دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

مقایسه تجهیزات ایمنی رنو ساندرو و تندر ۹۰

اگر به بررسی دو خودروی «رنو ساندرو» و « تندر ۹۰ » از بعد امکانات و تجهیزات ایمنی بپردازیم در می یابیم که این دو خودرو در شرایطی کاملا مشابه یکدیگر قدم به عرصه رقابت گذاشته اند .

«رنو ساندرو » و « تندر ۹۰ »  هر دو موفق گردیده اند که ۳ ستاره ایمنی را از اروپا اخذ نمایند .

بعد از بررسی خودروی « رنو ساندرو » اتوماتیک مشاهده می نماییم که این خودرو دارای کیسه هوا برای راننده و همچنین سرنشین جلویی می باشد .

برای سیستم کیسه هوایی که در خودروی «رنو ساندرو» تعبیه شده است یک سوییچ غیر فعال کردن نیز وجود دارد که درست در مقابل دستان شما خواهد بود .

سیستم ضد سرقت ایمولایزر رویش نصب کرده اند و کمربند ایمنی از نوع سه نقطه ای برای سرنشین های ردیف عقب وجود دارد. با این حال لازم است مراتب خجالت و شرمساری اش را به اطلاع تان برسانیم چون به عنوان خودروی اتومات ۵۰ میلیون تومانی هنوز باید سیستم تهویه مطبوع اش را به شکل دستی کنترل کنید. در عوض بالاخره چشم مان به کنترل سیستم صوتی در زیر فرمان روشن شده و آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن هستند. خبر خوب اینکه در مدل دنده اتومات، آینه ها، زه جانبی و دستگیره ها به رنگ بدنه عرضه می شوند.

حالا نزدیک تر بیایید تا به تندر ۹۰ اتومات خیره شویم. برای این خودرو دو عدد کیسه هوا در نظر گرفته اند. یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین جلو. همچنان باید برای سیستم تهویه مطبوع دستی اش غصه بخوریم. هر چند که آینه ها به شکل برقی کنترل می شوند و صندلی ها این امکان را به راننده می دهند تا با اندازه گودی کمرتان تنظیم شان کنید.

مشخصات فرمان و ترمز

ساندرو به فرمان دنده شانه ای به تقویت کننده هیدرولیکی مجهز است. سیستم تعلیق جلوی آن از نوع مستقل مک فرسون با بازوی جناقی انتخاب شده و در سیستم تعلیق عقب با مدل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ روبرو هستیم. ترمز جلو از نوع دیسکی تهویه شونده و ترمزهای عقب از نوع کاسه ای انتخاب شده اند.

مقایسه سرعت؛ خودروی چابک کدام است؟

شکل و قیافه هر دو خودرو داد می زند که نمی توانید با آنها در مسابقات رالی شرکت کنید. حداکثر سرعت تندر اتومات روی سایت تولید کننده ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. اگر پای تان را روی پدال گاز فشار دهید و ترمز دستی را بخوابانید، می توانید ظرف مدت ۱۱٫۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید.

ساندروی اتومات هم برای عاشقان سرعت گزینه ایده آلی نیست و بیشتر خودرویی برای راننده های با حوصله مناسب به نظر می رسد. با این تفاوت که چسباندن پدال گاز تا انتها، نهایتا سرعت را به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. پر کردن صفر تا صد این خودرو ۱۱٫۵ ثانیه زمان می برد.

منبع : پارس خودرو 

بررسی تخصصی خودروی سمند

نخستین اتومبیل ملی کشورما خودروی «سمند» می باشد .

در واقع خودروی «سمند»از سال 1381 بود که روانه بازارهایمان گشت .

خودروی «سمند» در همان زمانی که عرضه شد هم در مبحث طراحی اش و هم در مبحث فنی اش یک خودروی قدیمی به شمار می آمد اما این قدیمی بودنش به حدواندازه ای نبود که سبب گردد که این خودرو نتواند در بازار خودرو حرفی برای گفتن نداشته باشد .

اتومبیل «سمند» با خودروهایی نظیر:« آوانته» (هیوندای النترا) و« کیا سفیا» و«اسپکترا» مدل 20022 رقابت می کرد .

اما بر خلاف خودروهای دیگر که تقریبا هر ۲ یا ۳ سال یک بار تغییرچهره کاملی دارند، گذشت زمان هیچ تاثیرچشمگیر و شگرفی بر «سمند» نگذاشت و این محصول « ایران خودرو » مانند قالی ایرانی در گذر زمان بکر و دست نخورده بافی ماند و دست نخورده ماندن در دنیا خودرو چیزی جز سقوط بازار فروش با توجه به بازاری کاملا انحصاری که در ایران در اختیار دو خودرو ساز بزرگ داخلی قرار دارد چندان نکته قابل توجهی برای ایران خودرو نبود اما حضور روز افزون خودروهای به روز با چهره هایی که در هر  سال جذاب تر می شدند و نیز فعالیت این خودرو ساز در بازارهای بین المللی ایرانخودرو را بر این داشت تا چهره ای جدیدی از سمند طراحی کرده و روانه بازار کند. همانطور که در تاریخچه سمند ذکر شده است، خودروی سمند دارای چهره ای دوگانه است که قسمت جلو آن برگرفته از طراحی های آلمانی و قسمت عقب آن مربوط مربوط به جنوب شرق آسیا است. در اولین ارتقا چهره که برای سمند اتفاق افتاد، سعی طراحان ایران خودرو آن بود که تمامی فاکتورها به سمت طراحی های آلمانی و خودرو  های قدیمی تر بنز، بی ام و و فولکس واگن برود که حاصل چیزی نبود جزسمند سورن.

سمند به معنای اسب سفید یکی از اتومبیل‌های ساخت ایران خودرو است. این اتومبیل در سال ۱۳۸۱۱ توسط گروه صنعتی ایران خودرو و با همکاری آلمان و انگلستان ساخته شد. این خودرو به کشورهای روسیه، چین، ترکیه، آذربایجان و چند کشور عربی و مناطقی در آفریقا و آمریکای مرکزی شامل بولیوی و ونزوئلا و عراق صادر شده است.

سمند هم اکنون در مدلهای سمند معمولی، سمند EL، سمند SE، سمند ال‌ایکس با ۳ موتور EF7 بنزینی یا پایه گاز سوز و TU5 اتوماتیک یا دنده‌ای و XU7JPL3، سمند سورن، سورن ELX، سمند سریر با موتور XU7JPL44 و سمند سفارشی LXX موجود است. همچنین مدل‌های دیگری برای خانواده سمند طراحی شده‌اند ولی در حد یک طرح باقی‌ماندند. همچنین مدلی ارتقاء یافته با اسم دنا در سال ۱۳۹۳۳ به فروش گذاشته شده است.

طراحی موتور، بدنه و شاسی این خودرو توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شده و قالبهای اصلی آن ژاپنی می‌باشدو جیگ و فیکسچرهای آن وهمچنین طراحی خط تولیدش کار شرکت کره‌ای ووشین می‌باشد.

سمند که خودروی ملی نیز نامیده می‌شود بر اساس پلتفورم پژو 405 ساخته  شده‌است. طراحی بدنه خودرو در شرکت فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفته‌است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت. موتور این خودرو نیز ساخت پژو است که البته موتور ۱۷۰۰cccc دوگانه سوز نیز برای آن توسط ایران خودرو با همکاری آلمان با نام EF7 ساخته شده‌است. قالب‌های اصلی بدنه خودرو (قطعات بیرونی یا به اصطلاح قالب‌سازان آتر) ساخت شرکت میازو ژاپن می‌باشد. این خودرو در سال ۱۳۸۵ به روسیه صادر شد. همچنین این خودرو با نام سنتا اورو (به معنی اسب تندرو) در کشور ونزوئلا به فروش می‌رسد…

منبع : سمند

مقایسه هندلینگ هیوندای توسان و کیا اسپورتیج

در مواقع خرید یک اتومبیل یکی دیگر از مواردی که هر خریداری بدان توجه دارد موضوع هندلینگ آن می باشد .

برای همین مقایسه ای در این خصوص برای دو خودرو «کیا اسپورتیج» و «هیوندا توسان» تهیه شده است .

خودروی «کیا اسپورتیج» که در این مقایسه حاضر شده است مدل 2015 می باشد و تقریبا شش ماهی کار کرده است و در طرف مقابل خودروی «هیوندا توسان» حاضر است که برای سال 20144 بوده است و آن هم در حدود یک سال کار کرده است .

لذا تقریباً هر دو نو و شبیه صفر کیلومتر بودند مخصوصاً اینکه صاحبان هر دو خودرو از ماشین بازهای خوب و با اطلاع کامل بودند و به خودروی خود حسابی رسیده بودند.

کلید را از صاحبان خوب و خوش برخوردشان گرفتم و تک تک به همراه خودشان شروع به بررسی و تست هر کدام کردیم. موردی که پس از رانندگی و تست هر دو مشخص بود، این است که واقعاً توسان و اسپورتیج هر دو یک خودرو هستند و نه تنها از نظر پیشرانه برابرند، بلکه از نظر هندلینگ و فرمان پذیری تقریباً در یک سطح قرار دارند.

لذا سعی کردیم کمی با موشکافی بیشتری به بررسی هر کدام بپردازیم. همانطورکه گفتیم کیا اسپورتیج مورد تست از مدل 2015 بود و موضوعی که کاملاً عیان بود بهبود سیستم تعلیق آن نسبت به اولین سری این خودرو است. همانطورکه می دانید در سری های اول از اسپورتیج (مدل 2011) سیستم تعلیق آن واقعاً خشک بود اما کیا این مشکل را در سری جدید اسپورتیج رفع کرده و هم اکنون باید گفت که تعلیق هر دو خودرو از نظر نرمی بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

اما همانطورکه در قسمت فضای سرنشینان اشاره شد، روح اسپورتیج بیشتر شبیه به خودروهای اسپرت است و می توان گفت که کمی اسپورتیج از نظر هندلینگ برتری نسبت به توسان دارد و خودرو بیشتر در کنترل و دستان شماست. لذا هر قدر در قسمت دید و فضای داخلی توسان نسبت به اسپورتیج برتری داشت اما در قسمت هندلینگ برتری در دستان اسپورتیج است.
یک موضوع دیگری که در این قسمت شاهد آن بودیم عکس العمل سریعتر گیربکس و پدال گاز اسپورتیج نسبت به توسان بود. ممکن است که بگویید این مقایسه با توجه به کارکرد بیشتر توسان به مدت 6 ماه کمی ناعادلانه است اما در هر صورت 6 ماه اختلاف کارکرد نباید آنچنان اختلاف بوجود آورد و در این زمینه نیز اسپورتیج خودرویی سرحال تر نسبت به توسان است و نوعی تنبلی در محصول هیوندایی دیده می شود.
برای اینکه این رقابت جذاب تر شود و همچنین حد این تنبلی مشخص شود، یک درگ نیز برگزار کردیم که مشخص شود برتری عکس العمل گیربکس و پیشرانه چقدر است. برای اینکه درگ کمی بهتر برگزار شود هر دو خودرو سعی کردند در شروع با لانچ حرکت کنند.

منبع : کیاموتورز 

در روز چند پراید وارد خیابان ها شده است؟

در روز تعداد ۷۳۱ دستگاه خودرو «پراید» از اول سال جاری تا آبان ماه در کشورمان به تولید رسیده است .

بنابر گزارش ارائه شده توسط خبرگزاری تسنیم :

در میان خودروهای تولید شده داخلی اتومبیل «پراید» پرتیراژترین خودرو می باشد . «پراید» دیگر در حال طی کردن سال های آخر تولیدش می باشد .

قبل از آنکه خودروی «پراید» روی کار بیاید اتومبیل « پیکان » عنوان پرتیراژترین خودرو در میان خودروهای تولید داخل  از آن خود ساخته بود .

مسائلی که سبب گردید تا انتقاداتی بر خودروی «پیکان» گرفته شود شامل حضور این خودرو به مدت طولانی در چرخه خودروسازی کشورمان و همچنین وجود اشکالاتی در ظاهر و مباحث فنی این خودرو بوده است .

بررسی ها نشان می دهد «پراید» از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه هر روز ۷۳۱ دستگاه از خط تولید خودروسازی در ایران خارج شده است، تا این عنوان برای ارزان ترین خودروی تولیدی در یاران حفظ شود .

 

بر اساس این گزارش با خروج پیکان از خط تولید و سپرده شدن ان به موزه ، پراید، خودروی ارزان قیمتی که تکنولوزی تولید آن نه از یک کشور اروپایی، که از کشور آسیایی کره جنوبی خریداری شده بود، جان گرفت و عنوان پرتیرازترین خودروی تولیدی در ایران را از ان خود کرد .

بررسی ها نشان می دهد پراید نیز آخرین روزهای حضور خود در خط تولید را پشت سر می گذارد و مدیران شرکت خودروسازی سایپا پیش از این تاکید کرده اند که  زمان خداحافظی با این خودرو فرا رسیده و خودروهایی تازه جایگزین این خودروی تولیدی قدیمی می شود.

در شرایط کنونی بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی پراید را نماد عقب ماندگی صنعت خودرو می دانند چرا که معتقدند قیمت این خودرو همخوانی با کیفیت آن ندارد .

پراید اتفاقا پیش از این روی بازارهای جهانی را دیده و در شرایط کنونی نیز بازار عراق پذیرای این خودروی ساخت ایران است . سوریه پیش از درگیری با داعش از ایران پراید می خرید اما پس از بحران داخلی این کشور ، شرایط تغییراتی را تجربه کرد .

پراید نیز همانند پیکان ، مفاهیمی را در عرصه سیاست و اجتماع ایران شکل دارد و زمینه ساز شوخی های کلامی کاربران در فضای مجازی شده است .

پیش از این سال ۱۳۹۴ را سال پایانی تولید پراید در ایران اعلام کرده بودند اما به نظر می رسد تا زمان ورود خودروهای جدید ، یعنی تا دو سال دیگر پراید همچنان در خط تولید ایران بماند .

بررسی های آماری نشان می دهد تولید خودروی سواری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی در حدود ۲۷ درصد را داشته است .

منبع : پراید

بررسی سواری پژو ۴۰۷

بعد از بررسی هایی که در خصوص چگونگی سواری و فرمان پذیری خودروی «پژو ۴۰۷» صورت گرفته است مشخص می گردد که در این باره این خودرو در برابر رقیب های ژاپنی و کره ای اش برتر می باشد .

خودروی « پژو ۴۰۷ » سواری و همچنین هندلینگ خیلی خوب و عالی دارد .

هر راننده ای که پشت فرمان خودروی «پژو ۴۰۷» قرار می گیرد و شروع به رانندگی کردن می کند حتی در سرعت های بالا هم باز احساس کنترل کامل بر خودرو را در خودرو را حس می کند و همچنین این جرات را در خود می یابد که با«پژو ۴۰۷» قادر است مانورهای سنگینی هم بروز دهد  .

سیستم ESP عالی «پژو ۴۰۷» نیز تا حدی منطقی اجازه کارهای خطرناک را به اتومبیل میدهد ولی به محض جدی شدن خطر در چند ثانیه این سیستم با کنترل مجزای ترمزها اتومبیل را به مسیر بازمیگرداند.

ترمزهای ABS اتومبیل دارای سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز و نیروی کمکی اضطراری ترمز نیز هستند. تمامی سیستم ترمز با جدیدترین نسخه کنترلر بوش آلمان مدیریت میشود. خوشبختانه خبرنگاران آزادی کامل در نحوه رانندگی داشتند. همین مسأله باعث شد تا بتوانیم قابلیت های حرکتی اتومبیل را حتی در سرعت ۱۹۰ و ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بیازماییم. در طی مسیر شخصأ چند بار به دلیل عدم شناخت جاده کنترل اتومبیل را از دست دادم که سیستم تعلیق عالی و ESP خطاهای من را اصلاح کردند.

البته رانندگان دیگر چندان خوش شانس نبودند زیرا یکی از دوستان در یک مسیر روستایی با بلوک های چیده شده کنار مسیر تصادف کرده و دوست دیگری با سرعت بسیار زیاد وارد دور برگردان شده و در انتهای پیچ با جدول برخورد کرد. در هر دو مورد تصادف بعد از معاینه اتومبیل ها و صحبت با راننده متوجه شدیم که دلیل تصادف فقط سرعت بسیار زیاد و نداشتن شناخت از مسیر بوده است و ۴۰۷ به هیچ عنوان کوتاهی نکرده بود. سواری و فرمان پذیری عالی بی دلیل نیستند زیرا در ۴۰۷ ده ها مورد نوآوری مشاهده میشود. برای مثال به دلیل استفاده فوق العاده زیاد از آلومینیوم در اجزای تعلیق و بدنه، وزن اتومبیل فقط ۱۴۰۰ کیلوگرم است. برای مقایسه خوب است بدانید پژو پارس حدود ۱۳۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد! توزیع وزن به نسبت ۶۲ به ۳۸۸ روی اکسل جلو و عقب است.

فرمان دارای ضریب متغییر به نسبت سرعت، زاویه فرمان و دمای روغن است. سیستم تعلیق در جلو دارای بازوهای جناقی دوبل، فنرهای لول و ضربگیر های هیدرولیکی بوده و در عقب اتصالات چندگانه با فنرها و ضربگیر های مشابه جلو مشاهده میشود.

موتور و گیربکس: 
اساس موتور ۴۰۷ با زانتیا مشترک بوده ولی در مواردی بهیته سازی شده تا آلایندگی آن بسیار کاهش یافته و نحوه ارسال قدرت اندکی بهبود یابد. این موتور چهار سیلندر دارای ۱۹۹۷ سی سی حجم بوده و به صورت عرضی در بدنه جای گرفته است. حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ و حداکثر گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه به چرخ های جلو میرسند. موتور دارای بلوک آلومینیومی و سر سیلندر آلیاژ سبک با ۱۶ سوپاپ است. گیربکس در مدل دستی دارای ۵ دنده جلو و در مدل اتوماتیک دارای ۴ دنده در جلو است. متأسفانه موتور در مدلهای وارداتی به ایران اندکی ضعیف بوده و انتظار بیشتری از آن میرود. موتورهای ۶ سیلندر قوی تر با اختلاف قیمت اندک در ۴۰۷ هایی که در اروپا فروخته میشوند وجود دارند ولی به هرحال خریدار ایرانی مجبور است نمونه ۴ سیلندر را فقط با قدرت انتخاب بین دنده ای و اتوماتیک انتخاب نماید.
این موتور در آغاز به حرکت ضعیف بوده و با عبور دور موتور از حدود ۴۰۰۰ با کشش کافی مواجه هستیم. این اتفاق در شتاب گیری ناگهانی در دنده ۲ نیز وجود دارد و گویی پدال گاز واکنش چندانی به فشار پای راست نشان نمیدهد. برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون در بهترین حالت با نمونه ای دنده ای به ۹ ثانیه و در نمونه اتوماتیک به ۱۰٫۵ ثانیه زمان نیاز است. جالب است بدانید زانتیا، مزدا ۳،نیسان ماکسیما، هیوندای آزرا، کیا اپیروس و اکثر اتومبیلهایی که بین ۲۵ تا  ۵۲  میلیون تومان قیمت دارند دارای شتاب های بهتر هستند.

در اتوبان ها و جاده ها شتاب گیری فقط با معکوس های ناگهانی قابل انجام است و قدرت مانور راننده به دور موتور ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ محدود شده است. در نمونه های اتوماتیک خوشبختانه قابلیت تعویض دستی وجود دارد و با گیربکس دنده ای میتوان تعویض های سریع و دقیقی را تجربه کرد.
مصرف سوخت پایین ۴۰۷ که توجیه مدیریت ایران خودرو  برای انتخاب مدل  ۴ سیلندر است در شهر بین ۱۱ تا ۱۲ لیتر و در اتوبان ۶ تا ۶٫۵۵ لیتر اندازه گیری شده است. در مجموع میتوان مصرف سوخت را به صورت میانگین در سیکل ترکیبی ۸٫۳ لیتر دانست.
در نهایت باید گفت که تنها نکته قوت موتور ۴۰۷ این است که استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اخذ کرده و مصرف ۸٫۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را داراست. نکته ای که مسئولان از آن غافل هستند این است که مصرف سوخت در اتومبیلی که بیش از ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد چندان فاکتور تعیین کننده ای نیست و کسی که توانایی پرداخت ۵۰ میلیون تومان را دارد اهمیت چندانی به این که هفته ای ۴۰ لیتر بنزین میزند یا ۶۰ لیتر، نمیدهد! به نظر شما کسی که ۵۱ یا ۵۴ میلیون تومان بابت ۴۰۷ میپردازد به کدام مورد اهمیت بیشتری میدهد. هفته ای ۸ هزار تومان بیشتر بابت بنزین یا قابلیت های دینامیک و لذت رانندگی؟ قطعأ ایران خودرو  میتوانست نمونه  ۶ سیلندر فول ۴۰۷ را با قیمتی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان وارد بازار کند و علاوه بر فروش بیشتر، لذت رانندگی بیشتری به طرفداران پژو بدهد.

منبع : پژو