طراحان برای طراحی خودروی «تیبا» سعی کرده اند این خودرو را از آن چیزی که هست لوکس تر و زیباتر نشان دهند و آن ها در این راه از قسمت نمای جلویی خودرو و استفاده نمودن از خط های برجسته بر روی کاپوت خودرو و همچنین طرح منحصربه فرد چراغ های این خودرو بهره گرفته اند .
ولی باید در این خصوص این نکته را هم نیز متذکر شد که خودروی «تیبا» موفق نشده است به این هدفش برسد و دلیل آن هم این می باشد که جلو پنجره این خودرو و همچنین قسمت سپر «تیبا» خیلی ساده می باشد و همین امر هم سبب گشته است تا «تیبا» نتواند به هدف لوکس بودنش برسد .
طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) بهمراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته.
خطوط کناری روی گلگیرهای جلو و عقب تا حدودی از سادگی نمای جانبی کاسته ولی طراحی آیینهها و سپر عقب چنگی به دل نمیزند. از نمای پشت شباهتهای کلی با مزدا 323 احساس میشود اما با توجه به کوچکتر بودن سایز تیبا و تفاوت در سایر جزئیات، علیرغم شباهتی که دارد هرگز به جذابیت مزدا نرسیده است.
در داخل کابین نیز خلاقیت خاصی به چشم نمیآید و با طرحی بیروح و بسیار ساده روبرو هستیم. خط پایینی داشبورد با انحنایی قرینه به کنسول میانی پیوسته و در آنجا کلیدهایی بزرگ (از جمله فلاشر) خودنمایی میکنند. فرمان در نهایت سادگی طراحی شده و خطوط داشبورد که با هدف چشم نوازی بیشتر شکل گرفتهاند، چندان جذاب به نظر نمیآیند! در طراحی داخلی تیبا هر چند دادن نمره یکسان با پراید بیانصافی است اما از آن برتری که انتظار داشتیم هم خبری نبود. پایین بودن کیفیت مواد اولیه استفاده شده برای داشبورد نیز در کاهش زیبایی آن بی تاثیر نبوده است به شکلی که حتی قبل از لمس داخل دربها و داشبورد میتوان به جنس خشک و نامرغوب آن پیبرد. علیرغم تمام این صحبتها با یادآوری قیمت پرداخت شده برای این محصول سطح توقع خود را پایین آورده و در نتیجه نکات مثبتی مثل بیسر و صدا بودن داشبورد بعد از 20 هزار کیلومتر کارکرد و صندلیهایی که بدن را بخوبی در بر گرفته، بیشتر نظرمان را جلب میکند
ابعاد این سدان کوچک در طول 4105، عرض 1641 و ارتفاع 1484 میلیمتر میباشد که در مقایسه با پراید کمی کشیدهتر، پهنتر و دارای ارتفاع بیشتر است. رینگهای تیبای مورد تست از نوع 144 اینچی آلومینیومی با لاستیکهای پهنتر (14/60/195) بودند اما تیبا در مدلهای پایه با رینگ فولادی 133 اینچی و لاستیکهایی به پهنای 175 و فاق 70 در دسترس است. بد نیست بدانید در ساخت این خودرو جهت کاهش هزینهی تولید به غیر از قطعات مشترک فراوان با پراید، از ریو و حتی تندر 90 هم استفاده شده. به عنوان مثال محورهای تیبا از خودرو ریو با کاهش 700 میلیمتری طول شاسی برگفته شده است.
منبع : تیبا