بر اساس خبر گزاری میزان :
در کشور یونان و در سال ۲۰۱۲ نسخه جدیدی از خودروی نامکو پونی ساخته گشت .
نامکو پونی در واقع همزاد خودروی پراید خودمان به شمار می رود . این خودرو دارای طراحی ساده ای می باشد و قیمتی هم نسبتا ارزان دارد .
حال به تاریخچه این خودرو می پردازیم :
بنابر گزارشی که گجت نیوز ارائه نموده است یکی از مشهورترین اتومبیل های شرکت سیتروئن اتومبیل های ۲CV می باشد این اتومبیل ها را به نام ها ومدل های گوناگون در همه جای دنیا به تولید رساندند .
در سال ۱۹۶۳ میلادی دو مهندس فرانسوی ساکن ساحل عاج کارگاه مونتاژ محصولات سیتروئن را در این کشور تاسیس کردند. این دو مهندس خودرویی را بر اساس پلتفرم ۲CV ساختند که بدنه آن از فولاد بوده و تمامی قطعات آن با پیچ به یکدیگر متصل شده بودند. این خودرو که متناسب با بازار آفریقا ساخته شده بود به نام بیبی بروس (Baby Brousse) معرفی شد. تولید بیبی بروس در سال ۱۹۶۳ در ساحل عاج آغاز شد و پس از موفقیت آن، در سال ۱۹۶۹ شرکت سیتروئن امتیاز آن را جهت تولید در سایر کشورهای جهان خرید.
در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، شرکت سیتروئن پروژهای را به عنوان خودروی عمومی جهانی در دستور کار داشت. هدف از این پروژه عرضه خودروهای ارزان قیمت در کشورهای در حال توسعه بود و خودروی بیبی بروس نیز به دلیل ساختار سادهاش میتوانست کاملا مناسب این برنامه باشد. بیبی بروس به راحتی در کشورهای مختلف قابل تولید بود به گونهای که قطعات آن به صورت CKD از فرانسه به کشور مقصد ارسال و در آنجا مونتاژ میشد و هر کشوری آن را با نام و ظاهر اختصاصی خود تولید میکرد. بیبی بروس به ایران هم ورود کرد و توسط
سایپا با نام ژیان مهاری مونتاژ و عرضه شد.
یکی دیگر از کشورهای مقصد، یونان بود که در سال ۱۹۷۲ شرکت نامکو (Namco) خودرویی به نام پونی (Pony) را معرفی کرد که بر اساس بیبی بروس ساخته شده بود. نامکو پونی به نوعی موفقترین خودرویی بود که در ساخت آن از بیبی بروس الهام گرفته شده بود. این خودرو بسیار کاربردی و قوی و در عین حال ارزان قیمت بود و به همین دلیل با استقبال خوبی در یونان روبرو شد. موفقیت پونی در بازار یونان موجی شد تا نامکو آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند و حتی آمریکا نیز مشتریان این خودرو را داشت. بهره گیری از برند سیتروئن به موفقیت بیشتر پونی کمک به سزایی کرد. نسل اول پونی تا سال ۱۹۸۴ تولید شد و در این دوازده سال بارها مورد فیس لیفت و ارتقای عملکرد قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵ نامکو خودروی سوپر پونی را به عنوان نسل دوم پونی معرفی کرد.
خودروی سوپر پونی دیگر ارتباطی با سیتروئن و بیبی بروس نداشت و مدرنتر شده بود. این خودرو از موتور فورد استفاده میکرد و نامکو امید بسیاری به موفقیت آن داشت اما سوپر پونی هرگز نتوانست موفقیت پونی را تکرار کند و به دلیل قیمت گرانتر نسبت به نسل اول پونی از دسترس قشر زیادی از جامعه دور شد. تولید سوپر پونی در سال ۱۹۹۱ و در حالی که تنها چند صد دستگاه از آن ساخته شده بود متوقف شد.
در سال ۲۰۰۳ نیز نامکو نمونه جدیدی از سوپر پونی را به عنوان نسل سوم پونی معرفی کرد. این خودروی جدید از پیشرفتهای جزئی نسبت به نسل قبل بهره میبرد اما هیچوقت به مرحله تولید انبوه نرسید.
شرکت نامکو دست از فعالیت برنداشت اما دیگر اثری از دوران پرفروغ گذشته نبود. در اواخر سال ۲۰۱۱ این شرکت یونانی از نسل جدید خودروی پونی رونمایی کرد. نسل چهارم پونی برای ما ایرانیان چهره آشنایی دارد چرا که طراحی آن به مانند پراید است. نامکو برای تولید دوباره مدل محبوب پونی با شرکت خودروسازی سایپای ایران همکاری کرد تا خط تولید آن را مجددا در کارخانه خود راه اندازی کند.
نسل چهارم نامکو پونی بر اساس فرمول قدیمی و محبوب پونی ساخته شده که در عین ساده، سبک و ارزان بودن، توانایی پیمودن مسیرهای ناهموار را داشته باشد. پونی خودرویی دو در با دو ردیف صندلی است که صندلیهای جلو از سقف فلزی ثابت و صندلیهای عقب از یک سقف برزنتی با قابلیت جمع شدن برخوردار است. این خودرو از یک فضای باری بزرگ به اندازه وانت نیز بهره میبرد. به همین جهت نامکو پونی جدید بی شباهت به پراید وانت تولید سایپا نیست. حتی در وب سایتهای یونانی نیز تصاویر پراید وانت ایرانی در کنار پونی دیده میشود. البته شباهت این دو خودرو فقط در قسمت جلویی دیده میشود و قسمتهای دیگر خودرو توسط خود نامکو طراحی و ساخته شده است.