اتومبیل جک جی ۵ به اندازه ای در جلو دیدمان در حال تردد بوده است که چندان برایمان غریبه و ناشناخته نباشد .
دومین خودرویی که به ایران از محصولات جک وارد شده است اتومبیل جک جی ۵ است .
برند جک در کشورما یک برند خوش نام است . باید گفت که برند جک بخش اعظمی از این خوش نامی اش را مدیون آن خودروهای جی ۳ می باشد که به بازارهایمان عرضه شد (البته به تعداد محدود)
اتومبیل های جکی که در کشورما وجود دارند دارای نقاط قوتی به شرح ذیل می باشند :
سود جستن از پیشرانه میتسوبیشی
داشتن کیفیت خوب محصولات
بهره گیری از طراحی های خوب کمپانی پینین فارینا ایتالیا
. J5 ابتدا با پیشرانه ۱٫۵ لیتری و گیربکس ۵ سرعته دستی ایرانیان را با بزرگترین محصول جک چین آشنا کرد اما کرمانیها که جای یک خودرو اتوماتیک را خالی میدیدند، نسخه اتوماتیک آن را برای عرضه به بازار ایران انتخاب کردند. J5 در نسخه اتوماتیک تفاوتهای عمدهای با مدل دستی دارد و همین تفاوتها موجب شدهاند تا اختلاف قیمت مدل دستی ۱٫۵ لیتری(۴۴٫۲ میلیونتومان) و اتوماتیک ۱٫۸ لیتری(۵۵٫۹ میلیونتومان) به حدود ۱۱ میلیونتومان برسد.
پیش از ما ایرانیها خود مردم چین اصلیترین منتقدان صنعت خودروسازیشان هستند که در مطالب تحلیلی و نظراتشان از JAC در کنار چند برند خودروسازی دیگر چینی به عنوان پرچمداران این صنعت یاد می کنند. JAC بهتازگی در بین همه خودروسازان فعال در چین از جمله جنرالموتورز، فولکس واگن و… از نظر میزان تولید در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب رتبه ۲۲ام شد و تیراژ حدود ۲۰۳هزار دستگاه را به ثبت رساند.
J5 شخصیت متفاوتی نسبت به عمده خودروهای چینی دارد؛ شخصیتی که بهسادگی نمیتوان صفت کپیبودن را به آن نسبت داد. طراحی آن بر عهده شرکت پینینفارینا ایتالیا بوده است؛ شرکتی که تاکنون دهها مدل مطرح فراری نظیر دینو، تستاروسا و چندین مدل فیات و… را در تاریخ ماندگار کرده است.
شاید عدهای با خود بگویند پینینفارینا نقشی در طراحی این خودرو نداشته و تنها از نام تجاری آن روی J5استفاده شده اما نکته جالب آنجاست که در سایت رسمی پینینفارینا در حالی که شرکتهای چینی زیادی مدعی همکاری با این طراح ایتالیایی هستند، فقط نام JAC در بخش جوایز و افتخارات به چشم میخورد. به جرأت اصالت و زیبایی جک را در مقایسه با دیگر چینیها میتوان ستایش کرد اما J5 یک زیباروی تو خالی نیست که تنها با چهرهای خشن به دنبال جذب مشتریان باشد.
در قلب J5 اتوماتیک موتور ۱٫۸ لیتری میتسوبیشی جایگزین پیشرانه ۱٫۵ لیتری در مدل دستی شده است تا فضای رقابت را روی همه هموطنان اتوماتیکش ببندد و با قویترین آرایش در زمین ایران حاضر شود! پیشرانه این خودرو از سری ۴G93Dتحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن است که در چین به تولید میرسد و حداکثر قدرت آن در حالی عدد۱۴۱ اسب بخار را نشان میدهد که نزدیکترین رقیبش یعنی امگرند ۷، ۱۳۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. با این حال حداکثر گشتاور ۱۶۵نیوتنمتریJ5 در برابر حداکثر گشتاور ۱۷۲ نیوتنمتری امگرند ۷ جای تامل دارد.
پیشرانه امگرند ۷ بر پایه یکی از پیشرانههای تویوتا طراحی و توسعه یافته و جک نیز با شمشیر میتسوبیشی به میدان رقابت قدم گذاشته است. در این میدان تندر ۹۰ ۱۰۵ اسب بخاری با گیربکس ۴ سرعته سعی میکند از بیرون گود تنها به اختلاف حدود ۲۰۰ کیلوگرمی وزنش با این دو خودرو دل خوش کند. ابعاد J5 در ظاهر تفاوتی بین این خودرو و رقبا را نشان نمیدهند اما به محض ورود به اتاق آن به خصوص در بخش صندلیها شگفتزده میشوید. فاصله بین دو محور این خودرو در مقایسه با برادر شیریاش در ایران یعنی لیفان ۶۲۰ حدود ۱۰ سانتیمتر بزرگتر است که موجب افزایش بیشتر فضای پای سرنشینان عقب میشود. علاوه بر این موضوع در J5اتوماتیک بر خلاف مدل دستی دریچههای سیستم تهویه نیز برای سرنشینان عقب نصب شده است.
منبع : کرمان خودرو