مباحث مربوط به تکنولوژی ساخت پیشرانه و همچنین میزان مصرف بنزین از با اهمیت ترین ملاک ها برای برگزیدن یک اتومبیل صفر کیلومتر جدید و یک خودروی دست دوم مربوط به دوره پیش می باشد .
حال در این مقایسه پیش رو باید گفت که طبیعتا لیفان 820 در مقایسه با اپتیما 2010 از پیشرانه ای بهتر بهره می برد .
اما بعد از این ادعای مذکور سوالی که پیش می آید این است که چرا باید لیفان 820 را برتر دانست؟
محصول جدید لیفان با اتکا به تکنولوژی ژاپنیها و بهرهگیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری میتسوبیشی با آرایش خطی عرضی، سیستم پاشش چندنقطهای و کنترل هوشمند زمانبندی باز و بست سوپاپهای ورود و خروج، نهایت توانی معادل 158 اسب بخار به تولید میرساند که این عدد در برابر پیک گشتاور 221 نیوتنمتری این خودرو، کششی مناسب و نه اغواگر به این خودروی 1.5 تنی میبخشد.
در واقع برگ برنده لیفان، استفاده از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با ضرایبی متنوع در کنار این پیشرانه بهینه است که علاوه بر شتاب بهتر، با کاهش دور موتور در شرایط مختلف، مصرف سوخت بهینهای را به شما ارائه میکند. اما محصول کُرهای چه در چنته دارد؟کیا اپتیمای نسل گذشته که در سال 2009 و 2010 به بازار ایران عرضه شد، از پیشرانه ای 6 سیلندر V شکل سری میو (مشترک با سانتافه و متفاوت با نمونه دلتای مورد استفاده روی اسپورتیج) با حجم 2.7 لیتر بهره میبرد که با اتکا به سیستم زمانبندی متغیر باز و بست سوپاپها و همچنین پاشش سوخت چندنقطهای، 189 اسب بخار، یعنی در حدود 30 واحد بیشتر از 820 به شما ارائه میکند. همچنین نهایت گشتاور 250 نیوتنمتری این خودرو در کنار جعبه دنده 5 سرعته، شتاب صفر تا صد 9 ثانیه را برای اپتیما فراهم میسازد که این عدد در برابر رکورد 12-13 ثانیهای لیفان 820، اختلاف بسیار زیادی دارد. هر دو خودرو از سیستم ترمز ضدقفل ABS به همراه سامانه توزیع نیروی ترمز EBD بهره میبرند و این در حالی است که کیا موتورز برای اپتیما از سیستم کنترل لغزش ESP هم استفاده کرده است.
منطق چه ایجاب میکند؟
همانطور که در بینابین مطلب نیز اشاره شد، لیفان 820 با وجود برچسب قیمت 83 میلیون تومانی (در بازار آزاد) گزینهای بسیار مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفرکیلومتر و خوشچهره برای استفاده روزمره هستند. اما توجه داشته باشید که با انتخاب این خودرو میبایست دور برخی موارد همچون بازار دست دوم مناسب را خط بکشید. همچنین کیفیت ساخت این خودرو در قیاس با گزینههای کُرهای و ژاپنی، بسیار پایینتر است که شاید شما را دلزده کند؛ در واقع لیفان 820 حداقل در بخش داخل، از کیفیت ساختی پایینتر نسبت به محصولات جیلی یا FAW بهره میبرد که این در بازاری رقابتی برای چینیها، چندان خوب نیست. اما اپتیمای 2010 را در وضعیت بسیار خوب و مناسب میتوانید بین 83 تا 88 میلیون تومان خریداری کنید.
توجه داشته باشید که این خودرو نیز نسبت به برادرش سوناتا کمطرفدارتر است اما با توجه به کیفیت ساخت مناسب، قیمت معقول و قدرت و کشش درخور توجه، گزینهای عاقلانه به نظر میرسد. هر چند که طبق معمول باید به افزایش استهلاک این دست از خودروهای کُرهای با گذر کارکرد از 120هزار کیلومتر نیز اشارهای داشته باشیم.
منبع : لیفان