دو سال می باشد که از خبرهایی که در باره بهترین محصول لیفان به گوشمان رسیده است می گذرد
منظورما از بهترین محصول لیفان همان پرچمدار لیفان می باشد ( لیفان 820 )
ما چند وقت پیش شنیدیم که قرار است این اتوموبیل در سال آتی عرضه گردد به همین دلیل می باشد که تیم عصر ایران برآن شد تا اطلاعاتی از این اتوموبیل در اختیاار عموم قرار دهد چرا که این طور که پیداست قرار است به ایران آید
هرآنچه که شما میخوانید نتیجه بررسی 2 ساعته این خودرو می باشد
در این مطالب تلاش شده تا معایب و محاسن این خودرو تا حد امکان مورد توجه قرار گیرد.
طراحی و فضای داخلی
لیفان 820 در نمای ظاهری تا حدی نظر ها را به خود جلب می کند اما طراحی آن کپی برداری از برند های مطرح دنیاست. لیفان 820 نیز از نظر طراحی بسیار شبیه به تویوتا کمری و سوناتا است.
با دقت بیشتر به جزییات خطوط روی بدنه به شباهت خیلی زیاد برش اصلی درهای 820 با تویوتا کمری پی میبریم. این شباهت تا حدی است که با روی هم انداختن تصویر دو خودرو، ستون B آنها بدون ذرهای اختلاف روی هم قرار میگیرد، هر چند که در ستون C و در عقب تا حدی تغییراتی را تجربه کرده است.
به لطف این کپی 820 از فضای مناسبی برای سرنشینان دو ردیف بهره میبرد و میتوان آن را در زمره معدود لیفانهایی قرار داد که ارگونومی مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
پشت فرمان 820
با وجود سیستم کیلس، بدون در دست گرفتن کلید درهای 820 را باز میکنیم. با فشردن پدال ترمز و دکمه استارت/استاپ 820 را روشن میکنیم. نکته جالب در خصوص این سیستم در 820 اینکه حتی با دور شدن از خودرو به همراه کلید، 820 همچنان روشن مانده و قادر به جابهجایی آن خواهید بود!
لیفان برای نزدیکتر کردن 820 به خودرویی مجهز و تشریفاتی ترمز پارک پایی در نظر گرفته است. با غیرفعال کردن این سیستم موتور 2.4 لیتری آن را به کار میاندازیم. این پیشرانه که توان 165 اسب بخار را به چرخهای جلو میفرستد، در بازار ایران با یک جعبه دنده 6 سرعته خودکار جفت و جور میشود.
820 هر چند به اندازه همکلاسهای ژاپنی و کرهایاش تند و تیز نیست، اما اختلاف شدیدی نیز با آنها ندارد. اگر بخواهیم در زمینه شتاب این خودرو نظری دهیم باید ذکر کنیم که لیفان 820 در حرکت اولیه و داشتن شتاب به رغم داشتن موتور 2.4 لیتری کمی تنبل است هرچند این تنبلی فقط در زمان حرکت اولیه است و در ادامه شرایط کمی بهبود می یابد.
در اندازه گیری شتاب صفر تا صد در این خودرو نیز به عدد 10.5 ثانیه رسیدیم.
تعویض دندهها در حالت خودکار بدون تاخیر انجام میشود و امکان تعویض دستی دندهها نیز وجود دارد. 820 به لطف وجود سیستمهای کمکی نظیرکنترل پایداری الکترونیکی، و البته وزن 1.5 تنیاش پایداری خوبی از خود نشان داد. هر چند که این خودرو همانند بسیاری از خودروهای هموطن خود در زمینه ترمز دچار مشکل است به طوریکه در زمان ترمز گیری در آن حس عدم اطمینان به راننده منتقل می شود .
منبع : لیفان
پس از بررسی های به عمل آمده مشخص گردیده که مساحت کارخانه کمپانی بزرگ پارس خودرو معادل ۵۹۰ هزار متر مربع است
از آن مساحت بیان شده یک چیزی در حدود ۱۹۲ هزار متر مربع آن به قسمت های اداری و تولیدی مشمول : سوله ها و ساختمان ها و کارگاه های گوناگون تخصیص پیدا کرده است
اگر بخواهیم تجهیزات و آپشن های اصلی و با اهمیت این خودرو را بیان نماییم باید به موارد زیر اشاره نماییم :
ماشین آلات پرس قطعات (تا ظرفیت ۱۸۰۰ تن) تجهیزات اتاق سازی، خطوط رنگ، خطوط تزئینات، تست خودرو و ماشین آلاتی از قبیل فرز سیانسی، دستگاه برش لیزری پرس دو آلفوم و دستگاه اندازهگیری سیامام .
در ابتدا پارس خودرو محصولات رامبلر و جنرال موتورز را تحت لیسانس شرکتهای اصلی تولید میکرد. اولین خودروی ساخته شده توسط این شرکت آریا شاهین بود که در سال ۱۹۶۷ میلادی بر اساس خودروهای تولید رامبلر ساخته شد. این شرکت همچنین خودرو جیپ را تحت لیسانس شرکت اصلی تولید کرد.
در سال ۱۹۷۲ میلادی پس از این که پارس خودرو جزئی از جنرال موتورز شد به جنرال موتورز ایران تغییر نام یافت و تولید خودروهای اپل را با علامت تجاری شورلت در ایران آغاز کرد. این خودرو با موتورهای ۲٫۵ و ۲٫۸ لیتری تولید میشد. علاوه بر این یک مدل بیوک و کادیلاک و یک مدل شورلت به نام شورلت نوا همراه با یک وانت شورلتتولید شد. این تولیدات تا سال ۱۳۶۱ شمسی که دولت جمهوری اسلامی ایران شرکت را وادار به قطع رابطه با جنرال موتورز کرد ادامه داشت.
پس از این پارس خودرو تولید نیسان پاترول را تحت لیسانس شرکت نیسان آغاز کرد. همچنین شرکت پارس خودرو خط تولید رنو ۵ را از شرکت سایپا خریداری کرده و اقدام به تولید خودروهای سپند I و سپند II نمود که در واقع نسخههای تغییر یافته رنو ۵ بودند.
در سال ۲۰۰۰ مقدار ۵۱ درصد از سهام شرکت پارس خودرو توسط سایپا خریداری شد. محصول بعدی پارس خودرو پیکی نام داشت که با تلفیق موتور پراید و بدنه رنو ۵ تولید میشد. با توجه به این که فاصله چرخهای پراید بیش از رنو ۵ بود چرخهای پی کی خارج از بدنه آن قرار میگرفت. تولید این خودرو متوقف شده است.
در سال ۲۰۰۸ و در اوج بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹، این شرکت بار دیگر مذاکراتی را با شرکت جنرال موتورز برای خرید برند پونتیاک آغاز کرد. جنرال موتورز قصد داشت با فروش این برند خود را از ورشکستگی نجات دهد، اما این مذاکرات به دلیل پیچیدگی روابط ایران و آمریکا، با وجود کسب امتیازات قابل توجه توسط پارس خودرو به سرانجام نرسید.
در حال حاضر شرکت محصولات رنو را تحت لیسانس شرکت اصلی تولید میکند. برلیانس و نیسان پیکاپ و رنو ساندرو و رنو مگان و رنو لوگان از این جملهاند. لوگان تولیدی به نام تندر۹۰ شناخته میشود.
دو محصول جدید هم از اواخر سال ۱۳۸۸ به نامهای نیسان قشقائی و نیسان تینا به محصولات پارس خودرو اضافه شده است که به ترتیب جای نیسان رونیز و نیسان ماکسیما را گرفتهاند.
منبع : پارس خودرو
ایران خودرو در مصوبه ای که در آن درباره بالا رفتن قیمت دو اتوموبیل سمند و 206 بود ضمن افزایش قیمت این خودروها از امکانات و آپشن های آن ها کم کرد!
بر طبق گزارش خبرگزاری فارس در مصوبه ای که شرکت ایران خودرو دو ورز پیش به نمایندگی های خود داده است بهای اتوموبیل پژو 206 خودش را که امکانات : 5 عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشینان و همچنین آپشن سنسور دنده عقب و یورو 4 بهینه 37.100.000 تومان اعلام گردید
این در حالی است که اواخر خرداد امسال قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با همین امکانات و همچنین با تهویه اتوماتیک، آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. به این ترتیب در قیمتگذاری جدید این خودرو، قیمت تغییری نداشته اما حذف تهویه اتوماتیک، آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی اتفاق افتاده که در واقع به معنی افزایش قیمت این خودرو است. زیرا خریداران برای برخورداری از این امکانات باید پول اضافهای را پرداخت کنند.
سمند به معنای اسب سفید یکی از اتومبیلهای ساخت ایران خودرو است. این اتومبیل در سال ۱۳۸۱ توسط گروه صنعتیایران خودرو و با همکاری آلمان و انگلستان ساخته شد. این خودرو به کشورهای روسیه، چین، ترکیه، آذربایجان و چند کشور عربی و مناطقی در آفریقا و آمریکای مرکزی شامل بولیوی و ونزوئلا و عراق صادر شده است.
سمند هم اکنون در مدلهای سمند معمولی، سمند EL، سمند SE، سمند الایکس با ۳ موتور EF7 بنزینی یا پایه گاز سوز و TU5 اتوماتیک یا دندهای و XU7JPL3، سمند سورن، سورن ELX، سمند سریر با موتور XU7JPL4 و سمند سفارشی LX موجود است. همچنین مدلهای دیگری برای خانواده سمند طراحی شدهاند ولی در حد یک طرح باقیماندند. همچنین مدلی ارتقاء یافته با اسم دنا در سال ۱۳۹۳ به فروش گذاشته شده است.
طراحی موتور، بدنه و شاسی این خودرو توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شده و قالبهای اصلی آن ژاپنی میباشدو جیگ و فیکسچرهای آن وهمچنین طراحی خط تولیدش کار شرکت کرهای ووشین میباشد.
سمند که خودروی ملی نیز نامیده میشود بر اساس پلتفورم پژو ۴۰۵ ساخته شدهاست. طراحی بدنه خودرو در شرکت فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفتهاست، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت. موتور این خودرو نیز ساخت پژو است که البته موتور ۱۷۰۰cc دوگانه سوز نیز برای آن توسط ایران خودرو با همکاری آلمان با نام EF7 ساخته شدهاست. قالبهای اصلی بدنه خودرو (قطعات بیرونی یا به اصطلاح قالبسازان آتر) ساخت شرکت میازو ژاپن میباشد. این خودرو در سال ۱۳۸۵ به روسیه صادر شد. همچنین این خودرو با نام سنتا اورو (به معنی اسب تندرو) در کشور ونزوئلا به فروش میرسد…
منبع : سمند
شرکت سایپا در سال ۱۳۵۵ بود که اتوموبیل های رنو ۵ را به صورت تولید شده و ساخته و آماده از کشور فرانسه وارد کشور ایران می کرد
ولی این را هم باید در نظر گرفت که ۴ سال پیش از این تاریخ مزکور دانشجوییانی که برای تحصیلشان به خارج رفته بودند این اتوموبیل را به کشورمان وارد نموده بودند
نهایتا کمپانی سایپا یک سال پس از وارد نمودن این خودرو خودش شروع به مونتاژ کرد( یعنی در سال ۱۳۵۶)
یکی از گونه های رنو اتوموبیل رنو ۵ می باشد که خیلی زیاد هم طرفدار دارد و مردم این خودرو را خیلی می پسندیدند
در ابتدا شرکت سایپا اتوموبیل رنو ۵ را مونتاژ می کرد ولی پس از آن شرکت پارس خودرودر سال ۱۹۹۷ خط تولید این اتوموبیل را از آن خود ساخت
بعد از آنکه شرکت پارس خودرو خط تولید این خودرو را خریداری نمود نام این خودرو را سپند گذاشت و نهایتا این اتوموبیل را با موتور پراید تولید کردند و نام آن را پی کی گذاشتند در اواسط سال ۲۰۰۷ بود که دیگر این اتوموبیل از تولید ایستاد
پیشرانه: رنو۵ دارای موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ و حجم موتور۱۱۰۰ سی سی است که توان تولید ۴۹ اسب بخار قدرت را دارد. گیربکس رنو۵ دارای ۴ دنده به جلو و ۱ دنده عقب دارد محور محرک چرخهای جلو است و حداکثر سرعتش به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت میرسد. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای میباشند.
چهار سیلندر وسط موتور که با توربو شارژر مجهز شده بود. موتور طولی در مقابل محور عقب، با جابجایی از ۱۳۹۷ سیسی ساخته شده از ۱۶۰ اسب بخار نصب شده بود و حداکثر گشتاور نیرو به ۲۱۰ نیوتن متر رسیده بود.
و بیشتر مدلهای سالهای ۵۵ و ۵۶ را گونه سه درب رنو۵ تشکیل می داد که بهترین و با کیفیت ترین مدلهای تولید شده رنو۵ در ایران بودند . و البته از سال ۵۶ گونه ۵ درب این خودرو هاچ بک نیز به سبد محصولات اضافه شد رنو ۵ در سطح جهان به عنوان یک خودروی ارزان قیمت و محبوب جوانان جهان مطرح بوده
و دارای رکوردی در حد ۵/۵ میلیون دستگاه فروش تا سال ۱۹۸۴ در بازارهای جهانی می باشد و جزو پر فروش ترین خودروی هاچ بک و کوچک در ایران نیز بوده است .
پس از ۷ سال کار و تولید نمونه های اولیه توسط سایپا . مدیریت کارخانه سایپا تصمیم به تولید نسل دوم رنو۵ که به تازگی به بازار آمده بود می گیرد اما هزینه های بالای تغییر قالبهای بدنه امکان تولید نسل دوم این خودروی مطرح جهانی را در ایران منتفی کرد .
اما در سال ۱۳۶۵ کارخانه بجای تولید نسل دوم برای رنو ۵ از تزئینات داخلی و خارجی جدید و موتور ۱۱۰۰ سی سی به جای موتور ۹۵۰ سی سی استفاده می کند .
رنو ۵ های ۱۱۰۰ سی سی دارای طول ۳۵۰۶ میلی متر و عرض ۱۵۲۵ و ارتفاع ۱۴۰۰ میلی متر هستند.
و وزن این خودرو ۷۷۰ کیلوگرم می باشد . و همچنین ضریب پسا این خودرو ۳۵/۰ هست که خیلی ضریب خوبی میباشد .
موتور رنو۵ دارای حجم دقیق ۱۱۰۸ سی سی با کورس پیستون ۷۰در ۷۲ و ضریب تراکم ۳/۸ بر یک میباشد .
حد اکثر قدرت رنو ۴۸ اسب بخار ( ۳ اسب بخار بیشتر از اپل کورسا) و گشتاورش هم ۸۰ نیوتون بر متر می باشد . که برای جثه رنو بسیار مناسب هست.
همچنین حداکثر قدرت رنو در دور موتور ۵۹۵۰ دور در دقیقه و گشتاور هم در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه بدست می آید.
گیربکس استاندارد رنو ۵ دنده هست اما در بازار گیربکسهای ۶ دنده سرعتی هم وجود دارند
که به طور چشمگیری سرعت خودرو را افزایش می دهند ( خودم رنو۵ با گیربکس ۶ دنده داشتم و راحت رنوم به سرعتهای ۱۵۰ الی ۱۵۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا می کرد.)
رنو ۵ با گیربکس استاندارد دارای حداکثر سرعت ۱۴۳ کیلومتر در ساعت میباشد .
و شتاب رنو ۵ ۰ تا ۱۰۰ رنو ۱۶ ثانیه میباشد . ( شتاب اپل کورسا ۲۰ ثانیه هست) .
ظرفیت باک بنزین رنو۵ ۴۱ لیتر میباشد ( پراید ۳۷ لیتر) و این خودرو مصرف بنزینش به طور میانگین ۷ لیتر در صد کیلومتر هست.
و با باک پر میتواند مسافتی ۶۰۰ کیلومتری را طی کند.
فنربندی اکسل جلوی رنو از نوع بازوی جناغی دوگانه با فنرهای میله پیچشی هست که به صورت طولی نصب شده و فنر بندی عقب شامل بازوی دنباله ای مجهز به فنر های میله پیچشی میباشد.
ضرایب گیربکس استاندارد رنو۵ به ترتیب عبارت است از .دنده یک ۸۳/۳ > ۱
دنده دو ۲۳/۲ > ۱
دنده سه ۴۵/۱ > ۱
دنده چهار ۱>۱
دنده عقب ۵۴/۳> ۱
و صندوق عقب رنو ۵ دارای حجم ۲۱۵ لیتر میباشد ( صندوق عقب پراید هاچ بک ۱۹۰ لیتر میباشد) و با خوابانیدن صندلی عقب تا ۹۰۰ لیتر قابل افزایش است .
منبع : رنو
شرکت سایپا در سال ۱۳۵۵ بود که اتوموبیل های رنو ۵ را به صورت تولید شده و ساخته و آماده از کشور فرانسه وارد کشور ایران می کرد
ولی این را هم باید در نظر گرفت که ۴ سال پیش از این تاریخ مزکور دانشجوییانی که برای تحصیلشان به خارج رفته بودند این اتوموبیل را به کشورمان وارد نموده بودند
نهایتا کمپانی سایپا یک سال پس از وارد نمودن این خودرو خودش شروع به مونتاژ کرد( یعنی در سال ۱۳۵۶)
یکی از گونه های رنو اتوموبیل رنو ۵ می باشد که خیلی زیاد هم طرفدار دارد و مردم این خودرو را خیلی می پسندیدند
در ابتدا شرکت سایپا اتوموبیل رنو ۵ را مونتاژ می کرد ولی پس از آن شرکت پارس خودرودر سال ۱۹۹۷ خط تولید این اتوموبیل را از آن خود ساخت
بعد از آنکه شرکت پارس خودرو خط تولید این خودرو را خریداری نمود نام این خودرو را سپند گذاشت و نهایتا این اتوموبیل را با موتور پراید تولید کردند و نام آن را پی کی گذاشتند در اواسط سال ۲۰۰۷ بود که دیگر این اتوموبیل از تولید ایستاد
پیشرانه: رنو۵ دارای موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ و حجم موتور۱۱۰۰ سی سی است که توان تولید ۴۹ اسب بخار قدرت را دارد. گیربکس رنو۵ دارای ۴ دنده به جلو و ۱ دنده عقب دارد محور محرک چرخهای جلو است و حداکثر سرعتش به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت میرسد. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای میباشند.
چهار سیلندر وسط موتور که با توربو شارژر مجهز شده بود. موتور طولی در مقابل محور عقب، با جابجایی از ۱۳۹۷ سیسی ساخته شده از ۱۶۰ اسب بخار نصب شده بود و حداکثر گشتاور نیرو به ۲۱۰ نیوتن متر رسیده بود.
و بیشتر مدلهای سالهای ۵۵ و ۵۶ را گونه سه درب رنو۵ تشکیل می داد که بهترین و با کیفیت ترین مدلهای تولید شده رنو۵ در ایران بودند . و البته از سال ۵۶ گونه ۵ درب این خودرو هاچ بک نیز به سبد محصولات اضافه شد رنو ۵ در سطح جهان به عنوان یک خودروی ارزان قیمت و محبوب جوانان جهان مطرح بوده
و دارای رکوردی در حد ۵/۵ میلیون دستگاه فروش تا سال ۱۹۸۴ در بازارهای جهانی می باشد و جزو پر فروش ترین خودروی هاچ بک و کوچک در ایران نیز بوده است .
پس از ۷ سال کار و تولید نمونه های اولیه توسط سایپا . مدیریت کارخانه سایپا تصمیم به تولید نسل دوم رنو۵ که به تازگی به بازار آمده بود می گیرد اما هزینه های بالای تغییر قالبهای بدنه امکان تولید نسل دوم این خودروی مطرح جهانی را در ایران منتفی کرد .
اما در سال ۱۳۶۵ کارخانه بجای تولید نسل دوم برای رنو ۵ از تزئینات داخلی و خارجی جدید و موتور ۱۱۰۰ سی سی به جای موتور ۹۵۰ سی سی استفاده می کند .
رنو ۵ های ۱۱۰۰ سی سی دارای طول ۳۵۰۶ میلی متر و عرض ۱۵۲۵ و ارتفاع ۱۴۰۰ میلی متر هستند.
و وزن این خودرو ۷۷۰ کیلوگرم می باشد . و همچنین ضریب پسا این خودرو ۳۵/۰ هست که خیلی ضریب خوبی میباشد .
موتور رنو۵ دارای حجم دقیق ۱۱۰۸ سی سی با کورس پیستون ۷۰در ۷۲ و ضریب تراکم ۳/۸ بر یک میباشد .
حد اکثر قدرت رنو ۴۸ اسب بخار ( ۳ اسب بخار بیشتر از اپل کورسا) و گشتاورش هم ۸۰ نیوتون بر متر می باشد . که برای جثه رنو بسیار مناسب هست.
همچنین حداکثر قدرت رنو در دور موتور ۵۹۵۰ دور در دقیقه و گشتاور هم در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه بدست می آید.
گیربکس استاندارد رنو ۵ دنده هست اما در بازار گیربکسهای ۶ دنده سرعتی هم وجود دارند
که به طور چشمگیری سرعت خودرو را افزایش می دهند ( خودم رنو۵ با گیربکس ۶ دنده داشتم و راحت رنوم به سرعتهای ۱۵۰ الی ۱۵۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا می کرد.)
رنو ۵ با گیربکس استاندارد دارای حداکثر سرعت ۱۴۳ کیلومتر در ساعت میباشد .
و شتاب رنو ۵ ۰ تا ۱۰۰ رنو ۱۶ ثانیه میباشد . ( شتاب اپل کورسا ۲۰ ثانیه هست) .
ظرفیت باک بنزین رنو۵ ۴۱ لیتر میباشد ( پراید ۳۷ لیتر) و این خودرو مصرف بنزینش به طور میانگین ۷ لیتر در صد کیلومتر هست.
و با باک پر میتواند مسافتی ۶۰۰ کیلومتری را طی کند.
فنربندی اکسل جلوی رنو از نوع بازوی جناغی دوگانه با فنرهای میله پیچشی هست که به صورت طولی نصب شده و فنر بندی عقب شامل بازوی دنباله ای مجهز به فنر های میله پیچشی میباشد.
ضرایب گیربکس استاندارد رنو۵ به ترتیب عبارت است از .دنده یک ۸۳/۳ > ۱
دنده دو ۲۳/۲ > ۱
دنده سه ۴۵/۱ > ۱
دنده چهار ۱>۱
دنده عقب ۵۴/۳> ۱
و صندوق عقب رنو ۵ دارای حجم ۲۱۵ لیتر میباشد ( صندوق عقب پراید هاچ بک ۱۹۰ لیتر میباشد) و با خوابانیدن صندلی عقب تا ۹۰۰ لیتر قابل افزایش است .
منبع : رنو