قرار بر این بود که خودروی کیا سراتو در سال ۱۳۹۱ در کشور ما به مونتاژ برسد اما به دلایل مربوط به تحریم این کار در سال ۱۳۹۳ بود که به وقوع پیوست .
این سراتویی که در کمپانی سایپا کار مونتاژش آغاز گردید درواقع همان نسل دوم سراتو در کشور کره می باشد .
در کشور کره این خودرو در مابین سال های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۳ به تولید می رسید .
این خودرو در اکثر کشورهای جهان به اسم کیا فورت معرفی گردیده بود البته به جز کشورهای: ایران و برزیل و استرالیا و آفریقای جنوبی .
شرکت سایپا خودروی سراتو را در دو نسخه مونتاژ می نماید . یک نسخه شامل موتور ۱٫۶ لیتری است و دیگری موتور۲ لیتری می باشد
سراتو ۲ لیتری دارای گیربکس اتوماتیک می باشد اما نمونه ۱٫۶ لیتری دارای گیربکس دستی است .
مونتاژ این خودروها با ارسال پکهایی توسط کیا و سرهم کردن این قطعات توسط سایپا انجام میشود و ظاهرا تمامی قطعات توسط کیا تامین می شوند. البته در روزهای اخیر اخباری مبنی بر داخلی کردن برخی قطعات این خودرو به شرط حفظ کیفیت آن به نقل از برخی از مدیران سایپا به گوش میرسد که باید امیدوار بود این اتفاق در عمل نیز کیفیت قطعات این خودرو را کاهش ندهد.
نقد و بررسی فضای داخلی
کیفیت و راحتی کابین از نگاه سایت CarAdvice.com متوسط رو به بالا توصیف شده و این خودرو نمره ۶ از ۱۰ را گرفته است. کیفیت کابین در حد متوسط رو به بالا ارزیابی میشود و فضای کابین به لطف طراحی منطقی، مناسب و راحت است. صندلیهای این خودرو نرم و راحت و طراحی آن نیز خوب توصیف شدهاند. داشبورد و کنسول میانی این خودرو نیز طراحی جالبی دارد و در نگاه کلی میتوان آن را شبیه یک ربات انسان نما دانست که کنسول میانی بدن، نمایشگر ساعت و محفظه آن چشمها و سر و دو دریچه تهویه هوا در دو سمت آن، دستهای ربات هستند! با این حال برخی از مشتریان از کیفیت برخی از قطعات داخلی این خودرو گلهمند هستند که این ممکن است به کیفیت مواد اصل کرهای برگردد و شاید به دلیل جایگزینی برخی از قطعات توسط سایپا باشد که در کیفیت مورد نظر مشتریان نباشدنقد و بررسی بیرون خودرو
نسل دوم خودرو سراتو شرکت کیا که در ایران مونتاژ می شود از پلت فرم مشترک با هیوندای الانترا استفاده میکند با این تفاوت که سیستم فنربندی عقب آن با الانترا متفاوت است. نمای ظاهری این خودرو را میتوان خوب توصیف کرد اما زمانی که آن را با مدلهای جدیدتر این خودرو که در سالهای اخیر وارد بازار شدهاند مقایسه کنیم، می توان آن را کمی از مد افتاده دانست. چراغهای کشیده و نسبتا باریک جلو تناسب خوبی را با جلو پنجره کشیده و سپر تقریبا یکپارچه با بدنه خودرو به وجود آورده است. به نظر میرسد طراحان این خودرو با دقت خاصی در استفاده از خطوط و انحنا در تمامی قسمتهای بدنه عمل کردند تا حتی الامکان از برآمدگی و فرورفتگیهای اضافی جلوگیری شود. در نمای عقب نیز سپر برجسته، در کنار چراغهای به مراتب بزرگتر از چراغهای جلوی خودرو خودنمایی میکند. نقد و بررسی رانندگی خودرو
با توجه به اسپرت بودن سراتو این خودرو سواری تند و با شتاب اما خشکی را برای راننده به همراه دارد، به همین دلیل برای افرادی که به دنبال خودروهایی نرم و راحت برای رانندگی هستند توصیه نمیشود و بیشتر به کار جوانان که به دنبال خودروهای اسپرت هستند، میآید.نقد و بررسی موتور
خوردو سراتو مونتاژ شرکت سایپا در دو مدل با موتور ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری در بازار عرضه میشود. در جدول زیر که از سایت شرکت سایپا استخراج شده است، برخی از مشخصات این دو مدل با هم مقایسه شدهاند. مدل ۱.۶ لیتر ۲ لیتر نوع گیربکس دستی-۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته نوع موتور ۱.۶ DOHC MPI ۲ DOHC MPI تعداد سیلندر – تعداد سوپاپ ۴ سیلندر خطی-۱۶ سوپاپ حجم موتور cc ۱۶۰۰ ۲۰۰۰ حداکثر قدرت ۱۲۴ hp@۶۳۰۰rmp ۱۵۶ hp@۶۲۰۰rmp حداکثر گشتاور ۱۵۶ Nm@۴۲۰۰rmp ۱۹۴.۲ Nm@۴۳۰۰rmp مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتری برای مدل با موتور ۱.۶ لیتری و ۷.۷ لیتری برای مدل با موتور ۲ لیتری این خودرو ثبت شده است و شتاب آنها نیز به ترتیب ۱۰.۵ و ۱۰.۳ ثانیه اندازهگیری شده است.
منبع : سراتوکیا