دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

سمند از نخستین روزهای ورودش تا به الان

باید گفت که اولین خودرویی که با نماد یک کمپانی ایرانی روانه بازارها شده است خودروی «سمند» می باشد .

کمپانی که این نخستین خودرو با برند ایرانی را تولید نمود شرکت «ایران خودرو» بوده است .

نام «سمند» به معنای اسب زرد رنگ می باشد که شرکت «ایران خودرو» دست به تولید آن زده است.

خودروی «سمند» طرفداران زیادی پیدا کرد و از این رو مورد استقبال فراوان قرار گرفت .

دلایل محبوبیت این خودرو موارد زیر می باشد :

کارایی، نوآوری و قیمت متعادل نسبت به دیگر محصولات موجود.

این خودرو در مدلها و تیپ های دیگر با نام سمند معمولی، LX، سمند سریر و سورن با آپشنهای مختلفی به بازار ارائه شد.

شاید سمند یک انقلاب در صنعت خودرو سازی ایران محسوب شود. دنیای مونتاژ خودرو در ایران که ما را بیشتر مبتکر در دوباره سازی خودرو یعنی facelife یا redesign نموده است کمی بیشتر از زمان معمول به طول انجامید.

که شاید این نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور باشد. به هرحال تولید و عرضه این محصول کمی توانست تشنگی بازار به خودروهای جدید را برطرف کند، بی شک رشد تکنولوژی و افزایش جمعیت جوان و همچنین ایجاد انتظارات متقاضیان به خودروهای لوکس و مدرن به خصوص در بازار جزیره ای ایران مجالی برای بی تفاوتی خودرو ساز به تولید خودروهای جدید نخواهد داد.
همانطور که می دانید سمند این خودروی ملی بر اساس پلتفورم پژو 405  ساخته شده‌است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییراتی در آن صورت گرفت تا سمند شکل گیرد.
طراحی بدنه و شاسی سمند در شرکت طراح انگلیسی به نام فرست اتوموتیو صورت گرفت و طراحی موتور آن توسط شرکتهای فرانسوی پژو انجام پذیرفت.
قالب‌های اصلی بدنه خودرو به کمک شرکت میازو ژاپن تولید شد. فیکسچرها و تجهیزات خط تولید این خودرو توسط شرکت کره‌ای تامین شد و در نهایت مالکیت این اسب زرد از آن ایران خودرو شد.
طراحی این خودرو بر اساس استانداردهای روز دنیا صورت گرفت. شکل آیرو دینامیک این خودرو شبیه به خودروهای اروپایی است. فضای داخلی این خودرو راحت بوده و آرگونومی لازم با مردم ما را دارد به طور مثال بزرگی فضای داخلی خودرو متناسب با سلیقه، ابعاد فیزیکی و تعداد افراد خانواده های ایرانی است.
آیرودینامیک سمند به عنوان یک خودروی سدان مناسب با جاده است و حرکت محکم و ایمنی را دارد. انحنای بنده سمند از مزیت های اوست.

انحنای بنده موجب افزایش مقاومت در تصادفات و کنترل نیروی مقاوم هوا در خودرو می شود به عبارتی انحنای بدنه، ایجاد نک یا تاخوردگی در بدنه موجب افزایش مقاوت ورق بدنه می شود برای مثال می توانید یک ورق کاغذ را بردارید و حرکت دهید. می بینید بسیار شل و ناپایدار است حال وقتی به کاغذ انحنا می دهید یا برگه را تا می کنید کاغذ مقاومت بیشبری پیدا میکند این حالت در خودرو باعث افزایش تحمل و جذب ضربه می شود البته این به تنهایی در یک خودرو کافی نیست.
اصولا این تقویت سازی باعث کاهش ضخامت ورقه مورد استفاده و سبک سازی خودرو است که در سمند آنچنان نسبت به خودروهای هم حجم خود کاهش وزنی دیده نمی شود.

منبع : سمند 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.