دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

صندوق دار شدن خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو ۳۰۷

در ابتدا ما تنها خودروی «پژو ۲۰۶»هاچ بک را می توانستیم تهیه نماییم که البته این خودرو بسیار هم مورد  استقبال قرار گرفت و در بحث فروش به موفقیت رسید اما این خودرو بیشتر برای جوانان مناسب بود چرا که یک خودروی هاچ بک و کوچک بود اما کمپانی «ایران خودرو» بعد از مشاهده نمودن موفقیت این خودرو برآن شد تا نسخه سدان آن راهم تولید نماید تا علاوه بر قشر جوان خانواده ها هم به سوی این خودرو جذب شوند و از این رو بود که نسخه سدان یا همان صندوقدار «پژو ۲۰۶۶» نیز به تولید در آمد .

بدین ترتیب پروژهٔ صندوقدار کردن «۲۰۶» با سرمایهٔ «ایران‌خودرو» توسط مرکز طراحی «پژو» برای «ایران‌خودرو» آغاز شد.

سرانجام در سال ۲۰۰۶ نسخهٔ صندوقدار پژو ۲۰۶ معرفی شد درحالی‌که ایران‌خودرو قصد داشت آن‌را با نام پژو آریان به بازار عرضه کند اما این امر با مخالفت پژو روبرو شد و نهایتاً این خودرو با نام پژو ۲۰۶  SD در ایران عرضه شد. البته ۲۰۶ صندوقدار توسط ایران‌خودرو به کشورهایی چون ترکیه، روسیه و الجزایر صادر شد و سپس تولید آن در سال ۲۰۰۷ در آمریکای جنوبی هم آغاز شد.

پژو ۳۰۷ هم از این لحاظ سرنوشتی تقریباً مشابه ۲۰۶ دارد به‌گونه‌ای که پژو تصمیم گرفت برای بازارهای چین و آمریکای جنوبی نسخهٔ صندوقدار ۳۰۷ را تولید کند. بدین ترتیب در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ سدان ۳۰۷ توسط پژو معرفی گردیده و در چین و بازارهای آمریکای جنوبی عرضه شد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، تولید این خودرو همچنان با انجام چند فیس‌لیفت در چین ادامه دارد.

پژو ۲۰۶ یک هاچ‌بک کلاس B است که در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جایگزین پژو ۲۰۵ معرفی شد و سپس نسخه‌های کابریولت یا CC و استیشن یا SW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه ۲۰۶ را ادامه دادند. پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپ‌های فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام ۲۰۷، همچنان تولید می‌شد و حتی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به ۲۰۷ پیدا کرده بود با نام ۲۰۶ پلاس تا سال ۲۰۱۲ در اروپا تولید شد. این هاچ‌بک محبوب در سال ۱۳۸۰ توسط ایران‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت.

در سوی دیگر پژو ۳۰۷ نیز به‌عنوان نسل جدید ۳۰۶ در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. این خودرو، هاچ‌بکی در کلاس C است و مانند ۲۰۶ نمونه‌های استیشن و کابریولت آن‌هم ساخته شد. ۳۰۷ در طراحی کاملاً از ۲۰۶ الهام گرفته بود و شباهت بسیار زیادی به برادر کوچک‌ترش داشت. همچنین ۳۰۷ هم خودروی بسیار موفقی بود و حتی توانست عنوان خودروی سال ۲۰۰۲ اروپا را هم کسب کند. هرچند تولید این خودرو در سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده و مدل جدید ۳۰۸ جایگزین آن شد اما تولید ۳۰۷ همچنان در چین ادامه دارد آن‌هم درحالی‌که هم‌اکنون نسل دوم ۳۰۸ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

منبع : پژو 206

بررسی دو خودروی رنو تلیسمان و سوناتا ۲۰۱۶ در مقابل هم

یک خودروی جدید که به تازگی قدم به بازاهای خودروی کشورما گذاشته است اتومبیلی از کمپانی «رنو» خودروی «رنو تلیسمان» می باشد .

خودروی «رنو تلیسمان» خیلی مقتدرانه آماده رقابت کردن با خودروهای دیگر در رده خودش شده است به همین منظور در این مقاله مقایسه ای بین این خودرو و «هیوندای سوناتا LFF» صورت گرفته است .

بررسی خودروی «رنو تلیسمان» یا همان «تالیسمان» :

با مشاهده خودروی «رنو تلیسمان» به اصالت و پرستیژ و ماندگاری این خودرو پی می بریم . در واقع جدیدترین محصول کمپانی «رنو» در حال حاضر خودروی «رنو تلیسمان» می باشد .

«رنو تلیسمان» طراحی اش در اوج خلاقیت ، ظرافت و هماهنگی است .

همین موضوع باعث شده است تا مانند الماس در هر مکانی که قرار میگیرد با درخشش خود چشم های زیادی زا به سمت خود برگرداند .

این سطح از کیفیت و هماهنگی در طراحی رنو تالیسمان داخل کابین هم حفظ شده است . رنو تلیسمان طراحی داخلی اش فوق العاده زیباست ، رنو از بهترین متریال ممکن داخل تالیسمان استفاده کرده است ، سطح کیفیت ساخت و مونتاژ بسیار بالا میباشد و از نظر ابعاد هم جزء جادار ترین خودرو های کلاس خود میباشد .

در رنو تلیسمان فراتز از آنچه را که تصور کنید میتوانید بیابید . مهندسین رنو در تلیسمان یک سری از امکانات مانند نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) ، سامانه کمکی پارک خودکار و ترمز اضطراری فعال به کار برده اند که برای اولیت بار است در این کلاس و رنج قیمتی استفاده شده است .

این خوبی های بیش از حد رنو تلیسمان در بخش فنی هم ادامه دارد .  به نوعی تلیسمان را میتوان پر بازده ترین و کم استهلاک ترین خودروی کلاس خود بر شمرد . در سینه رنو تالیسمان یک پیشرانه ۴ سیلندر وجود دارد که ۱۶۱۸ سی سی حجمش است و توسط سیستم توربو شارژر تغذیه میگردد .

پیشرانه رنو تلیسمان قابلیت تولید ۲۰۰ اسب خبار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه را دارا میباشد .  رنو تالیسمان پر توان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۷٫۷ ثانیه زمان نیاز دارد و در سیکل ترکیبی هم تنها ۶٫۲ لیتر بنزین مصرف مینماید .

علاوه بر این پیشرانه پیشرفته گیربکس رنو تالیسمان هم فوق العاده عالی است و کاملا با موتور خودرو هماهنگ میباشد . این گیربکس به اختصار EDC نامیده میشود که ۷ سرعته است و از نوع دبل کلاچ میباشد . هم چنین شما در رنو تلیسمان امکان تعویض دنده از پشت فرمان را دارا میباشد . تعویض دنده هایی دقیق ، نرم ، سریع و بدون تاخیر از ویژگی های رنو تالیسمان میباشد .

رنو تلیسمان در بخش سواری برای شما تجربه متفاوت و لذت بخش را رقم میزند که بسیار دل نشین میباشد . نرمی و هندلینگ تالیمان عالی است ، فرمان پذیری اش دقیق میباشد و فرمان اطلاعات خوبی از سطح جاده را به دستان راننده منتقل میکند و از همه مهم تر ترمز های مطمئن و پر توانی است که به شما رضایت خاطر در رانندگی با هر سرعتی را میبخشد .

رنو تلیسمان که جدید ترین محصول رنو میباشد با ورود خود به بازار  توانست در ذهن مردم کمپانی رنو را به دو بخش قبل و بعد این کمپانی تقسیم کند . رنو تابیسمان در کلاس خودش و با توجه به قیمت مناسبش در کلاس خود تعریف جدیدی از واژه کیفیت را به ثبت رسانده است . رقبای مستقیم رنو تلیسمان کیا اپتیما JF و هیوندای سوناتا  LFF هستند که در میدان رقابت تلیسمان مقتدرانه هر دو خودرو را شکست داده  است .

هیوندای سوناتا LF

این نسل سوناتا از نظر طراحی پخته ترین و به نوعی لوکس ترین سوناتای ساخته شده به حساب میاید .هیوندای ، سوناتا LFF را بر اساس زبان طراحی جدیدش پیکر بندی کرده است و از این رو با جنسیس شباهت بسیاری دارد . سوناتا LF بر خلاف سوناتا YFF که جوان پسند تر بود هم اکنون به شکلی شده است که رنج های سنی متفاوتی را جذب خود مینماید .

المان های طراحی بدنه تا حدودی در داخل کابین هم رعایت شده است و به نوعی میتوان آن را لوکس حساب کرد . ارگونومی کابین سوناتا LF مطلوب است اما در بحث متریال با اینکه بهبود یافته است هنوز هم ضعف  هایی دارد و کمی توی ذوق میزند . فضاسازی و ابعاد سوناتا LF منطقی و حساب شده میباشد و در بحث امکانات رفاهی و ایمنی هم با اینکه در سطحی پایین تر از رنو تلیسمان قرار میگیرد اما مناسب ، کامل و قابل قبول است .

قلب تپنده هیوندای سوناتا LF 4 سیلندر میباشد . ۲۳۵۹ سی سی حجم دارد . این پیشرانه قابلیت تولید ۱۷۸اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور را دارا میباشد و با یک گیربکس ۶۶ سرعته اتوماتیک کوپل شده است . در موتور و گیربکس سوناتا LF یک لختی خاصی دیده میشود .  در واقع سوناتا LF اصلا میل به شتاب گیری ندارد . علاوه بر این نسبت به نسل قبل بازدهی اش کاهش پیدا کرده است چون مصرف سوخت بالاتری را نسبت به گذشته به ثبت میرساند .

در بحث سواری و سیستم تعلیق هم مهندسین هیوندای با وجود اصلاحاتی که انجام داده اند هنوز ضعف های زیادی دیده میشود . فرمان پذیری ضعیف ، سواری خشک و کوبنده ، فرمان کم دقت و لاستیک های فاق کوتاه و خشک از بارز ترین نکات سواری هیوندای سوناتا LF میباشد .

در کل سوناتا LF خودرویی است که در کلاس خود خودرویی نسبتا مناسب به شمار میرود و اصلاحات زیادی هم روی آن انجام شده است اما با همه ی این مسائل نقاط ضعف بسیاری دارد که حل نشده است و ارزش خریدش با توجه به این موضوع بسیار پایین آمده است .

منبع : سوناتا هیوندا 

خروج پژو ۴۰۵ و پراید شرط دارد!!

در حال حاضر برای حذف نمودن خودروهای قدیمی نگاه ها بر روی دو خودروی «پژو ۴۰۵» و «پراید» می باشد متاسفانه کاندیدای مناسبی از جهت خارج شدن از چرخه تولید کارخانه های داخلی کشورمان نمی باشند و تنها دلیل آن هم این می باشد که هنوز جانشینی برای آن ها پیدا نشده است و این خود یک معضل بسیار بزرگ است چرا حذف نمودن این گونه خودروها سبب عواقبی بد خواهد شد .
برای حذف کردن خودروهایی به مانند : «پژو ۴۰۵» و «پراید» که از طرفداری و مشتریان زیاد برخوردار می باشند بهتر است اول جانشینان مناسب در رنج قیمتی خودشان به میان آید و سپس حذف شوند .
به گزارش خبرنگار خودروکار، هم «پراید» و هم «پژو ۴۰۵»، هر دو جزو قدیمی ترین خودروهای تولید داخل  به شمار می روند که اتفاقا جزو سه محصول پر فروش کشور بوده و مشتریان زیادی دارند.
وجود این همه مشتری البته بیشتر به دلیل نبود رقیب و به نوعی انحصار موجود در بازار این خودروها است، چه آنکه اگر محصولات با کیفیت تری در کنار آنها و با قیمتی متناسب وجود داشت، این دو خودرو قدیمی تا این حد در جاده ها و خیابان های کشور به چشم نمی آمدند.
در این شرایط، خیلی ها معتقدند حالا که توافق هسته ای و برجام فرصت مذاکره با خودروسازان بزرگ دنیا را فراهم آورده، وقت خداحافظی با پراید و پژو۴۰۵۵ رسیده و باید جانشینانی مناسب برای آنها پیدا کرد.

اگرچه در قدیمی بودن و لزوم حذف و پراید و پژو ۴۰۵ (با توجه به سطح کیفی پایین آنها) تردیدی وجود ندارد، با این حال بهتر است ابتدا جانشینانی مناسب برای این دو محصول پیدا کرده و سپس راهی موزه شان کنیم.

تجربه پیکان که با خروج آن و محقق نشدن برنامه جایگزینی اش، خسارت سنگینی به ایران خودرو وارد کرد، به خوبی لزوم حذف با احتیاط پراید و پژو ۴۰۵ را یادآوری می کند. این دو خودرو جدای از اینکه بخشی بسیار بزرگ از بازار کشور را به خود اختصاص داده اند، برای خودروسازان و قطعه سازان نیز محصولاتی استراتژیک به شمار می روند. بنابراین اهمیت یافتن جایگزینی مناسب برای پراید و پژو ۴۰۵ پیش از حذف آنها، بسیار بالاست، زیرا در غیر این صورت، هم مشتریان متضرر خواهند شد و هم مجموعه صنعت خودرو و قطعه.

البته بدون شک پیدا کردن خودروهایی که در کنار کیفیت بهتر، قیمتی مناسب (نزدیک به قیمت فعلی پراید و پژو ۴۰۵ داشته باشند)، کار سختی است، اما به نظر می رسد مشتریان ایرانی حاضرند بابت خودرو با کیفیت تر از پراید و پژو ۴۰۵، تا حدی پول بیشتری خرج کنند.

در این شرایط اگر خودروسازان وقت و انرژی بیشتری برای یافتن محصولات جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ بگذارند، احتمال یافتن محصولاتی با کیفیت و در عین حال دارای قیمت نسبتا پایین، زیاد است و آنگاه می توان با خیالی راحت تر، این دو خودرو نوستالژیک ایرانی ها را راهی موزه کرد.
منبع : پژو 405

آنالیز جنسیس جی ۹۰

بررسی خودروی «جنسیس جی ۹۰» :

آن گونه که مشخص است خودروی «جنسیس جی ۹۰» قرار می باشد که جانشین خودروی «هیوندای سنتینیال» گردد .

بنابر گفته جناب بهنام اصغریان در دنده ۶ :

آن دسته از افراد که به دنبال تجربه ای نو می باشند و خواهانه آن هستند که یک اتومبیل با قیمتی مناسب اما همواره لوکس و بزرگ را سوار شوند در پی خودروی «جنسیس جی ۹۰» می روند .

 

«جنسیس» برای آن که جایگاه خوب و مناسبی را در میان سگمنت خودروهای لوکس پیدا کند برنامه ای را در نظر گرفته است در این برنامه ای که «جنسیس» برای خود ترتیب داده است مرحله نخستش رقابت کردن با برندهای لوکس درجه ۲ می باشد .

به عبارت دیگر، پرچمدار «جنسیس» یعنی «G90» خودروی گران قیمتی نخواهد بود.

قیمت این خودروی لوکس تا چند هفته دیگر اعلام خواهد شد، اما انتظار میرود قیمتی در حدود ۶۵ هزار دلار داشته باشد که با برند های لوکس سطح پایین تر مانند کادیلاک، آئودی، اینفینیتی، لینکلن و حتی مدل لوکس برند خواهر یعنی کیا K9000 رقابت خواهد کرد.

این پرچمدار کره ای برای افرادی که به دنبال خودرویی با تکنولوژی و امکاناتی در حد یک مرسدس بنز اما به قیمت یک کادیلاک هستند، مناسب به نظر میرسد.

جنسیس G90 به عنوان یک خودروی لوکس جدید، توجه همه را در خیابان ها جلب خواهد کرد. در حقیقت پس از تسلا که در سال ۲۰۰۴ در بازار آمریکا شروع به کار کرد، جنسیس اولین برند تازه وارد لوکس از آن زمان تاکنون محسوب می‌شود. البته سبک نام گذاری این خودرو در ابتدا کمی گیج کننده خواهد بود، چرا که هیوندای جنسیس که یک سدان بود برای مدت ۷ سال به فروش میرسید و اکنون نام “جنسیس” فقط مخصوص این برند لوکس کره ای شده است. تولید هیوندای جنسیس پس از عرضه مدل ۲۰۱۶ متوقف شد و اولین خودروی برند جنسیس که G80 نام دارد و یک سدان متوسط است به عنوان مدل ۲۰۱۷ جایگزین آن شد. G80 هم اکنون توسط نمایندگان فروش هر دو برند هیوندای و جنسیس به فروش میرسد و این خودرو ساز کره ای قصد دارد برای مدت حدودی ۵ سال این مدل را عرضه کند و پس از آن نسل بعدی جنسیس G80 بر اساس پلتفرم اختصاصی جنسیس طراحی و ساخته خواهد شد.

و اما جنسیس G90 در واقع جایگزین مدل بزرگتری از هیوندای با نام اکویس شده که همانند هیوندای جنسیس پس از عرضه مدل ۲۰۱۶ تولید آن متوقف شده است. جنسیس G90 بر مبنای پلتفرم جدید و اختصاصی جنسیس طراحی و ساخته شده و فقط توسط نمایندگان فروش برند جنسیس عرضه میشود. فروش این سدان لوکس اوایل ماه سپتامبر آغاز خواهد شد.

مدیران هیوندای عقیده دارند که این برند کره ای به همه ثابت کرده که توان تولید خودرو های رده بالا را دارد و به جایی رسیده که بتواند صاحب یک برند لوکس موفق در بازار شود. اما مدیر کل برند جنسیس، اروین رافائل، اینطور میگوید: “ما به خوبی میدانیم که این برند جدید باید بتواند رضایت مشتریان را جلب کند و باید خودرو هایی به بازار عرضه کنیم که نه فقط در ظاهر، بلکه در باطن نیز خوب باشند.”

جنسیس G90 با طول ۵.۲ متر خودروی بزرگی محسوب می‌شود و این سدان دیفرانسیل عقب، کاپوت کشیده و اورهنگ (فاصله مرکز چرخ جلو تا جلوی خودرو) کوچکی دارد. G90 از جلو پنجره بزرگی بهره میبرد که به نوعی علامت مشخصه برند جنسیس است و در کنار علامت بالدار جنسیس روی کاپوت، جلب توجه میکند.

چراغ های LED مخصوص روز (Day Light) در همه مدل ها به صورت استاندارد وجود دارد و چراغ های مدل ۸ سیلندر G90 تماما از نوع LED هستند. همچنین اگر به نمای عقب G90 نگاه کنید، دو خروجی اگزوز دیده می‌شود.

لاستیک های این سدان کره ای بطور استاندارد ۱۹ اینچ هستند و سیستم تعلیق G90 که در هر لحظه نسبت به شرایط مسیر تغییر میکند، سواری فوق‌العاده نرمی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد.

منبع : هیوندا

TIBA | تیبا

خودروی «تیبا» 18 ماه بعد از آنکه معرفی شد عرضه گردید .

علاوه برنوع معمولی خودروی «تیبا» نسخه هاچ بک آن هم چند وقت پیش به میان آمد و حتی شرکت «سایپا» از آمدن نسخه فیس لیفت آن هم خبر داده است .

شرکت «سایپا» خودروی «تیبا» را به عنوان نخستین خودروی تمام ملی به بازار معرفی نمود اما بعد از آنکه نام این خودرو را بیان داشت مشاهده نمودیم که این نام فرانسوی می باشد و همین موضوع هم ادعای مذکور را مقداری تحت شعاع قرار داد .

در نگاه اول نمی‌توان طرحش را زیبا، هماهنگ و یا چیزی مانند این‌ها نامید، اما می‌توان گفت چهره‌اش عامه‌پسند است.

نمایی ایتالیایی-ژاپنی دارد که کاملا رد پای ایتال دیزاین، پنین‌فارینا و سر طراح ژاپنی پروژه‌اش آقای هاراد را به نمایش می‌گذارد و اکنون که دیگر چهره‌ پراید پیر حوصله همه را سر برده و ریوی محافظه‌کار از خطوط  تولید نارنجی‌پوشان جاده مخصوص رخت سفر بسته، می‌تواند نقطه عطفی برای مصرف‌کنندگان خودروهای رده متوسط به پایین باشد.

محصولی از لانچیای ایتالیا با لوگوی سایپای ایرانی!

این اولین عبارتی است که در توصیف نمای جلوی تیبا به نظرمان می‌رسد. فرم سپر و جلو پنجره نیز گرچه نمی‌توان گفت مطلقا نازیبا یا چیزی مانند این کلمه هستند اما باید اعتراف کنیم می‌توانستند بهتر از این‌ها باشند و شاید اگر جلو پنجره تیبا کمی عریض‌تر و با کیفیت تر بود کمک شایانی در هرچه موجه‌تر جلوه دادن نمای جلوی این خودرو می‌کرد، اما به جرات می‌توان گفت همین فرم کنونی با درب موتوری زیبا و برآمدگی Uشکل آن در کنار لوگوی زیبا و بزرگ سایپا یک سر و گردن از رقبای چینی بالاتر است.

دو خط افقی به عنوان امضای آقای هاراد که از گلگیرها تا عقب تیبا امتداد می‌یابند و ستون‌هایی با فرم نرم و خمیده که در آن‌ها خبری از شکست‌های معمول نیست، به علاوه دستگیره‌ها و آینه های از مد افتاده که اگر با آینه‌های پایه‌دار همرنگ بدنه و دستگیره‌های آسان بازشوی کروم‌نما یا دست‌کم همرنگ بدنه تعویض شوند، نمودی دوچندان به این بخش خواهند داد؛ تنها مشخصه‌های قابل بیان در  نمای جانبی خودروست.

اما در نورسیده سایپا، یعنی گونه هاچ‌بک طرح تخم‌مرغی شکل خودرو تا حد بسیاری نظر بیننده را به خود جلب می‌کند، اگر چه باید اعتراف کرد کمی زمان لازم است تا این طرح مورد قبول عموم واقع شود. چراکه از نظر بسیاری تیبا 2 بیشتر یک تیبای سدان دم‌بریده است تا هاچ بکی زیبا و مستقل!

اما رینگ‌های جدید به‌کار گرفته شده بر روی گونه ها‌چ‌بک که ظاهرا از لوگوی این شرکت برای طراحی آن‌ها الگوبرداری شده است، فرم بصری تا حدودی اسپرت‌تر به نسبت گونه سدان به نمای جانبی تیبا 2 بخشیده است.

منبع : تیبا