طراحی نسل جدید خودروی «اپتیما» به نسل پیشین خود بسیار نزدیک می باشد و دلیل این امر هم این می باشد که از طراحی «اپتیما»ی پیشین استقبال بی نظیری به عمل آمده بود .
در خصوص استایل خودروی «اپتیما» جدید باید بگوییم که این خودرو در کنار اسپرت بودنش مانند قبل همچنان لوکس و مدرن و جذاب می باشد .
در واقع باید گفت که وجود مواردی مانند : جلوپنجره کرومی و یا بهره وری بیشتر از قطعات کرومی در خودروی «اپتیما»ی جدید سبب شده است که این خودرو نسبت به نسل پیشینش دارای طراحی لوکس تری باشد .
تغییرات نسل جدید «اپتیما» فقط در ظاهر نیست و داخل کابین هم به همان نسبت متحول شده است .
فضای داخلی اتاق نسبت به گذشته جادار تر شده است ، طراحی داشبورد و ادوات کاملا هماهنگ است و ارگونومی بسیار خوبی دارد ، متریال استفاده شده بهبود کیفیت پیدا کرده اند و شما با انبوهی از امکانات و تکنولوژی ها رو به رو هستید .
همه این تغییرات مثبت و ویژگی های خوب باعث شده است شما در «اپتیمای» جدید حس لذتی را تجربه کنید که در نسل های گذشته «اپتیما» و نه در «سوناتا» قابل لمس است . شاید تنها ایراد وارد به کابین «اپتیما» را البته نسبت به گذشته بسیار کم شده است نفوذ صدا به کابین دانست .
در سینه اپتیما یک قلب تپنده ۴ سیلندر خطی است که ۲۳۵۹ سی سی حجم دارد . این پیشرانه ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور میتواند تولید کند و در سیکل ترکیبی ۱۰۰ کیلومتر تنها ۸/۷ لیتر بنزین مصرف میکند . اپتیما هنوز هم در شتاب گیری لخت است اما این مشکل مانند گذشته نیست و تا حد زیادی رفع گردیده است و شما با رضایت بیشتری میتوانید به تند رفتن بپردازید . گیربکس ۶ دنده اتوماتیک هم که برای انتقال قدرت در نظر گرفته شده است به خوبی از پس وظیفه خود بر می آید و شما از عملکرد آن راضی خواهید بود .
در بخش سواری کیا اصلاحات زیادی بر روی سیستم تعلیق اپتیما جدید انجام داده است تا ایرادات نسل قبل آن بر طرف گردد و حس آرامش و نرمی در سواری آن افزایش پیدا کند و تا حدودی هم موفق عمل کرده است . زیرا با وجود اینکه هنوز در سواری اپتیما خشکی احساس میشود اما نسبت به گذشته بسیار نرم تر عمل میکند و شما با راندن اپتیما حس کاملا دلنشین تری نسبت به گذشته پیدا میکنید .
در کل اپتیما جدید خودرویی است که از هر زمان دیگری ارزش خرید بالاتری پیدا کرده است ، طراحی داخلی و متریال آن بسیار بهبود یافته است ، ضعف های حرکتی اش تا حدود زیادی بر طرف شده است ، سواری دل نشین تری پیدا کرده است و انبوهی از امکانات و تکنولوژی های پیشرفته را با خود به همراه دارد .
سوناتا LF :
طراحی سوناتا جدید نسبت به قبل ساده تر ، لوکس تر و پخته تر شده است اما با دقت فراوان هنوز هم رگه هایی از نسل قبل را میتوان در آن مشاهده کرد . برای هرچه بیشتر کردن جلوه لوکس خودرو طراحی LF را خصوصا در قسمت جلو به جنسیس شبیه کرده اند . با توجه به سبک طراحی سوناتا جدید اکنون رنج سنی کسانی که سوناتا را میپسندند افزایش یافته و حالا افراد مسن تر هم به راحتی جذب سوناتا میشوند . المان های لوکس بودن که در بدنه رعایت شده است در داخل کابین هم به چشم میخورد و کاملا رعایت شده است . علاوه بر این ارگونومی آن هم بهبود یافته است و دسترسی به ادوات و تجهیزات نسبت به YF کاملا سهل گردیده است . اما با وجود این نقاط مثبت در داخل کابین هنوز هم کیفیت متریال و روکش ها با وجود بهینه سازی هایی که انجام شده است ضعف هایی در خور توجه دارد. اما در کل فضاسازی و طراحی داخلی سوناتا جدید حساب شده و منطقی است و سعی دارد تا هر چه بیشتر خود را به لوکس بودن نزدیک کند . همیشه برای سوناتا یک نکته مثبت وجود دارد و آن هم امکانات رفاهی و ایمنی متعدد است که در LF هم این نکته به صورت کامل تر از همیشه به چشم میخورد .
پیشرانه سوناتا همانند اپتیما است . ۴ سیلندر خطی میباشد و ۲۳۵۹ سی سی حجم دارد . اما در مقایسه با اپتیما بازده کمتری دارد . ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک کوپل شده است . لختی نسل قبل سوناتا در این مدل هم وجود دارد و میل به شتایگیری اصلا احساس نمیشود . علاوه بر این مصرف سوخت هم افزایش پیدا کرده است که نشان از به کار بردن دقت زیاد در ظاهر است و در باطن هنوز جای زیادی برای کار دارد .
سواری سوناتا LF با وجود اصلاحات صورت گرفته هنوز هم ضعف های زیادی دارد . فرمان پذیری ضعیف است ، سواری بسیار خشک و کوبنده میباشد و فرمان اطلاعات کمی را از جاده به دستان راننده منتقل میکند .
در کل سوناتا LF خودرویی است که اصلاحات بسیاری روی آن صورت گرفته است اما هنوز ایرادات و ضعف های آن بر ویژگی های مثبتش سنگینی میکند و همین موضوع است که ارزش خرید آن را تا حد زیادی پایین آورده است .
منبع : سوناتا هیوندا