در این قسمت از مقاله می خواهیم در خصوص خودروی «لیفان 820» اطلاعات خوبی را در اختیار قرار دهیم .
بنابر نوشتار پردیس خودرو :
عرضه کننده خودروی «لیفان 820» کمپانی «کرمان خودرو» است .
در سال 2014 بود که شرکت خودروسازی «لیفان» برای نخستین بار خودروی «لیفان 820» را در نمایشگاه اتومبیل پکن در معرض دید عموم قرار داد .
پس از آن که شرکت خودروسازی «لیفان» اتومبیل «لیفان 820» خود را رونمایی کرد کارشناسان از طراحی ظاهری این خودرو بسیار خوششان آمد. کارشناسان به این موضوع که «لیفان» در مبحث طراحی ظاهری خودروها پیشرفت چشمگیری را داشته است اغرار کردند .
«لیفان 820» یک سدان با سایز متوسط بوده که جزء کلاس D محسوب می گردد.
ابعاد خارجی این خودرو برابر با 4865 میلیمتر طول ،1835 میلیمتر عرض و 2775 میلیمتر فاصله دو محور بوده که نشان از کشیده بودن بدنه خودرو دارد.اما لیفان 820 هنوز از تویوتا کمری چند میلمتری کوچکتر می باشد.ارتفاع این خودرو از سطح زمین برابر با 121 میلیمتر می باشد.
طراحی ظاهری خودرو
بر خلاف مدل های دیگر لیفان که از نظر ظاهری چنگی به دل نمی زد لیفان 820 از طراحی قابل قبولی برخودار می باشد.طراحی خارجی این خودرو از سبک جدیدی بهره می برد هر چند که هنوز المان های کپی شده از برند های معروف جهان را می توان در لیفان 820 دید.
جلو پنجره بزرگ که با خطوط موازی از جنس کروم تزیین شده است به همراه چراغهای کشیده که دارای یک ابرویی می باشد جلوه خاصی به نمای جلو خودرو داده است.در زیر سپر جلو از چراغهای روزتاپ LED استفاده شده که به زیبایی خودرو افزوده است.
بدنه متورم این خودرو به همراه درب موتور برجسته نمایی قدرتمند از این سدان شهری را به نمایش می گذارد.طراحان لیفان در انتخاب رینگ و لاستیک این خودرو کمی خساست به خرج داده و برای لیفان 820 رینگ 16 در نظر گرفته اند که با نگاه به عکسهای متوجه می شویم که این رینگ برای این خودروی کشیده کمی کوچک به نظر می رسد.
با نگاه به نمای عقب خودرو ناخود آگاه لکسوس ES در ذهن تداعی می گردد.البته این کپی کاری ها در خودروهای چینی یک امر کاملا بدیهی بوده و جای تعجب ندارد.چراغهای عقب که کاملا به سبک لکسوس طراحی شده با LED تزیین شده است و به زیبایی نمایی عقب این خودرو می افزاید.
منبع : لیفان
پس از آنکه تصویرهایی از اتومبیل «رنو کولیوس» که یکی از محصولات کمپانی «پارس خودرو» به حساب می آید به صورت جاسوسی استتار شده به معرض دید عموم مردم رسید نویسنده های خارجی از این خودرو با نام «ماکسون» یعنی نسخه جدیدی از خودروی «رنو ماکسون» یاد می کردند .
پس از این موضوع شرکت «رنو» عکس هایی از این خودرو را بدون استتار منتشر نمود و نام این خودرو را «رنو کولیوس» نامید نه نامی که نویسندگان خارجی برای این خودرو برگزیده بودند .
همان طور که پیش تر بیان شد این خودروی مذکور نسخه جدیدی از اتومبیل «رنو کولیوس» بود ولی متاسفانه نسخه پیشین این خودرو نتوانسته بود فروش خوبی را برای شرکت سازنده اش رقم بزند چراکه خودرویی نبود که موفقیت های را به دست آورده باشد .
به همین دلیل شرکت سازنده و طراحان آن به سراغ زبان جدید طراحی محصولات «رنو» رفتند و برای این شاسی بلند هم از یک طراحی شبیه به «رنو تالیسمن» و «مگان» نسل جدید استفاده کردند تا شاید موفقیت این خودرو را در بازار مصرف شاهد باشند.
این شاسی بلند سایز متوسط رنو براساس اطلاعاتی که پیرامون آن ارائه شده، پلتفرمی مشترک با نیسان X-Trial دارد و برخلاف خودروهای هم رده با ۵ صندلی سرنشین، از سه ردیف صندلی و جمعا از ۷ صندلی برای نشستن سرنشینان سود میبرد که در مقایسه با دیگر خودروهای شاسی بلند سایز متوسط، امتیازی مثبت برای این خودرو به حساب آید.
با توجه به رسانه های چینی، گفته شده که این خودرو در طول کلی ۴۶۷۲ میلی متری، عرض ۱۸۴۳ میلی متری و ارتفاع ۱۶۷۸ میلی متری ساخته شده است که درون این چهارچوب فلزی از پیشرانهای ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۵۰ اسب بخاری و یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۱۸۶ اسب بخاری استفاده شده است. به انتخاب مشتری هم دو جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک یا دستی در کنار دو سیستم محرک تنها محور جلو یا چهارچرخ محرک بر روی این شاسی بلند نصب میشود.
به طور کلی به غیر از تایید کولیوس بودن این شاسی بلند از سوی رنو، هیچگونه تصویر و اطلاعات رسمی از این خودرو منتشر نشده و همین اطلاعات هم به صورت جاسوسی و شایعه وار ارائه شده است، ولی از این بابت میتوان خوشحال بود که دست کم ۴ الی ۵ روز دیگر به همراه جزییات فنی در نمایشگاه خودرویی چین معرفی و در معرض دید عموم قرار میگیرد.
در ضمن گفته شده که زمان عرضه این محصول از نیم سال دوم ۲۰۱۶ آغاز میشود و اول از همه در بازار چین و سپس در بازارهای استرالیا، اروپا و آسیا عرضه میشود. در داخل کشور هم گروه صنعتی ایرانخودرو مسئولیت عرضه و خدمات پس از فروش این برند را برعهده گرفته است که میتوان نسبت به واردات نسخه جدید این خودرو امیدوار بود. مدلهای فروخته شده در بازار کره جنوبی هم توسط شرکت سامسونگ مونتاژ و عرضه میشود.
منبع : پارس خودرو
پس از آنکه تصویرهایی از اتومبیل «رنو کولیوس» که یکی از محصولات کمپانی «پارس خودرو» به حساب می آید به صورت جاسوسی استتار شده به معرض دید عموم مردم رسید نویسنده های خارجی از این خودرو با نام «ماکسون» یعنی نسخه جدیدی از خودروی «رنو ماکسون» یاد می کردند .
پس از این موضوع شرکت «رنو» عکس هایی از این خودرو را بدون استتار منتشر نمود و نام این خودرو را «رنو کولیوس» نامید نه نامی که نویسندگان خارجی برای این خودرو برگزیده بودند .
همان طور که پیش تر بیان شد این خودروی مذکور نسخه جدیدی از اتومبیل «رنو کولیوس» بود ولی متاسفانه نسخه پیشین این خودرو نتوانسته بود فروش خوبی را برای شرکت سازنده اش رقم بزند چراکه خودرویی نبود که موفقیت های را به دست آورده باشد .
به همین دلیل شرکت سازنده و طراحان آن به سراغ زبان جدید طراحی محصولات «رنو» رفتند و برای این شاسی بلند هم از یک طراحی شبیه به «رنو تالیسمن» و «مگان» نسل جدید استفاده کردند تا شاید موفقیت این خودرو را در بازار مصرف شاهد باشند.
این شاسی بلند سایز متوسط رنو براساس اطلاعاتی که پیرامون آن ارائه شده، پلتفرمی مشترک با نیسان X-Trial دارد و برخلاف خودروهای هم رده با ۵ صندلی سرنشین، از سه ردیف صندلی و جمعا از ۷ صندلی برای نشستن سرنشینان سود میبرد که در مقایسه با دیگر خودروهای شاسی بلند سایز متوسط، امتیازی مثبت برای این خودرو به حساب آید.
با توجه به رسانه های چینی، گفته شده که این خودرو در طول کلی ۴۶۷۲ میلی متری، عرض ۱۸۴۳ میلی متری و ارتفاع ۱۶۷۸ میلی متری ساخته شده است که درون این چهارچوب فلزی از پیشرانهای ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۵۰ اسب بخاری و یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۱۸۶ اسب بخاری استفاده شده است. به انتخاب مشتری هم دو جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک یا دستی در کنار دو سیستم محرک تنها محور جلو یا چهارچرخ محرک بر روی این شاسی بلند نصب میشود.
به طور کلی به غیر از تایید کولیوس بودن این شاسی بلند از سوی رنو، هیچگونه تصویر و اطلاعات رسمی از این خودرو منتشر نشده و همین اطلاعات هم به صورت جاسوسی و شایعه وار ارائه شده است، ولی از این بابت میتوان خوشحال بود که دست کم ۴ الی ۵ روز دیگر به همراه جزییات فنی در نمایشگاه خودرویی چین معرفی و در معرض دید عموم قرار میگیرد.
در ضمن گفته شده که زمان عرضه این محصول از نیم سال دوم ۲۰۱۶ آغاز میشود و اول از همه در بازار چین و سپس در بازارهای استرالیا، اروپا و آسیا عرضه میشود. در داخل کشور هم گروه صنعتی ایرانخودرو مسئولیت عرضه و خدمات پس از فروش این برند را برعهده گرفته است که میتوان نسبت به واردات نسخه جدید این خودرو امیدوار بود. مدلهای فروخته شده در بازار کره جنوبی هم توسط شرکت سامسونگ مونتاژ و عرضه میشود.
منبع : پارس خودرو
دومین اتومبیل ملی پس از اتومبیل «سمند» قرار بود خودروی «سمند پیکا» باشد .
کمپانی اتومبیل سازی «ایران خودرو» تصمیم داشت که خودروی «سمند پیکا» را برای اقشار کم درآمد کشورمان به تولید برساند و قیمت این خودرو را در حدود سال 1380 معادل 4 الی 5 میلیون در نظر گرفته بود .
تیراژی که شرکت «ایران خودرو» برای خودروی «سمند پیکا» در نظر گرفته بود چیزی بیش از 200.000 دستگاه بوده است .
دلیل اینکه خودروی «سمند پیکا» موفق نشد به تولید برسد این بود که کمپانی «ایران خودرو» در ابتدا می خواست از پلت فرم فیات استفاده کند اما فیات این اجازه را نداد .
بعدها «ایرانخودرو»ییها تصمیم گرفتند از پلتفرم «پژو 106» استفاده کنند که «پژو» هم این پلتفرم را نداد و خودروی «پیکا» تولید نشد .
سمند پردیس :
سمند پردیس قرار بود یکی از مدلهای آتی سمند باشد. این محصول را ایرانخودرو برای طبقه متوسط به بالا در نظر گرفته بود. طراحی این خودرو در قسمت پشت بسیار شبیه به محصولات کرهای است. طراحی جلو نیز تا حدودی شبیه به محصولات فولکسواگن است.
این محصول با اینکه پیشبینی میشد در بازار به خوبی فروش کند و در نمایشگاههای خودرویی کشور نیز مردم از آن استقبال بسیار زیادی کردند، اما به مرحله تولید نرسید و تنها در حد چند نمونه ساخته شده در مرکز تحقیقات ایران خودرو ماند .
منبع : سمند
اتومبیل «رنو۵» یا همان «RENAULT 5» در طول دوره ای که به تولید رسید تغییر و تحولات زیادی را تجربه کرده است ولی در نهایت همه آن تغییراتی که تجربه کرده است ظاهر کلی اش را ثابت نگاه داشته است .
اتومبیل «رنو۵» یکی از نخستین سوپرمینی هایی بوده است که در کشورمان طرفدار زیادی داشته است به همین دلیل هم بوده است که سال های زیادی را در کشورمان مانده است .
خودروی «رنو۵» در طول دوره طولانی که به تولید می رسیده است نام های مختلف و گوناگونی را به خود گرفته است .
خیلی ها هستند که همچنان دوست دارند با این خودرو و انواع مدل هایش بیشتر آشنا شوند به همین منظور انواع مدل های «رنو۵» را برای شما در این مقاله آورده ایم .
نمونههای اولیه :
تقریباً همزمان با آغاز تولید «رنو ۵» در سال ۱۹۷۲ (۱۳۵۱)، صادرات این خودرو به بسیاری از نقاط جهان نیز کلید خورد. ایران هم یکی از مقاصد «رنو ۵» بود و تعدادی از این خودرو بین سالهای ۵۲ تا ۵۵ به کشورمان راه یافتند.
این نمونهها بیشتر از نوع ۹۰۰ سیسی و دودر با سپرهای کوتاه هستند. متاسفانه تعداد اندکی از این نمونهها باقی مانده و اکثر رنوهای قدیمی به خاطر مشکلات پوسیدگی اسقاط شدهاند. تعداد بسیار اندکی از رنو ۵های وارد شده به ایران به دسته دنده قدیمی مشابه دسته دنده ژیان مجهز هستند که حداقل یک نمونه زرد رنگ از این سری در کشورمان باقی مانده است.
نمونههای اولیه تولید شده در سایپا :
در ۱۳۵۶ تولید رنو ۵ در سایپا آغاز شد. مشخصات فنی و ظاهری رنوهای تولید شده مشابه نمونههای وارداتی قبل از آغاز مونتاژ بودند. در میانه تولید، نمونههای چهار در هم به رده محصولات اضافه شدند و نمونههایی با پیشرانه ۱۱۰۰سیسی هم تولید شدند. این نمونهها که با داشبورد متفاوت (طرح جدید بدون راههای عمودی) و سپرهای جلوبلند شناخته میشوند، بعدها پایه و اساس سایر رنو ۵های تولیدی در ایران شدند.
نمونههای اسپرت :
نمونههای اسپرت شامل آلپین و گوردینی با پیشرانههای ۱٫۴ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری در تیراژ محدود به کشورمان وارد شدند. این رنوها بعدها اکثراً سر از پیست و مسابقات (خصوصاً سالهای دهه ۷۰ شمسی) درآوردند و توانستند به مقامهای درخوری دست یابند. به همین دلیل تعداد آلپینهای واقعی باقیمانده بسیار اندک است و بیشتر نمونهها در حقیقت نمونههای معمولی هستند که با تغییر پیشرانه، تغییر سپرهای جلو به نمونه بلند مهشکندار و خطکشیهای معروف بدنه به آلپین یا گوردینی تبدیل شدهاند.
توربو :
به طور رسمی فقط یک نمونه از این خودرو استثنایی در کشورمان وجود دارد که آن هم دچار مشکلات متعددی است. نمونه توربو با برجستگیهای گلگیر، بدنه بسیار عریضتر و ظاهر خشنتر قابل شناسایی و به پیشرانه ۱٫۴ لیتری توربو با ۱۶۰ اسب بخار قدرت مجهز است که میتواند آن را در تنها ۶٫۶ ثانیه از صفر به ۱۰۰کیلومتر در ساعت برساند.
نسل دوم :
تعداد اندکی از نسل دوم رنو ۵ که از نظر ظاهری و فنی مدرنتر است و تجهیزات بیشتری دارد وارد کشور شدند و حتی برای مدتی زمزمه تولید این خودرو در کشور به گوش میرسید. اما در نهایت فقط تعداد اندکی از این خودرو در کشورمان باقی ماندند.
سپند :
سایپا خط تولید رنو را به پارس خودرو فروخت و این خودروساز با اعمال کمترین تغییرات، سپند را در سال ۱۳۷۸۸ عرضه کرد. این خودرو از نظر ظاهری و مشخصات فنی مشابه نمونههای غیر صادراتی سالهای آخر تولید در سایپا بود.
سپند۲ :
نمونه فیسلیفت شده سپند با طرح سپرها، جلوپنجره، چراغهای عقب، آینه بغلها، غربیلک فرمان و تودوزی متفاوت با نام سپند ۲ عرضه شد. این خودرو به دلیل ظاهر زشتتر بعدها توسط بسیاری از مالکان با تعویض قطعات ظاهری به سپند معمولی تغییر یافت. ۴۰۵۰۱ دستگاه از این خودرو تولید شد.
PK و PKi :
در سال ۸۳ با تغییر مدیریت درپارس خودرو و برای دمیدن روحی تازه در کالبد سپند، پلتفرم این خودرو با پلتفرم کمپانی مادر یعنی ساپیا پراید تعویض شد و خودرو پیشرانههای ۱٫۳ لیتری سری قدیمیتر پراید مجهز شدند و به دلیل کمبود جا زاپاس از کنار موتور به صندوق عقب انتقال یافت و بچه گلگیرهای فایبرگلاسی برای پنهان کردن بیرونزدگی تایرها تعبیه شدند و باله عقب کوچک به همراه چراغ ترمز سوم نصب شد. در داخل خودرو هم تغییراتی داده شدند که مهمترین آنها نصب سیستم قفل مرکزی بود. بعدها تلاشهایی برای نصب کولر و برقی کردن شیشههای PK انجام گرفت و به دلیل مشکلات محیط زیستی، پیشرانهها مشابه پراید انژکتوری شدند.
نمونههای معروف به صادراتی :
در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شمسی، قراردادی بین رنو و سایپا عقد شد که حاصل آن ساخت تعدادی نمونه سفید رنگ سپر بلند چهاردر با پیشرانههای ۱٫۱ لیتری، سانروف، برف پاککن عقب و تودوزی بهتر بود که از نظر کیفی تا حدی نسبت به نمونههای داخلی بهتر بودند. این خودروها با هدف صادرات به کشورهای همسایه از جمله ترکیه ساخته شدند؛ امری که به علت عدم رضایت رنو از کیفیت نهایی به طور کامل محقق نشد و بیشتر این رنوها در کشورمان ماندند.
سپند جوانان/ GT :
نمونه جوانپسند سپند ۲ با طرح برف پاککنهای متفاوت، سپرهای همرنگ بدنه، آینههای همرنگ بدنه، برف پاککن عقب، رینگهای سهپره آلومینیومی و نوشتههای GT بدون تغییرات فنی بین سالهای ۷۹ تا ۸۱ در تیراژ ۲۰۲۲ دستگاه به تولید رسید و به موفقیت چندانی دست نیافت.
سپند کار :
نمونهای که تنها در تیراژ یک پیشنمونه تولید شد و در حقیقت نمونه ونشده سپند۲ بود بدون تغییرات قابل ملاحظه فنی که تنها ظاهر قسمت عقب آن تغییر یافته و شیشههای عقب آن حذف شده بودند.
نیو PK :
آخرین رنو تولید شده در ایران با تغییرات ظاهری اندک همانند چراغهای عقب متفاوت و گلگیرهای برجسته از سال ۸۵ تا ۸۶ در تیراژ حدودی ۸۷۸۷ دستگاه به تولید رسید و آخرین خودرو از نوع رنو ۵ بود که در کشورمان تولید شد.
منبع : رنو