دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

اطلاعاتی از سراتوی جدید

در خصوص «کیا سراتو» جدید باید بگوییم که به دلیل این که این خودرو در مبحث پلت فرمش با خودروی «هیوندای الانترای GTT» یکسان است باید انتظار یک خودروی اسپرت را داشته باشیم .

اتومبیل «کیا سراتو» جدید دارای شش عدد ایربگ می باشد .

در درون خودروی «کیا سراتو » جدید دیگر هیچ گونه ورق های پلاستیکی با آن کیفیت پایین وجود ندارد.

وجود المان های اسپرت در همه ی اجزای درون کابین خودروی «کیا سراتو» جدید به چشم می خورد .

بر روی صندلی های خودروی «کیا سراتو» جدید پوشش چرمی کشیده شده است و همچنین آن کنسول میانی دارای یک پنل از جنس فیبرکربن می باشد .
البته اگر راستش را بخواهید فیبر کربن نیست و از آن برچسب های شبیه سازی شده است. شاید با خمیده تر شدن قسمت انتهایی خودرو، چهره جسورانه ای به خود گرفته باشد ولی همین امر نشستن را برای سرنشین عقب مشکل می کند.

حداقل سراتوی قبلی این مشکل را نداشت. اما این وضعیت برای راننده و شاگرد به مراتب بهتر از نمونه قبلی است. فضای سر، شانه و زانوها به طرز چشم گیری بهتر شده است.

شاید عجیب باشد ولی محل قرارگیری فرمان نیز حس بهتری نسبت به قبل القا می کند. مانند تولیدات قبلی این خودرو، برای آن سه تیپ در نظر گرفته شده است. EX، SX و LX که گزینه آخر در خانواده لوکس ها و فول های پرآپشن قرار می گیرد.

برای تیپ ال ایکس می توان از پیشرانه ۲ لیتری GDI  که ۱۷۳ اسب بخار نیرو دارد استفاده کرد. این یعنی یکی از پربازده ترین پکیج های ۲۰۰۰ سی سی در بین هم کلاسان.مصرف سوخت سراتوی ۲۰۱۴ هنوز به طور رسمی اعلام نشده ولی پیش بینی می شود در پیشرانه هایی با حجم برابر شاهد کاهش ۲۰ درصدی مصرف باشیم.

فرمان الکتریکی این خودرو سواری را به فرم دیگری معنا کرده است. در حرکات سریع و تیز کاملاً حرف شنوی دارد. از آن سو وقتی قرار باشد خودرو را با اطمینان کنترل کنید پای ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ وسط کشیده می شود. یادتان باشد کیا موتورز سراتوهای ۲۰۱۴ را فقط با تایرهای کومهو، نکسن و هنکوک وارد بازار می کند. صندلی راننده شما را متحیر می کند. تنظیم برقی ۱۰ جهته با حافظه کنایه ای است به لوکس های گران قیمت آلمانی.

سراتو در ایران

در حال حاضر نسخه سدان ۱٫۶ لیتری این خودرو ۱۰۶ میلیون و نسخه ۲٫۰ لیتری ۱۱۲ میلیون تومان در بازار موجود است. اجازه بدهید چند رقیب دیگر را از نظر قیمتی بررسی کنیم. البته خیلی بعید و عجیب است ولی مشتری امروزی سراتو با این پول می تواند یک سوزوکی ویتارای دنده ای کلاس ۸ نیز بخرد.

از همین شرکت یک سواری زیبا نیز با نام کیزاشی در بازار هست که مدل اتوماتیک نیمه فول آن ۱۱۹ میلیون قیمت دارد. از تولیدات نیسان ژاپن می توانید روی مدل تینا MID دست بگذارید که ۱۲۵ میلیون می ارزد. تفاوت بین MID و High در آپشن ها و امکانات است.

خیلی ها هستند که هنوز دلشان ماکسیما می خواهد. با این پول می شود رفت بهترین رنگ و فول ترین مدل این خودرو را به قیمت ۱۱۴ میلیون تومان خریداری کرد.

یادتان باشد مزدا۳ تیپ ۴ با قیمت ۱۱۶ میلیون هم در بازار پیدا می شود. شاید بد نباشد یک گزینه متفاوت را نیز تست کنید، ام جی۶ فول جی تی که توربوشارژر دارد و قیمتش ۱۰۰ میلیونی می شود. شانس خود را برای خرید یک شاسی بلند عجیب مثل سنگ یانگ اکتیون ۱۱۸ میلیونی را بیازمایید.

در بین سواری های رنو شاید انتخاب رنو فلوئنس E4  کمی محافظه کارانه باشد ولی ارزش پرداخت ۱۲۵  میلیونی را دارد.

آخرین چیزی که احتمالاً بدجور نظرتان را عوض می کند خرید یک آلفارومئو است. هاچ بک زیبای ایتالیایی که مدل Mito فول آن ۱۲۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده است . ولی نمیدانیم چرا در این محدوه قیمت النترا فول با قیمت ۱۰۵ میلیون بیشتر به دلمان نشست.

منبع : سراتو کیا 

معرفی وسیله کلاچ

یکی از قطعه هایی که در خودرو به کار گرفته شده است قطعه ای به نام «کلاچ» می باشد .

«کلاچ» را گاها «کلاژ» و یا «کلاج» هم تلفظ می کنند این کلمه برگرفته شده از یک کلمه انگلیسی (به معنای اتصال) می باشد .

حال در میان ماها این گونه رواج پیدا کرده است که «کلاچ» به شی ایی گفته  می شود که عمل اتصال و یا قطع نمودن را صورت دهد.

وسیله «کلاچ» که در خودرو مستقر گردیده است وسیله ای می باشد که به کمک آن راننده قادر می باشد که در هر وقتی که اراده کرد اتصال میان چرخ دنده را با موتور جدا کند .

بدین معنی که موتور روشن باشد بدون اینکه چرخ دنده‌ها در جعبه‌دنده بچرخند و خودرو حرکت نماید.

کاربرد «کلاچ» در مواقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود.

دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار گرفته بکار می‌افتد. برای بکار انداختن کلاچ، راننده می‌بایست با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد.

به هنگام شروع حرکت، پس از آنکه جعبه دنده در دندهٔ یک گذارده شد، می‌بایست پای چپ راننده به آرامی از روی پدال کلاچ برداشته شود تا از جستن خودرو به سمت جلو جلوگیری بعمل آید.

به حالتی که کلاچ گرفته می‌شود حالت خلاصی و به حالتی که کلاچ رها می‌شود حالت درگیر شدن کلاچ گفته می‌شود.

در ایران مکانیک‌های اتومبیل و راننده‌ها اشتباهاً و بصورت عامیانه به دیسک کلاچ صفحه کلاچ می‌گویند و قطعه‌ای که کاور کلاچ نام دارد را دیسک می‌نامند.

مفهوم کلی:

کلاچ در واقع وسیله‌ای برای قطع یا وصل کردن است که در سیستم‌های انتقال نیرو بکار می‌رود. به طور کلی این سیستمها جهت استفاده از توان و نیروی تولید شده در موتور به شکلی دیگر و یا در محلی دیگر مورد نیاز می‌باشند. حال برای آنکه بتوان بر روی این انتقال نیرو کنترلی را اعمال کرد، ساده‌ترین راه استفاده از کلاچ است تا هر زمان که نیاز به توقف و یا برقراری دوباره انتقال نیرو باشد، این عمل انجام پذیرد. بارزترین کاربرد کلاچ که بهترین مثال آن نیز هست، استفاده از کلاچ در اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه مشابه است.

آنچه بیان شد، ساختار ساده و اساس کار یک کلاچ صفحه‌ای است که در بیشتر خودروها بکار گرفته می‌شود. این نوع کلاچ یک اتصال اصطکاکی میان موتور اتومبیل به عنوان منبع تولید توان و جعبه دنده اتومبیل برقرار می‌کند. در حالی که کلاچ اتومبیل درگیر است توان از موتور به جعبه دنده و از آنجا به چرخها انتقال می‌یابد.

لیکن گاهی لازم می‌شود که دنده مورد استفاده در جعبه دنده خودرو بر حسب شرایط جاده و سرعت حرکت تغییر یابد. برای آنکه بتوان این تغییر را به راحتی انجام داد، ابتدا لازم است که توان موتور از چرخ دنده‌های موجود در جعبه دنده جدا شود.

برای قطع کردن این ارتباط توانی میان جعبه دنده و موتور از کلاچ استفاده می‌شود. این کار برای راننده اتومبیل می‌تواند به راحتی فشار دادن یک پدال به کمک پای چپ خویش باشد. لیکن فشار دادن این پدال پایی باعث فاصله گرفتن محور جعبه دنده از صفحهٔ در حال چرخش موتور (فلایویل) خواهد شد. همانطوری که پیشتر توضیح داده شد، بوجود آمدن فاصله، معادل است با قطع ارتباط و انتقال توان میان موتور و جعبه دنده.

در این حالت راننده برای مدت کوتاهی پدال کلاچ را فشرده نگه می‌دارد و در حالی که جعبه دنده تحت تأثیر هیچ نیروی خاصی قرار ندارد یا به اصطلاح خلاص است، دنده مناسب را انتخاب کرده و جعبه دنده را در دنده مطلوب قرار می‌دهد و سپس پدال کلاچ را رها می‌کند. در این لحظه انتقال توان از موتور به جعبه دنده دوباره از سر گرفته خواهد شد.

منبع : کلاچ خودرو 

نقش سنسورها در خودرو

از نظر تعمیرکاران خودرو تعمیر کردن اتومبیل های جدیدتر نسبت به خودروهای قدیمی تر سختتر می باشد و دلیل این امر هم این می باشد که تکنولوژی های به کار رفته در خودروهای جدید هم بیشتر می شوند و هم پیچیده تر .

در این اتومبیل های جدیدی که به صورت انژکتوری می باشند یک کامپیوتر کوچک وجود دارد که اطلاعات لازم را از «سنسور» ها دریافت می کنند .

در گذشته ها اکثر کارهایی که مربوط به اتومبیل ها بوده است به صورت مکانیکی بوده است ولی امروزه خودرو ها به صورت الکترونیکی شده اند .

این که امروزه خودرو ها به صورت الکترونیکی درآمده اند سبب کارکردن بهتر خودروها شده است ولی متاسفانه تعمیرات آن ها سختتر شده است .

به آن کامپیوترهای کوچک در خودروها بعضی از شرکت های سازنده به آن PCM, ECM و بعضی ECU می گویند البته نام های دیگر هم برای این قطعه الکترونیکی  متداول است که از بحث ما خارج است.

می توانیم آن را مغز ماشین بدانیم چون دقیقا فکر می کند. حتی با مقایسه آن با مغز انسان می توانیم عملکرد آنرا بهتر درک کنیم. مغز شما اطلاعات مورد نیاز خود را از حواس پنجگانه بینایی، چشایی، لامسه، بویایی و شنوایی جمع آوری می کند. با استفاده از این اطلاعات مغز به بدن فرمان می دهد که چه انجام دهد.

به عنوان مثال وقتی دست شما به جسم داغی برخورد می کند مغز به دست فرمان می دهد که خود را عقب بکشد. یک فرایند ساده از ورود اطلاعات بررسی آن و صدور فرمان.

از آنجا که یک کامپیوتر چشم، گوش، بینی یا دست ندارد باید به روشی اطلاعات را بدست آورد. این کار بوسیله سنسور ها انجام می شود آنها مانند چشم و گوش  کامپیوتر هستند. به محض اینکه اطلاعات به ECU یا همان کامپیوتر خودروی شما می  رسد پروسس می شود و دستور لازم را صادر می کند.

سنسور اندازه گیری جریان هوا (MAF)

سنسور جریان هوا در محفظه ورودی هوا قرار دارد. این سنسور میزان هوای ورودی را با اندازه گیری جریان بخشی از آن می سنجد. این سنسور از یک سیم داغ تشکیل شده است که با عبور جریان الکتریکی گرم می شود و دمای آن بوسیله ECU کنترل می شود وقتی که جریان هوا زیاد می شود این سیم داغ خنک تر می شود اما ECU که می خواهد دمای سیم داغ را ثابت نگه دارد جریان بیشتری به آن تزریق می کند. تا دمای آن ثابت بماند. بنابراین هر چه جریان هوا بیشتر شود تلفات دما بیشتر می شود و برای جبران آن باید جریان بیشتری تزریق گردد بنابراین ECUمیزان فلو یا جریان هوا را با توجه به جریان الکتریکی تزریقی می تواند اندازه گیری کند.

سنسور دمای هوای ورودی (IAT)

سنسور دمای هوای ورودی در داکت هوای ورودی قرار گرفته است. این سنسور دمای هوای ورودی به موتور خودرو را اندازه گیری می کند و آنرا به ECU ارسال می کند.  این سنسور یک ترمیستور است که به تغییرات دما حساس است. مقاومت الکتریکی ترمیستور با با افزایش دما کاهش می یابد. و به این ترتیب سیستم کنترل خودرو می فهمد که دما چقدر است.

سنسور موقعیت شفت (CPS)

این سنسور دور موتور و موقعیت پیستون را مشخص می کند. این ورودی به ECUبرای کنترل سوخت تزریق شده و زمان بندی جرقه و توابع دیگر استفاده می شود. سنسور موقعیت شفت از یک ورق فلزی گردان و یک مدار تولید پالس تشکیل شده است. ورق چرخان ۳۶۰ شکاف دارد که با زاویه ۱ درجه نسبت به هم قرار گرفته اند.

یعنی وقتی ورق گردان از یک شکاف به شکاف بعدی می چرخد به اندازه یک درجه تغییر مکان داده است. این ورق فلزی ۶ شکاف هم برای موقعیت مرجع ۱۲۰ درجه دارد. مدار تولید پالس دارای دیود های نوری و چشم نوری است.

صفحه بین دیود های نوری و چشم نوری است زمانی که شکاف مقابل چشم نوری است نور به آن می تابد و وقتی که از مقابل آن رد می شود نور به چشم نوری نمی تابد و به این ترتیب با چرخیدن ورق دایره ای نور قطع و وصل می شود و مدار تولید پالس با قطع و وصل نور یک پالس با فرکانسی متغیر می سازد که فرکانس آن متناسب با دور ورق فلزی است و این ورق فلزی هم دور خود را مستقیم یا غیر مستقیم از میل لنگ می گیرد بنابراین کافیست این پاس را به ECU ارسال کنیم تا موقعیت و دور موتور را به ECU اطلاع دهیم.

منبع : سنسور خودرو

بررسی طراحی و ساخت سپرهای جدید

اگر «سپر» یک خودرو دارای خاصیت جذب انرژی باشد می تواند یک نقش به سزایی در کم شدن آسیب ها و ضربه های وارد شده به عابران پیاده را داشته باشد چرا که زمانی که یک خودرو به یک عابر پیاده برخورد می کند اولین قسمتی از ماشین که به عابر پیاده می خورد همان «سپر» می باشد .

نصب نمودن حسگرهای ضربه ای و کیسه هوای خارجی بر روی پایه های ایجاد شده بر روی «سپر» و همچنین بهره گرفتن از یک «سپر» به همراه پشتبند که به عنوان یک ضربه گیر و تکیه گاه برای قسمت های تحتانی عابران پیاده عمل می کند از جمله روش هایی می باشند که جدیدا برای کم کردن میزان و شدت ضربه های وارده بر قسمت های تحتانی عابران در نظر گرفته شده است .

وظیفه اصلی «سپر» اتومبیل محافظـت از بدنـه خـودرو و عابران پیاده بههنگام وقع تصادف اسـت.

معمـولاً «سـپر» جلوی خودروهای جدید، شامل سه جزء اصـلی اسـت که به ترتیب پیشانی، جاذب و تیر «سپر» نامیده میشوند.

پیشانی بـرای زیبـایی و کـاهش نیـروی دراگ اسـتفاده میشود، اما نمیتواند انرژی ضربهای قابل ملاحظهای را تحمل کند.

بنابراین بهعنـوان یـک جـزء غیرسـاختاری مطرح است. جاذب بـا هـدف اتـلاف انـرژی جنبشـی ناشی از ضربههای کوچک و یا اتلاف بخشی از انـرژی جنبشی در ضربههای بزرگ طراحـی شـده اسـت.

تیـر عرضی سپر سازهای کلیدی است که بـه جـذب انـرژی جنبشـی ناشـی از ضـربههـای بـزرگ کمـک کـرده، و مقاومت خمشی را در ضربههای کوچک تأمین میکند. بنابراین تیر سپر یک جزء ساختاری است. سپر جلو در جـذب بخـش بزرگـی از نیـروی ضـربهای حاصـل از تصادفات شدید موثر بـوده و نقـش اصـلی را برعهـده دارد.

در یک تصادف ضعیف، خمش بهوجود آمـده در تیر و جاذبها در محدوده الاستیک نقش اصـلی را در اتـلاف انـرژی دارد. امـا در برخوردهـای شـدید، اگـر خمش تیر نتواند بر نیروی اعمالی غلبه کند، تیر عرضی سپر میشکند، جاذبها له میشوند و باقیمانده نیـروی ضربهای با خمش شاسی اصلی خودرو در پشـت سـپر جذب میشود.

در حقیقت، در ضربههای کوچک، جاذبهایی که در هر دو سر تیر سپر نصب شدهاند همراه با مقاومـت خمشـی تیر عرضی سپر در پروسه اتلاف انرژی شرکت دارند.

ضربات وارد بر عابران پیاده امروزه شرکتهای بـزرگ خـودروسـاز آزمـایشهـای فراوانی روی انواع خودروها انجام مـیدهنـد. یکـی از موضوعهای مهـم در ایـن زمینـه، برخـورد خـودرو بـا عابران پیاده است.

معمولاً این آزمایشها در سـه گـروه زیر دستهبندی میشوند: الف: در گروه نخست جسمی به شکل ساق پا، بهعنوان مدل جایگزین اندام تحتانی استفاده میشود تا میزان جابهجایی برشی عرضی و زاویه خمش در مفصـل زانو و شتاب استخوان ساق پا، که در اثـر برخـورد با سپر ایجاد میشود، تعیین شود. ب: در گروه دوم جسمی به شکل استخوان ران بهجای قسمت فوقانی پا و لگن ساخته میشود تا گشـتاور و نیروی ناشی از برخورد لبه جلوی کاپوت خودرو به انسان تعیین شود. ج: در گروه سوم از اجسامی به شـکل سـر کودکـان و بزرگسالان برای اندازهگیـری شـتاب سـر در حـین برخورد با قسمت فوقانی کـاپوت خـودرو اسـتفاده میشـود.

منبع : سپر

تشخیص زمان تعویض واتر پمپ

جهت جلوگیری از جوش آوردن خودرو یک قطعه ای به نام «واتر پمپ» وجود دارد که آب و ضد یخ موجود در موتور را به صورت مداوم به حرکت در می آورد .

در واقع باید بگوییم که «واتر پمپ» از با اهمیت ترین قطعه های پیشرانه یک اتومبیل به شمار می آید .

اگر در این قطعه مذکور نقصی وجود داشته باشد و یا حتی نشتی در این «واتر پمپ» به وجود آمده باشد سبب وارد شدن صدمه های جدی به پیشرانه خواهد شد .

هر فردی که یک دستگاه اتومبیل دارد باید حتما به این موضوع واقف باشد که «واتر پمپ» احتیاج دارد که از آن به خوبی نگهداری شود در حقیقت مالک باید بداند که این قطعه چه زمانی به تعویض و یا تعمیر احتیاج دارد .

وجود لک‌ ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب می‌تواند نشانه‌هایی از زمان تعویض «واتر پمپ» باشد.

۱- خودرو را شب در پارکینگی که کف تمیزی دارد پارک کنید. اگر برایتان ممکن نیست که در یک پارکینگ تمیز پارک کنید، یک قطعه مقوا با رنگ روشن را دقیقا زیر پیشرانه خودرو بگذارید.

۲- صبح روز بعد کف پارکینگ یا مقوا را چک کنید. اگر آب آن را خیس کرده است، در جایی نشتی وجود دارد. این نشتی ممکن است از واتر پمپ یا از واشرها باشد. اگر هم لک سبز رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید ضد یخ از جایی نشتی دارد. اما توجه کنید که دیدن لک کوچک آب زیر خودرو در یک روز گرم نگران کننده نیست چون زمانی که کولر ماشین در هوای گرم کار می‌کند، میعان صورت می‌گیرد و آب از زیر پیشرانه چکه می‌کند که پدیده‌ای عادی است. به همین دلیل توصیه شده که ماشین خاموش در شب هنگام چک شود.

۳- پولی واتر پمپ را چک کنید. بخش گرد واتر پمپ که تسمه دور آن می‌افتد را پیدا کنید. پولی را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل بود وقت عوض کردن آن شده است.

۴- به صدای پیشرانه گوش دهید. کاپوت را بالا بزنید و خودرو را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ضعیفی ‌شنیدید، اوضاع وخیم است! هر چه اوضاع بدتر شود صدا هم بیشتر شنیده خواهد شد.

۵- اطراف واتر پمپ و واشرها به دنبال نشتی بگردید. اگر قطرات آب یا مقدار کمی بخار آب مشاهده شد، به طور قطع نشتی وجود دارد.

۶- اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شده است به آن توجه کنید. اگر مایع خنک کننده کافی به علت نشتی واترپمپ به پیشرانه نرسد، دمای آن بالا می‌رود و باعث می‌شود چراغ هشدار دهنده روشن شود.

۷- به چراغ هشدار میزان مایع خنک کننده توجه کنید. این مورد می‌تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده یا مشکل واتر پمپ باشد. دلیل دیگر می‌تواند وجود نشتی در سیستم خنک کننده باشد.

۸- به کولر خودرو توجه کنید. اگر کولر خوب کار نمی‌کند، ممکن است به این علت باشد که واتر پمپ کارش را درست انجام نمی‌دهد.

هشدار خیلی مهم

اگر سطح آب رادیاتور پایین است و خودرو را به تازگی خاموش کرده‌اید، پیش از اضافه کردن آب اجازه دهید مدتی بگذرد و پیشرانه سرد شود؛ چون اضافه کردن آب سرد به پیشرانه داغ می‌تواند به علت اختلاف زیاد دمای آب باعث ترک خوردن پوسته سیلندر شود. منظور از پیشرانه سرد، پیشرانه‌ای است که حداقل یک ساعت از خاموش شدن آن گذشته باشد و هیچ فشاری زیر درب رادیاتور وجود نداشته باشد. هیچ وقت ضد یخ کامل و بدون آب داخل رادیاتور نریزید چون ممکن است بیش از حد داغ شود. از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید که معمولا مخلوطی ۵۰/۵۰ از آب و ضد یخ را توصیه می‌کنند. برای برخی خودروها نیز مخلوط ۳۰/۷۰ توصیه شده است. اگر در مناطق سردسیر زندگی نمی‌کنید، آب خالص نیز می‌تواند کافی باشد.

منبع : پمپ