بررسی کردن خودرویی چون « تیبا » طبیعتا برای آن دسته از افراد که به دنبال کسب اطلاعات از خودروهای جدید و تکنوژی های مدرن می باشند چندان حائز اهمیت نمی باشدو برایشان جذاب نخواهد بود چراکه خودروی «تیبا» یک خودروی ارزان قیمت است که سطح پایینی از امکانات و تجهیزات را به خود اختصاص داده است.
در کل خودروی «تیبا» یک خودروی قدیمی به شمار می آید .
ولی قطعاً برای بسیاری افراد با بودجه محدود که احتمالاً پول خود را با زحمت زیادی پس انداز کردهاند، حتی بیشتر از فردی که قصد خرید خودروی گران قیمت دارد، برایشان مهم است بدانند این پول صرف خرید چه کالایی میشود و اینکه آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ برای همین تصمیم گرفتیم ساعاتی با این محصول اقتصادی همراه شویم تا ببینیم میتوان با کمتر از 25 میلیون تومان خودرویی قابل قبول و مورد اعتماد خریداری کرد یا خیر؟
نگاهی کلی به پروژه تیبا
موتور تیبا در واقع همان موتور 8 سوپاپ تنفس طبیعی پراید بوده که توسط مگاموتور با همکاری شرکت FEVV آلمان دست خوش تغییراتی از قبیل افزایش حجم از 1323 به 1503 سیسی و تغییر در نسبت تراکم شد تا بتواند قدرتی معادل 80 اسببخار تولید کند که این رقم 17 اسب از موتور پراید بالاتر میباشد (البته به نظر میآید موتورپراید و تیبا بعد از بهینهسازی مجدد به ترتیب دارای 69 و 8777 اسببخار شدهاند). همچنین با ارتقاء صورت گرفته گشتاور نیز نسبت به قبل با افزایش حدود 18 درصدی مواجه شده و از 106 به 126 نیوتن متر رسیده است. این تغییرات در کنار جعبه دنده بهینه شده و تغییرات در ضرایب گیربکس، تیبا را علیرغم وزن بیشترش نسبت به پراید (حدود 800 کیلوگرم) از نظر شتابگیری و سرعت در موقعیتی بهتر قرار میدهد و از این لحاظ راننده حداقل برای استفاده شهری از واکنش پدال گاز رضایت کافی خواهد داشت. ضمناً استاندارد زیست محیطی مسافر امروز ما یورو 4 بوده که برای دوستداران محیط زیست هم خبر خوبی به حساب میآید.