دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

از بین خودروهای کیااسپورتیج و هیوندا توسان کدام را برگزینیم؟

اتومبیل های «کیا اسپورتیج» و «هیوندای توسان» از همه نظر به جز ظاهر و  طراحیشان خیلی به یکدیگر شباهت دارند .

از این رو می باشد که انتخاب کردن یکی از بین این دو خودرو کار بسیار سختی می باشد .

به دلیل شباهت های زیادی که «کیا اسپورتیج» و «هیوندای توسان» با هم دارند این  دو خودرو را برادران هم به شمار می آورند .

رنج قیمتی هر دو این خودروها هم به یکدیگر نزدیک است . بدین گونه که خودروی «کیا اسپورتیج» دارای قیمتی معادل 146.000.000 الی 159.000.000 تومان و خودروی «هیوندای توسان» هم دارای قیمتی معادل 142.000.0000 الی 148.000.0000 تومان می باشد .

اما در هر صورت باید یکی را انتخاب کنیم و برخلاف تصور قبلی و مشکلاتی که در سری اول «اسپورتیج» وجود داشت، باید دست این محصول خوش استیل «کیا» را به عنوان انتخاب بهتر بالا ببریم و اگرچه «توسان» نسبت به آن دارای برتری هایی است، اما در کل و با اختلافی اندک به نظر می رسد «کیا اسپورتیج »گزینه ای معقول تر و مناسب تر نسبت به «توسان» باشد.

در انتها از آقایان مهریار جعفری و فرزان شهریاری کمال تشکر را داریم که خودروها و وقت خودشان را برای تست و بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.

چه پیشرانه ای روی این دو کره ای نصب شده؟

 شاید راحت ترین قسمت در این مقاله نوشتن همین قسمت باشد زیرا اگر درپوش موتور را بالا بزنید متوجه می شوید که دقیقاً یک پیشرانه آن هم با عملکردی مشابه روی آنها نصب شده است. روی توسان و اسپورتیج یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه به حجم دقیق 2359 سی سی نصب شده که می تواند حداکثر 177 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 227 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را تولید کند که اگر کمی عمیق تر شویم این موتور از سری پیشرانه های MPi است.
یک موضوع را داخل پرانتز بگوییم که در مقطعی و در مدل های 2012 تعداد بسیار کمی از مدل های اسپورتیج با موتور 2 لیتری توربو GDi با قدرت 267 اسب بخار نیز وارد شده است که راحت ترین راه برای تشخیص آنها وجود دو خروجی اگزوز در عقب خودرو است.
اگر به اعداد و ارقام آنها نیز نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که از این نظر هم بسیار شبیه به هم هستند و شتاب صفر تا صد هر دو تقریباً 10 ثانیه و حداکثر سرعت آنها کمی بیش از 180 کیلومتر در ساعت است. اما ما به این اعداد اکتفا نکردیم و اگر با اخلاق ما آشنایی داشته باشید می بایستی حتماً خودمان هم آنها را تست می کردیم که در نهایت یک درگ برگزار کردیم و می توانید در ادامه آن را مشاهده کنید.

پراید در کشور یونان

صنعت اتومبیل سازی به گونه ای شده است که برخی از خودروها به جای اینکه بعد از مدتی از خط تولید خارج گردند فقط تغییر شکل می دهند و به حیات خود ادامه می دهند!

حالا خودروی «پراید» هم در حال گذراندن حیات خویش بدین شکل است!

«پراید» در اول نام «فستیوا» را داشت . «فستیوا» به وسیله فورد ساخته شد .

سپس «فستیوا» به کمپانی «مزدا» واگذار گردید و این کمپانی نام «فستیوا» را تغییر داد و از آن با نام «مزدا۱۲۱» نام برد.

بعد از آن بود که نوبت به کمپانی « کیا » رسید این کمپانی هم خودروی «پراید» را با نام «کیا پراید» به تولید می رساند .

در دهه ۷۰ شمسی بود که این خودرو نابود نشدنی با نام «سایپا نسیم» و «صبا»  تولید شد. در حال حاضر نیز این خودروی نا ایمن به کشورهای سوریه و عراق صادر می شود.

ولی ماجرای تولید پراید فقط به ایران ختم نمی شود، بلکه اروپایی ها هم به این خودرو علاقه نشان داده اند و پراید ما را با ظاهری جدید تولید می کنند.

کمپانی یونانی نامکو Namco در سال ۲۰۱۲ با کمک سایپا اقدام به فیس لیفت  محصول محبوب خود یعنی نامکو پانی کرده است که در ادامه با تاریخچه ی کوتاهی از شرکت نامکو و ماجرای تولید پراید در یونان با شما همراه هستیم.

پیش ار پرداختن به خودروهای تولیدی شرکت نامکو بهتر است با یکی از دوست داشتنی ترین محصولات سیتروئن آشنا شویم. بیبی بورس که در دهه ۵۰ شمسی در شرکت سایپای کنونی تحت نام ماهاری تولید می شد، در سال ۱۹۶۳ توسط دو مهندس فرانسوی که کارگاه مونتاژ محصولات سیتروئن را در ساحل عاج داشتند بر اساس پلتفرم ۲CV تولید شد.

بیبی بروس از ورقه های فولادی که با پیچ به هم وصل شده بودند ساخته شد. در سال ۱۹۶۹ سیتروئن امتیاز این خودرو را خرید و در بیشتر کشورهای جهان تولید آن را ادامه داد.

در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، شرکت سیتروئن پروژه‌ای را به عنوان خودروی عمومی جهانی در دستور کار داشت. هدف از این پروژه عرضه خودروهای ارزان قیمت در کشورهای در حال توسعه بود و خودروی بیبی بروس نیز به دلیل ساختار ساده‌اش کاملا مناسب این برنامه بود.

بیبی بروس به راحتی در کشورهای مختلف قابل تولید بود به گونه‌ای که قطعات آن به صورت CKD از فرانسه به کشور مقصد ارسال و در آنجا مونتاژ می‌شد و هر کشوری آن را با نام و ظاهر اختصاصی خود تولید می‌کرد. بیبی بروس به ایران هم ورود کرد و توسط سایپا با نام سیتروئن ماهاری مونتاژ و عرضه شد.

یکی دیگر از کشورهای مقصد، یونان بود که در سال ۱۹۷۲ شرکت نامکو (Namco) خودرویی به نام پونی (Pony) را معرفی کرد که بر اساس بیبی بروس ساخته شده بود. نامکو پونی به نوعی موفق‌ترین خودرویی بود که در ساخت آن از بیبی بروس الهام گرفته شده بود.

این خودرو بسیار کاربردی و قوی و در عین حال ارزان قیمت بود و به همین دلیل با استقبال خوبی در یونان روبرو شد. موفقیت پونی در بازار یونان موجی شد تا نامکو آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.

حتی آمریکا نیز یکی از مقاصد صادرات این خودرو بود، بهره گیری از برند سیتروئن به موفقیت بیشتر پونی کمک به سزایی کرد.

نسل اول پونی تا سال ۱۹۸۴ تولید شد و در این دوازده سال بارها مورد فیس لیفت و ارتقای عملکرد قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵ نامکو خودروی سوپر پونی را به عنوان نسل دوم پونی معرفی کرد.

منبع : پراید 

داخل کابین پژو ۴۰۷

خودروی «پژو ۴۰۷» دنده ای دارای قیمتی معادل ۵۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد و همچنین نسخه دنده اتوماتیک آن هم دارای قیمتی معادل ۵۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد .

پس یعنی خودروی «پژو ۴۰۷» در دو نوع اتوماتیک و دنده ای عرضه می گردد .

در نسخه اتوماتیک خودروی «پژو ۴۰۷» در مقایسه با نسخه دستی «پژو ۴۰۷» سیستم هایی مانند : سانروف برقی و تهویه مجزا برای سرنشین های جلویی خودرو و تودوزی های لوکس تر و همچنین صندلی تمام برقی وجود دارد .

یک ویژگی مثبت دیگری که «پژو ۴۰۷» دارا می باشد مسئله نیامدن سروصدا به درون کابین خودرو می باشد یعنی باید گفت که میزان ورود صدا به درون کابین خیلی کم می باشد و تنها در مواقعی که خودرو وارد دورهای موتور بالا می شود مقداری صدا در درون کابین شنیده می شود که این هم یک امر عادی است .

دید جلو عالی بوده و موقعیت نشستن بسیار مناسب است. داشبورد هماهنگی بالایی داشته و کنترل ادوات دارای موقعیت های در دسترس هستند. تنها ایراد داخل کابین این است که در صورتی که فردی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی متر در صندلی راننده بشیند، فرد پشت سر حتمأ باید دارای جثه کوچکی باشد!

صندوق عقب به اندازه ی کافی برای کلاس سدان های بزرگ جا داشته و دسترسی آن مناسب است. در داخل کابین ۶ ایربگ نیز بکار گرفته شده است.

موتور و گیربکس: 
اساس موتور ۴۰۷ با زانتیا مشترک بوده ولی در مواردی بهیته سازی شده تا آلایندگی آن بسیار کاهش یافته و نحوه ارسال قدرت اندکی بهبود یابد. این موتور چهار سیلندر دارای ۱۹۹۷ سی سی حجم بوده و به صورت عرضی در بدنه جای گرفته است. حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ و حداکثر گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه به چرخ های جلو میرسند. موتور دارای بلوک آلومینیومی و سر سیلندر آلیاژ سبک با ۱۶ سوپاپ است. گیربکس در مدل دستی دارای ۵ دنده جلو و در مدل اتوماتیک دارای ۴ دنده در جلو است. متأسفانه موتور در مدلهای وارداتی به ایران اندکی ضعیف بوده و انتظار بیشتری از آن میرود. موتورهای ۶ سیلندر قوی تر با اختلاف قیمت اندک در ۴۰۷ هایی که در اروپا فروخته میشوند وجود دارند ولی به هرحال خریدار ایرانی مجبور است نمونه ۴ سیلندر را فقط با قدرت انتخاب بین دنده ای و اتوماتیک انتخاب نماید.
این موتور در آغاز به حرکت ضعیف بوده و با عبور دور موتور از حدود ۴۰۰۰ با کشش کافی مواجه هستیم. این اتفاق در شتاب گیری ناگهانی در دنده ۲ نیز وجود دارد و گویی پدال گاز واکنش چندانی به فشار پای راست نشان نمیدهد. برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون در بهترین حالت با نمونه ای دنده ای به ۹ ثانیه و در نمونه اتوماتیک به ۱۰٫۵ ثانیه زمان نیاز است. جالب است بدانید زانتیا، مزدا ۳،نیسان ماکسیما، هیوندای آزرا، کیا اپیروس و اکثر اتومبیلهایی که بین ۲۵ تا  ۵۲  میلیون تومان قیمت دارند دارای شتاب های بهتر هستند.

در اتوبان ها و جاده ها شتاب گیری فقط با معکوس های ناگهانی قابل انجام است و قدرت مانور راننده به دور موتور ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ محدود شده است. در نمونه های اتوماتیک خوشبختانه قابلیت تعویض دستی وجود دارد و با گیربکس دنده ای میتوان تعویض های سریع و دقیقی را تجربه کرد.
مصرف سوخت پایین ۴۰۷ که توجیه مدیریت ایران خودرو برای انتخاب مدل  ۴ سیلندر است در شهر بین ۱۱ تا ۱۲ لیتر و در اتوبان ۶ تا ۶٫۵۵ لیتر اندازه گیری شده است. در مجموع میتوان مصرف سوخت را به صورت میانگین در سیکل ترکیبی ۸٫۳ لیتر دانست.
در نهایت باید گفت که تنها نکته قوت موتور ۴۰۷ این است که استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اخذ کرده و مصرف ۸٫۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را داراست. نکته ای که مسئولان از آن غافل هستند این است که مصرف سوخت در اتومبیلی که بیش از ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد چندان فاکتور تعیین کننده ای نیست و کسی که توانایی پرداخت ۵۰ میلیون تومان را دارد اهمیت چندانی به این که هفته ای ۴۰ لیتر بنزین میزند یا ۶۰ لیتر، نمیدهد! به نظر شما کسی که ۵۱ یا ۵۴ میلیون تومان بابت ۴۰۷ میپردازد به کدام مورد اهمیت بیشتری میدهد. هفته ای ۸ هزار تومان بیشتر بابت بنزین یا قابلیت های دینامیک و لذت رانندگی؟ قطعأ ایران خودرو میتوانست نمونه  ۶ سیلندر فول ۴۰۷ را با قیمتی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان وارد بازار کند و علاوه بر فروش بیشتر، لذت رانندگی بیشتری به طرفداران پژو بدهد.

منبع : پژو

قیمت آریو 1600

بهای خودروی «آریو 1600» اتوماتیک در مقایسه با خودروی «آریو» همراه با دنده دستی مقداری گران تر می باشد .

در واقع کمپانی «سایپا» بعد از آنکه امتیاز «Z300» را از آن خود ساخت نام این اتومبیل را که برای کشور چین بود به نام «آریو» تغییر داد .

کمپانی «سایپا» به خودروی «آریو» تجهیزات و آپشن هایی را نیز اضافه نمود .

فضای درونی خودروی «آریو» از زیبایی خاصی برخوردار است . این زیبایی درون خودرو به همراه موتور قوی 1.6 لیتری این خودرو باعث گردیده است که فضا برای راننده به یک فضای خوب و مناسب تبدیل گردد .

اگرچه از لحاظ ظاهری «آریو »شباهتی با برند های مطرح دنیا دارد ولی به طور کلی از ظاهر متناسب برخوردار است و از لحاظ عملکرد و کارایی نمره خوبی را کسب کرده است و توانسته مخاطبان زیادی را به خود اختصاص دهد

مشخصات فنی آریو 1600

نوع موتور:4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور:1600 سی سی
حداکثر قدرت:103 اسب بخار
حداکثر گشتاور:141 نیوتن متر
ظرفیت باک:55 لیتر
طول خودرو:4.56 متر
عرض خودرو:1.76 متر
ارتفاع خودرو1.48 متر

 

تاریخ

 

کف قیمتسقف قیمت
قیمت روز

 

44,000,00055,000,000
قیمت هفته قبل58,000,00058,000,000

 

تاریخ بروزرسانی: 27 December,2016
منبع : سایپا 

خودروی دنا و هم رده هایش

گزارش ارائه شده توسط روزنامه هفت صبح :

در میان همه اتومبیل هایی که با خودروی «دنا» هم کلاس هستند خودوری «دنا» ارزان ترین خودرو می باشد و در مقابل آن خودروی «جیلی EC7» گران قیمت ترین خودرو می باشد .

خودروی «دنا» دارای قیمتی معادل ۴۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد و در مقابل خودروی «جیلی EC7» به ۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هم می رسد.

در واقع خودروی «دنا» را شورای رقابت معادل ۴۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان اعلام نموده است ولی کمپانی «ایران خودرو» بیان داشته است که بهای تمام شده این خودرو برابر ۴۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد و با این اوصاف اگر با قیمتی پایین تر از بهای تمام شده اش به فروش برسد کمپانی «ایران خودرو» متضرر خواهد شد .

برگ برنده آنها مقایسه «دنا» با خودروهای هم رده است که عموما ساخت کشور چین هستند.
«۵۳۰MVM»، «لیفان ۶۲۰»، «جک J5»، «ولیکس C30» و «جیلی EC7 »پنج خودرویی هستند که می توان آنها را به عنوان هم رده های «دنا» قلمداد کرد.

دنا؛ ۴۲ یا ۵۰ میلیون تومان

حجم موتور دنا ۱۷۰۰ سی سی است. دنا با این موتور می تواند ۱۴ اسب بخار نیرو برای ۶۵۰۰ دور در هر دقیقه تولیدکند. در دنا دو عدد کیسه هوا به کار رفته که در این مورد مانند بیشتر رقبای خود است. صندلی راننده این خودرو ۶ حرکته برقی و صندلی شاگرد ۸ حرکته برقی است.

این خودرو مجهز به GPS است که در بین رقبای چینی اش تنها لیفان ۶۲۰ از این گزینه بهره می برد. دنا همچنین به سیستم مالتی تجهیز شده است.

دنا دارای فرمانی مجهز به کلیدهای کنترلی بوده و همچنین هشدار دهنده موانع عقب تصویری دارد. کروز کنترل و شیشه های سولار از گزینه هایی هستندکه در دنا برعکس همه رقبا تعبیه شده است.

این خودرو همچنین دارای آینه تاشو اتوماتیک و راهنمادار و کولر اتوماتیک است. این خودرو در داشتن گیربکس ۵ دنده دستی با همه رقبای خود یکی است. این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۱۲ ثانیه طی می کند. مصرف سوخت دنا به صورت ترکیبی ۷٫۸۸ لیتر است. سیستم ترمز این خودرو نیز مانند رقبا ABS-EBD است. دنا ۱۲۷۷ کیلوگرم وزن دارد.

جک J5؛ ۴۷ میلیون تومان

یکی از رقبا و همکلاس های چینی دنا، جک J5 با حجم موتور ۱٫۵ لیتری است. موتور این خودرو توان تولید ۱۱۱ اسب بخار نیرو برای ۵۵۰۰ دور در هر دقیقه را دارد. تعداد کیسه های جک J5 نیز دو عدد است. صندلی های این خودروی چینی ۶ حرکته دستی با روکش چرمی هستند. این خودرو GPS ندارد. خودروساز جک J5 را از سیستم ملتی مدیا نیز بی بهره گذاشته است. فرمان به کار رفته در این خودرو برعکس تمام رقبای چینی هم کلاس به کلیدهای کنترلی مجهز نیست.

این خودرو همچنین هشداردهنده موانع عقب تصویری نیز ندارد. جک J5 از تجهیز شدن به کروز کنترل و شیشه های سولار نیز بی بهره مانده است. در مقابل همه مواردی که از جک J5 دور مانده اند، کولر اتوماتیک و آیینه تاشوی اتوماتیک و راهنمادار از گزینه هایی هستندکه برای این خودرو به کار گرفته شده اند.

گیربکس این خودرو نیز مانند دیگر رقبای دنا ۵ دنده دستی هستند. جک در ۱۲٫۵ ثانیه شتاب خود را از صفر به صد می رساند که رکورد طولانی ترین زمان برای شتاب گیری در بین رقبا را دارد.

این خودرو برای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی به صورت ترکیبی ۶٫۶ لیتر بنزین می سوزاند. سیستم ترمز به کار رفته در این خودرو سیستم ABS-EBD است. این خودرو وزنی معادل ۱۳۱۵ کیلوگرم را دارد که با این وزن جک J5 در بین این دسته از رقبا سنگین ترین وزن را دارد. شورای رقابت برای این چینی نیز ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاشته است.

منبع : ایران خودرو