زمانی که در این خودرو می نشینیم و شروع به استارت زدن می نماییم صدای موتور به شدت به درون خودرو راه می یابد و از این جا در میابیم که خودرو نتوانسته است به خوبی عایق بندی گردد. حال مادامی که شروع به حرکت کردن نماییم و دور موتور بالا برود این صدا بلندتر هم می گردد .
در این بین مسئله ای وجود دارد که همه را متعجب می کند و آن این می باشد که صدایی که از موتور این خودرو به درونش راه می یابد حتی از صدای موتوری که از پراید به داخلش راه می یابد هم بلند تر است در حالی که این خودرو قیمتی بیشتر از پراید هم دارد و توقع می رفت که عایق بندی بهتری نسبت به پراید داشته باشد .
برای شروع دنده یک معمولا به سختی جا میرود که این موضوع عموما در اکثر تیبا ها مشاهده میشود، تا جایی که خودروهای صفر کیلومتر در همان ابتدای کار مجبور به تعویض دیسک و صفحه کلاچ میشوند.
با این حال با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت یک و فشردن پدال گاز، شتاب قابل قبولی را از آن احساس میکنیم، سواری تیبا را نمیتوان خیلی متمایز از پراید دانست با این وجود در مسیرهای ناهموار سیستم تعلیق کمی بهتر عمل کرده و ضربات کمتری را به کابین وارد می کند.
سیستم ترمز نیز همانند پراید در بخش جلو دیسکی و در عقب کاسهای است که با توجه به قدرت موتور و وزن حدودا یک تنی تیبا، عملکرد نسبتا خوبی را از خود به جا میگذارد، چرا که نسبت به ترمز پراید اندکی بزرگتر و قدرتمند تر شده است.
بهتر است برای بالا بردن راندمان موتور و حفظ سلامت آن، در سرویسهای دورهای که انجام میشود، از روغن موتورهایی با کد 10W40 و همچنین روغن گیربکس 75W90 استفاده شود.
مصرف سوخت این سدان کوچک در شهر حدود 9.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده که این عدد در جاده به 5.7 لیتر نیز کاهش مییابد. در مجموع بهطور میانگن میتوان مصرف 7.1 لیتری سوخت را به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی با تیبا را تا حدودی مناسب دانست.
لازم بهذکر است که تیبا از نظر استاندارد آلایندگی، توانسته استاندارد یورو 4 را دریافت کند که از این نظر می تواند توجه طرفداران حفظ محیطزیست را به خود جلب کند.
تیبا از نظر هندلینگ و پایداری مانند پراید می تواند احساس اعتماد به نفس را به راننده منتقل کند، اما واقعیت این است که میزان چسبندگی چرخ های این خودرو ارتباط زیادی به جنس و مدل تایرها دارد و توصیه می کنیم به جای تایرهای چینی برای چنین خودروهای سبک وزنی از تایر های با کیفیت و نو ایرانی یا نمونه های خارجی استفاده کنید.
می توان از نظر مشخصات فنی تیبا را با تمام ضعف ها و کم و کاستیهایش گزینه ای نسبتا مناسب در این بازه قیمتی دانست، اما برای تیبا 2 که از قیمت بالاتری برخوردارد است، شرایط بازار چندان جالب به نظر نمی رسد.
در واقع بهدلیل نبود انتخاب های بیشتر در این کلاس، تیبا 2 بهناچار و از روی اقبال به خودرویی پرفروش تبدیل شده که اگر کمی منطقیتر به این موضوع بخواهیم نگاه کنیم، در می یابیم که با پرداخت چنین مبلغی گزینههای بهتر و ایمن تری نظیر سمند SE خریدی معقولانه تری نسبت به تیبا به نظر می رسد.
منبع : تیبا