زمانی که به مقایسه و بررسی ارزش خودروهای «تویوتا کرولا» و «سراتو کیا» و «هیوندای الانترا» در مقابل پول پرداختی می پردازیم مشاهده می نماییم که به سختی این امکان وجود دارد که خودرویی پیدا شود که در رده قیمتی دو خودروی کره ای باشد و تا این میزان از امکانات بهره مند باشد .
در این بین امکانات و تجهیزاتی که بین خودروهای «سراتوکیا» و «هیوندای الانترا» وجود دارد کمی به صورت غیر طبیعی با هم دیگر فرق دارند .
مثالی را ذکر می کنیم تا بهتر متوجه مفهوم گردید:
خودروی «کیا سراتو»دارای سیستم روشنایی خودکار چراغ ها و همچنین سیستم تهویه تک ناحیه ای می باشد در حالی که خودروی «هیوندای الانترا» به سیستم تهویه دو منطقه ای و همچنین سیستم برف پاک کن خودکار مجهز گشته است .
اما «سراتو » با سطح گسترده تری از ویژگیهای ایمنی (ایربگ های جلویی، کناری و پرده ای در برابر آیتمهای جلویی دو تایی «الانترا» ) و کروز کنترل و رینگهای آلیاژی جلو میافتد.
گیج کننده ترین بخش در مورد الانترا، این است که فاقد بلوتوث و RDS است. با توجه به اینکه تویوتا دارای این ویژگیها میباشد (همچنین دارای نمایشگر TFT است که کره ایها فاقد آن هستند. کیا بلوتوث دارد اما فاقد RDSS است.) جای تعجب است که چرا هیوندای از بکار بردن این امکانات که باعث آسایش و ایمنی بیشتر میشود اجتناب کرده است.
رانندگی و دینامیک
تویوتا سرمایه گذاری بزرگی را انجام داده است تا رانندگی با کرولا بیشتر از قبل لذت بخش باشد. مرکز ثقل پایین تر به همراه کمک فنرهای تجدید نظر شده باعث شدهاند تا کرولا حرکت تیز و دقیقی در جادههای پرپیچ و خم داشته باشد و همهی این موارد به کنترل بهتر حرکات بدنه در سر پیچها کمک میکند. حتی با وجود رینگهای ۱۶ اینچی، سواری این خودرو نرم و انعطاف پذیر است اما باید گفت که با شکوه ترین نوع سواری در بین این سه خودرو نیست.
تشویق اصلی برای الانترا است که اکثر عیوب جاده را خنثی و بی اثر میکند. این آرامش و خونسردی زمانی تکمیل میشود که بدانیم کابین الانترا بهتر از دو خودروی دیگر در برابر صدای موتور و جاده عایق شده است.
اگر چه سواری سراتو تقریباً در حال تعادل با کرولا است، اما سیستم فرمان آن باعث عقب ماندن سراتو میشود. تجربههای تست تست بیانگر عدم دقت فرمان آن بود که باعث ایجاد حسی شبیه عدم آگاهی از چرخهای جلو میگشت. فرمان الانترا در سرعتهای پایین تر کمی سنگین تر احساس میشد.
در توافق کامل با هندلینگ کرولا، سیستم فرمان برقی آن اگر چه کمی سبک و مصنوعی حس میشد اما در عمل دقیق تر از کره ایها بود.
منبع : سراتو کیا
در این مقاله سعی گردیده است تا هرآنچه که برای شناخت بهتر و بیشتر خودروی «پژو پارس» نیاز می باشد گردآوری شود .
پس کسانی که تمایل به آشنایی بیشتر با خودروی «پژوپارس» دارند بهتر است که این مقاله را از دست ندهند .
آن طور که خود خودروسازان ادعا دارند خودروی «پژوپارس» یک خودروی ایرانی به حساب می آید .
در خصوص اینکه خودروی «پژوپارس» دقیقا در چه تاریخی به تولید رسیده است اتفاق نظر وجود ندارد و نظرهای مختلفی در این بین وجود دارد .
ولی اکثر نظرات حاکی از این است که این خودرو در اواسط سال ۷۸ به طور رسمی با قیمت پایه ۱۶ میلیون تومان وارد بازار خودرو ایران شد(البته قیمت این خودروی لوکس کشور همواره در نوسان بوده ولی تقریباً به ثبات نسبی رسیده و همواره به عنوان خودروی بالای ۱۵ میلیون کشور مطرح بوده است).باید تولید «پژو پارس»رو درایران خودرو به نوعی جهش صنعتی بدونیم چون اولین موتور انژکتوری به کاررفته در محصولات «ایران خودرو » برای نخستین بار در همین خودرو نصب و استفاده شد.سیستم انژکتور به کار رفته در این موتور MPFII است که مخفف:
Multi Point Float Injection به معنای سیستم تزریق پاششی که با کاهش حجم موتور XU7JP/L3 پژو ۴۰۵ از۲۰۰۰ سی سی به ۱۸۰۰ سی سی و کاهش توان موتور از ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه به ۹۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه در این موتور به کار رفته است(لازم به ذکر است این تغییرات به دلیل حفظ خط مشی آلودگی محیط زیست و کاهش آلایندگی خودرو اعمال شده است).این خودرو از لحاظ سیستم فنر بندی نسبت به جد خود یعنی پژو۴۰۵ نرمتر است و در برخورد با تکان های احتمالی عملکرد خوبی دارد.افراد زیادی معتقدند که قیمت پژو پارس به عنوان خودروی لوکس غیرواقعی و غیر متعارف است.این موضوع تا حدی جدی شد که وزیر صنایع و معادن(آقای جهانگیری) رسماً از مدیرعامل شرکت ایران خودرو(آقای منوچهر منطقی) درخواست کرد راجع به این اختلاف فاحش قیمت و کیفیت و امکانات رفاهی این خودروی لوکس توضیحات به وزارت صنایع ومعادن تقدیم کند(مرجع خبرگذاری مهر) ولی متاسفانه هنوز راجع به این توضیحات خبری منتشر نشده(اگه خبر رسید دستم حتماً بهتون می گم چون این موضوع برای خودم هم جالب شده!)شما هم نظرتونو بگین،راجع به این قضیه که آیا پژوپارس با این امکانات ارزش داره اینقدر پول بدی جاش؟!
مصرف می کند(مرجع خبرگذاری مهر)حالا اگه ماشین شما بیشتر میسوزونه من نمی دونم شاید یه تنظیم موتور کنین ردیف شه(شاید)سیستم صوت پژوپارس هم قابل قبول است اما نه برای بروبچز سیستم باز(مسلم،بهنام،سعید…)ولی کلاً از سیستم صوت اکثر خودوروهای تولید داخل صدای ذلال تری را داراست.
مشخصات:
نوع موتور: XU7JP/L3
حجم موتور:۱۷۶۱ سی سی
تعداد سیلندر: ۴ عدد(نحوه آرایش:خطی)
حداکثر قدرت موتور:۹۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور:۱۵۳ نیوتن در ۳۵۰۰ دور در دقیقه
سیستم انژکتور: پاششی( MPFI)
نوع سوخت: بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
تعداد سوپاپ:۸ عدد
سیستم احتراق: جرقه دوبل
استاندارد حد آلایندگی(Emission level):Euro II
جعبه دنده: ۵ دنده دستی(سفارش از آلمان)
کلاج: Single dry driven plate and pressure plate diaphragm spring type
دیفرلنسیل: Integral with gearbox & final drive with helicodial toothing
نوع فرمان:فرمان خودکار(Power Steering)
نوع دنده: Rack And Pinion
تعداد دورچرخش قفل به قفل فرمان:۱/۳ دور
قطر دایره چرخش خودرو: ۱۱ متر
نوع ترمز:تحت کنترل با بوستر دو مداره(Servo Assisted Dual Circuit )
نوع ترمز جلو: دیسکی
نوع ترمز عقب:کاسه ای
واحد کنترل الکترونیکی(ECU):Sagem 2000
حداکثر سرعت:۱۸۶ km\h
شتاب ۰تا۱۰۰: ۱۱:۳۷ ثانیه
میانگین مصرف (خارج شهر) بر اساس استاندارد: ECE R8445/6 لیتر
میانگین مصرف (داخل وخارج شهر) بر اساس استاندارد: ECE R10178/8 لیتر
مصرف سوخت با سرعت ثابت ۹۰ کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد :ECE R84 7/6 لیتر
مصرف سوخت با سرعت ثابت ۱۲۰کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد :ECE R8431/8 لیتر
قیمت:۸۰۰۰۰۰/۱۵ تومان
منبع : پژو پارس
زمانی که خودروی «جک جی ۵» اتوماتیک را با «جک جی ۵» دستی از بعد ظاهری مقایسه می کنیم مشاهده می نماییم که در نسخه اتوماتیک تنها فرقی که وجود دارد در قسمت رینگ های آن می باشد .
در خودروی « جک جی ۵ » اتوماتیک هر چهار عدد شیشه ها و آینه های جانبی همواره به صورت برقی کار می کنند .
چراغ های خودروی «جک جی ۵» اتوماتیک هم در قسمت عقب خودرو و هم در قسمت جلو هالوژنی می باشند .
در نمونه گیربکس دستی خودروی «جک جی ۵» صندلی جلو قابلیت تنظیم شدن در ۴ جهت را دارد اما در نسخه اتوماتیک آن این قابلیت ارتقا یافته است و به ۸ جهت رسیده است .
سیستم صوتی با ۴ بلندگو در مدل دستی به ۶ بلندگو در مدل اتوماتیک افزایش پیدا کرده که در طول آزمایش کیفیت خوبی از آن به گوش میرسید. و همچنین سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز به امکانات این خودرو افزوده شدهاند. سانروف نیز یکی دیگر از آپشنهایی است که در مدل اتوماتیک به چشم میخورد. به صورت کلی در مقایسه با مدل دستی در J5 اتوماتیک مشتریان تعداد زیادی از آپشنهای کارا و جدید را در کنار ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتر و یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته به دست میآورند که قطعا ارزش پرداخت ۱۱ میلیونتومان اضافه بها را دارد و البته در بازار جایگاه امگرند ۷ اتوماتیک ۷۱ میلیونی را نیز به شدت به خطر میاندازد چرا که تفاوت عمدهای در بخش امکانات و مشخصات فنی این دو خودرو نمیتوان یافت اما اختلاف قیمت این دو خودرو به حدود ۱۶ میلیونتومان میرسد
ایمنی
J5 در آزمایشهای موسسه ایمنی C-Ncap موفق به کسب هر ۵ ستاره ایمنی شده است و بر اساس گزارشها در تصادف از جلو و طرفین، ضربه شدیدی به هیچ یک از اعضای بدن سرنشینان وارد نمیشود که نشاندهنده طراحی یکنواخت و مهندسی شده این خودرو است. البته این خودرو رقیبی به نام امگرند ۷ را در بازار دارد که علاوه بر این ۵ ستاره، موفق به کسب ۴ ستاره از موسسه اروپایی EuroNCAP شده است. با این حال J5اتوماتیک همانند رقیبش از سیستمهای ترمز ABS و EBDاستفاده میکند اما تعداد کیسههای هوایش ۲ عدد برای سرنشینان جلو است.
رانندگی
سوئیچ J5 با قابلیت کنترل قفل مرکزی از طریق ریموت طول بلندی دارد و در مقایسه با سوئیچ دیگر خودروها جلب توجه میکند. با چرخاندن این سوئیچ موتور با صدای نسبتا قابل توجهی روشن میشود و در همان ابتدا عایقبندی نسبتا خوب اتاق در مقابل ورود صدای موتور و محیط اطراف جالب توجه بود. برای شروع حرکت گیربکس را در حالت D قرار دادیم و با حرکتی نرم خودرو را به مسیری مستقیم رساندیم تا تعویض دندهها و شتاب خودرو در حالت تختگاز را مورد آزمایش قرار دهیم. بر خلاف دیگر خودروهای ۴ سرعته با اشاره به تمام قدرت گاز گیربکس با کندی وارد مسیر نمیشود و واکنش آن نسبت به میزان فشرده شدن پدال گاز سریع است اما شتاب اولیه خودرو با توجه به ۱۴۱ اسب بخار قدرت چندان جالب توجه نیست که البته این موضوع در مقایسه با خودرو مشابهی مانند تویوتا کرولا صدق میکند و در مقایسه با بسیاری دیگر از خودروهای چینی بهمراتب بهتر است. ترمزگیری با توجه به وزن خالص ۱۳۵۵ کیلوگرمی که در شرایط آزمایش تا حدود ۱٫۵ تن افزایش پیدا کرده بود هیچگونه ضعفی را نشان نمیداد. تمایلی در دماغه خودرو به پایین آمدن در هنگام ترمزگیری نیز مشاهده نمیشد. گیربکس ۴ سرعته J5 به صورت کلی عملکرد قابل قبولی دارد و در هنگام سبقتگیری شما را ناامید نمیکند، چرا که با استفاده از تعویض دنده دستی میتوانید به راحتی معکوس بدهید و گیربکس هیچگاه به اشتباه هوشمند نمیشود تا دنده معکوس شما را پس بگیرد و همواره میتوانید روی رانندگی پر شتاب با این خودرو حساب کنید. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو چیزی حدود ۱۲ ثانیه است.
منبع : کرمان خودرو
شرکت « مدیران خودرو »در سال 1393 بود که یک فیس لیفت جدید از خودروی« MVM315 »هاچ بک را روانه بازارهای خودروی ایران کرد .
فیس لیفتی که خودروی « MVM315 » هاچ بک تجربه کرده است شامل تغییر وتحولات زیادی در خصوص ظاهر خودرو بوده است .
در واقع اتومبیل «ام وی ام 315 » هاچ بک با تغییرات زیادی که کرده است آماده رقابت کردن با خودروهای هاچ بک زیر 50.000.000 تومان بازار می باشد .
حال در این مقاله سعی شده است که همه قابلیت ها و تجهیزات «ام وی ام 315 » هاچ بک جدید مورد بررسی قرار گیرد .
« امویام ۳۱۵» در کلاس هاچبکها قرار داشته و مدل لیفتبک آن نیز به بازار عرضه میشود.
این خودرو در کمپانی خودروسازی چری (Chery) کشور چین ساخته شده و در کشورمان نیز توسط کمپانی خودروسازی مدیرانخودرو (MVM) مونتاژ میشود.
زمانی که امویام ۳۱۵ برای اولین بار وارد کشورمان شد به دلیل ظاهر زیبایی که داشت خیلی زود توانست به فروش بالایی دست پیدا کند و عرصه را برای پژو 206 تنگتر از قبل کند. با این که پژو 206 چندین سال است با همان طراحی اولیه خود در کشورمان تولید میشود اما شرکت مدیرانخودرو تنها پس از گذشت مدت کوتاه نسخه بروز شده امویام ۳۱۵ را با ظاهری جدید جایگزین مدل پیشین خود کرده است. مدل هاچبک ۳۱۵ جدید در نمای عقب خود تغییرات زیادی نداشته اما مدل لیفتبک آن علاوه بر نمای جلو در نمای عقب نیز دگرگون شده است.
در نمای جلوی ۳۱۵ جدید، از چراغهای جدیدی استفاده شده که به دلیل مشکی بودنِ بخشهای داخلی، ظاهری جذاب به ۳۱۵ داده است. یک جلو پنجره باریک و کشیده بین این دو چراغ تعبیه شده که بر روی آن لوگوی بیضیشکل MVM نقش بسته است. کمی پایینتر نیز در زیر محل نصب پلاک یک هواکش بسیار بزرگ قرار دارد که در اطراف آن چراغهای مهشکن جا خوش کردهاند.
فاصله بین این هواکش بزرگ و مهشکنها به رنگ مشکی بوده که به خاطر اختلاف رنگ با بدنه خودرو ظاهری اسپرت به آن داده است. در ۳۱۵ جدید رینگها نیز شاهد تغییراتی بودهاند و در نمونه فیسلیفت این خودرو از رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی با طراحی جدید استفاده شده است. در نمای عقب مدل هاچبک این خودرو تغییرات زیادی نسبت به قبل نداشته و در این بخش از چراغهای عقبِ مجهز به لامپهای LED و هالوژن و چراغهای مهشکن بر روی سپر عقب استفاده شده است. اما در نمای عقب مدل لیفتبک این خودرو تغییرات بیشتر از مدل هاچبک است. در نمای عقب این خودرو از چراغهای عقب دو تکه استفاده شده که قسمتی از آن بر روی درب صندوق بار قرار داشته و قسمت دیگر آن بر روی گلگیر سوار شده است.
این چراغها حالت برجستهای دارند که از نظر بصری خیلی بهتر از نمونههای قبلی هستند. یکی دیگر از قسمتهای جالب توجه در طراحی بدنه این خودرو لبه درب صندوق بار آن است که دارای یک برجستگی ملایم بوده که در زیبایی ظاهر این خودرو بیتاثیر نیست.
زیر کاپوت امویام ۳۱۵ یک پیشرانه چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ قرار گرفته که ۱۴۹۷ سیسی حجم دارد. این پیشرانه ۱٫۵ لیتری قادر به تولید ۱۰۷ اسببخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور در ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو به کمک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل شده و این خودروی ۱٫۲ تنی را به حرکت درمیآورد. نیروی تولیدی ۳۱۵ برای یک خودروی هاچبک کاملاً مناسب بوده و نیازهای یک رانندگی درون شهری را کاملاً برآورده میکند.
همان طور که اشاره کردیم در مرکز پشت آمپر این خودرو یک کامپیوتر سفری قرار دارد که اطلاعاتی همچون ساعت، مسافت طی شده، مصرف لحظهای بنزین، مقدار بنزین درون باک، مقدار مسافتی که با بنزین موجود در باک میتوان پیمود، وضعیت دربها و کاپوتهای خودرو و … را نمایش میدهد همه این امکانات برای راننده کاملاً کاربردی و به درد بخور هستند.
معمولاً در ایران وقتی مدل جدید یک خودرو وارد بازار میشود قیمتش خیلی بیشتر از نمونه پیشین خود است که این اختلاف قیمت زیاد برای استفاده از فرصت بوده تا سازندگان و فروشندگان آن از آب گلآلود ماهی بگیرند. ولی نکته جالب توجه که در خصوص ۳۱۵ وجود دارد این است که اختلاف قیمت نمونه جدید آن با نمونه پیشین خیلی کم است. نسل قبل این خودرو ۳۹ میلیون تومان قیمت داشت و این در حالی است که مدل جدید آن تنها با یک میلیون تومان افزایش به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.
منبع : ام وی ام
کشور چین از سال 2008 عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان را به خود اختصاص داده است .
در سال 2013 بر اساس آمار رسمی که اعلام گشته است کشور چین بیشتر از 22.000.000 دستگاه خودرو را تولید کرده است .
این مقدار تولید کشور چین تقریبا برابر است با جمع تولید خودرو کشورهای کره جنوبی و آمریکا و ژاپن .
این کشور در جدول تولید اتومبیل رده های 2ام و3ام و5ام را به خود اختصاص داده است .
اما بخش اعظم این عدد به مونتاژ خودروهای خودروسازان بزرگ دنیا اختصاص دارد و کمتر از 50 درصد از آن مربوط به برندهای چینی میباشد. طبق آمار فقط 3/44 درصد از بازار چین در اختیار برندهای چینی میباشد .
از جمله خودروسازان بزرگ چین میتوان از سایک موتور، چانگان، دانگ فنگ و فاو نام برد . این خودروسازان بیشترین سهم از بازار چین را در اختیار دارند و اغلب به صورت دولتی و نیمهدولتی اداره میشوند. خودروسازان دیگری هم مانند جیلی، BYD، گریت وال، چری، جک و لیفان هم در این کشور وجود دارند که سهم بسیار کمتری از بازار را در اختیار دارند.
لازم به ذکر است که بیشتر خودروهای تولیدی این خودروسازان در خود کشور چین فروخته میشوند. اما با این وجود خودروسازان چینی برای صادرات بهای ویژهای قائل هستند. بزرگترین بازارهای صادراتی وسایل نقلیه چینی به ترتیب کشورهای آمریکا، ژاپن، روسیه و ایران هستند
جایگاه شرکت لیفان در صنعت خودروسازی چین
لیفان یک شرکت خصوصی تازهوارد و نوپا در صنعت خودروی چین میباشد. لیفان در سال 1992 میلادی تأسیس شد و محصولات آن شامل موتورسیکلت، خودرو، ونهای کوچک، موتورهای بنزین سوز و کامیونهای کوچک میشود. اولین خودروی تولیدی این شرکت لیفان 520 بود که در سال 2005 معرفی گردید و پس از مدت اندکی مونتاژ آن در ایران هم آغاز شد. سایر محصولات این شرکت شامل مدلهای 620، 720، i520، 530، X60، X50 و آخرین محصول آن نیز لیفان 820 میباشد که در نمایشگاه سال 2014 رونمایی گردید . با توجه به سیر سریع محصولات این شرکت از مدل 520 تا 820 میتوان آینده بسیار درخشانی را برای این شرکت در نظر گرفت.
لیفان خودروهایش را در بازارهای 50 کشور دنیا ارائه میکند. این شرکت در سال 2013 با صادرات 60 هزار خودرو در مقام سوم صادرات خودروی چین ایستاد
منبع : لیفان