صنعت اتومبیل سازی به گونه ای شده است که برخی از خودروها به جای اینکه بعد از مدتی از خط تولید خارج گردند فقط تغییر شکل می دهند و به حیات خود ادامه می دهند!
حالا خودروی «پراید» هم در حال گذراندن حیات خویش بدین شکل است!
«پراید» در اول نام «فستیوا» را داشت . «فستیوا» به وسیله فورد ساخته شد .
سپس «فستیوا» به کمپانی «مزدا» واگذار گردید و این کمپانی نام «فستیوا» را تغییر داد و از آن با نام «مزدا۱۲۱» نام برد.
بعد از آن بود که نوبت به کمپانی « کیا » رسید این کمپانی هم خودروی «پراید» را با نام «کیا پراید» به تولید می رساند .
در دهه ۷۰ شمسی بود که این خودرو نابود نشدنی با نام «سایپا نسیم» و «صبا» تولید شد. در حال حاضر نیز این خودروی نا ایمن به کشورهای سوریه و عراق صادر می شود.
ولی ماجرای تولید پراید فقط به ایران ختم نمی شود، بلکه اروپایی ها هم به این خودرو علاقه نشان داده اند و پراید ما را با ظاهری جدید تولید می کنند.
کمپانی یونانی نامکو Namco در سال ۲۰۱۲ با کمک سایپا اقدام به فیس لیفت محصول محبوب خود یعنی نامکو پانی کرده است که در ادامه با تاریخچه ی کوتاهی از شرکت نامکو و ماجرای تولید پراید در یونان با شما همراه هستیم.
پیش ار پرداختن به خودروهای تولیدی شرکت نامکو بهتر است با یکی از دوست داشتنی ترین محصولات سیتروئن آشنا شویم. بیبی بورس که در دهه ۵۰ شمسی در شرکت سایپای کنونی تحت نام ماهاری تولید می شد، در سال ۱۹۶۳ توسط دو مهندس فرانسوی که کارگاه مونتاژ محصولات سیتروئن را در ساحل عاج داشتند بر اساس پلتفرم ۲CV تولید شد.
بیبی بروس از ورقه های فولادی که با پیچ به هم وصل شده بودند ساخته شد. در سال ۱۹۶۹ سیتروئن امتیاز این خودرو را خرید و در بیشتر کشورهای جهان تولید آن را ادامه داد.
در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، شرکت سیتروئن پروژهای را به عنوان خودروی عمومی جهانی در دستور کار داشت. هدف از این پروژه عرضه خودروهای ارزان قیمت در کشورهای در حال توسعه بود و خودروی بیبی بروس نیز به دلیل ساختار سادهاش کاملا مناسب این برنامه بود.
بیبی بروس به راحتی در کشورهای مختلف قابل تولید بود به گونهای که قطعات آن به صورت CKD از فرانسه به کشور مقصد ارسال و در آنجا مونتاژ میشد و هر کشوری آن را با نام و ظاهر اختصاصی خود تولید میکرد. بیبی بروس به ایران هم ورود کرد و توسط سایپا با نام سیتروئن ماهاری مونتاژ و عرضه شد.
یکی دیگر از کشورهای مقصد، یونان بود که در سال ۱۹۷۲ شرکت نامکو (Namco) خودرویی به نام پونی (Pony) را معرفی کرد که بر اساس بیبی بروس ساخته شده بود. نامکو پونی به نوعی موفقترین خودرویی بود که در ساخت آن از بیبی بروس الهام گرفته شده بود.
این خودرو بسیار کاربردی و قوی و در عین حال ارزان قیمت بود و به همین دلیل با استقبال خوبی در یونان روبرو شد. موفقیت پونی در بازار یونان موجی شد تا نامکو آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.
حتی آمریکا نیز یکی از مقاصد صادرات این خودرو بود، بهره گیری از برند سیتروئن به موفقیت بیشتر پونی کمک به سزایی کرد.
نسل اول پونی تا سال ۱۹۸۴ تولید شد و در این دوازده سال بارها مورد فیس لیفت و ارتقای عملکرد قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵ نامکو خودروی سوپر پونی را به عنوان نسل دوم پونی معرفی کرد.
منبع : پراید