کمپانی خودروسازی «پژو» علاوه بر اینکه با شرکت خودروسازی داخلی «ایران خودرو» قراردادی را منعقد کرده است با شرکت «سایپا» هم قرارداد اولیه ای را به امضا رسانیده است پس مشاهده می گردد که این خودروساز فرانسوی دو قرارداد را با کشور ما منعقد نموده است و قصد دارد به صورت پر رنگ در کشور ما فعالیت نماید .
بنابر گزارش ارائه شده توسط خبر گزاری تسنیم :
شرکت «پژو» فرانسه به دلیل به وجود آمدن تحریم های آمریکا در کشورمان از بازارهای خودروی ایران خارج شده بود اما حالا قصد دارد که جایگاه گذشته خود را دوباره به دست آورد و به همین منظور جدیدا قراردادی با شرکت «سایپا» علاوه بر شرکت «ایران خودرو» بسته است .
بر اساس این گزارش، «پژو» سیتروئن قرارداد اولیهای را با شرکت خودروسازی «سایپا» برای سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی (۳۳۰ میلیون دلاری) برای توسعه و تولید ۳ مدل سیتروئن از طریق یک سرمایه گذاری مشترک جدید منعقد کرده است.
رویترز در این باره گزارش داد، شرکت پژو سیتروئن که در سال ۲۰۱۱ تحت فشار آمریکا ناگزیر به خروج از ایران شد، اکنون رقابت سختتری را با شرکتهای چینی پیش رو دارد. شرکتهای خودروسازی چینی در طول تحریمها و همزمان با خروج شرکتهای غربی، جای پای محکمی برای خود در بازار ایران دست و پا کردهاند.
کارلوس تاوارز، مدیر اجرایی شرکت پژو سیتروئن گفت: «این توافق فصل جدیدی را در تاریخ همکاریهای ما با سایپا میگشاید… هدف ما عرضه خودروهای مدرن به مشتریان ایرانیمان است تا بالاترین راحتی، ایمنی و استانداردهای تکنولوژیک مورد نظر آنها را تأمین کنیم».
فروش خودرو در ایران در سال ۲۰۱۱ در بالاترین رقم خود به ۱٫۶ میلیون دستگاه رسید و پژو سیتروئن تقریباً ۳۰ درصد از این بازار را در اختیار داشت. اما بعداً این سهم بهدلیل تحریمها افت کرد.
قرارداد با سایپا، که از سال ۱۹۶۶ شریک سیتروئن است، پس از آن صورت میگیرد که ماه گذشته قراردادی بین شرکت پژو و شرکت ایران خودرو به امضا رسید.
بر اساس این توافق که تا پایان سال جاری میلادی نهایی خواهد شد، سیتروئن و شریک ایرانیاش اولین مدل از ۳ مدل جدید سیتروئن را در سال ۲۰۱۸ تولید خواهد کرد.
مهدی جمالی مدیرعامل سایپا نیز دیروز در مراسم امضای قرارداد مشترک شرکت سایپا و سیتروئن، میزان سرمایهگذاری در قرارداد مشترک با شرکت سیتروئن را ۳۰۰ میلیون یورو برای شروع کار عنوان کرد و گفت: محصولات تولیدی شرکت سایپای کاشان شامل «تیبا۲» و «پراید» طی ۵ سال آینده توسط خودروهای مشترک تولید شده جایگزین میشوند.
وی درباره این قرارداد اظهار کرد: پس از یک سال مذاکره بین دو شرکت، روز پنجشنبه آخرین مذاکرات انجام و قرار شد شرکت مشترکی با سرمایه ۵۰ــ۵۰ ایجاد کنیم. بر این اساس ۵۰ درصد از سهام شرکت سایپای کاشان بهقیمت کارشناسی شده رسمی کشور برای این قرارداد مورد استفاده قرار میگیرد و به همین میزان نیز طرف مقابل متعهد است که آورده وارد ایران کند.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه در این همکاری هیئت مدیره مشترکی متشکل از ۳ فرد ایرانی و ۳ نفر از شرکت سیتروئن تشکیل میشود، ادامه داد: در این قرارداد زنجیره ارزش از قطعهسازی تا فروش مدلسازی شده است که بر اساس آن انتقال تکنولوژی، توسعه صنعت قطعهسازی و صادرات پیشبینی شده است.
بهگفته جمالی شرایط قرارداد باید برد ــ برد باشد و شرکت سیتروئن نیز طی مذاکرات این موضوع را پذیرفته است.
وی با اعلام اینکه بر اساس طرح اقتصادی پیشبینی شده اولین محصول مشترک این همکاری تا پایان سال ۲۰۱۷ روانه بازار خواهد شد، گفت: حجم سرمایهگذاری اولیه برای ایجاد شرکت مشترک ۳۰۰ میلیون یورو است که بهتدریج با پیشرفت همکاری قاعدتاً سرمایه نیز افزایش پیدا میکند.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد: قرار ما این است که محصولاتی که تولید و عرضه میشود، آخرین محصولات تولیدی شرکت سیتروئن باشد و خودروهایی نیز برای ایران تولید شده و در این شبکه عرضه میشود که هنوز طرح آن نهایی نشده است.
جمالی با ابراز اینکه برای شروع کار، محصولات تولیدی باید تا ۴۰ درصد داخلی باشند، اظهار کرد: پس از سه سال باید میزان تولید داخل در محصولات را به ۷۰ درصد برسانیم که برای این موضوع با مرکز تحقیقات و قطعهسازی نیز هماهنگ هستیم و تولید قطعات در قالب استانداردهای شرکت سیتروئن انجام میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که تولید محصولات فعلی سایپای کاشان ادامه خواهد داشت یا خیر، خاطرنشان کرد: تولید محصولات فعلی این شرکت تا ۵ سال ادامه دارد و بهتدریج و همزمان با ورود خودروهای تولیدی مشترک از چرخه خارج میشوند که این خودروها «تیبا۲» و «پراید» هستند.
مدیرعامل سایپا همچنین از انجام مذاکرات با شرکتهای رنو، نیسان وکیا خبر داد و گفت: کار مشترکی که با این سه شرکت انجام میدادیم قابل ارتقا است و شرایط پس از برجام بهگونهای شده که بسیاری از طرفهای خارجی آماده مذاکره با ما هستند و باید از این شرایط استفاده کنیم.
جمالی گروه خودروسازی سایپا را بزرگترین خودروسازی خاورمیانه عنوان کرد و گفت: ما فرصتهای خود را میشناسیم و طرف خارجی هم متوجه است که در شرایط جدید بهراحتی میتواند از ظرفیتهای موجود در ایران استفاده کند.
وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت رنو شرایط خوبی دارد تصریح کرد: مذاکراتی با شرکت کیا نیز اخیراً شروع شده که در سفری که تا چند هفته آینده به کره جنوبی خواهم داشت این مذاکرات دنبال میشود.
همچنین در این مراسم ژان کریستف کومار، عضو هیئت مدیره شرکت سیتروئن با اشاره به سابقه طولانی همکاری دو شرکت فضای مذاکرات را بسیار سازنده خواند و گفت: مذاکرات با سهولت کامل و بدون هیچ مشکلی انجام شد که امیدواریم موجب گستردگی همکاریها شود.
وی همچنین بر تعهد شرکت سیتروئن برای انجام وظایفی که در قرارداد برای آنها پیشبینی شده است تأکید کرد.
منبع : پژو