دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

خودروی محبوب : پژو ۲۰۶

برای تولید و طراحی نمودن خودروی «پژو ۲۰۶» از به روزترین دستاوردهای مهندسی  استفاده شده است .

طراحی و تولید خودروی «پژو ۲۰۶» به خوبی با استاندارد های روز دنیا تطبیق دارد .

در کشور فرانسه خودروی «پژو ۲۰۶» را در مدل های گوناگون دیزلی و بنزینی به  تولید رسانده اند .

برخی از ویژگی های مثبت و خوب خودروی «پژو ۲۰۶» عبارتند از : توانایی ها و  قابلیت های دینامیکی خوب و داشتن شتاب بالا و

پایین بودن مصرف بنزین و سازگار بودن خودرو با محیط زیست .

مدل HDI بنزینی آن در شرکت «ایران خودرو» تولید شد و با تکامل آن در تیپهای مختلف به بازار ارائه شد.

در سالهای نخست دهه ۱۹۹۰، شرکت پژو فرانسه برای جایگزینی خودروی محبوب خود ۲۰۵ خودروی کوچک و نیرومندی را به نام پژو ۲۰۶ به بازار معرفی کرد تا بتواند بازار فروش مدلهای ارزان تر را به دست آورد و بعد از آن تولید ۲۰۷ نیز در سال ۲۰۰۶ آغاز شد.

شرکت ایران خودرو در ابتدا تولید خودروی ۲۰۵ را آغاز کرد، ولی با محبوبیت خودروی ۲۰۶ تولید آن را متوقف و در سه ماهه دوم سال ۱۳۸۰، محصول ۲۰۶۶ را جایگزین کرد.
با تغییرات مختلف در تجهیزات این اتومبیل در زمستان سال ۱۳۸۴ پژو ۲۰۶ صندوقدار از نیز وارد بازار شد که به عنوان یک خودرو نقش خوبی را برای خانواده های پر جمعیت ایفا کرد. در حال حاضر ۲۹ تیپ از مدل ۲۰۶ هاچ بک و صندوقدار در شرکت ایران خودرو تولید می شود که ۱۵ تیپ آن به بازار داخلی و ۱۴۴ تیپ آن به بازار خارجی عرضه می شود.
تیپ بندی یک محصول با توجه به تغییرات در آپشن های آن صورت می گیرد که قدرت خرید و انتخاب محصول را آسان می کند.
تنها وزن فریم بدنه این خودرو ۲۷۲ کیلوگرم است که ۳۵۰۰ نقطه جوش در بدنه آن به کار رفته است که در نهایت وزن این خودرو به ۱۰۲۵ کیلوگرم می رسد.
بدنه ۲۰۶ از بخشهای تقویت شده با محدودیتهای تغییر شکل یافته تشکیل شده که در تصادفات باعث کاهش ضربات وارد به سرنشینان می شود.
استاندارد تصادف در این خودرو در ضربه مستقیم با سرعت حداکثر ۵۶ کیلومتر در ساعت، ۴۰ درصد تغییر فریم است. در این حالت موتور خودرو که به صورت عرضی قرار دارد به جای حرکت خطی با چرخش زاویه ای و پیچیدن شاسی، بخشی از تتنش را در شاشی جذب می کند و به سمت پایین حرکت می کند تا به داخل کابین حمله نکند که این از ویژگیهای مهم این خودرو در تصادفات به شمار می رود.
در ضربات بغل با سرعت حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت ۳۰ سانتیمتر تغییر فریم پیش بینی شده است. همچنین سپرهای آن از جنس پلی پروپلین بوده که در پشت آن ضربه گیرهای اسفنجی قرار دارد. رانندگی با این خودرو راحت است. راننده دید خوبی به اطراف داشته و به سطح جاده مسلط است. درب پوش موتور در شعاع دید راننده نیست که علاوه بر دید بهتر به عنوان خودروی مینی، هدایت خودرو در ترافیک نیز آسان می شود، ولی با این حال این دسته از اتومبیل ها فرم رانندگی خود را دارند. از نظر بنده دیدن جاده بدون در نظر گرفتن دماغه خودرو برای کنترل یا تطبیق خودرو با جاده کمی خسته کننده است. خفگی اتاق این خودرو و احساس فشردگی در آن کمی کسل کننده بوده که رابطه مستقیم با حجم و اندام نفرات سرنشین دارد. به همین علت اکثر رانندگان این خودرو افراد جوان و خانواده های کم جمعیت یا به قولی اسپرت هستند.

منبع : پژو 206 

یک نتیجه گیری از مقایسه سوناتا ۲۰۱۶ و اپتیما ۲۰۱۶

بعد از بررسی هایی که در خصوص دو خودروی «هیوندا سوناتا» ۲۰۱۶ و «کیا اپتیما» ۲۰۱۶۶ صورت گرفته است مشخص گردیده است که این دو خودرو به طور کامل به یکدیگر شباهت دارند .

برخی از وجه اشتراک هایی که «هیوندا سوناتا» ۲۰۱۶ و «کیا اپتیما» ۲۰۱۶ با  یکدیگر دارند عبارتند از :

داشتن قابلیت ها و توانایی های  یکسان

برخورداری از ویژگی های فنی مشابه

داشتن پلتفرم برابر

نهایتا برخورداری از تجربه رانندگی و سواری شبیه به هم

یک موضوع دیگر هم که در اینجا حائز اهمیت می باشد این است که هر دو خودروی «هیونداسوناتا» ۲۰۱۶ و «کیا اپتیما» ۲۰۱۶۶ دارای قیمت هایی نزدیک به هم می  باشند .

خودرو«کیا اپتیما» با قیمت ۲۲٫۶۶۵ دلار و «هیوندا سوناتا» با قیمت ۲۲٫۵۸۵ دلار  عرضه می شود.

با این وجود، تنها تفاوتی که میان این دو خودرو وجود دارد، نمای ظاهری آنهاست؛ حال با شماست تصمیم بگیرید که از چه ظاهری بیشتر لذت می برید و یا اینکه چه برندی مورد پسند شماست.

ویژگی های فنی

مولفه های فنی این دو خودرو نیز به هم شباهت دارد، علاوه بر اینکه پیشرانه ی آنها نیز تقریبا با هم یکسان است. به ویژه مدل استاندارد این دو خودرو که از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۴ لیتر و قدرت ۱۸۵ اسب بخار برخوردار شده است. مدل میان رده ی سازگار با محیط زیست نیز از موتور ۴ سیلندر توربوشارژر با حجم ۱٫۶ لیتر و قدرت ۱۷۸ اسب بخار بهره می برد. مدل رده بالاتر۲٫۰T نیز با موتور توربوشارژ ۴۴ سیلندر ۲٫۰ لیتر و قدرت ۲۴۵۵۵ اسب بخار عرضه می شود.

تنها تفاوت آنها مربوط به پیشرانه ی هیبریدی است: مدل هیبریدی سوناتا از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۰ لیتر و قدرت ۱۹۳ اسب بخار برخوردار شده که مصرف آن در خیابان های شهری به ۴۰ مایل (۶۴٫۳ کیلومتر) در هر گالن می رسد؛ در حالیکه مصرف آن در بزرگراه ها، ۴۴ مایل (۷۰٫۸ کیلومتر) در هر گالن اعلام شده است. این موتور هنوز در بین مدل های اپتیما عرضه نشده است. شرکت کیا اعلام کرده است که اپتیما با پیشرانه ی هیبریدی، تا اواخر امسال به فروش خواهد رسید.

قابلیت ها و تکنولوژی

شباهت در زمینه ی مولفه های فنی باعث شده که این دو خودرو از تجهیزات یکسانی نیز برخوردار شوند. در حقیقت به سختی می توان قابلیتی را پیدا کرد که تنها در یکی از این دو خودرو تعبیه شده باشد؛ البته به جز مدل هیبریدی در سوناتا.

این خبر برای کسانی که به گجت های گوناگون نیاز دارند، خوشایند خواهد بود؛ چرا که دو خودروی کیا اپتیما وهیوندا سوناتا هر دو در کلاس خودروهای سدان متوسط، از  جدیدترین تکنولوژی های روز برخوردار شده اند. هر دو مدل از سیستم کنترل کروز تطبیقی، صندلی های مجهز به تهویه (در مدل های سفارشی) غربیلک فرمان مجهز به گرم کننده، سیستم ترمز اتوماتیک قبل از برخورد، سیستم هشدار خروج از لاین و غیره بهره می برند. تنها تفاوت اساسی در این بخش، مربوط به سیستم اطلاعات سرگرمی آنهاست. هیوندا سوناتا از تکنولوژی هیوندا Blue Link و کیا اپتیما از کیاUVO بهره می برند که از عملکرد مشابهی برخوردار هستند.

منبع : سوناتا هیوندا

تجربه رانندگی با پژو ۴۰۵ SLX

در مدل ۱٫۶ لیتری تی یو فایو خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» از موتوری بهره گرفته شده است که برای خودروی «پژو ۲۰۶۶» بوده است لذا مشخص است که این موتور برای خودروی سنگینی چون « پژو۴۰۵۵» مقداری ضعیف می باشد .

در نسخه ۱٫۸ لیتری خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» شاهد بهتر عملکردن آن در مقایسه با نسخه ۱٫۶۶ لیتری در جاده های کوهستانی و پرشیب خواهیم بود .

عملکرد بهتر خودروی «پژو ۴۰۵ اس ال ایکس » در نسخه ۱٫۸ لیتری به دلیل   ضرایب بهتر گیرباکس و گشتاور بیشتر تولید پیشرانه می باشد .

در واقع در راستای کاستن از مصرف سوخت، ضرایب گیرباکس مدل ۱٫۶ لیتری «۴۰۵ SLX » به خصوص در دنده های ۵ و ۴ بیش از حد سبک در نظر گرفته شده اند که در شهر های مرتفع (به دلیل کاهش غلظلت هوا و کاهش قدرت موتور) و مسیر های کوهستانی مشکل ساز می شود.

بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو مدل را دارید می توان اینطور نتیجه گیری کرد که مدل TU5 یا ۱٫۶ لیتری SLX به سبب تکنولوژی جدید تر پیشرانه در رانندگی درون شهری، مصرف سوخت کمتری را ارائه می دهد و برای رانندگی در مسیرهای کفی و اتوبانی نیز نسبتا قابل قبول ظاهر می شود.

اما اگر زیاد به مسافرت خانوادگی می روید و در مسیرهای کوهستانی تردد دارید، مدل ۱٫۸ لیتری عملکرد مناسب تری را ارائه می دهد، هرچند متاسفانه مشکل سوختن واشر سرسیلندر و عواقب ناشی از آن در مدل های XU7 (1.8 لیتری) بیشتر از نمونه کوچکتر دیده می شود.

پژو ۴۰۵ SLX این روزها تنها با پیشرانه ۱٫۵ لیتری TU5 (مشترک با ۲۰۶ تیپ پنج، سمند و پارس LX) با قدرت حدودی ۱۰۶۶ اسب بخار روانه بازار می شود، اما در روزهای نخست تولید (۱۳۸۹) چند سری از این مدل با موتور قدیمی تر خانواده  ۴۰۵ (XU7) تحویل خریداران می شدند که خودرو مورد آزمایش نیز یکی از آن هاست.

حالا به سراغ خودرو کارکرده مورد آزمایش می رویم. پس از استارت زدن، صدای پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۸ لیتری آن به گوش می رسد که می تواند پس از صدای پیکان و پراید، خاطره انگیز ترین صدای پیشرانه برای اکثر ایرانیان باشد.

کلاچ آن هماهنگی خوبی با دریچه گاز دارد و شتاب گیری بدون تاخیر آغاز می شود. قبل از این که به هماهنگ کردن قدرت ۹۷ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور موتور با کلاچ عادت کنید ممکن است چند باری در شروع حرکت خاموش کنید.

البته برای به کارگیری بهتر آن، می توانید پارک دنده عقب در پارکینگ و تنها با رها سازی نصفه کلاچ را امتحان کنید که حتی بدون گاز دادن از شیب نیز به راحتی بالا می رود!

بعد از عادت کردن به این وضعیت دیگر مشکلی برای شتابگیری نخواهید داشت. در شروع حرکت پژو به دلیل پوشیدن کفش های جدید و پهن تر به مقدرا بسیار کمی هرزگردی دارد و به سرعت تعویض دنده را طلب می کند.

بالاخره در دنده ۳ سرعت به صد کیلومتر در ساعت می رسد، ولی انتظار بی جا از آن نداشته باشید. در همان حال محکم ترمز را فشار می دهم تا هم زمان عملکرد ترمز های دیسکی جلو و کاسه ای عقب را بسنجم.

در ترمزگیری های شدید پژو بسیار نرم عمل می کند و در مسیری صاف باقی می ماند، اما یکی از ضعف های ترمز در دست انداز ها و سرعت گیر ها مشخص می شود. اگر کاملا به عملکرد ونحوه عکس العمل آن مسلط نباشید، تجربه حداقل یک برخورد کوچک سپر به سپر را با خودروی جلویی در کارنامتان ثبت خواهید.

در واقع ترمز در مواجه با ناهمواری ها عملکردی متفاوت را در مقایسه با سطح صاف و مسیر هموار از خود به نمایش می گذارد و از آنجا که تعداد دست اندازها و چاله های خیابان های ایران نیز به هیچ عنوان کم نیست باید انتظار نگرفتن ترمز در رانندگی روزمره را داشته باشید و فاصله بسیار مطمئنی را با خودروهای دیگر حفظ کنید.

شتاب گیری  صفر تا صد پژو ۴۰۵ در زمانی در حدود ۱۳٫۵ ثانیه انجام می شود و در عرض ۴ ثانیه سرعت خودرو با استفاده از تمام قوای ترمزی دوباره به صفر خواهد رسید.

از مبحث سرعت و شتاب که بگذریم باید به پایداری آن هم بپردازیم. ۴۰۵ در صورتی که به تنهایی وظیفه جا به جایی راننده را برعهده داشته باشد، در پیچ های تند و پی در پی کمی تنبلی از خود نشان می دهد.

در ارتفاع عادی و کارخانه ای خودرو ( که دسته کمی از از خودروهای کراس اوور ندارد)، متوجه پهلو انداختن و حرکت گهواره ای بدنه در پیچ ها به چپ و راست می شوید.

در واقع اگر صندلی آن برجستگی کوچک در پهلو ها را نداشت، احتمالا در هر پیچ جایتان با صندلی کناری عوض می شد. اما با کمی تغییر ارتفاع در جهت مخالف تفکرات کارخانه ای، اوضاع بسیار بهتر خواهد شد.

این را به منزله تشویق ما به کف خواب کردن خودرو ندانید، بلکه منظور ما حداکثر سه سانتی متر کاهش ارتفاع است که آن نیز در پایداری و حفظ جان شما در جاده های کوهستانی کمک شایانی خواهد دارد

به هرحال پس از کاهش ارتفاع، پایداری این خودرو در پیچ ها قابل قبول است و گاهی اوقات بیش از حدی که انتظار دارید به کمک شما خواهد آمد و فرمان حس واقعی چرخ ها را به شما منتقل می کند.

منبع : پژو 405

بررسی قیمت خودروی جنسیس G90

قیمت خودروی «جنسیس G90 » مدل ۲۰۱۷ که یک خودروی لوکس از آخرین مدل برند «جنسیس» می باشد معادل ۶۹٫۰۵۰ دلار اعلام گشته است .

این قیمت اعلام شده برای «جنسیس» در واقع افزایش قیمتی معادل ۹۵۰ دلار را نشان می دهد .

بنابر گزارشی که اقتصاد نیوز ارائه کرده است :

در حقیقت این  قیمت پایه «جنسیس» می باشد که معادل ۶۹٫۰۵۰ دلار می باشد و مشخصات آن عبارتند از :

موتورV8 3.3 لیتری

گیربکس اتومات ۸ دنده

دیفرانسیل عقب ۳٫۳T

حال اگر کسی خواهان «جنسیس جی ۹۰» در مدل چهار چرخ متحرک  ۳٫۳T باشد باید مبلغی معادل ۷۱۵۵۰ را برای این خودرو پرداخت نماید .

پیشرانه مذکور ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۶ فوت پوند گشتاور تولید می‌کند. مصرف سوخت آن نیز به ترتیب برای شهر، جاده و ترکیبی ۱۳٫۸ ، ۹٫۸ و ۱۱٫۷ لیتر در صد کیلومتر می‌باشد.

رینگ های ۱۹ اینچی آلیاژی، چراغ های هالوژن، تودوزی چرم، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۲۲ حالت و صندلی کمک راننده در ۱۶ حالت، صندلی های مجهز به تهویه مطبوع و گرمکن جلو، صندلی های مجهز به گرمکن عقب، سیستم ارتباطی سرگرمی با صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی و سیستم صوتی مارک لکسیون با ۱۷ بلندگو از جمله تجهیزات این مدل از جنسیس G90 هستند.

کلیه مدل های جنسیس G90 به سیستم های ایمنی مانند ترمز خودکار اضطراری با قابلیت شناسایی عابرپیاده، تشخیص هوشیاری راننده و هشدار صوتی در صورت عدم هوشیاری، شناسایی نقاط کور با قابلیت بررسی ترافیک عقب، سیستم حرکت بین خطوط و هشدار حرکت روی خط، چراغ های دینامیک با قابلیت تغییر جهت نور به سمت پیچ و نور بالای هوشمند، نه ایربگ، کروز کنترل هوشمند با سیستم استاپ استارت، ترمز الکترونیکی پارکینگ با قابلیت متوقف کردن وسیله نقلیه در شرایط بهینه، دوربین دید جلو در سر پیچ ها و سنسورهای پارک جلو و عقب؛ به صورت استاندارد مجهز هستند.

برای آن دسته از مشریان G90 که به دنبال موتور قوی تر هستند، یک پیشرانه تویین توربوی ۵ لیتری V8 با قدرت ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۳ فوت پوند در نظر گرفته شده است. قیمت جنسیس با موتور مذکور و سیستم دیفرانسیل عقب ۷۰۶۵۰ و با آرایش چهار چرخ متحرک ۷۳۱۵۰ دلار یعنی ۲۵۰۰ دلار بیشتر می‌باشد.

برای مدل های مجهز به موتور قدرتمند تر تجهیزاتی مانند چراغ های تمام LED، صندلی های عقب مجهز به تهویه مطبوع، ۱۴ حالت تنظیم برای صندلی عقب سمت راست و ۱۲ حالت برای صندلی عقب سمت چپ با قابلیت ذخیره حالت های جدید در حافظه، پشت سری برقی صندلی عقب و آینه های آرایش برای سرنشینان عقب؛ در نظر گرفته شده است.

 منبع : هیوندا 

چرا به دنبال بررسی کردن خودروی تیبا می باشیم؟

بررسی کردن خودرویی چون « تیبا » طبیعتا برای آن دسته از افراد که به دنبال کسب اطلاعات از خودروهای جدید و تکنوژی های مدرن می باشند چندان حائز اهمیت نمی باشدو برایشان جذاب نخواهد بود  چراکه خودروی «تیبا» یک خودروی ارزان قیمت است که سطح پایینی از امکانات و تجهیزات را به خود اختصاص داده است.

در کل خودروی «تیبا» یک خودروی قدیمی به شمار می آید .

ولی قطعاً برای بسیاری افراد با بودجه محدود که احتمالاً پول خود را با زحمت زیادی پس انداز کرده‌اند، حتی بیشتر از فردی که قصد خرید خودروی گران قیمت دارد، برایشان مهم است بدانند این پول صرف خرید چه کالایی می‌شود و اینکه آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ برای همین تصمیم گرفتیم ساعاتی با این محصول اقتصادی همراه شویم تا ببینیم می‌توان با کمتر از 25 میلیون تومان خودرویی قابل قبول و مورد اعتماد خریداری کرد یا خیر؟

نگاهی کلی به پروژه تیبا

 بر خلاف شعار تبلیغاتی “زیبای ایرانی” که زمانی برای این اتومبیل انتخاب شده بود، تیبا نه خیلی زیباست و نه کاملاً ایرانی! البته با داشتن رقبایی مثل ام‌وی‌ام 110 وپراید ، طراحی تیبا قابل قبول است و در نمونه‌ی هاچ‌بک حتی جذابیت‌هایی هم دارد (هرچند مدل هاچ‌بک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج می‌شود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگی‌های بارزتیبا را زیبایی‌اش بدانیم! منظور از بیان 1000 درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژه‌یتیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیل‌ها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفاده‌ی مناسب از این قبیل موقعیت‌ها می‌توان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.
پیشرانه

موتور تیبا در واقع همان موتور 8 سوپاپ تنفس طبیعی پراید  بوده که توسط مگاموتور با همکاری شرکت FEVV آلمان دست خوش تغییراتی از قبیل افزایش حجم از  1323 به 1503 سی‌سی و تغییر در نسبت تراکم شد تا بتواند قدرتی معادل 80 اسب‌بخار تولید کند که این رقم 17 اسب از موتور پراید بالاتر می‌باشد (البته به نظر می‌آید موتورپراید و تیبا بعد از بهینه‌سازی مجدد به ترتیب دارای 69 و 8777 اسب‌بخار  شده‌اند). همچنین با ارتقاء صورت گرفته گشتاور نیز نسبت به قبل با افزایش حدود 18 درصدی مواجه شده و از 106 به 126 نیوتن متر رسیده است. این تغییرات در کنار جعبه دنده بهینه شده و تغییرات در ضرایب گیربکس، تیبا را علیرغم وزن بیشترش نسبت به پراید (حدود 800 کیلوگرم) از نظر شتابگیری و سرعت در موقعیتی بهتر قرار می‌دهد و از این لحاظ راننده حداقل برای استفاده شهری از واکنش پدال گاز رضایت کافی خواهد داشت. ضمناً استاندارد زیست محیطی مسافر امروز ما یورو 4 بوده که برای دوستداران محیط زیست هم خبر خوبی به حساب می‌آید.

خوب تا همین جای کار به نظر می‌رسد پرداخت حدود 3 تا 4 میلیون تومان پول بیشتر برای خودرویی که از بسیاری جهات (چه ظاهری و چه فنی) نسبت به پراید بهبود یافته منطقی و معقولانه است. حال ببینیم درادامه بررسی نیز این خودروی ارزان قیمت ارزش در برابر بهای پرداختی را نسبت به سایر رقبا به رخ خواهد کشید یا خیر.
منبع : تیبا