میدانیم که تنها رقیب اتوموبیل پراید محصول سایپا خودروی تیبا می باشد آن هم به دلیل رنج قیمتی که دارد . این خودرو در حدود قیمت 24 میلیون تومان به فروش میرسد
حالا وقتی دو اتوموبیل پراید و تیبا را با هم مقایسه میکنیم می بینیم که تیبا پیشرفت خوبی را پشت سر گذاشته است
در ایران بدبختانه مردمی که تقاضای اتوموبیل زیر 30.000.000 تومان را دارند مجبوراند در بین چند خودرو محدود اتوموبیل خویش را برگزینند که تازه همان چند اتوموبیل محدود تفاوت چندانی با هم ندارند
به هرحال مردم دوست دارند پول حاصل از کار خود را که برای آن زحمت زیادی کشیدهاند، درست برای خرید خودرو هزینه کنند و بهترین انتخاب را داشته باشند. چندی پیش ما یک مطلب در ارتباط با نقاط منفی تیبا منتشر کردیم. امروز در سایت چرخان میخواهیم نقاط قوت این خودرو را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید…
تیبا از لحاظ ابعادی ۴۱۰۵ میلیمتر طول، ۱۶۳۵ میلیمتر عرض دارد. این ابعاد به شما اجازه میدهند تا در فضای شهرهای شلوغ و پرجمعیت در هنگام رانندگی راحتتر باشید و مشکل جای پارک نداشته باشید. ابعاد این خودرو باعث شده که خانمها نیز طرفدار آن باشند. بر خلاف ابعاد خارجی، طراحان سایپا سعی کردهاند که بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان فراهم کنند و همچنین ابعاد صندوق عقب این خودرو نسبت به سایز بدنه، بسیار جادار و مناسب است و شما اگر یک خانواده ۴ و یا ۵ نفره هستید، میتوانید به راحتی از فضای داخلی این خودرو بهره ببرید.
در شرایطی که مصرف سوخت بالای خودروها علاوه بر آلودگی شهرها، خالی شدن جیب مردم را در پی دارد، مصرف سوخت ۷.۱ لیتری تیبا در سیکل ترکیبی بسیار خوب و به صرفه است. کلا اگر خودروی کم مصرف داخلی میخواهید، پیشنهاد ما به شما، تیبا است. مصرف این خودرو از چیزی که اعلام رسمی شده است هم در شرایط مناسب، کمتر خواهد بود.
سیستم تعلیق تیبا بسیار نرمتر و راحتتر نسبت به خودروهایی مانند پراید و حتی خودروهای گرانتر از آن مانند برخی از محصولات ایران خودرو عمل میکند. سیستم فنربندی تیبا در کنار ارتفاع مناسب آن یک سواری نرم و راحت را برای شما در شهر فراهم میکند و شما میتوانید سواری بهتری را نسبت به سایر رقبای این خودرو تجربه کنید. (توجه داشته باشید که این موضوع در قیاس با خودروهای هم رده و هم قیمت مطرح میشود)
تیبا از سیستم تهویه مناسبی برخوردار است و نسبت به قیمت این خودرو، بخش تهویه، سرمایش و گرمایش بسیار خوب و مناسب کار میکند و شما در تیبا مشکلاتی که در کولرهای خودروهای پراید وجود داشت را، تجربه نمی کنید چرا که این خودرو از موتور قدرتمندتری بهره میبرد و سیستم تهویه آن نیز عملکرد بهتری دارد.
اگر می خواهید خودرویی داشته باشید که قیمت لوازم یدکی آن کم باشد، تیبا یک گزینه مناسب است. لوازم یدکی این خودرو به دلیل بومی بودن در تولید، از قیمت مناسبی برخوردار هستند و اگر برای خودروی شما مشکلی ایجاد شود و خدمات پس از فروش آن نیز پایان یافته باشد، با حداقل هزینه می توانید مشکل خودروی خود را برطرف نمایید.
منبع : تیبا
خبر گزاری تسنیم :
تعداد ۹۰٫۳۴۵ اتوموبیل سبک در مرداد همین سال ساخته گشته است که ازاین تعداد در حدود ۹۳ درصد به اتوموبیل های سواری تعلق دارد و حدود ۷ درصد هم به اتوموبیل های وانت تخصیص یافته است .
اتوموبیل های سبکی که در کشورمان تولید شده اند البته در این ماه شامل: ۳۶ نسخه اتوموبیل سواری و همچنین تعداد ۷ نسخه هم در گروه اتوموبیل های وانت جای دارند
در بخش وانت طی مرداد ماه امسال خودروهای وانت نیسان دوگانه سوز و وانت تندر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را به خود اختصاص دادهاند. در خودروهای سواری هم پژو ۴۰۵ خراسان و برلیانس H320 به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را در این ماه به خود اختصاص دادند.
براساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران خودروهای سمند، پژو پارسخراسان، پژو پارس ، پژو ۴۰۵ ، پژو ۴۰۵ خراسان، سمند تبریز، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، ام وی ام ۱۱۰ ، تیبا ۲، تیبا، سایپا ۱۳۱x، سایپا ۱۳۲x،سایپا ۱۱۱x، سایپا ۱۳۱x پارس خودرو، لیفان x60 ، ام وی ام ۵۵۰، ام وی ام x 33 در رده کیفی حائز تک ستاره شدهاند.
در میان خودروهای سواری فقط پارس تندر، تندر ۹۰ اتوماتیک،تندر ۹۰ پارس خودرو، تندر ۹۰ ، رانا، نیو مزدا توانستهاند سه ستاره در رده کیفی کسب کنند. البته در دسته قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون کیا سراتو یک ستاره خود را از دست و از ۳ ستاره به ۲ ستاره کاهش رده کیفی را تجربه کرده است.
منبع : سراتو کیا
یک راه دیگر برای اینکه ما بتوانیم خودرو ها را با هم مقایسه نماییم این می باشد که آن ها را از حیث قیمتشان در خارج از کشور می باشد
یک موضوعی که ذهن مردم را هر چند وقت یکبار آشفته می سازد این می باشد که قیمت اتوموبیل هایی که در ایران ساخته میشود در خارج ارزان تر از خود ایران می باشد
بنابر گفته بالا ما در میابیم که هیچ گونه دلیل برای اینکه خودروها انقدر در ایران بالا می باشد وجود ندارد
این مساله باعث شد به سراغ آمارهای گمرک و خودروسازان برویم. بدین منظور قیمت پرایدو پژو پارس صادراتی به عراق را مورد بررسی قرار می دهیم.
قیمت پراید و پژو پارس واقعاً در عراق چند است؟
طی روزهای گذشته برخی سایت ها و محافل خبری، با استناد به اظهارات برخی مسئولان صنعت خودرو و بررسی آمارهای گمرک، با احتساب دلار ۳۲۰۰ تومان، ادعا کردند که پرایدبه عراق، با قیمتی حدود ۱۷ میلیون و پژو پارس نیز با قیمتی حدود ۱۸ میلیون صادر می شود.
اما نگاهی به آمارهای گمرک، بیانگر جزئیات قابل توجهی است. بر این اساس آمار سه ماهه گمرک در خصوص خودروهای صادراتی پراید و پژو پارس به شرح جدول زیر می باشد:
*گفتنی است در بخشی از آمارها، صادرات ۲۷۰ خودرو سواری پراید و تیبا نیز با هم آمده بود که بهدلیل پرهیز از اشتباه در محاسبات قیمت، حذف گردیده است.
با توجه به این که نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماهه نخست امسال، غیر از ۱۵ فروردین، بین ۳۲۸۰ تا ۳۳۵۰ تومان بوده، لذا در وهله اول می توان نتیجه گرفت بر اساس آمار گمرک قیمت پراید و پژو پارس برای صادرات به عراق، حداقل ۱۸ و حداکثر ۱۹ میلیون بوده است.
اما آیا قیمت این محصولات در بازار عراق معادل مقادیر فوق است؟ صحت و سقم این موضوع را از دبیر انجمن خودروسازان و مدیر بخش صادرات ایران خودرو جویا شدیم. نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ضمن تکذیب موضوع فوق، قیمت روز پراید در بازار عراق را بیش از ۲۵ میلیون عنوان نمود. علمی مدیر بخش صادرات ایران خودرو نیز ضمن اظهاراتی مشابه، قیمت پژو پارس در عراق را هم اینک حدود۳۵ میلیون تومان عنوان نمود و افزود: قیمت پژو پارس صادراتی برای تحویل در عراق هم اکنون ۲۱ میلیون تومان است. هرچند این رقم با آمار گمرک حدود ۲ میلیون تومان تفاوت دارد.
توجه به این نکته ضروری است که بر اساس جدول ذیل، کلیه صادرات پژو پارس به عراق حداقل در سه ماه نخست امسال به صورت SKD (قطعات نیمه کامل بوده) که هنوز هزینه مونتاژ نهایی خودرو به آن تعلق نگرفته است.
دلایل قیمت های به ظاهر کمتر خودروهای صادراتی چیست؟
بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، عمده ترین دلایل تفاوت قیمت خودروهای صادراتی با عرضه شده در داخل را می توان در مولفه های زیر یافت.
مالیات بر ارزش افزوده: در سال جاری نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای محصولات عرضه شده در بازار داخل به ۹ درصد افزایش یافت.
این در حالی است که این نرخ به محصولات صادراتی تعلق نمی گیرد. محاسبه این مبلغ برای یک پراید ۲۰ میلیون تومانی (البته با مقداری خطا) حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای یک پژو پارس ۳۵ میلیونی حدود ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می شود.
مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو: بر اساس ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده، هم اینک مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو معادل ۳ درصد قیمت فروش کارخانه تعیین شده است. بر این اساس این مبلغ برای پراید، حدود ۶۰۰ هزار تومان و برای پژو پارس، حدود ۱ میلیون تومان خواهد بود.
بیمه شخص ثالث: هزینه این مورد نیز از مجموع هزینه های خودروهای صادراتی حذف می شود. در سال ۹۴ این نرخ برای پراید و پژو پارس، به ترتیب حدود ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.
بازگشت هزینه گمرکی بابت قطعات وارداتی: خودروسازان برای تکمیل خودروهای تولیدی بخشی از قطعات را از خارج کشور وارد میکنند. لذا وقتی خودروی تکمیلشده صادر میشود، هزینه گمرکی قطعات وارداتی به خودروساز برمیگردد، بنابراین در این بخش هم مقداری از هزینهها نسبت به عرضه خودرو در داخل کشور کمتر است.
معافیت های مالیاتی: هم اینک خودروسازان به ازای سود حاصل از درآمد خودروهای صادراتی، از معافیت های مالیاتی برخوردارند.
در کنار موارد فوق می بایست هزینه مونتاژ نهایی برای پژو پارس، حمل و نقل و سود فروشندگان عراقی در بازار عراق و … را نیز در نظر گرفت.
در هر صورت با احتساب ۳ مورد نخست قیمت پژو پارس برای صادرات باید معادل ۳۰ میلیون تومان (۵ میلیون تومان کمتر از قیمت داخلی) باشد. به این ترتیب همچنان فاصله ۹ تا ۱۱ میلیون تومانی قیمت پژو پارس در بازار داخلی و خارجی جای تامل و سوال دارد و باید ببینیم که هزینه مونتاژ نهایی، حمل و نقل و سود واسطه عراقی در این میان چقدر است و این که آیا فروش خودرو با این قیمت به عراق سودآور است؟
مولفه های هزینه قیمت پراید پژو پارس(تومان)
قیمت صادراتی ۱۸٫۰۰۰٫۰۰۰ ۲۱٫۰۰۰٫۰۰۰
عوارض شماره گذاری ۶۰۰٫۰۰۰ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
بیمه شخص ثالث ۷۰۰٫۰۰۰ ۸۰۰٫۰۰۰
هزینه گمرکی بابت قطعات وارداتی ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ –
مالیات بر ارزش افزوده ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ ۳٫۱۵۰٫۰۰۰
جمع ۲۲٫۱۰۰٫۰۰۰ ۲۵٫۹۵۰٫۰۰۰
حدود قیمت در داخل ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ۳۵٫۰۰۰۰٫۰۰۰
نام کالا مجموع ارزش صادراتی (دلار) حداقل نرخ دلار در سه ماه نخست مجموع ارزش ریالی تعداد حداقل قیمت هر خودرو صادراتی (تومان)
سواری پراید ۲٫۵۸۵٫۰۰۰ ۳۲۸۰ ۸٫۴۷۸٫۸۰۰٫۰۰۰ ۴۷۰ ۱۸٫۰۴۰٫۰۰۰
پژو پارس SKD(قطعات نیمه کامل) ۱۶٫۳۸۹٫۶۲۷ ۵۳٫۷۵۷٫۹۷۵٫۹۷۰ ۲۷۹۰ ۱۹٫۲۶۸٫۰۹۲
پژو پارس SKD(قطعات نیمه کامل) ۱۶٫۳۸۹٫۶۲۷ ۵۳٫۷۵۷٫۹۷۵٫۹۷۰ ۲۷۹۰ ۱۹٫۲۶۸٫۰۹۲
منبع : پژو پارس
سام کاویانی :
کمپانی هیوندا در حدود سه دهه پشت هم می باشد که سه ملاک شامل : راحتی و جوان گرایی و کیفیت را در محصولاتش گنجانده است و از این طریق موفق شده است پشت هم پله های ترقی را طی نماید
محصولات بسیار خوب این شرکت سبب شده است دیگر خودروسازان هم به فکر بیوفتند
مدت ها بود که خودروسازان سودجو اصلا به فکر مشتریان نبودند و همراه محصولات خود هیچ امکاناتی را به مشتریان نمیدادند و اگر هم امکاناتی را در اختیار مشتریان قرار می دادند از آن به اسم آپشن نام می بردند و بهای گزافی هم می گرفتند اما با آمدن هیوندا همه چی تغییر کرد و هیوندا ثابت کرد تا چه حد به مشتریان بها می دهند
نکته جالب اینجاست که امروزه سازندگان چینی هم با اعمال دقیق این فرمول وارد عرصه نبرد با دیگر همتایان خود شده و با پیروی از همسایگان کرهای خویش، اصل “خدمات بیشتر در مقابل بهای کمتر” را در پیش گرفتهاند.
بنا بر پارهای از مندرجات، شرکت کرهای هیوندای قرار است که بخت خود را دگرباره در ایرانزمین بیازماید. از همین رو، به امضای قراردادی با شریک پیشین خود یعنی کرمان موتور مبادرت نموده است. طبق این موافقتنامه، بهزودی پروسه تولید و مونتاژ دو خودروی کوچک و نقلی هیوندای i10 و i20 در این مجموعه کلید خواهد خورد. با توجه به شناخت کمتری که از هیوندای i10 در کشورمان وجود دارد، در این متن اولویت بررسی را به آن دادهایم.
هیوندای i10 یک خودروی صرف شهری است که نخستین نسل آن، در سال ۲۰۰۷ میلادی روانه بازارهای جهانی شد. اما نسل فعلی و یا دوم آن، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان به نمایش درآمد و اندکی بعد، یعنی در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی راهی نمایندگیهای فروش گردید. طراحی این خودرو توسط توماس بورکل (TOMASB BÜRKEL) از طراحان به نام ژرمنی صورت پذیرفته و ابعاد بدنهاش نسبت به نسل پیشین، به میزان ۸ سانتیمتر بلندتر،۶٫۵ سانتیمتر عریضتر و ۵ سانتیمتر کوتاهتر شده است. نسخه کشیده i10 که نسبت به نمونه معمولی آن ۱۰ سانتیمتر طویلتر است در بازار هندوستان با پسوند گرند (GRAND) عرضه میشود. هیوندای i10 در حال حاضر، تنها در سه کشور هندوستان، ترکیه و موزامبیک به تولید میرسد.
در حال حاضر، ۴ پیشرانه متفاوت دیزلی و بنزینی در قلب تپنده این خودروی کوچک جای گرفتهاند. پیشرانههای بنزینی شامل انواع سه سیلندر به حجم ۱ لیتر که در دو نسخه عادی و دوگانهسوز (بنزینی/LPG) عرضه شده و توان خروجیشان معادل ۶۶ اسب بخار است و دیگری نیز، نسخهای چهار سیلندر است به حجم ۱٫۲۵ لیتر و توان تولیدی ۸۷ اسب بخار. پیشرانه دیزلی هم تنها در یک نسخه سه سیلندر و ۱٫۱ لیتری عرضه میشود که از توانی معادل ۷۵ اسب بخار برخوردار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک در دسترس آحاد خریداران است.
منبع : کرمان خودرو
در درون اتوموبیل ام وی ام 110 اس ما نظاره گر دایره ها و نیم دایره های زیادی می باشیم که این سبب شده است با نمای خارجی خودرو هماهنگ باشد
درون این اتوموبیل هم مانند بیرونش فانتزی می باشد . اگر بخواهیم برایتان از مواد به کار گرفته شده در درون این خودرو بگوییم باید بیان نماییم که مواد به کار گرفته شده از حیث کیفیت متوسط می باشد و همه جای اتاق پوشیده شده است از پلاستیک خشک.
پشت غربیلک فرمان بینهایت ساده MVM، نشانگری دیجیتالی قرار دارد که دور موتور را در حاشیه نیم دایره ای خود و سرعت را در قسمت مرکزی اش به نمایش می گذارد. در کنسول وسط نیز همه چیز به سادگی هر چه تمام تر سر جای خود قرار گرفته و نکته خاصی برای گفتن نیست، اما در بالای این قسمت یک محل کاربردی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده که البته بیشتر برای گذاشتن گلدان(!) مناسب به نظر میرسد!
سمت شاگرد هم از درب داشبورد خبری نیست و برای دور از چشم ماندن وسایل شخصی می بایست به صندوق عقب (که خیلی هم بزرگ تر از داشبورد نیست!) مراجعه نمایید. در یک جمع بندی کلی فضای داخلی نسبت به پراید و تیبا دلنشین و قابل قبول است اما با نزدیک شدن قیمت این تازه وارد چینی به پژو 206 شانس چندانی برای رقابت باقی نخواهد ماند.
زمانی که دوو ماتیز به ایران آمد، نه ماشین های کوچک شهری و نه خودروهای کره ای هیچکدام محبوبیت امروزه را بدست نیاورده بودند. درنتیجه همه با تمسخر و گذاشتن اسامی مثل جارو برقی(!) و دوو مبتلا به عقب ماندگی ذهنی(!) سر به سر خریداران این محصول اقتصادی می گذاشتند و حتی برخی آن را یک اتومبیل واقعی نمی دانستند. اما دیری نگذشت که عملکرد خوب ماتیز زبان منتقدین را کوتاه کرد. نکات مثبتی مثل کیفیت و ایمنی بالاتر، تهویه مطبوع مناسب و مصرف سوخت پایین در مقایسه با پراید، این ماشین مظلوم را حسابی محبوب کرده بود و حالا دیگر حتی طرفداران پر و پا قرص پراید نیز احترام فرزند کوچک کرمان خودرو را نگه میداشتند (هرچند بنا به دلایلی از جمله فضای حمل بار و خصوصیات ظاهری، پراید همچنان مشتریان بیشتری داشت). اما پس از مدتی و با خروج محصولات دوو از کشور ام وی ام فرصت را غنیمت شمرد و با ارائه کپی چینی ماتیز (یعنی MVM110) موفق شد از بستری که خودروساز کره ای به سختی برای محصولش آماده کرده بود به خوبی استفاده کرده و به فروش مناسبی در کشورمان دست پیدا کند.
البته کاری به دعوای حقوقی GM (مالک دوو) بر سر این قضیه کپی برداری و اینکه تولید ماتیز در امریکا با نام شورولت اسپارک ادامه یافت نداریم اما خواهر ناخوانده ی چینی هم علیرغم کیفیت و بخصوص ایمنی پایین ترش نسبت به محصول کره ای، خریداران را کاملاً ناامید نکرد. اکثر دارندگان مدل 110 حداقل در دو سال اول خرید مشکلات عجیب برخی دیگر از چینی های نوپا (و یا برخی از محصولات وطنی) را نداشتند و از اتومبیلشان نسبت به قیمت پرداختی راضی به نظر می رسیدند. حالا چند وقتی است که مدل جدید این اتومبیل با کد S و ظاهر و باطن اندکی متفاوت در خیابان های کشور دیده می شود. امروز به لطف همکاری یکی از مالکین محترم که به تازگی اتومبیلش را تحویل گرفته به سراغش آمده ایم تا ببینیم پشت این چهره متبسم چه نکاتی نهفته است.
منبع : ام وی ام