش عمر روغن می شود.
منبع : پژو پارس
اتومبیل «جک جی ۵» در قسمت ابعاد و اندازه و همچنین شکل و شمایل اتاقش با خودروی «لیفان ۶۲۰» شباهت زیادی دارد .
به همین دلیل شباهت ابعادی که بین این دو خودرو وجود دارد این گونه احتمال رفته بود که درون کابین این دو خودرو هم به اندازه یکدیگر باشد .
اما این طور نیست و بعد از مشاهده نمودن درمیابیم که درون کابین «جک جی ۵» بزرگ تر از درون کابین خودروی«لیفان ۶۲۰۰» می باشد .
دلیل اینکه درون کابین «جک جی ۵» موفق شده است بزرگ تر شود وجود ۱۰ سانت طول بیشتر و همچنین داشتن طراحی منطقی می باشد .
فضای سر و پا در ردیف عقب عالی است و تنها ایراد صندلیهای عقب عدم در بر گیری سرنشینان است. در نمونه اتوماتیک شاهد اضافه شدن سانروف نیز هستیم که نور کابین را بیشتر میکند.
به علاوه، تنظیم ۸ حالته صندلیهای جلو (۴ حالته در نمونه دنده دستی)، ۶ بلند گو برای سیستم صوتی( ۴ عدد برای نمونه دنده دستی) ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و دریچههای مجزای سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف عقب، از سایر تفاوتهای نمونه اتوماتیک با نمونه دنده دستی هستند.
عایق بندی کابین مناسب و صداهای اضافی متداول در خودروهای چینی به گوش نمیرسد. همچنین رنگ آبی نشان دهندهها با رنگ بندی کابین هماهنگ است.
اما به مهمترین نقطه قوت جک J5، یعنی قابلیتهای فنی و پیشرانه آن میرسیم. این خودرو اولین تجربه کرمان موتور در مونتاژ خودروهای اتوماتیک است.
نمونه قبلی J5 با پیشرانه ۱.۵ لیتری و جعبه دنده دستی عرضه میشد، اما حالا شاهد حضور نمونه اتوماتیک با پیشرانه ۱.۸ لیتری هستیم.
پیشرانه این خودرو از سری پیشرانههای G93D4 است که توسط میتسوبیشی ساخته شده است. از این رو پیشرانه و گیرباکس این خودرو از نظر کیفیت فاصله قابل توجهی با MVM و لیفان دارد و باعث میشود تا از پرداخت مبلغ ۵۹ میلیون تومان برای این خودرو پشیمان نشوید%(‘(,dbspp; هندلینگ و کشش این خودرو کاملا مناسب است و واکنش گیرباکس به پدال گاز عالی است.
خبری از دکمههای اسپرت و حرکت روی برف برای گیرباکس این خودرو نیست، اما تعویض دندهها و کاتآف بالای جعبه دنده باعث شده تا بتوانید از نهایت قابلیتهای فنی این خودرو استفاده کنید.
همچنین امکان تعویض دستی دندهها در کنار تعویض اتوماتیک، باعث شده تا در صورت نیاز بتوانید معکوس دهید و دندهها را به میل خود تعویض کنید.
تنها نکات منفی گیرباکس را میتوان لگدهای خفیف هنگام تعویض اتوماتیک دندهها و تاخیرهای کوتاه هنگام تعویض دستی دندهها برشمرد.
شاید مهمترین نکته منفی این خودرو شتاب نامناسب آن در آغاز حرکت باشد که با توجه به پیشرانه ۱۴۱ اسب بخاری جای تامل دارد. در میان قابلیتهای فنی این خودرو، از ترمز پر قدرت و عدم دایو در قسمت جلو خودرو هنگام ترمزگیری نمیتوان گذشت. همچنین J5 از معدود خودروهای چینی است که توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه EURONCAP دریافت کند.
منبع : کرمان خودرو
زمانی که از قسمت جلو به خودروی «ام وی ام 110 S» نگاه می کنیم حسی که به ما القا می کند این است که گویی این خودرو در حال لبخند زدن می باشد .
درواقع در طراحی خودروی جدید «ام وی ام 110» طرح لبخند را بر روی نمای جلویی این خودرو پیاده کرده اند .
بعد از مشاهده نمودن خودروی «ام وی ام 110» این موضوع به خوبی قابل ادارک می باشد که در مقایسه با نسخه قبلی این خودرو خیلی به روز تر شده است و دیگر از آن طراحی قدیمی که در نسخه پیشین این خودرو وجود داشت خبری نمی باشد .
طبق نوشته اروند پلاک : طراحی «MVM 110S» دارای ظاهری شاد است و می تواند باعث جذب جوانان و بانوان است.شاید کمتر آقایون میل به خرید« ام وی ام ۱۱۰ اس » داشته باشند.زیرا مردها اغلب بدنبال خودرویی با جسه محکم و حجیم هستند.
چراغ جلو ترکیبی چراغ های نور بالا و نور پایین که ویژگی های ساختاری دقیق و طراحی آن بشکلی است که با کمترین مصرف بتواند بیشترین نور را به شما بدهد..چراغهای بزرگ و گردبه همراه وجود خطی در قسمت بالایی پلاک هم باعث بیشتر شدن این لبخند شده که البته به نظر من این لبخند زیادی می تواند سبب خستگی و تکراری شدن شود.
طراحی عقب در ام وی ام ۱۱۰ جدید
اولین موردی که مارا در دیدن تغیرات عقب یاری می دهد وجود چراغهای عقب جدید در این خودرو می باشد.چراغ های قدیمی گرد به چراغ های کشیده تبدیل شده اند.طرح نوار مشکی رنگ و سپر و چراغ مه شکن هنوز هم ما را با طرح لبخند خود آشنا می کنند.
طراحی کناریه ام وی ام ۱۱۰ جدید
از بقل که به خودرو نگاه کنید متوجه فراموش کردن نوار ها پلاستکی مشکی رنگ در این خودرو می شوید و ابته سقفی شیب دار که همه این تعیرات بخوبی در بهبو د چهره این خوردو کمک کرده اند.
جلو پنجره مشبک
ورود هوا از طریق جلو پنجره جلو که تقریبا نزدیک به عرض خودرو وسعت دارد در این خودرو سبب افزایش برخورد هوا با رادیات و خنک کاری حتی بدون استفاده از قن آن تا حد زیادی است .این جلو پنجره از طرح لانه زنبوری پنجره مشبک بهره می برد.. ورودی هوا نسبت به قبل بزرگتر شده است و به قسمتهای پلاستیکی سیاه رنگ اطراف چراغهای مه شدن متصل گردیده تا طرح لبخند بزرگی را تشکیل دهد.
دستگیره درب جدید در بالای درب عقب
طراحی دستگیره درب عقب که جدیدا در بعضی از خودرو ها مد شده در این خودرو نیز استفاده شده است.
منبع : ام وی ام
در سال 1389 بود که اتومبیل «لیفان 620» قدم به عرصه بازارهای خودروی کشورمان نهاد .
«لیفان 620» از همان روزهای نخست ورودش به بازارهایمان موفق شد فروش خوبی را تجربه نماید چراکه طرفداران زیادی را از آن خود ساخته بود .
دلیل اینکه «لیفان 620» در میان مردم به محبوبیت رسیده بود داشتن چهره ای زیبا و جدید و همچنین بهره مندی از موتوری با مصرف سوخت پایین و داشتن امکانات رفاهی خوب بوده است .
به دلیل امکانات پایین و قدرت کم موتور 1600 سیسی، «کرمان موتور» تصمیم به عرضه مدل 1800 سیسی با کد LFB479Q و تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) در سطح امکانات لاکچری گرفت.
همچنین با افزایش امکانات رفاهی، «لیفان 620» را بهعنوان یک محصول ویژه در بازار کم تنوع و پر از مدلهای قدیمی و تکراری ایران مطرح کرد.
مدل 620 لیفان بهنوعی فرشته نجات کرمان موتور بود. این شرکت پس از ناکامیهای فراوان و عرضه نهچندان مناسب لیفان 520، نیاز به یک شوک قوی داشت تا دوباره به روزهای اوج خود برگردد و 620 همان شوک بزرگ بود.
در چین این خودرو فقط با موتور 1600 (در دو نوع ترایتک و LF841Q3) و سه مدل اکونومی، کامفورت و لاکچری عرضه میشود که به نظر میرسد در ابتدا مدل کامفورت با موتور 1600 سیسی ترایتک وارد ایران شد.
لیفان 620 که در سال 2009 به بازار عرضه شد، در چین، برزیل، روسیه، ویتنام و چندین کشور دیگر به فروش میرسد.
در روسیه این خودرو با نام لیفان سولانو (Solano) مونتاژ میشود و به فروش میرسد. شرکت ایتالیایی مارتین موتورز (Martin Motors) هم این خودرو را جهت عرضه در بازارهای اروپایی با عنوان MM620 در سایت خود که در تونس واقع است به تولید میرساند.
منبع : لیفان
در حال حاضر انتخاب نمودن یک خودرو از میان خودروهای سدان متوسط چینی به دلیل وارد شدن خودروی «برلیانس H330» به بازار کار سخت و مشکلی شده است .
برند «برلیانس» یک ویژگی و خصوصیت منحصربه فرد دارد و آن هم این می باشد که این برند «برلیانس» با شرکت آلمانی «ب ام و» شراکت دارد و همین شراکت هم سبب شده است که از سایر برندهای چینی جدا و متمایز شود .
در واقع باید گفت که برای تولید خودروی «برلیانس» از این خودروساز آلمانی در بخش ظاهر خودرو کمک گرفته شده است .
اما سندی برای این ادعا به خصوص در زمینه اشتراک گذاری دانش فنی وجود ندارد.
در طراحی این مدل از «ب ام سری ۱» الهام گرفته شده و با نگاهی دقیق به طراحی بدنهاش، به خوبی میتوان به رابطهاش با شریک باواریایی پی برد.
طراحی بدنه فراتر از آن چیزی است که از یک خودروی چینی انتظار دارید. خطوط روی بدنه به خوبی با یکدیگر هماهنگ هستند و برجستگی روی گلگیرها باعث شده تا ابهت بدنه بیشتر به چشم بیاید.
مواردی نظیر مه شکنهای جلو و سانروف (در نمونه فول آپشن)، ظاهر مدل اتوماتیک فول آپشن را از مدل پایه مجزا میکنند. همچنین استفاده از رینگهای ۱۵ اینچی اسپرت نیز به زیبایی هر چه بیشتر ترکیب ظاهری برلیانس کمک شایانی کرده است.
البته اگر کمی نکته سنج باشید، مقداری بلاتکلیفی را نیز در ظاهر برلیانس مشاهده خواهید کرد. برای مثال تناسب چندانی بین چراغ های جلو و عقب دیده نمی شود. همچنین میتوان از کیفیت قطعات نقرهای رنگ روی بدنه نیز ایراد گرفت.
علیرغم ابعاد جمع و جور بدنه نسبت به رقبایی همچون جک J5 و جیلی امگرند EC7 که باعث شده هدایت و پارک کردن برلیانس در شهرهای شلوغ آسان شود، فضای کابین جادار و راحت است و از نظر فضای کابین، میتوان برلیانس سدانی در حد و اندازه تندر ۹۰ و ۲۰۶ اس دی در نظر گرفت که برای پاسخگوی نیازهای یک خانواده ۳،۴ نفره است.
نخستین چیزی که هنگام ورود به کابین برلیانس جلب توجه میکند، رنگ بندی گرم کابین و جذابیت ترکیب دو رنگ کنسول جلو و پنل درهاست که حال و هوای خودروهای گران قیمتتر را تداعی میکند، اما صندلیهای بر خلاف جک و جیلی فاقد روکش چرمی هستند و کیفیت پوشش آنها برای خودرویی با قیمت بالای ۵۰ میلیون تومان معمولی به نظر میرسد.
البته ایرادی به راحتی صندلیها وارد نیست و فضای پا و سر ننسبتا مناسبی دارند. علاوه بر این که صندلیها به خوبی سرنشینان را در بر میگیرند و از حرکت اضافی بدنشان جلوگیری میکنند، جنس نرم و راحت آنها باعث شده تا در مسافرتهای طولانی راحتی سرنشینان را مهیا کنند. صندلی راننده در ۸ جهت تنظیم میشود و موقعیت قرارگیری راننده در برلیانس نسبت به جک و جیلی اسپرتتر است.
کیفیت کلی مونتاژ و متریال کابین چندان جالب نیست. خصوصا وقتی یاد قیمت حدود ۵۰ میلیونی این خودرو میافتید. چرا که در کابین جک J5 که قیمتی نزدیک به برلیانس دارد، کیفیت متریال استفاده شده به مراتب دلچسبتر است.
نکته دیگری که باعث میشود کیفیت نه چندان مناسب کابین برلیانس بیشتر به چشم بیاید، رنگ بندی روشن است که درزها و ناهماهنگیها را واضحتر نشان میدهد. چیدمان و ارگونومی کابین اما نسبت به یک سدان ۵۰ میلیونی مناسب است و نمره قبولی را در بحث ارگونومی کسب میکند.
سیستم تهویه در مدل اتوماتیک فول آپشن، به صورت خودکار قابل تنظیم است و پس از چند دقیقه فعالیت، قدرت واقعی خود را به نمایش میگذارد و از این نظر یکی از بهترینها در مقایسه با رقبایش به شمار میرود.
مشکل اینجاست که اگر به خاطر کندی گیرباکس و کشش پایین، انتخاب مدل اتوماتیک چندان توصیه نمی شود و در صورت صرف نظر از انتخاب مدل اتوماتیک، از آپشنهایی نظیر سانروف، تهویه اتوماتیک و حتی آیینههای جانبی برقی نیز بی نصیب میمانید. آن هم در شرایطی که آینه های برقی و تهویه اتوماتیک، حتی در پژو ۲۰۶ ۳۷ میلیونی نیز موجود است!
منبع : پارس خودرو