در بین محصولات کره ای ها دو برند وجود دارد که علاوه بر آنکه خیلی با یکدیگر به رقابت می پردازند همچنین سعی می کنند تا همیشه بهترین نمایش را از خود بروز دهند .
این دو برند مذکور برندهای «کیا» و «هیوندای» می باشد.
رقابت میان این دو خودروساز به گونه ای شده است که «هیوندای» در بازار داخلی کره به وضوح برتر از «کیا» می باشد اما در بازارهای جهانی رقابته تنگاتنگی را بین این دو خودروساز شاهد هستیم .
هر دو خودروهای مورد مقایسه ما در کلاس سدان های متوسط قرار دارند .
در خصوص قیمت این دو خودرو « سوناتا هیوندای» و «کیا اپتیما » باید بگوییم که خودروی «کیا اپتیما» ۲۰۰۰ دلار گران تر از «سوناتا هیوندا» می باشد .
در همین حال، با توجه به رقابتی که در سالهای اخیر بین این دو خودروساز ادامه پیدا کرده، هر یک از آنها از ترفندی خاص برای جذابیت این خودروها که به نوعی، دوقلوی یکدیگر هستند، استفاده کرده است. در ادامه وضعیت این مدلهای همخانواده را با هم مقایسه میکنیم.
قیمت و تجهیزات
همانطور که اشاره شد، کیا اپتیما GT با قیمتی برابر ۴۳ هزار و ۹۹۰ دلار، به میزان ۲ هزار دلار با هیوندای سوناتا پرمیوم به قیمت ۴۱۹۹۰۰ دلار فاصله دارد. هر دوی این خودروها به نسبت قیمت خود، از تجهیزات خوبی برخوردارند؛ از جمله تریم چرمی برای صندلیها، تنظیم الکترونیکی برای صندلیهای جلو و تنظیمات حافظه برای صندلی راننده، گرمکن و تهویه برای صندلیهای جلو، کنترل هوای دوگانه و برفپاککنها و نوربالای اتوماتیک.
هر کدام از این خودروها مجهز به مواردی چون یک سیستم راهبری ماهوارهای با نمایشگر لمسی ۸ اینچی، امکان ارتباط تلفنی و صوتی بلوتوثی، یک دوربین نمای عقب، حسگرهای پارکینگ عقب و جلو، ترمز الکترونیکی پارکینگ، چرخهای آلیاژی ۱۸ اینچی با یک زاپاس کامل، چراغهای جلوی زنون، چراغهای روشنایی روزانه LED و همینطور یک سانروف هستند.
در حالی که به نظر میرسد که این دو مانند سیبی هستند که از وسط نصف شده باشند، ولی این شرایط تنها تا نقطهای خاص ادامه پیدا میکند. برخلاف کیا، هیوندای دارای چراغهای روشنایی در عقب، آینههای دارای روشنایی در آفتابگیرها و یک سیستم استریو با ۶ اسپیکر است. در مقابل، کیا با یک سیستم استریو با ۸ اسپیکر و با سابووفر همراه است و همینطور دارای امکاناتی چون طرح برجسته GT بر روی صندلیها، گرمکن و پدلشیفتر برای غربیلک فرمان و یک سری پدالهای اسپورتی است که با شخصیت اسپورتی آن بیشتر سازگار هستند.
کیا در طراحی بیرونی یک ارتفاع پایینتر برای خط پنجرهها و یک کیت بدنه برجستهتر دریافت کرده است. البته همانطور که والدین فرزندان دوقلو با این موضوع آشنا هستند، انتخاب مدل خوشقیافهتر از بین این دو، کار مشکلی است. با این حال، در زمینه ایمنی، کیا واقعاً مدل خواهرش را دچار شرمندگی میکند. اپتیما GT دارای سیستمهایی چون کروز کنترل راداری، هشدار پیشبرخوردی با ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک پشتسر و هشدار انحراف از حرکت بین خطوط است.
هر دوی این مدلها دارای ۶ کیسه هوا هستند که به صورت دوتایی در جلو، کنارههای جلو و حفاظت کلی دیواره قرار گرفتهاند. نسل جدید اپتیما هنوز تحت تست تصادف قرار نگرفته، ولی سوناتا هماکنون به بالاترین امتیاز ایمنی (۵ ستاره) در تستهای امسال دست پیدا کرده است.
بنابراین، این پیروزی در راند اول متعلق به کیا است.
منبع : سوناتا هیوندا
شرکت «ایران خودرو» در رنج قیمتی ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۲۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خودروهای زیادی چون: «سمند» و «روآ» و «دنا» و «پارس» و «سورن» و انواع «پژو ۴۰۵۵ » را که در یک کلاس قرار دارند و همگی بر روی یک پلت فرم یکسان یعنی همان پلت فرم خودروی «پژو ۴۰۵۵» ساخته شده اند تولید می نماید .
از این رو می باشد که این احتمال وجود دارد که مشتریان در خریدن خودرو بین خودروهای مذکور مقداری تردید داشته باشند برای همین هم مقایسه ای بین دو خودروی «سمند SE » و «پژو ۴۰۵ SLXX» ترتیب داده شده است وگرنه مقایسه این دو خودرو به دلیل اینکه هردویشان از اکثر قطعات یکسان استفاده می کنند و از یک کارخانه هم بیرون آمده اند چندان کار عادلانه ای نمی باشد .
اولین سوال اینجاست که چرا «ایران خودرو» این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟
بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند ELL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !
خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.
هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱٫۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸٫۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.
منبع : پژو 405
بر اساس آزمون هایی که خود شرکت «هیوندا» از اتومبیل «جنسیس جی ۹۰» گرفته است احتمال رفته است که این خودرو موفق شود تا ۵ ستاره ایمنی را از سازمان NHTSA و همچنین نشان TSP+ را از موسسه IIHS اخذ نماید هر چند که ممکن است این نتایج قطعی نباشد به دلیل اینکه هنوز تست اصلی صورت نگرفته است .
خودروی «جنسیس G90» دارای تکنولوژی های ایمنی همراه با سیستم هایی نظیر : ترمز اضطراری خودکار (AEB) با تشخیص عابر پیاده و سیستم کمکی ماندن در لاین و همچنین چراغهای هوشمند دینامیک با نوربالای کمکی و دید ۳۶۰ درجهای از درون خودرو و تشخیص هوشمند و پوشش نقاط کور (SBSD) و سیستم هشدار فاصله و برخورد در عقب و هشدار توجه به راننده می باشد که البته باید گفت داشتن این سیستم ها برای خودروی «جنسیس G90» خیلی عالی می باشد و سبب شده است تا این خودرو یک تکنولوژی ایمنی استاندارد کامل را داشته باشد .
نمایشگر سربالای خودرو هم بزرگتر شده است و حالا این نمایشگر ۹٫۷ اینچی عملکرد بهتری هم دارد.
البته در این کلاس خودرویی امنیت و عملکرد همه چیز نیست و برای رقابت با بامو سری ۷، مرسدس بنز کلاس S و آئودی A8 این خودرو باید راحتی و آسایش را نیز فراهم کند.G90 هم برای حضور در این رقابت کنترل الکترونیکی ۲۲ حالته صندلی راننده را ایجاد کرده است که پشتی صندلی، گستردگی بالشتکها و عرض شانه را تنظیم میکند. صندلی سرنشین در این خودرو هم با کنترل ۱۶ حالته همراه شده است. صندلیهای عقب هم در ۱۲ حالت بهصورت الکترونیکی کنترل میشوند که با تنظیمات پشتی صندلی به ۱۴ حالت افزایش مییابد. در مدل هشت سیلندر میتوانید از سطح بالای آرامش اطمینان حاصل کنید. لغزش و حرکت به طرفین، خم شدن، ساپورت پشتی کمری در کنار دیگر امکاناتی مثل صفحهنمایشهای دوگانه ۹٫۲ اینچی در عقب (که قابلیت کنترل از عقب را هم دارند) تجربه مناسبی را پدید آوردهاند
وقتیکه به داخل کابین نگاه میکنیم بدون شک حتی قبل از توجه به صندلیها، صفحهنمایش لوکس و باکیفیت ۱۲٫۳ اینچی G90 چشمان ما را به خود خیره میکند. این خودرو با سیستم صوتی پریمیوم لکسیکان و سیستم صوتی محیطی کوانتوم لاجیک تجربه آکوستیکی مناسبی را برای سرنشینان درون خودرو ایجاد میکند. ۱۷ اسپیکر و ۱۰ ساب ووفر وظیفه اجرای آهنگ دلخواه شما را به عهده دارند چراکه سیستم صوتی در یک خودروی لوکس فولسایز یک شاخص مهم است.
شاید یکی از مهمترین ویژگیهایی که در G90 دیده میشود تلاش مهندسان این خودروساز در نرخ کاهش NVH بوده باشد (NVH شاخصی است که میزان سروصدا، لرزش و ناهنجاری را نشان میدهد). کابین این خودرو با مواد ویژه جاذب صدا و شیشههای چندلایه عایق صدا پوشیده شده و طراحی ویژه، توخالی و دوتکهای رینگ هلمهولتز باعث شده که سروصدای رینگهای ۱۹ اینچی این خودرو در جاده راهی به کابین نداشته باشند.
اگر از هر زاویهای به جنسیس G90 نگاه کنید این خودرو را یک سدان فوقالعاده میبینید. در کنار طراحی زیبا، جلوپنجره و چراغهای جلوی LED کامل که با چراغهای روزتاب تکمیل میشوند در نگاه اول تأثیرگذاری فوقالعادهٔ را برای یک خودروی جدید به ارمغان میآورند. مشتریانی که به دنبال خرید G90 هستند باید بدانند که این خودرو فعلاً در پنج رنگ سفید کازابلانکا، سیاه خلیجی، قهوهای منهتن، نقرهای سانتیاگو و خاکستری لندنی به تولید میرسد.
منبع : هیوندا
پایگاه خبری قانون :
بر اساس آمار های به دست رسیده مشخص شده است که آن دسته از اتومبیل های سواری که دارای قیمتی زیر 25.000.000 تومان هستند از نظر کیفیتی در پایین تر سطح قرار گرفته اند .
خودروهای «تیبا» و «سایپا 131» و «سایپا 132» و «سایپا 111» از جمله خودروهای توضیح داده شده در بالا می باشند .
خودروهای مذکور تنها موفق به اخذ یک ستاره از 5 ستاره کیفی شده اند .
به گزارش قانون به نقل از خبرآنلاین، اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، خودروی «ساندرو» توانسته چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کند.
در این گروه قیمتی خودروهای تندر ۹۰ اتوماتیک، پارس تندر، تندر ۹۰ ایران خودرو، تندر ۹۰ پارس خودرو، رانا، پژو 206 صندوقدار و پژو 206 نیز سه ستاره کیفی را کسب کردهاند.
دو خودروی نیو امویام ۳۱۵ و دنا نیز دو ستاره و خودروهای پژو 405، پژو پارس، سمند، امویام S ۱۱۰ و تیبا هاچبک نیز در پایینترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره کیفی را کسب کردهاند.
اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، سه خودروی برلیانس H۳۳۰، جک J۵ و آریو دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کردهاند.
باقی خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل امویام ۵۵۰۰ و لیفان ایکس ۶۰ نیز در پایینترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره کیفی را کسب کردهاند.
در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز، دو خودروی سراتو و تیگو ۵ دارای سه ستاره کیفی هستند. دو خودروی آسا و جک S۵۵ نیز دو ستاره کیفی را کسب کردهاند.
اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان، خودروی نیو مزدا ۳ معادل چهار ستاره کیفی و سوزوکی گراند ویتارا نیز سه ستاره کیفی را کسب کرده است.
منبع : تیبا
بنابر گزارش ارائه شده توسط اخبار خودرو :
خودروی «سراتو» به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند : چهره و ظاهری جذاب و زیبا و رانندگی خوب و همچنین قیمت مناسب موفق شده است که به یک خودرویی محبوب در میان خریداران خودروهای کوچک مبدل گردد .
در واقع باید بیان داشت که در میان اتومبیل های اخیر کره ای ها خودروی «کیا سراتو» به یکی از موفق ترین خودروها تبدیل شده است .
با توجه به خصوصیاتی که در باره خودروی «کیا سراتو» بیان شد باید این را هم متذکر شویم که در حال حاضر نسخه ۲۰۱۷۷ این خودرو هم برای مشتریان آماده عرضه شده است .
این نسخه «کیا سراتو» ۲۰۱۷ دارای ویژگی های چون : چهره و ظاهری جدیدتر و طراحی داخلی بهبود یافته و امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی بالاتر .
کلاسی که «سراتو» در آن قرار دارد یکی از رقابتیترین کلاسهای بازار خودرو است که برای موفقیت باید عوامل متعددی را رعایت کرد.
کیا تا به حال با سراتو در این کلاس موفق بوده و قصد دارد با فیس لیفت جدید این محصول، این موفقیت را تداوم بخشد. و به همین جهت سعی کرده تا قیمت خودرو حتیالامکان ثابت باقی بماند. و این بدان معنی است که شما میتوانید با پرداخت ۱۹۹۹۰۰ دلار صاحب یک سراوی اتوماتیک شوید.
سراتو مانند همیشه در دو مدل چهار در سه دان و پنج در هاچبک و چهار تیپ S، S پرمیوم، Si و SLi عرضه میگردد. پیشرانه سراتو همان پیشرانه دو لیتری بنزینی است که میتوان گیربکس اتوماتیک یا دستی را با آن سفارش داد. تغییرات اعمال شده در دمای بیرونی بارزتر بوده و در یک نگاه میتوان فهمید که ظاهر خودرو پویاتر شده است. در واقع کیا موتورز در تمام محصولات جدید خود تلاش کرده است تا این جذابیت ظاهری را افزایش دهد. هرچند ممکن است تغییرات در سراتوی ۲۰۱۷۷ جزئی باشد امما بیننده به خوبی متوجه آنها خواهد شد.
خطوط جلو پنجره نسبت به فرم منحنی مدل قبلی لبهدار تر شده و چراغها نیز باریکتر و به سمت طرفین خودرو کشیده شدهاند. سپر جلو به همراه مه شکنها باز طراحی شده است تا با فرم چراغهای جلو هماهنگتر باشد. در نمای عقب، فرم کلی چراغها تغییر چندانی نکرده اما چیدمان داخلی آنها دگرگون شده و ظاهر اروپاییتری به خوردو داده است. بسته به تیپ خودرو، رینگهای ۱۶ اینچی فولادی با قالپاق، ۱۶ اینچی یا ۱۷ اینچی اسپرت آلیاژی ارائه خواهد شد.
کیا با الهان از مدلهای اروپایی از تم تیره رنگ به همراه مواد جدید در داشپورد، پنل دربها و کنسول استفاده کرده است. تغییرات اعمال شده در داخل، حس افزایش کیفیت را القا میکند. صندلیهای خودرو فرقی با نمونههای قبلی نکردهاند اما پوشش پارچهای آنها به تلفیقی از چرم و پارچه ارتقا یافته است. مدلهای پایه دارای دوربین دید عقب نبوده، اما کلیه تیپها به سنسورهای پارک عقب و جلو مجهز هستند.
تیپهای پایه سراتو مجهز به سیستم پخش صوت با قابلیت اتصال USB، iPod و بلوتوث بوده و با کنترلهای روی قرمان قابل تنظیم میباشد. در تیپ S اتوماتیکف این سیستم جای خود را به صفحه نمایش ۷ اینچی مجهز به اندروید اتو و اپل کارپلی داده و در تیپهای بالاتر هدایت ماهوارهای نیز بهطور استاندارد اضافه خواهد شد.
همانطور که گفته شد در زیر کاپوت یک موتور دولیتری ۴ سیلند قرار دارد. این موتور توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور را داشته و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷٫۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میباشد. گیربکس ۶ دنده دستی، فقط در تیپ S قابل سفارش بوده و گیربکس ۶ دنده اتوماتیک در تمام تیپها عرضه میشود. سراتو مجهز به سیستم انتخاب حالت رانندگی است که میتوان در آن یکی از حالتهای نرمال، اکو، یا اسپرت را انتخاب کرد. در سراتو SLi پدالهای تعویض دنده بر روی فرمان نیز وجود خواهد داشت.
اما بخش قابل توجهی از مدل ۲۰۱۷ به تجهیزات ایمنی و رفاهی برمیگردد. کلیه تیپهای سراتو مجهز به شش ایربگ بوده و موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از مرکز ANCAP شده اند. در تیپ Si سراتو از سامانه رصد نقاط کور و هشدار ترافیک عقب برخوردار بوده و در سراتو SLi هشدار حرکت بین خطوط و هشدار برخورد از جلو نیز اضافه می شود. سیستم کمکی حرکت در سربالایی و کنترل الکترونیکی پایداری در تمام تیپها به صورت استاندارد وجود دارد.
در داخل کابین با اصلاح چیدمان کنترلها و دکمهها و همچنین استفاده از جنس مرغوبتر، ارگونومی افزایش یافته و رانندگی دلپذیرتر شده است. موقعت صندلی بسیار مناسب بوده و سرنشینان ردیف عقب از فضا کافی برخوردار هستند. ستونهای خودرو و بهویژه ستون A باریکتر شده اند تا دید بهتری نسبت به اطراف ایجاد شود.
علاوه بر تغییرات طراحی داخلی و بیرونی، سیستم فرمان و فنر بندی نیز مورد بازنگری قرار گرفته است، بدین ترتیب فرمان خودرو با برخورداری از نرمافزار جدید، عملکرد نرمتری یافته و تعلیق سراتو نیز ناهمواری های جاده را بهتر جذب میکند. حتی در مدلهای پایه نیز تعادل خودرو در سرعتهای بالا و سر پیچها مشهود است. برای داشتن سواری راحتتر میتوان رینگ ۱۶ اینچی را سفارش داد و در صورت تمایل به رانندگی اسپرت، رینگهای ۱۷ اینچی مناسبتر هستند. با وجود عملکرد نرم و واکنشهای خوب فنرهای جلو، اما تایرهای مارک نکسن سراتو انتظارات را به خوبی برآورده نکرده و بهتر بود از تایرهای کانتینانتال استفاده میگردید. نکته قابل توجه در تعلیق جدید سراتو این است که افزایش راحتی به بهای قربانیکردن هندلینگ تمام نشده است.
صدای موتور در دورهای بالایی اندکی بیش از حد انتظار میباشد اما به هیچ وجه لرزش یا ارتعاش ناخوشایندی به کابین وارد نخواهد شد. گیربکس خودرو در هر دو نوع دستی و اتوماتیک عملکرد نرمی دارند. هرچند در این رده قیمتی، گیربکس اتوماتیک چندان به خریداران توصیه نمیشود اما گیربکس دستی شش دنده سراتو نیز واقعا عملکرد قابل تحسینی دارد. کیا موتورز برای سراتو گارانتی سچر تا سپر هفت ساله در نظر گرفته است که نشان از اعتماد کرهایها به محصولاتشان داشته و در ترقیب مشتریان به انتخاب سراتو تاثیرگذار خواهد بود. در کل باید گفت که سراتو یک اتومبیل راحت و کاربردی برای مصارف روزمره بوده و با وجود قیمت پایین آن، به هیچ وجه احساس بیکیفیتی در سراتو ۲۰۱۷ نخواهید داشت.
منبع : سراتوکیا