شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۸۰ بودکه خودروی پژو ۲۰۶ را به چرخه تولیداتش اضافه نمود .
باید گفت که خودروی پژو ۲۰۶ جزو خودروهای موفق به شمار می رود و توانسته است از فروش خوبی هم برخوردار شود
کمپانی ایران خودرو یک مدل دیگر به نام پژو ۲۰۷ را هم نیز تولید کرده است که با مشاهده این خودرو درمیابیم که بسیار شبیه ب پژو۲۰۶ می باشد .
تفاوتی که پژو ۲۰۶ در مقایسه با پژو ۲۰۷ دارد این می باشد که این خودرو در نمای جلو با ۲۰۶ دارای اختلافاتی می باشد .
در حال حاضر پژو ۲۰۷ در دو نسخه اتوماتیک و دستی به تولید می رسد .
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانا(داناخبر)، در این گزارش تصمیم داریم ۲۰۶ و ۲۰۷ را با هم مقایسه کنیم تا دریابیم به واقع این دو خودرو با یکدیگر یکی هستند یا خیر؟
اگر سری به پیشینه ۲۰۶ بزنیم متوجه میشویم این خودرو در کلاس خودروهای سوپرمینی قرار میگیرد و سال ۱۹۹۸ وارد بازارهای جهانی شده است و بعد از توقف تولید فیسلیف این خودرو با نام ۲۰۶ در بازار اروپا در دسترس است.
این خودرو در نمونههای سهدر و پنجدر هاچبک، چهاردر سدان، دودر کوپه و کابریولت و پنجدر استیشنواگن در بازارهای جهانی عرضه میشود.
۲۰۶ همچنین در کشورهای فرانسه، انگلستان، ایران، برزیل، آرژانتین، چین، اندونزی و مالزی تولید میشود.
فیسلیفت ۲۰۶ معمولی است که نمای جلوی آن کاملا تغییریافته است که بسیار شبیه به ۲۰۷ است اما در قسمت کابین نیز با خودروی ۲۰۶ معمولی تفاوت داشته که البته این تفاوت تنها به داشبورد ختم میشود.
این خودرو در ایران با نام ۲۰۷i تولید میشود که البته در سایت پژو این نام توسط این کمپانی تایید شده و گفتهاند که در ایران و در برخی از کشورها به دلیل شباهت زیاد به ۲۰۷ این خودرو با این نام عرضه میشود.
۲۰۷ واقعی
پژو ۲۰۷ نیز دیگر سوپرمینی کمپانی پژو است که از سال ۲۰۰۶ رونمایی شد و از سال ۲۰۰۷ در جادههای اروپا تردد داشت.
پژو ۲۰۷ در کشورهای فرانسه، اسپانیا و اسلواکی ساخته میشود. این خودرو جایگزین خودروی ۲۰۶ شده است و پایه ساخت این خودرو همانند سیتروئن C3 است.
برای این خودرو سه موتور ۱٫۴لیتری در نظر گرفته شده که یکی ۷۰ اسببخار و یکی ۹۰ اسببخار و یک نمونه VTi که ۹۵ اسببخار قدرت دارد را شامل میشود.
همچنین چهار نمونه ۱٫۶ لیتری بر روی ۲۰۷ قابل نصب است که نمونه Sport آن ۱۲۰ اسببخار، نمونه GT آن ۱۵۰ اسببخار، نمونه HDi آن ۱۱۰ اسببخار و نمون Turbo آن ۱۷۵ اسببخار قدرت دارد.
این خودرو به صورت هاچبک، دودر کوپه و کانورتیبل و پنجدر استیشنواگن عرضه میشود.
۲۰۶ و ۲۰۷iدر ایران
پژو ۲۰۶ در ایران با دو نوع موتور عرضه میشود که یکی ۱٫۴ لیتری و دیگری ۱٫۶ لیتری است. همچنین دو نوع گیربکس بر روی این خودرو قابل نصب است که یکی پنج سرعته دستی و دیگری چهار سرعته تیپترونیک است.
در سوی دیگر ۲۰۷i موتور ۱٫۶لیتری که ۱۱۰ اسببخار قدرت دارد و کاملا مشابه با ۲۰۶ تیپ ۵ است را در سینه دارد و دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک که کاملا با ۲۰۶ یکی است بر روی آن نصب شده است.
در واقع ۲۰۷i در ایران همان ۲۰۶ است که در موتور و چراغ همچنین سپر جلو و آرم پژو با ۲۰۶ کاملا متفاوت بود و در نمای عقب تنها تفاوت ظاهر چراغ است.
در قسمت کابین نیز ۲۰۷i داشبورد جدیدی دارد و با ۲۰۶ متفاوت است اما در مورد فضای کابین به خصوص قسمت عقب هیچ تغییری را شامل نشده است.
به گفته کارشناسان حتی موتور و گیربکس خودرو دقیقا همان موتور و گیربکسهایی است که روی تیپهای مختلف ۲۰۶ نصب میشود و از نظر کیفیتی نیز در ایران هیچ تفاوتی بین این دو خودرو نیست به صورتی که در خیابانها ۲۰۷های زیادی نیز دیده شده که نیاز به امداد خودرو پیدا کردهاند.
اما تفاوت زیاد بین این دو خودرو وجود دارد. اولین تفاوت قیمت این دو خودرو است، به واقع گویا مشتری برای یک تغییر چهره بسیار ساده هزینه بیشتری را باید تقبل کند.
۲۰۷ در مقابل ۲۰۷i
از نظر طراحی به خصوص طراحی جلو ۲۰۷i یک کپی کامل از ۲۰۷ است البته مشکل مهشکنها کاملا متفاوت است و همچنین آینههای جانبی این دو خودرو نیز با یکدیگر متفاوت است. نمای عقب این دو خودرو نیز تفاوتهای فاحشی با هم دارند.
اما نکته جالب اندازه پژو ۲۰۷ است که از ۲۰۶ کمی بزرگتر است. اندازه طول خودرو در ۲۰۷ واقعی ۴,۰۳۰mm یا ۱۵۸٫۷اینچ است. عرض خودرو در ۲۰۷،۱,۷۴۸mm یا ۸/۶۸ اینچ است. همچنین ارتفاع خودرو از زمین در ۲۰۷، ۱٫۴۷۲ میلیمتر یا ۰/۵۸ اینچ است.
این در حالی است که خودروی ۲۰۶ یا ۲۰۷i طولی به اندازه ۳۸۳۵ میلیمتر یا۰/۱۵۱ اینچ است.عرض آن ۱٫۶۲۵mm یا ۰٫۶۵ اینچ است و ارتفاع آن از زمین ۱٫۴۲۸mm یا ۵۶,۲ اینچ است.
در ۲۰۷ واقعی در قسمت کابین نیز فضای سرنشینان کمی بیشتر بوده و از ۲۰۷i حجم بیشتری دارد. اگر نگاهی به کشورهایی که این خودروها را مونتاژ میکنند بیندازند خواهید دید که ۲۰۷ واقعی را کشورهای محدودی همچون اسلواکی و اسپانیا تولید میکنند اما ۲۰۷ پلاس را هفت کشور دیگر به تولید میرسانند.
با توجه به همه دادهها میتوان به ۲۰۶ بودن ۲۰۷i پی برد که البته چهرهای کاملا شبیه به ۲۰۷ دارد که البته این تشابه بیشتر در نمای جلو نمود پیدا میکند.
براساس این گزارش، ۲۰۶ که در ایران نیز با نام ۲۰۷i عرضه میشود برای رقابت با ۲۰۷ واقعی به بازارهای غیراروپایی فرستاده شده است. به این صورت که ۲۰۶ در بازارهای غیراروپایی همچون برزیل، آرژانتین، مکزیک، ایران و اروگوئه با نام ۲۰۷i به فروش میرسد و به نوعی جای خالی ۲۰۷ را در این کشورها پر کرده است.
اما در اروپا با نام ۲۰۶ به فروش میرسد زیرا۲۰۷ یک پلتفرم کاملا جداست.
پس میتوان اینگونه استنباط کرد که ۲۰۶ به دلیل اشتباهات زیاد با ۲۰۷ در کشورهایی که در آن ۲۰۷ عرضه نمیشود با نام مشابه به بازار فرستاده میشود تا جای خالی آن را پر کند.
این اتفاقات بیشتر از هر چیزی عملکرد کمپانی فرانسوی پژو را نشان میدهد که با این ترفندها و سیاستها سود خوبی را عاید کمپانی خود میکنند زیرا تغییر چهره خودروها این روزها شیوه ای است که در بازارهایی نظیر بازار ایران می تواند با استقبال مواجه شود.
در ادامه این گزارش مشخصات پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i را در جدولی جمع آوری کرده ایم که با مقایسه آن تفاوت این دو خودرو به خوبی آشکار میشود.
منبع : پژو 206