به سبک KX3
طراحی خودرو دستپخت مرکز طراحی کیا در آلمان است ولی نظرات مراکز طراحی کیا در کرهجنوبی و آمریکا نیز در آن تاثیرگذار بودهاند. طراحان سعی کردهاند تا به کمک چهره جدید اسپورتیج حس خودرویی اسپرت و پرتوان را به بیننده القا کنند و با ترکیب سطوح صاف و خطوط زاویهدار، طراحی موزونی را پدید آورند. این طراحی جدید بدنه باعث بهبود آیرودینامیکی اسپورتیج نسبت به نسل قبل شده و توانسته است ضریب درگ را از 0.35 به 0.33 کاهش دهد.
شاید تنها نقطه ضعف این خودرو نمای جلو آن باشد؛ کیا این چهره اسپورتیج را از برادر کوچکتر اسپورتیج یعنی Kia KX3 قرض گرفته است. در نسل قبل چراغهای جلو با جلوپنجره ترکیب شده بودند اما در این نسل با تفکیک چراغ و جلوپنجره از یکدیگر سعی بر تاکید بیشتر بر هر یک از این قسمتها شده است.
با آنکه در نگاه اول خودرو عریضتر به نظر میآید اما این یک خطای چشمی است! چراکه همچون نسل سوم، عرض خودرو 1855 میلیمتر باقیمانده است. فاصله محوری و طول خودرو نسبت به نسل قبل به ترتیب افزایش 30 و 40 میلیمتری داشتهاند. فاصله دو چرخ جلو افزایش 20 میلی متری داشته اند در حالی که فاصله دو چرخ عقب 10 میلی متر کوتاهتر شده است.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | حجم باک |
4.48m | 1.85m | 1.63m | 2.66m | 62L |
در نمای کنار طراحی عضلانی گلگیرها و شیب ملایمی که در سقف وجود دارد قابل توجه است. در نمای عقب خطهای افقی را میبینیم که قسمتهای مختلف را تفکیک کردهاند. چراغهای باریک عقب با الهام از کانسپت Kia Provo طراحی شده است و با قوسهای درب عقب و اسپویلر سقفی نیز هماهنگی خوبی دارند. همچنین از جداشدن چراغهای راهنما از چراغهای اصلی نیز نباید غافل شد.
در نمای داخلی اسپورتیج تجهیزات جدیدش را به رخ میکشد. تیم طراحی داخلی سعی داشتهاند تا کابین جادارتر و و داشبورد نیز راننده محورتر از نسل گذشته باشد. همچنین طیف وسیعی از فناوریها به منظور بهبود آسایش، راحتی و ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است.
طراحی کابین ساده و مدرن است. برای پوشش کابین ترکیی از سطوح فلزی و پوششهای نرم را شاهد هستیم که در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند. در نسل چهارم اسپورتیج فضای سر و پا افزایش یافته است تا سرنشینان راحتتر از همیشه باشند. ستونهای Aو C باریکتر شدهاند و محل قرارگیری آینهها نیز بهبود یافته است تا دید عقب و جلو بهبود یابد. در کنار این موارد سفارش سانروف منجر میشود تا فضای کابین دلبازتر به نظر بیاید. همچنین به لطف استفاده از مواد جاذب صدا، افزایش ضخامت شیشهها و عایقبندی سیستم تعلیق میزان صدای نفوذی به فضای کابین کاهش یافته است
منبع : کیاموتورز