در مقایسه ای که بین میزان مصرف سوخت دو خودرو پراید و رنو کوئید داشته ایم این را دریافته ایم که میزان مصرف سوخت رنو کوئید حتی از خودروی پراید که به عنوان یک خودروی کم مصرف تلقی می گردد هم نیز کمتر می باشد .
میزان مصرف سوخت خودروی پراید در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۶٫۵ لیتر می باشد در حالی که رنو کوئید موفق گردیده است که مصرف سوختی معادل ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد .
حال به سراغ در دسترس بودن یا نبودن قطعات و لوازم این خودروها می رویم .
دیگر این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست که دسترسی به قطعات و لوازم پراید به راحتی در هر جایی میسر می باشد .
پراید هم قطعات در دسترسی دارد و هم قیمت قطعات مناسب می باشند. در کل این را باید بگوییم که پراید هیچ وقت خرج هنگفتی رو دست صاحبش نمی گذارد .
بهترین جنبه پراید همین فراوانی، ارزانی و دسترسی آسان لوازم آن در کشورمان است که خیالتان را از بابت هرگونه خرجی راحت میکند!
اما این امر درمورد کوئید صادق نیست. در صورت عملی شدن وعده ورود به بازار، شاید زمان زیادی احتیاج باشد که لوازم آن در دسترس بسیاری از کاسبان و تعمیرگاههای سراسر کشور قرار بگیرد و تا آن مدت احتمالا باید برای سرویس اتومبیلتان فقط به تعمیرگاههای مجاز مراجعه کنید. از طرفی، پراید را خودروی کم استهلاکی میدانیم و این درحالیست که بسیاری باور دارند خودروهای فرانسوی ذاتا خرج و استهلاک بالایی دارند ولی این امر در مورد کوئید هنوز قطعی نیست. به هرحال تا زمانی که این خودرو عرضه نشود و به قول معروف جواب خود را پس ندهد، نمیتوان بهطورقاطع اظهار نظر دقیقی کرد.
تنها نکتهای که منطقی به نظر میرسد، اینست که با ورود کوئید نباید انتظار قیمت پایین لوازم و دسترسی آسان آن را در مقایسه با پرایدی که حداقل بیست سال است در صحنه بازار حضور دارد، تا مدتها داشت.
ایمنی
گرچه پراید خودرویی است که گفته میشود از طرف سازمان یورو انکپ مردود اعلام شده و اطلاعاتی از سطح ایمنی این خودرو در دست نیست، سایپا ادعا کرده که توانسته با انجام بازنگریهایی نظیر تقویت سقف و ستون و اضافه کردن کیسههوا و ترمز ضدقفل، سطح ایمنی پراید را تا دو ستاره ارتقا دهد که حتی در صورت صحت این خبر، بازهم برای یک اتومبیل در سطح جهانی، ایمنی چندان مطلوب و خوشایند محسوب نمیشود.
این درحالیست که کوئید فاقد ستاره ایمنی است و کلیپهای گرفته شده از تست ایمنی آن فاجعه بار است! در همین خصوص، در نشست خبری اخیر، مدیرعامل رنوپارس اعلام کرد که نمونه وارد به بازار کشور، نمونه برزیلی است و با نمونه هندی تفاوتهایی دارد و این خودرو در تلاش گرفتن سه ستاره ایمنی است.
مقایسه ما اینجا به اوج خود میرسد. بنا به ادعای سایپا از محصولات ایکس ۱۰۰جدیدش، این خودرو از یک موتور ۱٫۳ لیتری ۴سیلندر با توان تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتونمتر گشتاور بهره میبرد. گرچه بهطور رسمی، شتاب پراید در کاتالوگ سایپا ذکر نشده اما در بعضی منابع گفته شده است که این خودرو میتواند ظرف ۱۴٫۵ ثانیه جثه۹۰۰ کیلوگرمی خود را از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد. همچنین حداکثر سرعت پراید ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.
و اما نوبت به کراساور کوچک فرانسوی میرسد. کوئید مجهز به یک پیشرانه ۰٫۸ لیتری ۳ سیلندر است که قلب آن میتواند ۵۳ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتونمتر گشتاور تولید کند. کوئید همانند پراید، دیفرانسیل جلو است و از یک گیربکس ۵ دنده دستی سود میجوید. گرچه اطلاعات دقیقی در سایت رنو قرار نگرفته، اما بهنظر میرسد این خودروی ۷۹۹ سیسی، زمان۱۷ ثانیهای لازم دارد که از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن زیر ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است یعنی حدود ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت!
با توجه به مشخصات فنی که گفته شد، شاید برای اولین بار بتوان پراید را در رقابت فنی، برندهِ قاطع اعلام کرد! خودرویی که تا امروز حتی فکرش را نمیکردیم از خودروی دیگری سرتر باشد!
منبع : رنو