در نمای خارجی خودروی «سراتو ۲۰۱۷» ما با نمایی دینامیک تر مواجه می شویم که در نتیجه تحولاتی بوده که بر اثر ریزه کاری های انجام شده بر سبک خارجی خودروی «سراتو ۲۰۱۷» پیاده شده است .
این نمای دینامیک تر واضح ترین تحولی می باشد که «سراتو» در نسخه ۲۰۱۷ تجربه کرده است .
در واقع طراحی خودروی «سراتو ۲۰۱۷» از خط و مشی طراحی خودروهای امروزی کره ای پیروی کرده است .
در حال حاضر خودروی «سراتو ۲۰۱۷» خشن تر از قبل شده است دلیل این امر هم جلوپنجره این خودرو می باشد که برجسته تر شده است و از لحاظ ارتفاع هم بالاتر قرار گرفته است .
این یک تغییر کوچک است اما وقتی نسل قدیم و جدید را کنار هم بگذارید این تغییر بیشتر به چشم خواهد آمد.
چراغهای جلو بلند و باریک هستند و بیشتر به طرفین کشیده شدهاند.
ورودی هوای پایینی باز طراحی شده و مه شکنها را در خود جای داده است. در عقب، چراغهای دوباره طراحی شده به چشم میخورند که احساس گرانتر بودن را منتقل میکنند. بسته به مدل خودرو، رینگهای فولادی ۱۶ اینچی با قالپاق، ۱۶ و ۱۷ اینچی آلیاژی عرضه میشوند.
کیا تِم تیرهی اروپایی کابین سراتو را حفظ کرده و مواد جدیدی در داشبورد، تریم های درب و کنسول به چشم میخورند. تغییرات داخلی باعث ایجاد نما و احساس با کیفیتی شدهاند. کیا میگوید که ساختار صندلیها همانند مدل قبلی است اما پوشش آنها جدید بوده و برای مدلهایی که پوشش چرم استاندارد ندارند از طرح پوشش سخت استفاده کرده است. سراتوی پایه دوربین عقب ندارد اما از حسگرهای پارک جلو و عقب بهره مند است.
درحالیکه مدل پایهی سراتو از سیستم صوتی ابتدایی استفاده میکند اما هنوز هم پورت USB و iPod به همراه بلوتوث وجود دارد و دکمههای تنظیم آن روی فرمان قرار گرفته است. خریداران مدل S و اتوماتیک میتوانند سیستم صفحه لمسی ۷ اینچی با اندروید اتو را سفارش دهند. سیستم اپل کارپلی نیز بعداً عرضه خواهد شد. دیگر تریم های سراتو بهصورت استاندارد از این صفحهنمایش ۷ اینچی و سیستم ناوبری استفاده میکنند.
زیر کاپوت خودرو یک پیشرانهی ۴ سیلندر دو لیتری با زمانبندی متغیر سوپاپها وجود دارد. این پیشرانهی ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتون متر گشتاور را دارد و در سیکل ترکیبی تنها ۷٫۱ لیتر سوخت مصرف میکند.
یک گیربکس ۶ سرعته دستی (فقط در مدل S در دسترس است) و یک نسخهی ۶ سرعته ی اتوماتیک (در همه ی تریم ها) وجود دارد. سراتوهای اتوماتیک از سیستم انتخاب حالت رانندگی سود میبرند که تنظیمات نرمال، اکو و اسپورت را فراهم میکند. سراتو SLi همچنین از شیفترهای تعویض دنده روی فرمان استفاده میکند. این شیفترها عملکرد خوبی دارند اما تصور نمیکنیم که خریداران زیادی از این ویژگی استفاده نمایند.
بخش اعظمی از ارزش متقاعدکنندهی سراتو به تجهیزات ایمنی آن مربوط میشود. همهی سراتوها از ۶ ایربگ و پنچ ستاره ایمنی سود میبرند. تریم Si سیستمهای تشخیص نقاط کور و هشدار ترافیک عقب را دریافت میکند و به تریم SLi سیستمهای هشدار خروج از خط و هشدار برخورد جلو اضافه میشود. سیستم خروج از خط میتواند توسط سوئیچ قرار گرفته در داشبورد غیرفعال شود. دستیار صعود از تپه و کنترل پایداری بهصورت استاندارد در همهی مدلها وجود دارد.
ما طراحی و ارگونومی کابین را دوست داریم و حسی از کیفیت در کابین وجود دارد که لذت رانندگی طولانیتری را ایجاد میکند. موقعیت صندلی عالی است و فضای زیادی در ردیف دوم وجود دارد. ستونهای خودرو ضخیم نیستند اما ستون A در برخی پیچها باعث اختلال در دید میشود. اکثر دکمهها و کنترلرها از موقعیت بسیار خوبی برخوردار هستند.
منبع : سراتو کیا
بررسی طراحی ظاهری «پژو پارس» سال :
در خصوص ظاهر خودروی «پژو پارس» سال باید بگوییم که در واقع «پارس» ۱۵ سال است یک شکل است . «پژو پارس» هیچگونه تغییری را از زمان نخستین عرضه اش توسط «ایران خودرو» از ۱۵ سال پیش تجربه نکرده است .
«پژو پارس» علاوه بر آنکه تغییری را تجربه نکرده است حتی باید گفت که عیب ها و نقص هایی که مربوط به مونتاژ این خودرو بوده است هم کماکان پابرجاست و رفع نگردیده است .
یک مثال بارز در خصوص مشکلات مونتاژی مشکلات فاصله مابین قطعات می باشد که مالکان را مجبور می کند خودروی صفرشان را آچارکشی کنند .
در اولین نگاه به خودرو مورد تست، احتمالا تصور می کنید که این ماشین تصادف کرده است، چرا که تمامی قطعات پلاستیکی مشکی روی بدنه موج دارهستند و نا هماهنگی قطعات شما را در مورد تصادفی بودن خودرو به شک می اندازد.
از مشکلات بارز تمامی مدل های «پارس»، سرو صدای برخواسته از شل گیرهای نصب شده درون گلگیرهاست که با سفت کردن پیچ های مربوطه قابل رفع است.
یکی دیگر از مشکلات خودرو مورد آزمایش، تغییر فرم سپر است که ظاهرا کاملا محکم نصب نشده و به راحتی از تنظیم خارج می شود و از چراغ ها فاصله می گیرد. از این رو مالک ناچارا هر چند ماه یکبار سپر را رگلاژ می کند.
در شرایطی که اکثر خودروهای چینی با رینگ اسپرت عرضه می شوند، پارس سال هنوز با رینگ ساده و قالپاق تحویل مشتریان می شود اما این وضعیت در مورد مدل های lx و elx متفاوت است، چرا که برای این خودروها از رینگ اسپرت استفاده می شود.
طراحی داخلی پارس سال:
طراحی داشبورد جدید نسبت به مدل اولیه که بیش از حد ساده بود، به خوبی انجام شده و استفاده از متریال های طرح چوب احساس نسبتا خوبی را به سرنشینان منتقل می کند.
حتی سطح افقی صافی که فقدانش در مدل های قدیمی پارس، احساس می شد، در این طراحی تعبیه شده است.
بنابراین در مجموع می توان به این طرح جدید که اصطلاحا در بازار به نام، داشبورد سوناتایی معروف شده، نمره قبولی داد.
در نگاه اول، فرمانی خوش دست و ارگونومیک که دکمه های میان بر ضبط، بر روی آن قرار دارد و پشت آمپر هایی زیبا و ظریف و دسته دنده ای نسبتا زیبا، رانندگی لذت بخش را نوید می دهند، اما در پشت پرده، زاویه بد قرار گرفتن فرمان و نبود آپشن تنظیم ارتفاع فرمان و فاصله های زیاد دنده ها در گیربکس، این حس را در نطفه می کُشد
همانطور که در اجزاء بیرونی قطعات کیفیت مطلوبی ندارند ، در داخل خودرو هم شاهد شرایط مناسبی از نظر کیفی نیستیم.
کیفیت پایین پلاستیک های خشک استفاده شده در داشبورد باعث میشود بعد از مدتی شاهد سروصدا آزار دهنده در کابین باشیم.
در مقابل، به لطف مهندس خوب پژو، فضای عقب خودرو مطلوب و نسبتا راحت است، فضای صندوق عقب با حجم ۴۷۰ لیتر فضایی مناسب برای قرار دادن وسایل مورد نیاز یک خانواده ۵ نفره کفایت می کند.
از دیگر مشکلاتی قابل لمس، نفوذ قابل توجه صدای موتور ماشین به داخل کابین است که از عایق کاری نامناسب نشات می گیرد.
منبع : پژو پارس
مدتی می باشد که چینی ها در زمینه تولید و مونتاژ پیشرفت های زیادی را تجربه کرده اند و برخلاف چند سال گذشته که با شنیدن نام برندی چینی کیفیت ضعیف در ذهنم نقش می بست امروزه دیگر چینی ها هم وارد عرصه برندهای خوب و با کیفیت شده اند .
چیی ها به وسیله کمپانی «کرمان موتور» خودروهایشان را در ایران عرضه می کنند در واقع این کمپانی «کرمان موتور» می باشد که مسولیت عرضه این خودروها را برعهده دارد .
چینی ها ابتدا تنها مونتاژ کار خودروهای برندهای معروف و باکیفیت بودند و واقعا هم در این زمینه خیلی خوب عمل می کردند اما مدتی که گذشت به جای مونتاژ نمودن خود وارد عرصه تولید شدند و شروع به تولید نمودن خودروهای خوب و با کیفیتی کردند .
برندهای چینی مانند برند «MVM» و «جک» و«جیلی» و «لیفان»و… از جمله برندهایی می باشند که در کشور ما حضور دارند .
صنعت الکترونیک و مهم تر از همه، تولید اسمارت فون، یکی از موارد مهمی است که چینیها توانستند به سرعت بازار را قبضه کرده و پس از آن با تولید محصولاتی با کیفیت و البته خوش قیمت، کاربران را نیز مجاب به خرید محصولاتشان کنند. امروز کمپانیهایی چون هوآوی، شیائومی، میزو و … نمونه بارز این اتفاق هستند.
صنعت خودروی چین نیز مانند سایر تولیداتش، چند سالی است که به سرعت میتازد و با قیمتهای معقول و امکانات خوب و در سطح استانداردهای جهانی هر روز بر محبوبیت محصولاتش در سرتاسر جهان میافزاید.
کمپانی جک و در صدر آن خودروی J5 یکی از همین محصولات است. این خودرو یکی از محصول کمپانی جک است که بیش از نیم قرن سابقه تولید خودرو را با خود یدک میکشد. البته این شرکت خودرو سازی تا چند سال پیش فقط به تولید ماشینهای سنگین میپرداخت، اما چند وقتی است که با همکاری چند کمپانی بزرگ خودرو ساز از جمله میتسوبیشی ژاپن شروع به تولید خودروهای سدان و شاسی بلند نموده است.
خودروهای مختلفی توسط این خودرو ساز تولید و روانه بازار شدهاند که نام آشناترین آنها که در بازار ایران J5 است که با قیمت معقولش البته در قیاس با خودروهای داخلی، توانسته به سرعت تبدیل به یکی از محبوبترین خودروهای ما ایرانیان شود.
مقاله پیش رو، البته یک بررسی تخصصی از این خودرو نیست و با همکاری افرادی که هم اکنون از این خودرو استفاده میکنند، نگاشته شده است. طبیعی است که مطالب گفته شده کاملا قابل بررسی و نقد است. در این مطلب سعی داریم به دلایلی اشاره کنیم که شاید خرید Jac J5 را منطقی میسازد.
یکی از مهمترین المانهای انتخاب خودرو، برای هر فردی، در هر کجای دنیا، ظاهر بیرونی خودروست. حال در کشور ما و شرایط خاص تولید خودرو، انتخابهای زیادی پیش روی هموطنان نیست و با توجه به تولیدات محدود چند کمپانی داخلی، طبیعتا دست خریدار در این حوزه باز نیست. با ورود خودروهای چینی، این شرایط تغییر کرد و کمی انتخاب خودرو راحت تر شده است. با این مقدمه کوتاه به سراغ ظاهر جی ۵ میرویم که شاید تنها موردی باشد که نتوان از آن ایراد گرفت.
به گفته شرکت جک این خودرو طراحی شرکت معروف طراحی خودرو Pininfarina ایتالیاست که طرحهای مهمی از جمله دیزاین خودروی فراری را در کارنامه خود دارد. جک معتقد است که طراحی J5 یکی از بهترین طراحیهای این کمپانی طی ده سال فعالیت اخیرش محسوب میشود. البته باید قبول کرد که ظاهر این خودرو یکی از زیباترین نمونههای بازار است و به سختی میتوان از آن ایرادی را بیان کرد. پس بدون دغدغه از لحاظ ظاهر یکی از اولین انتخابهای هر کس میتواند باشد.
ما ایرانیان، اصولا به آپشنهای داخل خودرو عادت نداریم و گاه با قرار گرفتن یک دستگاه پخش با بهرهگیری از پورت usb بسیار ذوق میکنیم! البته واضح است که ما ایرانیان اصولا انسانهای کم توقعی هستیم!
اما جک جی ۵ دارای یک کابین بسیار بزرگ و البته راحت است. با صحبتی که با چند صاحب این خودرو داشتم و تجربه شخصی خود، متوجه شدم که حتی کسانی که بلند قد نیز هستند به راحتی میتوانند در این خودرو بنشینند و اصلا اذیت نخواهند شد. سرنشینان عقب به اندازه کافی جا برای لم دادن دارند، همچنین یک دریچه کولر (بخاری) برای آنها وجود دارد.
طراحی داخل نیز مانند بیرون آن، جایی برای بحث باقی نمیگذارد. تمامی دکمهها و کنترلها بهراحتی در اختیار راننده بوده و از کارایی خوبی نیز برخوردار است.
عملکرد سیستمهای تهویه و سیستم صوتی رضایت بخش است. در بخش فنی باید بگویم صدای داخل کابین بجز در مسیرهای پر دست انداز و خاکی بسیار کم احساس میشود. این خودرو به عنوان یک سدان از یک صندوق عقب بزرگ و جادار بهره برده است. اگر پیش از این خودروی هاچ بکی داشته باشید، آنگاه بیشتر تفاوت را حس خواهید کرد.
منبع : کرمان خودرو
در واقع طراحی و ساخت چراغ های جلوی خودروی «ام وی ام 110 S» به گونه ای می باشد که قادر است با حداقل مصرف بالاترین حد نور دهی را داشته باشد .
چراغ های جلوی خودروی «ام وی ام 110 S» ترکیبی از چراغ های نوربالا و نور پایین می باشد .
شکل و شمایل چراغ های جلوی خودروی «ام وی ام 110 S» حالت گردیه بزرگ را دارد . این گردیه بزرگ در کنار خطی که در قسمت بالایی پلاک کشیده شده است طرح خنده را بر چهره این خودرو پیاده کرده است .
ولی خیلی ها این چهره خندان را باعث دلزدگی خیلی زود از خودرو می دانند .
طراحی عقب در «ام وی ام ۱۱۰» جدید :
اولین موردی که مارا در دیدن تغیرات عقب یاری می دهد وجود چراغهای عقب جدید در این خودرو می باشد.چراغ های قدیمی گرد به چراغ های کشیده تبدیل شده اند.طرح نوار مشکی رنگ و سپر و چراغ مه شکن هنوز هم ما را با طرح لبخند خود آشنا می کنند.
طراحی کناریه ام وی ام ۱۱۰ جدید :
از بقل که به خودرو نگاه کنید متوجه فراموش کردن نوار ها پلاستکی مشکی رنگ در این خودرو می شوید و ابته سقفی شیب دار که همه این تعیرات بخوبی در بهبو د چهره این خوردو کمک کرده اند.
جلو پنجره مشبک :
ورود هوا از طریق جلو پنجره جلو که تقریبا نزدیک به عرض خودرو وسعت دارد در این خودرو سبب افزایش برخورد هوا با رادیات و خنک کاری حتی بدون استفاده از قن آن تا حد زیادی است .
این جلو پنجره از طرح لانه زنبوری پنجره مشبک بهره می برد.. ورودی هوا نسبت به قبل بزرگتر شده است و به قسمتهای پلاستیکی سیاه رنگ اطراف چراغهای مه شدن متصل گردیده تا طرح لبخند بزرگی را تشکیل دهد.
منبع : ام وی ام
در طراحی ظاهری خودروی «لیفان 620» نشانه هایی از خودروهای مدرن و جدید مشاهده می شود .
برخی از مواردی که در طراحی ظاهری خودروی «لیفان 620» سبب به روز شدن این خودرو می گردد شامل موارد زیر می باشد :
مجهز بودن خودرو به آینه های راهنما دار
داشتن چراغ های ال ای دی
مجهز بودن خودرو به دستگیره های خارجی کروم
حذف شدن ضربه گیرهای پلاستیکی روی درب ها
داشتن چرخ های با رینگ آلومینیومی
با مشاهده نمودن چراغ های عقب خودروی «لیفان 620» بیننده به یاد «بنز» های کلاس E و C نسل قبل خواهد افتاد .
چراغهای جلوی این خودرو به طور غیر قابل انکاری شبیه بعضی از مدلهای «BMW» هستند .
علاوه بر اینها نمای کلی خودرو نشان از شباهت بسیار زیاد آن به تویوتا کرولا نسل قدیم (2005) دارد.
به طوری که یک روز ماشینم را کنار یک تویوتا کرولا همرنگ آن پارک کرده بودم و با دوستم به سمت ماشین میرفتیم و دوستم که بارها سوار ماشین من شده بود، به اشتباه به سمت کرولا رفت و وقتیکه گفتم ماشین من آن یکی است، از شباهت بین دو ماشین حیرتزده شده بود!
علاوه بر این موارد، در داخل خودرو هم طراحی فرمان شبیه برخی از مدلهای مرسدس و داشبورد هم شبیه برخی از مدلهای نسبتاً قدیمی BMW است.
البته لازم به ذکر است که شباهتهای این ماشین به بنز و BMW و تویوتا فقط در همین موارد ظاهری است، نه بیشتر! اما برای قشر متوسط ایرانی که توانایی خرید مدلهای اصلی بنز و BMW و حتی تویوتا را ندارند، داشتن خودرویی که شباهتهایی به این نامهای بزرگ دارد هم گزینه بدی نیست.
خود شرکت لیفان هم ابایی از بیان شباهتهای خودروهایش با محصولات خودروسازان بزرگ دنیا ندارد.
البته نباید فراموش کنیم که کشور ما با سابقه بسیار بیشتر از چین در زمینه خودروسازی، حتی توانایی کپی کاری از روی محصولات بزرگ دنیا را ندارد و در تمام طول حیات خود همواره یک مونتاژکار صرف بوده است.
بهگونهای که روزی محصولات هیلمن انگلیسی (پیکان) و شورولت آمریکایی (در شمار بسیار محدود) را مونتاژ میکردیم و بعدها به مونتاژ پژو و رنو و نیسان و مزدا و سوزوکی و دوو و کیا و پروتون و … رو آوردیم و امروزه هم با قدرت در حال مونتاژ چینیهایی هستیم که برخی از آنها عمر کارخانهشان به اندازه عمر محصولات جدید خودروسازان ماست!
منبع : لیفان