دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

PEUGEOT 307 | پژو ۳۰۷

یکی دیگر از محصولات گروه اتومبیل سازی پژوی فرانسه  خودروی پژو ۳۰۷ می باشد که یک اتومبیل خانوادگی و کوچک می باشد .

این خودرو توانسته است عنوان خودروی سال اروپا را در سال ۲۰۰۲ کسب نماید .خودروی پژو ۳۰۷ را از سال ۲۰۰۱ تولید نموده اند.

تولید این اتومبیل تا سال ۲۰۱۴ در چین و چندکشور دیگرآمریکای جنوبی تداوم داشت هر چند که مدل جدیدتری از این مدل به نام پژو ۳۰۸ در سال ۲۰۰۷ به میان آمده بود .

در زیر مطالبی را در خصوص تجربه رانندگی یک شخص با پژو ۳۰۷ مدل ۲۰۰۷ را آورده ایم :

اگر قبلا با۲۰۶ رانندگی کرده باشید بعد از سوار شدن به ۳۰۷ خواهید گفت چقدر آشناست،در واقع تمام موارد داخل اتاق کاملا منطبق بر ارگونومی خاص اتومبیلهای پژومی باشد که باعث این شباهت شده است. طول ۳۰۷ حدود ۱۰ سانتیمتر بیشتر از۲۰۶ می باشد که این افزایش طول نمود خوبی در داخل داشته است. بطوریکه جایپای سرنشینان عقب بطور محسوس زیاد شده است (در مقایسه با ۲۰۶) البته هنوزهم این جای پا کافی نیست ولی برای یک هاچ بک در این کلاس مناسب می باشد.در قسمت عقب دو نفر به راحتی و سه نفر به سختی زیاد می نشینند درست مثل۲۰۶ .

وضعیت قرار گرفتن راننده خوب و مناسب می باشد و دسترسیبه ادوات کنترل به راحتی صورت می پذیرد ولی عدم وجود تنظیم کننده ارتفاعصندلی را می توان از نقاط ضعف طراحی صندلی دانست. زیرا در هنگام تستهمواره احساس می شد که در ارتفاع نامناسب و نزدیک به سقف نشسته اید، مضافااینکه نوع قرار گیری ستون های کناری جلو احساس نزدیک بودن بیش از حد بهستون را تداعی می کرد. دربها بصورت خیلی خوب و تقریبا عمود بر بدنهاتوبمیل باز می شوند (مخصوصا دربهای عقب) که پیاده و سوار شدن مسافران راراحت تر می کند. متاسفانه کیفیت صندلی ها خوب نیست و نشیمنگاه سفت و خیلینازکی دارد که در دراز مدت راننده را اذیت می کند. فرمان زیبا و خوشدستپژو جنبه های اسپرتی بودن را به خوبی القاء می کند، کار کرد جعبه فرمان همبسیار دقیق و بودن ایراد می باشد که از این نظر می توان به پژو تبریک گفت،دسته دنده در وضعیت مناسب و تعویض آنها به سرعت و بدون تاخیر انجام می شودولی در هنگام تعویض دنده به صورت تیپترونیک مکث چند دهم ثانیه ای در تعویضدنده مخصوصا در حالت معکوس بسیار عجیب و نامانوس می باشد. در هنگام تستچندین بار احساس بلاتکلیفی دنده پیش آمد که با کم و زیاد  کردن گاز اینحالت رفع شد ولی در کل گیربکس آن اگر با گیربکس های طراز اول مقایسه نشود،در وضعیت مناسب قرار دارد.
جواهر درون ۳۰۷ را به جرات می توان موتور آنعنوان کرد، این موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۰۳ kw در ۴۰۰۰ دور در دقیقه و تورگ۲۰۰ Nm که ۹۰% این تورگ در دورهای ۲۵۰۰ دور در دقیقه بدست می آید مثلجواهری در ۳۰۷ می درخشد که شتاب ۹/۸ ثانیه ای آن به همراه عکس العمل مناسبپدال گاز و هماهنگی خوب آن با گیربکس می تواند هر راننده را به وجد آورد وبهترین مشخصه آن تورگ خوب و مناسب آن می باشد به طوریکه شتاب بسیار خوبیرا در دورهای میانی برای آن به ارمغان می آورد که گاهی احساس مبارزه بااتومبیلهای خیلی قویتر از آن را در راننده بوجود می آورد. صدای موتورچندان جذاب نمی باشد ولی با تعویض اگزوز شاید بتوان صدایی مناسب تر راایجاد کرد.
هندلینگ اتومبیل بسیار خوب و در حد بهترینهای این کلاسهاچ بک می باشد به صورتی که در پیچ های تند بسیار با قدرت و بدون انحرافحرکت می کند البته رینگهای ۱۶ اینچی با لاستیکهای ۲۰۵ نقش بسزایی در کیفیتهندلینگ دارند ولی در کل پژو را باید استاد در طراحی فنربندی دانست که در۳۰۷ هم نمود پیدا کرده است.
متاسفانه همانند ۲۰۶ سرنشینان عقب لذتزیادی نمی برند زیرا کمبود جا و همچنین تکانهای زیاد و صندلی های ناراحتعقب باعث می شود که بعد از چند بار تست با سرعت و شتاب بالا احساس تهوع میکنند.
سیستم ارکاندیشن آن خوب و نه عالی می باشد ولی در کل مناسباست. از نظر ظاهری به نظر نگارنده می توان به آن لقب معمولی داد چونهیچگونه مشخصه بارز و قابل تعمقی در آن وجود ندارد و بطور کلی جسارت ۲۰۶را ندارد مضافا اینکه متاسفانه طراحی اتومبیلهای پژو رفته رفته بطرف طراحهای بسیار معمولی پیش می رود که باعث می شود تصویر خوشایند پژو که دراواخر دهه ۹۰ با طراحی ۲۰۶ و ۴۰۶ بسیار پیشرو معرفی می شد مخدوش شود.
در انتها می توان به ۳۰۷ لقب معمولی داد چون به غیر از موتور خوب و هندلینگ عالی در بقیه موارد بسیار معمولی می باشد.

 

مشخصات فنی:
حداکثر سرعت : km/h  ۲۰۴
شتاب ۰ تا ۱۰۰ : ۹ ثانیه
شتاب ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر : ۱/۱۱ ثانیه
شتاب در طی مسیر ۴۰۰ متر : ۵/۱۶ ثانیه
شتاب در طی مسیر ۱۰۰۰ متر : ۲/۳۰ ثانیه

 منبع : پژو 

سایپا دیزل (ایران کاوه) زیرمجموعه سایپا

یکی از شرکت هایی که در کار تولید خودروهای سنگین و همچنین نیمه سنگین می باشد کمپانی سایپا دیزل می باشد . این کمپانی خودروهایی مانند : انواع مختلف کامیون و همچنین اتوبوس را تولید می نماید .

سایپا دیزل در زمانی که تاسیس گردید با نام ایران کاوه معرفی گردید اما الان سایپا دیزل می باشد .

بزرگ ترین سهام دار شرکت سایپا دیزل کمپانی سایپا می باشد . در واقع شرکت سایپا با در دست داشتن 49.8 درصد از سهام سایپا دیزل موفق شده است به عنوان بزرگترین سهامدار این شرکت معرفی گردد .

 

 

در حال حاضر شرکت سایپا، با در اختیار داشتن ۴۹٫۸٪ درصد از سهام سایپادیزل، بزرگترین سهامدار آن، محسوب می‌شود.

 

تاریخچه : 

شرکت سایپادیزل در تاریخ ۲۸ تیرماه سال ۱۳۴۲ با انعقاد قرارداد انحصاری با شرکت ماک تراکس و با نام ایران‌کاوه، فعالیت خود را با مونتاژ کامیون‌های ماک و ساخت انواع تریلر آغاز نمود.

تعداد کامیون‌های تولیدی ایران‌کاوه طی مدت همکاری با شرکت ماک‌تراکس تا سال ۱۳۵۷ بالغ بر ۷٫۵۰۰ دستگاه گردید. به دنبال توقف تولید کامیون‌های ماک در سال ۱۳۵۷، شرکت سایپادیزل به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در ایجاد اشتغال، مونتاژ سایر وسایل‌نقلیه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بار و مسافر را، در دستور کار خود قرار داد.

در سال ۱۳۶۳ پس از بررسی‌های انجام‌شده در خصوص راه‌اندازی خط جدید تولید کامیون، قرارداد ساخت و تولید کامیون‌های ولوو اف۱۲ در تیپ‌های ۴×۶، ۲×۶، ۲×۴ با شرکت ولوو تراکس منعقد گردید. انعقاد قرارداد تولید تریلرهای کفی با شرکت گوشا یوگسلاوی، از دیگر اقدامات برجسته سایپادیزل طی این سال بود.

در روند تولید طی سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۰، تولید کامیون‌های ولوو ان‌ال۱۲ و اف۱۲ به میزان بیش از ۱۰٫۰۰۰ دستگاه و با حدود ۵۲٪ خودکفایی حاصل گردید.

اما در پی وضع قانون استانداردهای زیست‌محیطی، موسوم به استانداردهای ” یورو“ توسط اتحادیه اروپا و عدم تجهیز کامیون‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران به موتورهای دارای استانداردهای آلایندگی، شرکت سایپادیزل با بزرگترین بحران دوران حیاتش مواجه گشت.

این شرکت، در مواجهه با بحران حاصل از عدم مجوز تردد کامیون‌ها در جاده‌های اروپایی، با هدف بازسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به‌ویژه در بخش ترانزیت، اقدامات گسترده‌ای را آغاز نمود و سرانجام با انعقاد قرارداد جدید با شرکت ولوو تراکس، کامیون‌های ولوو اف‌اچ۱۲ و ان‌اچ۱۲ که هم‌اکنون مجهز به موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو ۳ می‌باشند، در خط تولید محصولات سایپادیزل جای گرفتند.

منبع : سایپا 

افزایش میزان گارانتی محصولات ایران خودرو

خان کرمی گفت : شرکت ایران خودرو همه تمرکز خود را بر روی بالا بردن سطح کیفیت محصولات خود گذاشته است تعداد تولیدات خود را هم کاهش داده تا بتواند سطح کیفیت محصولات را بالا ببرد در حال حاضر ایران خودرو تعداد ۱۸۰۰ دستگاه خودرو در روز تولید می نماید

ایران خودرو علاوه برآنکه سطح کیفیت محصولات خود را بالا برده است از سوی دیگر هم زمان گارانتی خودرو هایش را بالا برده است در حال حاضر ایران خودرو خودروهایش را به مدت ۳ سال یا همان ۵۰٫۰۰۰ کیلومتر ضمانت می کند

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که فروش محصولات این خودروسازی ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۴ و ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته و خودروهای تولیدی بلافاصله در پارکینگ کارخانه بارگیری شده و به سمت شهرستان‌ها حرکت می‌کند.

خان کرمی همچنین از طرح‌های ویژه ایران خودرو برای فروش محصولات خبر داد که یکی از آنها طرح «کلید به کلید» با هدف تحویل تاکسی نو در هنگام اسقاط خودروی فرسوده است. با اجرای این طرح رانندگان تاکسی می‌توانند تا لحظه دریافت خودروی جدید از تاکسی قبلی خود استفاده کنند. تا کنون قرارداد فروش ۹۰ هزار دستگاه خودرو در راستای نوسازی ناوگان عمومی تنظیم شده و از خرداد ۹۶ تحویل تاکسی‌های جدید آغاز می‌شود.

 

معاون گروه صنعتی ایران خودرو در نمایشگاه صنعت خودرو در تبریز حاضر شد و نوید سال پرباری را برای این کارخانه خودروسازی داد. به گفته مصطفی خان کرمی محصولات جدید ایران خودرو در راه است و شرایط فروش خودروها در سال آینده از تنوع بیشتری برخوردار خواهد بود.

خان کرمی عملکرد ایران خودرو در سال ۱۳۹۵ را موفقیت‌آمیز دانست و ارتقای کیفیت محصولات، در اختیار گرفتن بخش بزرگی از بازار و عمل کردن به تمامی تعهدات در زمان مقرر را از دستاوردهای این خودروساز بزرگ کشور دانست!

وی از تولید محصولات جدید ایران خودرو خبر داد و اعلام کرد که خودروی جدید پژو ۲۰۰۸ زمستان امسال در ایران عرضه خواهد شد. این خودرو توسط شرکت ایکاپ تولید شده و از دی ماه ۹۵ با قیمت‌های ۷۵ تا ۹۵ میلیون تومان وارد بازار می‌شود.

طبق اعلام مسئولان ایران خودرو، خودروی ۵۰۸ نیز به زودی وارد بازار شده و به رقیبی برای سوناتا، کیا اسپورتیج و تویوتا کمری تبدیل خواهد شد. هنوز قیمت نهایی این خودرو اعلام نشده، اما گفته می‌شود که قیمت آن مناسب با کیفیتش خواهد بود.

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص سایر محصولات نیز عنوان کرد:

همکاری ما با شرکت رنو همچنان ادامه دارد و سال گذشته خودروی رنو کپچر وارد بازار شد که استقبال خوبی از آن صورت گرفت. تا آذر ۹۵ نیز مدل ۲۰۱۷ این خودرو عرضه خواهد شد و علاوه بر آن تولید سه خودروی مشترک دیگر با رنو در دست پیگیری است.

وی به همکاری با خودروسازی سوزوکی ژاپن نیز اشاره کرد و از عرضه خودروی ویتارا جدید در آینده نزدیک خبر داد. این خودرو در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تولید شده و بر اساس آپشن‌های موجود با قیمت ۹۳ تا ۱۱۰ میلیون تومان به فروش خواهد رسید. خودروی «سرا» دیگر محصول سوزوکی است که قرارداد آن در حال نهایی شدن بوده و از سال آینده وارد بازار خواهد شد.

در جریان نمایشگاه صنعت خودروی تبریز از مدل فیس لیفت خودروی ال ۹۰ رونمایی شد که در این محصول تغییراتی در طراحی ظاهری و داخلی خودرو انجام شده است. به گفته خان کرمی خودروی ال ۹۰ فیس لیفت در اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد و در طراحی آن تلاش شده تا ایراداتی که مشتریان به این خودرو می‌گرفتند، رفع شود.

مدل اچ ۳۰ کراس محصول شرکت دانگ فنگ چین، یکی دیگر از محصولات جدید ایران خودرو است که به عنوان ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار معرفی شده و در نمایشگاه تبریز با قیمت ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خان کرمی در خصوص مشکلات صنعت خودروسازی اظهار کرد:

در سال ۹۴ مردم منتظر توافق هسته‌ای و ارزان شدن خودروهای خارجی بودند و به همین دلیل به خرید خودروهای جدید تولید داخل علاقه‌ای نشان نمی‌دادند. از سوی دیگر نیز افرادی به دنبال تخریب دولت و خودروسازها بودند و کمپینی هم برای نخریدن خودروی داخلی تشکیل شد. از همین رو فروش محصولاتمان در این برهه زمانی کاهش یافت اما از مهر ۹۴ شرایط به حالت عادی بازگشت و روزانه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو به تولید می‌رسید.

منبع : ایران خودرو

مقایسه طراحی داخلی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با برلیانس H220

بررسی طراحی داخلی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و برلیانس H220 :

از زمانی که نخستین پژو  ۲۰۶ تولید گردید تا به الان که سالیان درازی می گذرد در درون این خودرو تغییرات کم و جزئی صورت گرفته است .

درون کابین این خودرو برای همه مردم دیگر شناخته شده است و همه این را میدانیم که همه ادوات این خودرو در دسترس می باشد به جز فلاشر آن !

رو دری ها و همچنین روکش صندلی های این خودرو متوسط می باشند و مانند پلاستیک استفاده شده در درون خودرو بعد از گذشتن مدت زمانی فرسوده شده و سطح کیفیتی آن پایین می آید .

طراحی کنسول ۲۰۶ پس از گذشت ۱۵ سال رنگ و لعاب روزهای ابتدایی خود را از دست داده‌ و تداعی کننده همان سال‌ها نخستین قرن ۲۱ است.

اما با ورود به کابین پسر چینی این رقابت، طرح دو رنگ داش‌بورد توانسته مقداری از طراحی ساده این بخش را جبران کند و روح اسپورت بودن را به آن بدمد.

طراحی فرمان نیز با قسمت پلاستیک نقره‌ای در پایین آن تا حدودی چشم را نوازش می‌کند. ال‌سی‌دی تک رنگ به کار رفته در میان داش‌بورد تا حدودی به ال‌سی‌دی های ۲۰۶ از لحاظ کارایی شبیه است.

طراحی رودری‌ها و نوع قرار گیری دستگیره‌ها و کلیدها به خودروهای به‌روزتر شبیه است و در این بخش شیر این رقابت ساکت و خموش خواهد بود.

دسترسی به کلید‌ها و ارگونومی کابین خوب ارزیابی می‌شود. طراحی صفحه کیلومتر شمار نیز به نسبت ۲۰۶، جوان پسندتر و به‌روزتر است. تا اینجا رقابت، در بخش طراحی خارجی و داخلی ۲۰۶ کهن سال از رقیب چینی عقب مانده‌است.

موتور:

خودرو پژو  ۲۰۶ تیپ ۵ از موتور معروف تی یو فایو ۱۶۰۰ سی سی، ۱۶ سوپاپ با حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون بر متر و گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد. این پیشرانه از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کند و در سیکل ترکیبی طبق ادعا سازنده ۶/۶ لیتر بر صد کیلومتر مصرف دارد.

در مقابل برلیانس H220 با موتوری با کد BM15L برگرفته شده از موتورهای میتسوبیشی با ظرفیت ۱۵۰۰ سی سی، حداکثر قدرت ۱۰۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتون بر متر و گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود.

این پیشرانه از لحاظ آلایندگی استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کند و در سیکل ترکیبی طبق ادعای سازنده ۴/۶ لیتر بر صد کیلومتر مصرف دارد، که با توجه به وزن ۱۱۹۴ کیلوگرمی برلیانس در مقابل وزن کمتر ۲۰۶ تیپ ۵، قدرت پیشرانه شیر پیر بر جوان چینی پرادعا به ظاهر بیشتر می‌چربد.

در خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ در هر چهار چرخ از سیستم ترمز دیسکی استفاده شده‌است. ترمزگیری تیپ ۵ این خودرو از بدو ورود، زبان زد خودرو دوستان بوده است.

(مساله‌ای که در طول زمان بدلیل تغییرات فنی در این خودرو متاسفانه ضعیف‌تر شده‌است) در برلیانس H220 در چرخ‌ها جلو از ترمز دیسکی و در چرخ‌ها عقب از ترمزها کاسه‌ای بهره می‌برد. در بخش ترمزگیری بر روی کاغذ خودرو کهن‌سال پیروز ماجرا است.

 منبع : پژو 206 

 

 

 

مقایسه تجهیزات رفاهی سوناتا ۲۰۱۶ با اپتیما ۲۰۱۶

چند نمونه از تجهیزات و امکانات وجود دارد که در هر دو خودرو دیده می شود . مواردی که در هر دو گزینه وجود دارد شامل موارد زیر می باشد :

  1. بالابردن ارتفاع نور به طور خودکار
  2. مجهز بودن به نمایشگر ۸ اینچی لمسی برای سیستم ناوبری
  3. داشتن امکان یکپارچه سازی  اتومبیل  با استفاده از  تلفن‌ همراه از  راه بلوتوث
  4. مجهز بودن به تنظیمات الکترونیکی برای صندلی‌ها همراه با داشتن حافظه
  5. مجهز بودن به دوربین دید عقب
  6. داشتن ترمز الکتریکی برای پارک کردن اتومبیل
  7. داشتن چراغ‌های LED
  8. مجهز بودن به سانروف
  9. ریم‌های آلیاژی ۱۸ اینچی درکنار تریم چرمی برای داخل

خودروی سوناتا در مبحث ایمنی خودرو موفق گشته است نتایج خیلی خوبی را به جهت داشتن ۶ عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلویی وکناری و… به دست آورده است .

هرچند که اپتیما نیز باوجود اینکه هنوز امتحانش را نداده اما از همان ۶ کیسه هوای سوناتا را درکنار کروز کنترل راداری، سیستم تشخیص نقطه کور، اخطار انحراف از مسیر و ترافیک عقب، هشدار پیش از برخورد درکنار ترمز خودکار، بهره می‌برد.

هیوندای  سوناتا پریمیوم را هنگام خرید با ۵ سال گارانتی (بدون تعیین مسافت/کارکرد) تحویل خواهید گرفت که در اینجا از کیا با هفت سال گارانتی اندکی عقب می‌افتد.

هر دو خودرو از سازوکار قیمت مقطوع خدمات پس‌از فروش برخوردارند (که برای اپتیما هفت ساله، اما برای سوناتا مادام العمر است).

درعین حال هیوندای  هزینه کمتری برای حفظ و نگهداری از سوناتای پریمیومش را بر روی دستتان می‌گذارد. خصوصا که با خرید سوناتا در هر دوره خدمات پس از فروش کمتر از ۲۰۰ دلار صرفه جویی می‌شود.

تجربه رانندگی

با وجود پیشرانه‌های یکسان، حس‌وحال رانندگی با این دو خودرو اندکی تفاوت دارد.

سوناتا و اپتیما هر دو عطش خوبی برای سرعت و شتاب دارند اما انگار که سوناتا ظاهرا می‌خواهد اندکی خود را اسپرت‌تر نشان دهد هرچند که در عمل اپتیما خوی اسپرتی‌تری را به راننده منتقل می کند.

این مساله را می‌توان از تفاوت صدای تولیدی پیشرانه در فشارهای مختلف از داخل و بیرون خودروها مقایسه کرد. جایی که صدای بیشتری به داخل کابین سوناتا راه می یابد.

اما همانطور که گفتیم در عمل اپتیما درعین حفظ حس راحتی، علاقه کمتری برای افزایش دنده‌ها دارد.

درکنار این موضوع گیربکس هیوندای  سوناتا نیز در سرپایینی‌ها خیلی زود سعی می‌کند دنده‌ها را کاهش دهد.

با وجود نقاط یکسان و مشابه بسیار، کاملا مشخص است که هر کمپانی تلاش کرده تا به قشر خاصی از خریداران را هدف قرار دهند.

به‌عنوان مثال اپتیما نسبت سوناتا تعلیق خشک‌تر و هوشیارتری دارد اما با این وجود در هنگام مواجه با ناهمواری‌های مسیر راننده را آزار نمی‌دهد و حس راحتی را آنطور که پیش‌تر نیز اشاره شد از یاد نبرده است.

سیستم فرمان اپتیما سنگینی و واکنش‌های معقولی دارد و حس اطمینان خوبی را هنگام سواری به شما می‌دهد. البته گاها هنگام حرکت در مسیر مستقیم فرمان اندکی لرزش پیدا می‌کند و اگر رهایش کنید اندکی از خط بینابینی خارج می‌شود.

 

از لحاظ چسبندگی برخلاف انتظارمان سوناتا اندکی بهتر عمل می‌کند که بخش قابل توجهی از آن را می‌توانیم به استفاده از تایرهای چسبنده‌تر میشلن پایلوت اسپرت مرتبط بدانیم.

با این‌همه ۵ کیلوگرم سنگینی اپتیما و درعین حال نویز بیشتر موجود در داخل کابین سوناتا برایمان عجیب که در آخر کاشف به عمل آمد که این ۵ کیلوگرم می‌تواند به‌دلیل استفاده کیا  از مواد مرغوب‌تر در داخل کابین و خصوصا عایق‌های صوتی باشد که سوناتا یا از آن برخوردار نیست یا حداقل عملکردی ضعیف‌تر را در این بخش دارد.

در زمان آزمایش هرچه که بیشتر پیش‌ می‌رفت انتخاب یک برنده نهایی برایمان سخت‌تر می‌شد اما درعین حال احساس نزدیکی بیشتری را با اپتیما داشتیم و در آخر هم به‌نتیجه رسیدیم که کیا  در این مقایسه می‌تواند در جایگاهی بالاتر از هیوندای  بایستد.

این به هیچ‌وجه به معنای ضعیف بودن سوناتا پریمیوم نبود و نیست. این خودرو یک سدان عالی است که از لحاظ تجهیزات چیزی کم ندارد و لیست تنظیمات و آپشن‌های پیش فرضش بلند است.

خصوصا که در بحث اندازه‌ کابین شاید به اندازه سدان‌های سایز بزرگ  (یک رده بالاتر) به شما فضا بدهد.

در بخش‌های مختلف هر خودرو حس‌وحال و آن خط مشی خود را دارد؛ راحتی برای سوناتا و خوی اسپرتی برای کیا !

حتی در کابین خودروها، اپتیما از جلوه‌ای‌ جوان‌پسندانه‌تر سود می‌برد. طرح‌های فلزی، درکنار خط دوخت‌های قرمز رنگ در اپتیما در شکل‌گیری این حس نقش داشته است.

حتی غربیلک‌های فرمان هم این خط مشی را نیز برخود یدک می‌کشند. سوناتا سعی کرده تا احساس فضایی جدی ‌تر را در عین راحتی به شما بدهد هرچند که از لحاظ کیفیت و وضعیت کلی کابین در جایگاهی پایین‌تر از کیا قرار می‌گیرد.

در بخش ذیلِ سیستم ناوبری، سوناتا به شما از وضعیت سیستم‌هوای دوگانه خود را بصورت دیجیتالی به راننده اطلاع می‌دهد.

در این قسمتِ خاص، سوناتا قطعا بهتر عملکرده چرا که بطور کلی شیوه تسلط راننده بر روی گرم و سردکردن هوای داخل و همچنین گرم و سردکن صندلی بسیار بهتر وضعیت داخل اپتیما و کنترلگرهای آن است.

سوناتا برای مسافران عقب سیستم روشنایی را درکنار آینه‌ها در آفتاب‌گیرها و همچنین سیستم پخش استریو با چندین بلندگوی خوب قرار داده است. کیا البته دو اسپیکر و درکنار یک ساب‌ووفر، گرم کن صندلی، پدال تعویض دنده از پشت‌فرمان را به مسافران اعطا می‌کند

ارتفاع خودرو برای اپتیما قاعدتا کمتر از سوناتاست و بطور کلی برجستگی‌هایش نشان از خوی خشن‌ترش دارد با این وجود انتخاب برتری در بخش زیبایی قطعا مساله‌ای سلیقه‌ای است و به عهده شماست.

منبع : سوناتا هیوندای