اتومبیل «جنسیس G90» پرچمدار «جنسیس» می باشد که کمپانی «هیوندای» از این پرچمدارش در شمال آمریکا در نمایشگاه بین اللملی خودرو رونمایی به عمل آورد .
«جنسیس جی ۹۰» یک سوپرلوکس به شمار می آید .
اخیرا کمپانی «هیوندای» اقدام به رونمایی کردن از اتومبیل های برتر خود کرده است .
کمپانی «هیوندای » تلاش خود را به کار گرفته است تا در کلاس اتومبیل های لوکس فول سایز رقابتی را با برندهای قدیمی صنعت خودروسازی آغاز نماید
مدیر «کمپانی هیوندای» در کشور آمریکا (دیو زوچوفسکی) در حاشیه رونمایی از این خودرو بیان داشت که با دیدن این اتومبیل به یاد خودروهای مرسدس بنز کلاس اس خواهید افتاد .
اما این خودرو قطعاً از مرسدس بنز کلاس SS ارزان تر است که همین امر باعث می شود که مشتریان زیادی به سمت این خودرو جذب شوند.
G90 بیش از یک فیس لیفت برای جنسیس ایکوس است در نگاه اول، طراحی بیرونی خودرو قدرت G900 را به رخ دیگران می کشد و با نیم نگاهی به پیشرانه، حضور این قدرت احساس می شود.
خطوط کناری خودرو در امتداد فاصله محوری خودرو (که حالا ۱۱ سانتی متر طویل تر است) به قسمت نسبتاً پیچیدهٔ عقب می رسد. G90 یک خودروی کلاس S نیست اما تا زمانی که قیمتش مناسب باشد ارزش های خود را ثابت می کند.
از آنجایی که در مطالب قبلی در پدال تصاویر این خودرو را منتشر کرده بودیم در این مطلب مستقیماً این خودرو را از دیدگاه های مختلف با رقیبانش مقایسه می کنیم.جنسیس دو پیشرانه بنزینی برای G9000 در نظر گرفته است که یکی موتور شش سیلندر ۳٫۳ لیتری توربوشارژ و دیگری موتور هشت سیلندر ۵٫۰۰ لیتری تنفس طبیعی است.
این موتورها به ترتیب ۳۶۵ و ۴۲۰ اسب بخار نیرو در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می کنند. گشتاور تولیدی در این دو مدل به ۵۰۹ نیوتن متر در مدل شش سیلندر و ۵۱۹ نیوتن متر در مدل هشت سیلندر می رسد که عدد واقعاً بالایی محسوب می شود.
اگر G90 طبق اعلام قبلی شتاب ۵٫۷ ثانیه ای را در آزمون صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت کند باز هم ۱ ثانیه از مرسدس بنز S500 عقب تر است (شتاب ۴٫۷۷ ثانیه ای مربوط به موتور ۸۸ سیلندر مرسدس بنز است)؛ اما دوباره باید اشاره کنیم که تا زمانی که قیمت محصول کم تر است این خودرو ارزش بحث کردن دارد.
سیستم انتقال قدرت در این خودرو سیستم پیشرفته H-TRAC AWD است. این سیستم بدون شک در شرایط جاده ای برفی و یخی با اعمال ۴۰ درصد از گشتاور در محور جلو رانندگی مطمئن تری را فراهم می کند.
در حالت اسپرت سیستم H-TRAC حدود ۹۰ درصد از گشتاور را مستقیماً به چرخ های عقب منتقل می کند. درنهایت در حالت اقتصادی و بهینه هم این سیستم برای بازدهی بیشتر تمام گشتاور را به چرخ های عقب منتقل می کند.
منبع : هیوندا
بیانات سرپرست مدیریت مهندسی تولید کمپانی «سایپا» (گاگیک کشیشان) در خصوص «تیبا»:
اگر اتومبیل «تیبا» را از نظر کیفیتی ارتقا دهیم موجب افزایش رضایت مشتریان از این خودرو و همچنین تداوم استفاده از آن می گردد .
در کمپانی «سایپا» در حدود 2 سالی می باشد که موضوع بهبود کیفیت و ارتقای خودروی «تیبا» مطرح شده است و پروژه ای تحت همین موضوع مطرح گردیده است لذا به دنبال آن پروژه های مختلفی روی کار آمدند و خیلی از آن ها هم نتایجی را با خود به همراه داشتند .
وی در گفتگو با پرشین خودرو افزود: در خصوص «تیبا» براساس بازخوردهایی که از مشتریان و بازار دریافت شد، پروژه های بهبود کیفیت تعریف و پیگیری شد. اولین موضوعی که مشتریان به آن اشاره کرده بودند، موارد مرتبط با درب های جانبی خودرو شامل: فرایندهای باز و بست، نفوذپذیری آب یا عدم تنظیم بودن درب ها بود که در این زمینه به صورت ویژه همکاران مان در مدیریت مهندسی تولید، فعالیت های گسترده ای برای بهبود این موارد انجام دادند که خوشبختانه منتج به نتایج خوبی هم شده است.
کشیشان تصریح کرد: به صورت کلی فرآیندهای تنظیمات درب هر خودرو در فاصله ها و هم سطحی قطعات نسبت به هم، از دید مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کشیشان با اشاره به اینکه پروژه بهبود دربهای جانبی اثر چشمگیری بر رضایت مشتریان دارد، بیان داشت: به صورت کلی چهار موضوع در این خصوص وجود دارد که شامل: راحتی باز و بسته کردن، سروصداهایی که راننده و سرنشین آن به هنگام بازوبسته کردن و یا در حین رانندگی می شنوند و همچنین هم سطحی درب ها با یکدیگر و با گلگیرهای جلو و ساید خودرو و در نهایت نفوذ آب و صدای باد است که در این خصوص پروژه های بهبود کیفیت از دو سال قبل به صورت متوالی انجام شده و منجر به کاهش چشمگیر نمره منفی و افزایش کیفیت این خودرو شده است به نحوی که در حوزه عملکرد درب ها، کاهش ۲۵ نمره منفی خودرو را شاهد هستیم و در خصوص بازوبسته شدن درب ها تمام ایرادهای درجه اهمیت بالای خودرو حذف شده است.
وی در ادامه افزود: در همین راستا لولاهای درب خودرو و نوار دور درب ها عوض شدند، ترمز درب خودرو اصلاح و مکانیزم قفل و لینک و نوار بادگیر روی ساید تغییر کرد که باعث شد در حال حاضر مشکل حادی در درب های تیبا وجود نداشته باشد.
سرپرست مدیریت مهندسی تولید سایپا تاکید کرد: مکانیزم ارزیابی کیفیت خودرو در چند سطح پایش می شود و آخرین آن بازخوردی است که از مشتریان دریافت می شود و این زمانی اتفاق می افتد که محصول نهایی به دست مشتری برسد و مدت زمانی از کارکرد خودرو توسط مشتری بگذرد و مشتری عملکرد خودرو را به درستی ارزیابی نماید و بازخورد لازم را کسب کند.
کشیشان گفت: تمامی اقداماتی که در درب های جانبی تیبا به نتیجه رسیده است تا دو تا سه ماه آینده باعث تغییر نظر مشتریان در خصوص عملکرد درب های جانبی تیبا خواهد شد، ولی امروز در خطوط تولید به صورت محسوس این بهبودها را شاهد هستیم و اثربخشی بهبودها در محصول نهایی مشاهده می شود.
وی افزود: بهبودها در این زمینه باعث می شود که بازار و مشتری همچنان به سمت محصول تیبا گرایش داشته باشد و این محصول بدلیل مزیت قیمت و کیفیت بعنوان انتخاب اول مشتریان قرار گیرد.
سرپرست مدیریت مهندسی تولید سایپا گفت: در پروژه های بهبود کیفی علاوه بر کاهش نمره منفی در بخش درب های تیبا، شاخص ایرادهای درجه اهمیت بالا نیز کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: این پروژه ها دستاورد مهم دیگری برای گروه سایپا داشته است که در واقع با رصد کردن و رفع ایرادهای این خودرو، به نقطه ای رسیدیم که این موارد را در محصولات جدید گروه سایپا لحاظ خواهیم کرد و از مراحل طراحی خودروهای جدید، این موارد در نظر گرفته خواهد شد.
منبع : تیبا
یک سری تفاوت میان عملکرد سه خودروی «کرولا» و «سراتو کیا »و « الانترا » وجود دارد هرچند که هر سه خودرو دارای وزن شبیه به همی هستند و همچنین نیروی محرکه تنفس طبیعی ۱٫۶ لیتری دارند .
در دورهای بالای خودروی «کرولا »صدای موتور خیلی بد است اما این موتور ۱٫۶ لیتری بهترین خروجی اش را در همین دورهای بالا ارائه می دهد.
در سرعت های بزرگ راهی دور موتور به خوبی به حد کافی پایین می آید .
برای آنکه موتور سر حال نگه داشته شود نیاز است که در رانندگی های شهری گیربکس تغییر وضعیت دهد .
گیربکس شش دندهٔ آن، بر خلاف گیربکس کره ایها که تا حدی دندههای لاستیک مانند دارد، جذاب و دقیق است.
بر روی کاغذ، دندههای کوتاه تر «کرولا» باید اثری زیان آور بر روی مصرف سوخت داشته باشد اما در طی تست مصرف ۶٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به دست آمد که بسیار قابل احترام است. هر چند، ماهیت موتور «کرولا» احتمالاً برخی از این مزیتها را بی اثر میکند و دیده شد که در پشت سر همتایان خود قرار گرفت.
سیستم ترمز کمکی جامع کرولا، استواری خود را در توقفهای چند باره در طی تست نشان داد. مجموعهٔ ترمز ABS-EBD سراتو خیلی در طی توفق ها ضعیف نبود اما تیم ما نوعی از وقفه و یا تردید را در سیستم ترمز در یکی از تستها تجربه کردند. ترمزهای کرولا به طرز محسوسی، آرامش خاطر بیشتری از کیا ایجاد میکنند اما باید اشاره کرد که ترمزهای کیا بهتر از هیوندای است.
ارزش در برابر پول پرداختی
در مواجه با این بخش، شما به سختی میتوانید خودروهای هم قیمت با ساختههای کره ای را پیدا کنید که تا این حد امکانات داشته باشند اما متغیرها بین این دو خودرو غیر عادی است! برای مثال، در حالی که سراتو سیستم تهویهٔ تک ناحیه ای و سیستم روشنایی خودکار چراغها را دارد، الانترا با تهویهٔ دو منطقه ای و برف پاکن های خودکار تلافی میکند!
اما سراتو با سطح گسترده تری از ویژگیهای ایمنی (ایربگ های جلویی، کناری و پرده ای در برابر آیتمهای جلویی دو تایی الانترا) و کروز کنترل و رینگهای آلیاژی جلو میافتد.
گیج کننده ترین بخش در مورد الانترا، این است که فاقد بلوتوث و RDS است. با توجه به اینکه تویوتا دارای این ویژگیها میباشد (همچنین دارای نمایشگر TFT است که کره ایها فاقد آن هستند. کیا بلوتوث دارد اما فاقد RDSS است.) جای تعجب است که چرا هیوندای از بکار بردن این امکانات که باعث آسایش و ایمنی بیشتر میشود اجتناب کرده است.
رانندگی و دینامیک
تویوتا سرمایه گذاری بزرگی را انجام داده است تا رانندگی با کرولا بیشتر از قبل لذت بخش باشد. مرکز ثقل پایین تر به همراه کمک فنرهای تجدید نظر شده باعث شدهاند تا کرولا حرکت تیز و دقیقی در جادههای پرپیچ و خم داشته باشد و همهی این موارد به کنترل بهتر حرکات بدنه در سر پیچها کمک میکند. حتی با وجود رینگهای ۱۶ اینچی، سواری این خودرو نرم و انعطاف پذیر است اما باید گفت که با شکوه ترین نوع سواری در بین این سه خودرو نیست.
تشویق اصلی برای الانترا است که اکثر عیوب جاده را خنثی و بی اثر میکند. این آرامش و خونسردی زمانی تکمیل میشود که بدانیم کابین الانترا بهتر از دو خودروی دیگر در برابر صدای موتور و جاده عایق شده است.
اگر چه سواری سراتو تقریباً در حال تعادل با کرولا است، اما سیستم فرمان آن باعث عقب ماندن سراتو میشود. تجربههای تست تست بیانگر عدم دقت فرمان آن بود که باعث ایجاد حسی شبیه عدم آگاهی از چرخهای جلو میگشت. فرمان الانترا در سرعتهای پایین تر کمی سنگین تر احساس میشد.
در توافق کامل با هندلینگ کرولا، سیستم فرمان برقی آن اگر چه کمی سبک و مصنوعی حس میشد اما در عمل دقیق تر از کره ایها بود.
منبع : سراتو کیا
بعد از انجام تست هایی که موسسه ایمنی C-Ncap از خودروی«جک جی ۵ » گرفته است ۵ ستاره ایمنی هم از آن این خودرو گشته است .
بعد از آزمایش های صورت گرفته و آمار های به دست رسیده در تست تصادفی که از ناحیه های جلو و دو طرف خودرو« جک جی ۵ » بوده است مشخص گردید که به هیچ یک از سرنشینان اتومبیل و به هیچ یک از اعضای بدنشان ضربه ای شدید وارد نمی گردد .
این موضوع نشانگر این می باشد که خودروی «جک جی ۵» دارای طراحی یکنواخت و مهندسی شده می باشد .
«امگرند ۷ » خودرویی می باشد که رقیب اتومبیل «جک جی ۵» به حساب می آید .
«امگرند۷ » علاوه بر این ۵ ستاره، موفق به کسب ۴ ستاره از موسسه اروپاییEuroNCAP شده است. با این حال « J5اتوماتیک » همانند رقیبش از سیستمهای ترمز ABS و EBD استفاده میکند اما تعداد کیسههای هوایش ۲ عدد برای سرنشینان جلو است.
معرفی
نامش J5 است و چندان برای ما ایرانیها غریبه نیست. J5 دومین عضو خانواده JACچین است که به بازار ایران قدم گذاشته. این برند چینی بخش عمدهای از خوشنامیاش را مدیون خاطره خوب تعداد محدود J3های هاچبکی است که به بازار عرضه شدهاند. کیفیت قابل توجه محصولات این برند در کنار بهرهگیری از پیشرانه میتسوبیشی و طراحی قابل توجه شرکت پینینفارینا ایتالیا از جمله اصلیترین نقاط قوت جکها در بازار ایران هستند. J5 ابتدا با پیشرانه ۱٫۵ لیتری و گیربکس ۵ سرعته دستی ایرانیان را با بزرگترین محصول جک چین آشنا کرد اما کرمانیها که جای یک خودرو اتوماتیک را خالی میدیدند، نسخه اتوماتیک آن را برای عرضه به بازار ایران انتخاب کردند. J5 در نسخه اتوماتیک تفاوتهای عمدهای با مدل دستی دارد و همین تفاوتها موجب شدهاند تا اختلاف قیمت مدل دستی ۱٫۵ لیتری(۴۴٫۲ میلیونتومان) و اتوماتیک ۱٫۸ لیتری(۵۵٫۹ میلیونتومان) به حدود ۱۱ میلیونتومان برسد. پیش از ما ایرانیها خود مردم چین اصلیترین منتقدان صنعت خودروسازیشان هستند که در مطالب تحلیلی و نظراتشان از JAC در کنار چند برند خودروسازی دیگر چینی به عنوان پرچمداران این صنعت یاد می کنند. JAC بهتازگی در بین همه خودروسازان فعال در چین از جمله جنرالموتورز، فولکس واگن و… از نظر میزان تولید در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب رتبه ۲۲ام شد و تیراژ حدود ۲۰۳هزار دستگاه را به ثبت رساند.
J5 شخصیت متفاوتی نسبت به عمده خودروهای چینی دارد؛ شخصیتی که بهسادگی نمیتوان صفت کپیبودن را به آن نسبت داد. طراحی آن بر عهده شرکت پینینفارینا ایتالیا بوده است؛ شرکتی که تاکنون دهها مدل مطرح فراری نظیر دینو، تستاروسا و چندین مدل فیات و… را در تاریخ ماندگار کرده است.
شاید عدهای با خود بگویند پینینفارینا نقشی در طراحی این خودرو نداشته و تنها از نام تجاری آن روی J5استفاده شده اما نکته جالب آنجاست که در سایت رسمی پینینفارینا در حالی که شرکتهای چینی زیادی مدعی همکاری با این طراح ایتالیایی هستند، فقط نام JAC در بخش جوایز و افتخارات به چشم میخورد. به جرأت اصالت و زیبایی جک را در مقایسه با دیگر چینیها میتوان ستایش کرد اما J5 یک زیباروی تو خالی نیست که تنها با چهرهای خشن به دنبال جذب مشتریان باشد.
در قلب J5 اتوماتیک موتور ۱٫۸ لیتری میتسوبیشی جایگزین پیشرانه ۱٫۵ لیتری در مدل دستی شده است تا فضای رقابت را روی همه هموطنان اتوماتیکش ببندد و با قویترین آرایش در زمین ایران حاضر شود! پیشرانه این خودرو از سری ۴G93Dتحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن است که در چین به تولید میرسد و حداکثر قدرت آن در حالی عدد۱۴۱ اسب بخار را نشان میدهد که نزدیکترین رقیبش یعنی امگرند ۷، ۱۳۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. با این حال حداکثر گشتاور ۱۶۵نیوتنمتریJ5 در برابر حداکثر گشتاور ۱۷۲ نیوتنمتری امگرند ۷ جای تامل دارد. پیشرانه امگرند ۷۷ بر پایه یکی از پیشرانههای تویوتا طراحی و توسعه یافته و جک نیز با شمشیر میتسوبیشی به میدان رقابت قدم گذاشته است. در این میدان تندر ۹۰ ۱۰۵۵ اسب بخاری با گیربکس ۴ سرعته سعی میکند از بیرون گود تنها به اختلاف حدود ۲۰۰ کیلوگرمی وزنش با این دو خودرو دل خوش کند. ابعاد J5 در ظاهر تفاوتی بین این خودرو و رقبا را نشان نمیدهند اما به محض ورود به اتاق آن به خصوص در بخش صندلیها شگفتزده میشوید. فاصله بین دو محور این خودرو در مقایسه با برادر شیریاش در ایران یعنی لیفان ۶۲۰ حدود ۱۰۰ سانتیمتر بزرگتر است که موجب افزایش بیشتر فضای پای سرنشینان عقب میشود. علاوه بر این موضوع در J5اتوماتیک بر خلاف مدل دستی دریچههای سیستم تهویه نیز برای سرنشینان عقب نصب شده است.
منبع : کرمان خودرو