زمانی که به مقایسه و بررسی ارزش خودروهای «تویوتا کرولا» و «سراتو کیا» و «هیوندای الانترا» در مقابل پول پرداختی می پردازیم مشاهده می نماییم که به سختی این امکان وجود دارد که خودرویی پیدا شود که در رده قیمتی دو خودروی کره ای باشد و تا این میزان از امکانات بهره مند باشد .
در این بین امکانات و تجهیزاتی که بین خودروهای «سراتوکیا» و «هیوندای الانترا» وجود دارد کمی به صورت غیر طبیعی با هم دیگر فرق دارند .
مثالی را ذکر می کنیم تا بهتر متوجه مفهوم گردید:
خودروی «کیا سراتو»دارای سیستم روشنایی خودکار چراغ ها و همچنین سیستم تهویه تک ناحیه ای می باشد در حالی که خودروی «هیوندای الانترا» به سیستم تهویه دو منطقه ای و همچنین سیستم برف پاک کن خودکار مجهز گشته است .
اما «سراتو » با سطح گسترده تری از ویژگیهای ایمنی (ایربگ های جلویی، کناری و پرده ای در برابر آیتمهای جلویی دو تایی «الانترا» ) و کروز کنترل و رینگهای آلیاژی جلو میافتد.
گیج کننده ترین بخش در مورد الانترا، این است که فاقد بلوتوث و RDS است. با توجه به اینکه تویوتا دارای این ویژگیها میباشد (همچنین دارای نمایشگر TFT است که کره ایها فاقد آن هستند. کیا بلوتوث دارد اما فاقد RDSS است.) جای تعجب است که چرا هیوندای از بکار بردن این امکانات که باعث آسایش و ایمنی بیشتر میشود اجتناب کرده است.
رانندگی و دینامیک
تویوتا سرمایه گذاری بزرگی را انجام داده است تا رانندگی با کرولا بیشتر از قبل لذت بخش باشد. مرکز ثقل پایین تر به همراه کمک فنرهای تجدید نظر شده باعث شدهاند تا کرولا حرکت تیز و دقیقی در جادههای پرپیچ و خم داشته باشد و همهی این موارد به کنترل بهتر حرکات بدنه در سر پیچها کمک میکند. حتی با وجود رینگهای ۱۶ اینچی، سواری این خودرو نرم و انعطاف پذیر است اما باید گفت که با شکوه ترین نوع سواری در بین این سه خودرو نیست.
تشویق اصلی برای الانترا است که اکثر عیوب جاده را خنثی و بی اثر میکند. این آرامش و خونسردی زمانی تکمیل میشود که بدانیم کابین الانترا بهتر از دو خودروی دیگر در برابر صدای موتور و جاده عایق شده است.
اگر چه سواری سراتو تقریباً در حال تعادل با کرولا است، اما سیستم فرمان آن باعث عقب ماندن سراتو میشود. تجربههای تست تست بیانگر عدم دقت فرمان آن بود که باعث ایجاد حسی شبیه عدم آگاهی از چرخهای جلو میگشت. فرمان الانترا در سرعتهای پایین تر کمی سنگین تر احساس میشد.
در توافق کامل با هندلینگ کرولا، سیستم فرمان برقی آن اگر چه کمی سبک و مصنوعی حس میشد اما در عمل دقیق تر از کره ایها بود.
منبع : سراتو کیا