این که دو خودروی «هیوندا سوناتا» و «کیا اپتیما» از خیلی جهات شبیه به هم هستند و به مانند دوقلوهای همسان هستند تنها تا یک جا صدق می کند و پس از آن دیگر شباهتی در کار نیست .
به عبارت دیگر باید این گونه بیان نمود که تجهیزات و امکاناتی در خودروی «هیوندا سوناتا» وجود دارد که در خودروی «کیااپتیما» وجود ندارد یا برعکس آپشن هایی در خودروی «کیا اپتیما» وجود دارد که در خودروی مقابل یعنی «هیوندا سوناتا» وجود ندارد .
برای اثبات این موضوع در این مقاله مثال هایی در این خصوص آورده شده است که در ذیل به آن ها اشاره خواهد شد :
خودروی «هیوندای سوناتا» دارای آینههای دارای روشنایی در آفتابگیرها و چراغهای روشنایی در عقب و یک سیستم استریو با ۶ اسپیکر است که در مقابل آن خودروی «کیا اپتیما» این آپشن ها را ندارد .
در مقابل، «کیا» با یک سیستم استریو با ۸ اسپیکر و با سابووفر همراه است و همینطور دارای امکاناتی چون طرح برجسته GT بر روی صندلیها، گرمکن و پدلشیفتر برای غربیلک فرمان و یک سری پدالهای اسپورتی است که با شخصیت اسپورتی آن بیشتر سازگار هستند.
کیا در طراحی بیرونی یک ارتفاع پایینتر برای خط پنجرهها و یک کیت بدنه برجستهتر دریافت کرده است. البته همانطور که والدین فرزندان دوقلو با این موضوع آشنا هستند، انتخاب مدل خوشقیافهتر از بین این دو، کار مشکلی است. با این حال، در زمینه ایمنی، کیا واقعاً مدل خواهرش را دچار شرمندگی میکند. اپتیما GT دارای سیستمهایی چون کروز کنترل راداری، هشدار پیشبرخوردی با ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک پشتسر و هشدار انحراف از حرکت بین خطوط است.
هر دوی این مدلها دارای ۶ کیسه هوا هستند که به صورت دوتایی در جلو، کنارههای جلو و حفاظت کلی دیواره قرار گرفتهاند. نسل جدید اپتیما هنوز تحت تست تصادف قرار نگرفته، ولی سوناتا هماکنون به بالاترین امتیاز ایمنی (۵ ستاره) در تستهای امسال دست پیدا کرده است.
بنابراین، این پیروزی در راند اول متعلق به کیا است.
به بررسی قسمتی از طراحی داخلی این دو خودرو می پردازیم :
همانطور که تا به اینجا نیز به طور واضح به آن اشاره شده، این دو خودرو از نظر لیست تجهیزات به کار رفته، شرایط یکسانی دارند. امّا این حقیقت که کیا دارای یک کابین اسپورتیتر است و طراحی کابین هیوندای نیز به سطحی از بلوغ رسیده، باعث شده که هر کدام از برندها، جایگاه خود را داشته باشند.
اپتیما با الگوهای تیره، دوخت قرمزرنگ و پرداخت فلزی بر روی داشبورد و کنسول وسط، ظاهری ورزشکارانهتر و جوانپسندتر دارد و این در حالی است که سوناتا با اینکه با استفاده از تریم فاکس-فیبرکربن بر روی داشبورد و درها، پلاستیک سیاهرنگ کنسول وسط و رنگ مشکی سادهتر صندلیها و غربیلک فرمان، سعی میکند که جذابیت بیشتری برای بیننده ایجاد کند، ولی در سطح پایینتری در مقایسه با اپتیما قرار میگیرد.
نمایشگرهای داخلی با اینکه شباهت زیادی با یکدیگر دارند، تجربهای متفاوت از گرافیک و راحتیِ استفاده را در اختیار قرار میدهند. کاربرد سیستم راهبری ماهوارهای در سوناتا بسیار سادهتر است و راننده در هنگام نگاهکردن به آن، سریعتر میتواند اطلاعات مکانی را دریافت کند. از طرف دیگر، استفاده از سیستم کیا با چالش بیشتری همراه است. البته نقشهها در اپتیما از وضوح و کیفیت بالاتری برخوردارند، ولی ورودیهای کنترل سیستم راهبری و سوئیچ بین صفحات به زمان بیشتری نیاز دارد. با این حال، نمایشگر کیا با وضوحی که در هنگام تابش آفتاب دارد و خطوط راهنمایش در نقشه، این اختلاف امتیاز با اپتیما را تا اندازهای جبران میکند.
در زیر این نمایشگر در سوناتا، شرایط سیستم کنترل هوای دوگانه به صورت دیجیتالی نمایش داده میشود؛ چیزی که در مقایسه با کنترلرهای پلاستیکی کیا با مقیاس قرمز-آبی، بسیار سطح بالا به نظر میرسد. در حالی که کنترلهای گرمایش و سرمایش صندلیها در بین صندلیهای کیا قرار گرفتهاند، هیوندای به شکلی منطقیتر، آنها در نزدیکی دیگر کنترلهای هوا به کار برده است
منبع : هیوندا سوناتا