خودروهای اتوماتیکی که جدیدا روانه بازارهای کشورمان شده اند در بازه قیمتی بین ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ الی ۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان برای سال آتی رقابت های تنگاتنگی را تدارک دیده اند.
حال در این بین خودروی جک جی ۵ اتوماتیک با پیشرانه جدید ۱٫۸ لیتری ۱۴۱ اسب بخاری میتسوبیشی یکی از میانه روترین و مرکز توجه ترین شرکت کنندگان می باشد که این خودرو محصول جدید کمپانی کرمان موتور است .
در این رقابت و مبارزه خودروی امرگند۷ با قیمتی معادل ۷۰ میلیون و خودروی تندر۹۰ اتوماتیک نیز با داشتن قیمتی معادل ۴۰ میلیون تومان ظاهر شده اند و در این بین جک جی ۵ اتوماتیک با قیمتی در حدود ۵۴ میلیون تومانی اش به میان آمده است تا بگوید حرف های زیادی برای گفتن دارد.
! J5 لوبیای سحرآمیز کمپانی جک چین است که به نظر می رسد در خاک ایران خوب رشد کند . برای آنکه این مبارز جدید را بیشتر بشناسیم، تصمیم گرفتیم برای اولینبار در ایران به سراغش برویم و نخستین تجربه رانندگی با آن را همراه شما بازخوانی و بررسی کنیم .
معرفی
نامش J5 است و چندان برای ما ایرانیها غریبه نیست. J5 دومین عضو خانواده JACچین است که به بازار ایران قدم گذاشته. این برند چینی بخش عمدهای از خوشنامیاش را مدیون خاطره خوب تعداد محدود J3های هاچبکی است که به بازار عرضه شدهاند.
کیفیت قابل توجه محصولات این برند در کنار بهرهگیری از پیشرانه میتسوبیشی و طراحی قابل توجه شرکت پینینفارینا ایتالیا از جمله اصلیترین نقاط قوت جکها در بازار ایران هستند
. J5 ابتدا با پیشرانه ۱٫۵ لیتری و گیربکس ۵ سرعته دستی ایرانیان را با بزرگترین محصول جک چین آشنا کرد اما کرمانیها که جای یک خودرو اتوماتیک را خالی میدیدند، نسخه اتوماتیک آن را برای عرضه به بازار ایران انتخاب کردند. J5 در نسخه اتوماتیک تفاوتهای عمدهای با مدل دستی دارد و همین تفاوتها موجب شدهاند تا اختلاف قیمت مدل دستی ۱٫۵ لیتری(۴۴٫۲ میلیونتومان) و اتوماتیک ۱٫۸ لیتری(۵۵٫۹ میلیونتومان) به حدود ۱۱ میلیونتومان برسد.
پیش از ما ایرانیها خود مردم چین اصلیترین منتقدان صنعت خودروسازیشان هستند که در مطالب تحلیلی و نظراتشان از JAC در کنار چند برند خودروسازی دیگر چینی به عنوان پرچمداران این صنعت یاد می کنند. JAC بهتازگی در بین همه خودروسازان فعال در چین از جمله جنرالموتورز، فولکس واگن و… از نظر میزان تولید در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب رتبه ۲۲ام شد و تیراژ حدود ۲۰۳هزار دستگاه را به ثبت رساند.
J5 شخصیت متفاوتی نسبت به عمده خودروهای چینی دارد؛ شخصیتی که بهسادگی نمیتوان صفت کپیبودن را به آن نسبت داد. طراحی آن بر عهده شرکت پینینفارینا ایتالیا بوده است؛ شرکتی که تاکنون دهها مدل مطرح فراری نظیر دینو، تستاروسا و چندین مدل فیات و… را در تاریخ ماندگار کرده است.
شاید عدهای با خود بگویند پینینفارینا نقشی در طراحی این خودرو نداشته و تنها از نام تجاری آن روی J5استفاده شده اما نکته جالب آنجاست که در سایت رسمی پینینفارینا در حالی که شرکتهای چینی زیادی مدعی همکاری با این طراح ایتالیایی هستند، فقط نام JAC در بخش جوایز و افتخارات به چشم میخورد. به جرأت اصالت و زیبایی جک را در مقایسه با دیگر چینیها میتوان ستایش کرد اما J5 یک زیباروی تو خالی نیست که تنها با چهرهای خشن به دنبال جذب مشتریان باشد.
در قلب J5 اتوماتیک موتور ۱٫۸ لیتری میتسوبیشی جایگزین پیشرانه ۱٫۵ لیتری در مدل دستی شده است تا فضای رقابت را روی همه هموطنان اتوماتیکش ببندد و با قویترین آرایش در زمین ایران حاضر شود! پیشرانه این خودرو از سری ۴G93Dتحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن است که در چین به تولید میرسد و حداکثر قدرت آن در حالی عدد۱۴۱ اسب بخار را نشان میدهد که نزدیکترین رقیبش یعنی امگرند ۷، ۱۳۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. با این حال حداکثر گشتاور ۱۶۵نیوتنمتریJ5 در برابر حداکثر گشتاور ۱۷۲ نیوتنمتری امگرند ۷ جای تامل دارد.
پیشرانه امگرند ۷ بر پایه یکی از پیشرانههای تویوتا طراحی و توسعه یافته و جک نیز با شمشیر میتسوبیشی به میدان رقابت قدم گذاشته است.
در این میدان تندر ۹۰ ۱۰۵ اسب بخاری با گیربکس ۴ سرعته سعی میکند از بیرون گود تنها به اختلاف حدود ۲۰۰ کیلوگرمی وزنش با این دو خودرو دل خوش کند. ابعادJ5 در ظاهر تفاوتی بین این خودرو و رقبا را نشان نمیدهند اما به محض ورود به اتاق آن به خصوص در بخش صندلیها شگفتزده میشوید.
فاصله بین دو محور این خودرو در مقایسه با برادر شیریاش در ایران یعنی لیفان ۶۲۰ حدود ۱۰ سانتیمتر بزرگتر است که موجب افزایش بیشتر فضای پای سرنشینان عقب میشود. علاوه بر این موضوع در J5 اتوماتیک بر خلاف مدل دستی دریچههای سیستم تهویه نیز برای سرنشینان عقب نصب شده است.
منبع : کرمان خودرو