خودروی «سمند» معمولی که محصول شرکت «ایران خودرو» است پس از یک دوره تولید و عرضه شدن از چرخه تولید این کارخانه به کنار رفت اما کماکان تقاضا برای چنین خودرویی از سوی مردم به شدت وجود داشت .
به همین دلیل بود که شرکت «ایران خودرو» هم در پی تولید کردن خودرویی با قیمت مناسب و اقتصادی برآمد و به دنبال آن نیز خودروی بهبود یافته «سمند» یعنی «سمند SE » را تولید نمود .
خودروی «سمند SE» دارای بدنه محکمی است و از این رو هم هست که دارای امنیت بیشتر و بالاتری نیز هست .
ابعاد مناسب برای استفاده درون و برون شهری، فضای قابل توجه داخل اتاق و صندوق عقب به یکی از محبوب ترین خودروهای روز کشور تبدیل شده است.
یکی از مزایای سمندSE، برخورداری از کارت طلایی خدمات پس از فروش است که برخی خدمات را در سراسر کشور به صورت رایگان و سریع در دسترس دارنده خود قرار می دهد .
امکانات رفاهی و آپشن ها :
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 1 عدد ، کیسه هوای راننده ( در برخی مدلها دارای 2 کیسه هوا ) |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سامانه ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | سیستم کمکی هیدرولیکی |
نوع غربیلک | 4 شاخه طراحی جدید |
سیستمهای تهویه مطبوع | کنترل دستی به همراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب |
سیستم صوتی و تصویری | رادیو CD به همراه MP3 به همراه 4 بلند گو |
سیستمهای مولتی مدیا | ساعت دیجیتال |
سیستم صندلیهای جلو | دارای تنظیم دستی ، پشت سری صندلیهای جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه |
سیستم صندلیهای عقب | محل دسترسی به صندق عقب |
سیستم آیینه ها | آیینه های جانبی به همراه تنظیم برقی |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابرهای جلو برقی |
سیستم های سقف | |
سیستم روشنایی جلو | چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو |
سیستم روشنایی عقب | چراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز |
سنسورهای پیش فعال | سنسور دنده عقب به همراه سیستم گویا |
سیستم های کمک رانندگی |
خودروی «پی کی» محصول شرکت «پارس خودرو» است .
برای آنکه بهتر و بیشتر با این خودروی «پارس خودرو» آشنا شویم به بررسی معایب آن و همچنین مزایایی که این خودرو دارد می پردازیم :
نخست به سراغ مزایای این خودرو می رویم :
-خودروی «پی کی» اتومبیلی مناسب جهت طی نمودن مسافت های بین شهری است .
-یکی دیگر از مزایایی که این خودرو دارد آن است که مصرف سوخت خیلی پایینی در مقایسه با سایر خودرو ها دارد . مصرف سوخت آن معادل ۶لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر است .
-قیمتی که شرکت «پارس خودرو» برای این خودرو در نظر گرفته است خیلی مناسب است که همین موضوع نیز یکی دیگر از ویژگی های مثبت این خودرو به شمار می رود .
-هزینههای کم تعمیرات و در دسترس بودن قطعات به دلیل همسان بودن قطعات با «پراید» همچنین سهولت در تعمیر
-توان بالای موتور ۱۳۰۰ «پراید» در برابر بدنه سبک و به طبع شتابگیری سریع
معایب خودرو پیکی :
-سبکی وزن آن (۸۱۰کیلوگرم) و از دست دادن تعادل در جاده در سرعتهای بالاتر
-کوچکی داخل اتاق خصوصاً جهت سرنشینان ردیف عقب
-بی کیفیت بودن اتاق و سر و صدای اضافی اتاق ابتکاری
-طراحی بدنه بسیار ضعیف و ظاهری نامناسب (به دلیل عدم برابری طول محورپراید و رنو)
-کیفیت تجهیزات موجود از قبیل بخاری، کولر، صندلیها، فرمان و … در حد بسیار معمولی و حداقل است.
– مشکل عدم ثبات در پیچ ها بدلیل عدم تناسب در فاصله محور چرخها و ارتفاع خودرو
منبع : رنو
در بازارهای خودروی ایالات متحده نسل دوم از اتومبیل «کیا کادنزا» عرضه می شود .
کمپانی «کیا موتورز» برای این محصول جدید خود ویژگی های زیر را برشمارده است :
شاسی که برای ساخت خودروی «کادنزا» 2017 در نظر گرفته شده است نسبت به نسخه قبلی سبک تر است .
به علاوه باید در خصوص شاسی این خودروی جدید این را هم در اینجا بیان نماییم که در حدود بیش از 35 درصد مستحکم تر از نسخه الان است .
این مورد نهتنها هندلینگ خودروی جدید را بهبود بخشیده بلکه کمک کرده تا امتیاز بهتری را از بخش NVH دریافت نماید.
قلب تپندهی آهنین این خودرو پیشرانهی بنزینی 6 سیلندر 3.3 لیتری اصلاح شدهای است که قدرت 290 اسب بخاری و گشتاور 343 نیوتون متری دارد. کیا با مجهز کردن این خودرو به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک قول داده تا تجربهی رانندگی درگیر کننده تری را شاهد باشیم.
شاسی جدید کادنزا با جذب کنندههای شوک تطبیقپذیری که کیا آنها را “متوقف کننده های ریباند هیدرولیک” مینامد تکمیل شده و این سیستم سواری نرمتری را در سطوح ناهموار ارائه میکند. رینگهای 18 اینچی بهصورت استاندارد در خودرو وجود دارند و البته میتوان رینگهای 19 اینچی با لاستیکهای 245/40 میشلین را نیز سفارش داد.
جدای از کیفیت بهتر کابین، در این خودرو شاهد هدآپ دیسپلی، نسخهی بهروز شدهی مانیتور دید محیطی، شارژر بیسیم گوشی، جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی UVO کیا با اندروید اتو و اپل کارپلی بهصورت استاندارد هستیم. همچنین میتوان سیستم صوتی هارمن/کاردون 630 واتی با 12 اسپیکر را نیز سفارش داد.
معاون برنامهریزی تولید کیای آمریکا میگوید:
کادنزای جدید با ظاهر قابل توجه و ویژگیهای ممتاز خود هیجان تازهای را به رگهای این بخش از بازار تزریق نموده است. کابین کادنزا از هر لحاظ ارتقا یافته اما زیر پوست خودرو دقیقاً جایی است که این خودرو میدرخشد و در آن شاهد شاسی مستحکمتر و سبکتر، گیربکس 8 سرعته ی اتوماتیک و دینامیک رانندگی بهبود یافته هستیم.
مدلهای سطح پایین این خودرو از جلوپنجرهی معروف “پروانهی الماس” کیا سود خواهند برد درحالیکه دیگر مدل دارای جلوپنجرهی “Intaglio” با پرههای عمودی خواهند بود. کیا هنوز بهای کادنزای جدید را در آمریکا اعلام نکرده است.
منبع : کیاموتورز
شرکت خودروسازی «سایپا» یک مدل بهبود یافته از «پراید» به نام ایکس ۱۰۰ را برای رقابت کردن با خودروی «پیکان وانت» عرضه نموده است .
خودروی مذکور شرکت «سایپا» «سایپا۱۵۱» یا همان «وانت پراید» نام دارد .
بعد از آن که خودروی «پیکان» محصول شرکت «ایران خودرو» از بازارها به کنار رفت شرکت «سایپا» از این موقعیت استفاده نمود و خودروی «پراید» خود را روانه بازاها کرد و به جای «پیکان» نشاند!
حال شرکت «سایپا» با وارد نمودن خودروی «۱۵۱سایپا» خود نیز قصد دارد تا با «پیکان وانت» نیز به رقابت کردن بپردازد و این خودرو را هم به حاشیه بکشاند .
چهره و نمای جلویی خودروی «پراید وانت» همانند همان خودروهای «پراید»ی است که تا به حال در خیابان هایمان با اسم های متفاوت دیده ایم .
در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است.
فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.
چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود.
سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
منبع : پراید
کمپانی ایکاپ که یک شرکت اشتراکی میان دو خودروساز «ایران خودرو» و «پژو» است اقدامات لازم جهت وارد نمودن یک خودروی جدید به نام «پژو ۵۰۸» به ایران را به انجام رسانیده است .
در میان همه کلاس های خودرویی کلاس سدان سایز متوسط پرطرفدارترین نوع است و خودروی «پژو ۵۰۸» هم در همین کلاس قرار دارد .
دلیل محبوبیت این اتومبیل ها این است که این خودروها هم دارای فضای درونی خوبی هستند و هم دارای امکانات رفاهی مناسبی هستند و هم اینکه از پیشرانه مناسبی نیز سود می جویند .
بنابر دلایل ذکر گردیده در بالا کلاس سدان در میان سایر کلاس های خودرویی موفق شده است تا فروش بالایی را برای تولیدکنندگانش به وجود آورد .
البته انواع توانمندی از برندهای مختلف در این کلاس حضور دارند.
اما چند سالی است که این روند تغییر یافته است و انواع کراساوور و شاسیبلند محبوبیت بیشتری میان خریداران دارند.
با این حال هنوز هم کلاس سدانهای شهری از اهمیت بسیاری بالایی برای تولیدکنندگان برخوردار هستند و توسعهی نمونههای ایدهآل جزو اولویت هر خودروسازی است. پژو نیز در همین راستا با فیسلیفت ۵۰۸، سعی در کسب سهم بیشتری از این بازار دارد.
برادر بزرگتر ۳۰۱ برای جایگزینی پژو ۴۰۷ و شاید هم پژو پارس ، وارد بازار ایران خواهد شد. پژو ۵۰۸ نقش بسیار حیاتی در میان مدلهای این تولید کنندهی فرانسوی دارد. این خودرو پس از تجربهی ناموفق و توقف تولید مدلهای ۴۰۷ و ۶۰۷، با طراحی متفاوت وارد بازار شد و سعی در جلب نظر کاربران دارد. نمونهی اول این خودرو در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و اکنون پس از چند سال، تغییرات و بهینه سازیهای ظاهری و فنی زیادی به خود دیده است. پژو ۵۰۸ با قیمت تقریبی ۱۶۵ میلیون تومان در بازار ایران عرضه خواهد شد.
سدان خانوادگی پژو در بخش مشخصات فنی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی متعددی بهره میبرد که تنوع نمونههای دیزلی بیشتر از بنزینی است. پژو ۵۰۸ در حال حاضر در بخش پیشرانههای بنزینی با دو نمونهی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ شده به فروش میرسد. تمامی پیشرانههای مذکور دارای استاندارد یورو ۶ هستند. امکان انتخاب بین جعبه دندههای شش سرعتهی دستی و خودکار برند AISIN نیز وجود دارد. امیدوار هستیم ایران خودرو با انتخاب نمونهی قدرتمندتر این خودرو، تجربهی ناموفق ۴۰۷۷ در بخش پیشرانه را جبران کند.
مشخصات | THP اتوماتیک | THP دستی | VTi اتوماتیک |
---|---|---|---|
حجم موتور (سیسی) | ۱۶۰۰ | ۱۶۰۰ | ۱۶۰۰ |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ |
قدرت موتور(اسب بخار) | ۱۶۵ | ۱۶۵ | ۱۲۰ |
نهایت سرعت(کیلومتر بر ساعت) | ۲۰۹ | ۲۰۹ | ۲۰۳ |
شتاب صفر تا صد (کیلومتر بر ساعت) | ۸.۹ | ۸.۶ | ۱۱.۵ |
جعبه دنده | اتوماتیک | دستی | اتوماتیک |
مصرف سوخت شهری(لیتر در صد کیلومتر) | ۷.۵ | ۷.۷ | ۷.۷ |
مصرف سوخت خارج شهر(لیتر در صد کیلومتر) | ۴.۸ | ۴.۷ | ۴.۶ |
مصرف سوخت ترکیبی(لیتر در صد کیلومتر) | ۵.۸ | ۵.۸ | ۵.۸ |