یک سری تفاوت میان عملکرد سه خودروی «کرولا» و «سراتو کیا »و « الانترا » وجود دارد هرچند که هر سه خودرو دارای وزن شبیه به همی هستند و همچنین نیروی محرکه تنفس طبیعی ۱٫۶ لیتری دارند .
در دورهای بالای خودروی «کرولا »صدای موتور خیلی بد است اما این موتور ۱٫۶ لیتری بهترین خروجی اش را در همین دورهای بالا ارائه می دهد.
در سرعت های بزرگ راهی دور موتور به خوبی به حد کافی پایین می آید .
برای آنکه موتور سر حال نگه داشته شود نیاز است که در رانندگی های شهری گیربکس تغییر وضعیت دهد .
گیربکس شش دندهٔ آن، بر خلاف گیربکس کره ایها که تا حدی دندههای لاستیک مانند دارد، جذاب و دقیق است.
بر روی کاغذ، دندههای کوتاه تر «کرولا» باید اثری زیان آور بر روی مصرف سوخت داشته باشد اما در طی تست مصرف ۶٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به دست آمد که بسیار قابل احترام است. هر چند، ماهیت موتور «کرولا» احتمالاً برخی از این مزیتها را بی اثر میکند و دیده شد که در پشت سر همتایان خود قرار گرفت.
سیستم ترمز کمکی جامع کرولا، استواری خود را در توقفهای چند باره در طی تست نشان داد. مجموعهٔ ترمز ABS-EBD سراتو خیلی در طی توفق ها ضعیف نبود اما تیم ما نوعی از وقفه و یا تردید را در سیستم ترمز در یکی از تستها تجربه کردند. ترمزهای کرولا به طرز محسوسی، آرامش خاطر بیشتری از کیا ایجاد میکنند اما باید اشاره کرد که ترمزهای کیا بهتر از هیوندای است.
ارزش در برابر پول پرداختی
در مواجه با این بخش، شما به سختی میتوانید خودروهای هم قیمت با ساختههای کره ای را پیدا کنید که تا این حد امکانات داشته باشند اما متغیرها بین این دو خودرو غیر عادی است! برای مثال، در حالی که سراتو سیستم تهویهٔ تک ناحیه ای و سیستم روشنایی خودکار چراغها را دارد، الانترا با تهویهٔ دو منطقه ای و برف پاکن های خودکار تلافی میکند!
اما سراتو با سطح گسترده تری از ویژگیهای ایمنی (ایربگ های جلویی، کناری و پرده ای در برابر آیتمهای جلویی دو تایی الانترا) و کروز کنترل و رینگهای آلیاژی جلو میافتد.
گیج کننده ترین بخش در مورد الانترا، این است که فاقد بلوتوث و RDS است. با توجه به اینکه تویوتا دارای این ویژگیها میباشد (همچنین دارای نمایشگر TFT است که کره ایها فاقد آن هستند. کیا بلوتوث دارد اما فاقد RDSS است.) جای تعجب است که چرا هیوندای از بکار بردن این امکانات که باعث آسایش و ایمنی بیشتر میشود اجتناب کرده است.
رانندگی و دینامیک
تویوتا سرمایه گذاری بزرگی را انجام داده است تا رانندگی با کرولا بیشتر از قبل لذت بخش باشد. مرکز ثقل پایین تر به همراه کمک فنرهای تجدید نظر شده باعث شدهاند تا کرولا حرکت تیز و دقیقی در جادههای پرپیچ و خم داشته باشد و همهی این موارد به کنترل بهتر حرکات بدنه در سر پیچها کمک میکند. حتی با وجود رینگهای ۱۶ اینچی، سواری این خودرو نرم و انعطاف پذیر است اما باید گفت که با شکوه ترین نوع سواری در بین این سه خودرو نیست.
تشویق اصلی برای الانترا است که اکثر عیوب جاده را خنثی و بی اثر میکند. این آرامش و خونسردی زمانی تکمیل میشود که بدانیم کابین الانترا بهتر از دو خودروی دیگر در برابر صدای موتور و جاده عایق شده است.
اگر چه سواری سراتو تقریباً در حال تعادل با کرولا است، اما سیستم فرمان آن باعث عقب ماندن سراتو میشود. تجربههای تست تست بیانگر عدم دقت فرمان آن بود که باعث ایجاد حسی شبیه عدم آگاهی از چرخهای جلو میگشت. فرمان الانترا در سرعتهای پایین تر کمی سنگین تر احساس میشد.
در توافق کامل با هندلینگ کرولا، سیستم فرمان برقی آن اگر چه کمی سبک و مصنوعی حس میشد اما در عمل دقیق تر از کره ایها بود.
منبع : سراتو کیا