در بین محصولات کره ای ها دو برند وجود دارد که علاوه بر آنکه خیلی با یکدیگر به رقابت می پردازند همچنین سعی می کنند تا همیشه بهترین نمایش را از خود بروز دهند .
این دو برند مذکور برندهای «کیا» و «هیوندای» می باشد.
رقابت میان این دو خودروساز به گونه ای شده است که «هیوندای» در بازار داخلی کره به وضوح برتر از «کیا» می باشد اما در بازارهای جهانی رقابته تنگاتنگی را بین این دو خودروساز شاهد هستیم .
هر دو خودروهای مورد مقایسه ما در کلاس سدان های متوسط قرار دارند .
در خصوص قیمت این دو خودرو « سوناتا هیوندای» و «کیا اپتیما » باید بگوییم که خودروی «کیا اپتیما» ۲۰۰۰ دلار گران تر از «سوناتا هیوندا» می باشد .
در همین حال، با توجه به رقابتی که در سالهای اخیر بین این دو خودروساز ادامه پیدا کرده، هر یک از آنها از ترفندی خاص برای جذابیت این خودروها که به نوعی، دوقلوی یکدیگر هستند، استفاده کرده است. در ادامه وضعیت این مدلهای همخانواده را با هم مقایسه میکنیم.
قیمت و تجهیزات
همانطور که اشاره شد، کیا اپتیما GT با قیمتی برابر ۴۳ هزار و ۹۹۰ دلار، به میزان ۲ هزار دلار با هیوندای سوناتا پرمیوم به قیمت ۴۱۹۹۰۰ دلار فاصله دارد. هر دوی این خودروها به نسبت قیمت خود، از تجهیزات خوبی برخوردارند؛ از جمله تریم چرمی برای صندلیها، تنظیم الکترونیکی برای صندلیهای جلو و تنظیمات حافظه برای صندلی راننده، گرمکن و تهویه برای صندلیهای جلو، کنترل هوای دوگانه و برفپاککنها و نوربالای اتوماتیک.
هر کدام از این خودروها مجهز به مواردی چون یک سیستم راهبری ماهوارهای با نمایشگر لمسی ۸ اینچی، امکان ارتباط تلفنی و صوتی بلوتوثی، یک دوربین نمای عقب، حسگرهای پارکینگ عقب و جلو، ترمز الکترونیکی پارکینگ، چرخهای آلیاژی ۱۸ اینچی با یک زاپاس کامل، چراغهای جلوی زنون، چراغهای روشنایی روزانه LED و همینطور یک سانروف هستند.
در حالی که به نظر میرسد که این دو مانند سیبی هستند که از وسط نصف شده باشند، ولی این شرایط تنها تا نقطهای خاص ادامه پیدا میکند. برخلاف کیا، هیوندای دارای چراغهای روشنایی در عقب، آینههای دارای روشنایی در آفتابگیرها و یک سیستم استریو با ۶ اسپیکر است. در مقابل، کیا با یک سیستم استریو با ۸ اسپیکر و با سابووفر همراه است و همینطور دارای امکاناتی چون طرح برجسته GT بر روی صندلیها، گرمکن و پدلشیفتر برای غربیلک فرمان و یک سری پدالهای اسپورتی است که با شخصیت اسپورتی آن بیشتر سازگار هستند.
کیا در طراحی بیرونی یک ارتفاع پایینتر برای خط پنجرهها و یک کیت بدنه برجستهتر دریافت کرده است. البته همانطور که والدین فرزندان دوقلو با این موضوع آشنا هستند، انتخاب مدل خوشقیافهتر از بین این دو، کار مشکلی است. با این حال، در زمینه ایمنی، کیا واقعاً مدل خواهرش را دچار شرمندگی میکند. اپتیما GT دارای سیستمهایی چون کروز کنترل راداری، هشدار پیشبرخوردی با ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک پشتسر و هشدار انحراف از حرکت بین خطوط است.
هر دوی این مدلها دارای ۶ کیسه هوا هستند که به صورت دوتایی در جلو، کنارههای جلو و حفاظت کلی دیواره قرار گرفتهاند. نسل جدید اپتیما هنوز تحت تست تصادف قرار نگرفته، ولی سوناتا هماکنون به بالاترین امتیاز ایمنی (۵ ستاره) در تستهای امسال دست پیدا کرده است.
بنابراین، این پیروزی در راند اول متعلق به کیا است.
منبع : سوناتا هیوندا